Rica of European Tuning (een verschil van 160 euro)

Gestart door Lambal, 12-06-2008 20:20:05

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

-D©©©L-

Citaat van: Ben op 13-06-2008 10:37:24
Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2008 10:21:51
De houding van de forum eigenaar (Ben) is wegens de sponsoring  (toch wel een beetje tot mijn verbazing) openlijk sterk pro "ET".

Er zijn 3 tuners die het forum sponsoren, European Tuning, Fasttech en Hartog Tuning. Wanneer naar mijn mening gevraagd wordt en er een keus is tussen een forumsponsor en een bedrijf dat niet sponsort, gaat mijn voorkeur uit naar de forumsponsor.

Dat is op zich wel begrijpelijk, ik kan het ook zeker wel waarderen dat je er geen doekjes om wind (geen verborgen gedoe).
Het kwam mij wat vreemd over omdat het zo "uit de lucht" lijkt te vallen; ik rijm het niet helemaal met de vragen van de TS. 

Enno

Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2008 10:50:27
Citaat van: Ben op 13-06-2008 10:37:24
Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2008 10:21:51
De houding van de forum eigenaar (Ben) is wegens de sponsoring  (toch wel een beetje tot mijn verbazing) openlijk sterk pro "ET".

Er zijn 3 tuners die het forum sponsoren, European Tuning, Fasttech en Hartog Tuning. Wanneer naar mijn mening gevraagd wordt en er een keus is tussen een forumsponsor en een bedrijf dat niet sponsort, gaat mijn voorkeur uit naar de forumsponsor.

Dat is op zich wel begrijpelijk, ik kan het ook zeker wel waarderen dat je er geen doekjes om wind (geen verborgen gedoe).
Het kwam mij wat vreemd over omdat het zo "uit de lucht" lijkt te vallen; ik rijm het niet helemaal met de vragen van de TS. 

Sponsoring heeft niets te maken met de te geven adviezen. Uiteindelijk gaat het om een objectief te maken en te reproduceerbare KEUZE of advies die je zou moeten kunnen maken. Als je je dan bij die keuze / of het advies laat beinvloeden door sponsorgelden blijft er van de waarde van het advies weinig meer over......




Ben

#32
Citaat van: Enno op 13-06-2008 11:38:19
Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2008 10:50:27
Citaat van: Ben op 13-06-2008 10:37:24
Citaat van: -D©©©L- op 13-06-2008 10:21:51
De houding van de forum eigenaar (Ben) is wegens de sponsoring  (toch wel een beetje tot mijn verbazing) openlijk sterk pro "ET".

Er zijn 3 tuners die het forum sponsoren, European Tuning, Fasttech en Hartog Tuning. Wanneer naar mijn mening gevraagd wordt en er een keus is tussen een forumsponsor en een bedrijf dat niet sponsort, gaat mijn voorkeur uit naar de forumsponsor.

Dat is op zich wel begrijpelijk, ik kan het ook zeker wel waarderen dat je er geen doekjes om wind (geen verborgen gedoe).
Het kwam mij wat vreemd over omdat het zo "uit de lucht" lijkt te vallen; ik rijm het niet helemaal met de vragen van de TS. 

Sponsoring heeft niets te maken met de te geven adviezen. Uiteindelijk gaat het om een objectief te maken en te reproduceerbare KEUZE of advies die je zou moeten kunnen maken. Als je je dan bij die keuze / of het advies laat beinvloeden door sponsorgelden blijft er van de waarde van het advies weinig meer over......

Vanzelfsprekend kies je eerst een product dat naar je zin is. Als een vergelijkbaar product/dienst door iemand wordt aangeboden die ook iets voor jou/jouw organisatie/jouw club doet is die wat mij betreft de preferred supplier. En omdat dit forum vrij van banners is mag ik er hier best eens op wijzen dat er sponsors zijn  :eusa_whistle:

Wout309t

2011 V70 2.0T R-Design MT

bassie81

om ook maar eens een duit in het zakje te doen:

Ik rijd met een RICA Chip (althans dat heeft de vorige eigenaar van de auto mij verteld) en ik ben daar tevreden over. Wel moet ik erbij vermelden dat mij T-5 (motorisch standaard met chip) niet de beloofde 305 pk haalt. Onlangs heb ik nog op de rollenbank bij RICA gestaan voor een korte run, resultaat: 430 nm en ongeveer 260 pk. Het lijkt er idd op de de uitlaat de bottleneck is op dit moment. Ik overweeg dan ook een 3" downpipe te laten monteren.

Naar verluidt hangt het een beetje van de auto af hoe de chip uitpakt maar volgens de heren van RICA moet een resultaat van tussen de 260 en 280 pk voor de meeste auto's haalbaar zijn, een enkele keer bleek 300 pk gehaald te worden, vandaar de claim waarschijnlijk.

Het koppel is wel errug fijn moet ik zeggen, geeft iig de indruk dat het erg snel gaat en daar is het toch wel een beetje om te doen. Vermogensopbouw is goed alhoewel het vermogen wel vrij vroeg (dwz bij 5000 rpm) topt en dan iets afneemt.

Voor zover ik van de medeforummers heb begrepen heeft de RICA chip een wat steilere koppelkromme (en daarmee een wat aggressiever vermogensopbouw) dan de MTE die wat docieler schijnt te zijn.

Beide alternatieven vormen naar mijn idee een goede upgrade en gaan je zeker veel rijplezier opleveren.

rené97v70

Met interesse het topic gelezen. Met name de reactie van Ben roept nog wel wat reacties op als gevolg van de mogelijke belangen van een sponsor die gediend worden.
Wat mij betreft is er niets mis met zijn opvatting en als ik Ben goed begrijp is het zelfs van levensbelang dat er sponsors zijn waardoor het forum in de lucht kan blijven op de huidige wijze.
Ik was, wellicht enigszins naïef, niet  van bovenstaande op de hoogte en heb het dus met veel interesse gevolgd. En eerlijk gezegd vind ik wel prettig om te weten hoe het zit omdat ik één van die leden ben die het forum veelvuldig als bron van info gebruikt. Derhalve kan ik de uiteenzetting zoals  Michel die  eerder gegeven heeft,  goed volgen.

8) René W.

Enno

Ach laat ik het zo zeggen...

Als ik vakbladen koop die door bepaalde leveranciers gesponsord worden, dan moet je ook vraagtekens plaatsen bij de kwaliteit van de gegeven adviezen of van een artikel over een bepaald onderwerp. 

Een forum is een gemeenschap om ervaringen uit te wisselen en kennis te delen. Ik blijf van mening dat sponsoring los moet staan van de eventuele vraagstelling "welke leverancier moet ik  kiezen voor"....Als om wille van sponsorgelden bepaalde leveranciers altijd boven aan het lijstje "leveranciers" worden genoemd, dan is elke vorm van objectiviteit wat mij betreft afwezig.

bassie81

Citaat van: Enno op 13-06-2008 16:44:12
Ach laat ik het zo zeggen...

Als ik vakbladen koop die door bepaalde leveranciers gesponsord worden, dan moet je ook vraagtekens plaatsen bij de kwaliteit van de gegeven adviezen of van een artikel over een bepaald onderwerp. 

Een forum is een gemeenschap om ervaringen uit te wisselen en kennis te delen. Ik blijf van mening dat sponsoring los moet staan van de eventuele vraagstelling "welke leverancier moet ik  kiezen voor"....Als om wille van sponsorgelden bepaalde leveranciers altijd boven aan het lijstje "leveranciers" worden genoemd, dan is elke vorm van objectiviteit wat mij betreft afwezig.

Daar ben ik het op zich wel mee eens. Vaak is het wel zo met dingen als Fora etc dat een sponsor mede sponsoer is omdat ie zich min of meer betrokken voelt bij het initiatief. Naar mijn mening zal een goeie sponsor meer doen dan een cheque uitschrijven. Juist de bijdrage die iemand kan leveren in het delen van kennis en ervaring geeft een extra toegevoegde waarde en toont de betrokkenheid van de sponsor met het forum. In veel gevallen zal dan een binding ontstaan van het forum met de sponsor, wat op zich niet verkeerd is.

Geen voorrang per definitie voor de geldschieters naar mijn mening maar wel voor die partijen waar men goede ervaringen mee heeft. Is er geen verschil, dan zou ik ook wel de voorkeur geven voor een sponsor.....

elianmars

Gewoon op je gevoel afgaan en niet te veel kijken naar de prijs of de zogenaamd behaalbare pk's.

Eugene

Bel ze beide eens op, stel je vragen. Dan heb je toch een iets beter idee bij wat voor bedrijf je je auto laat tunen. ;)

If it's not blown, it sucks...

Turbo-Geek

En lees vooral het tuning topic door, daar staat jaren aan ervaring in die ondervonden zijn door heel veel verschillende mensen.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

denkweb

Zelfs autoweek is niet objectief.

Ervaring is in deze de beste graadmeter. Zelf ben ik 5 jaar lang met grote tevredenheid met mijn gechipte TDI de weg over gegaan en heb NOOIT ook maar een ietsie pietsie momentje gehad dat ik eraan twijfelde.

Over MTE kan ik dus simpelweg geen oordeel vellen, heb er nooit iets mee van doen gehad.

Wel heb ik een uitgesproken mening over de zogeheten 'powerboxen' ; bespaar je de centen en laat gewoon gelijk die chip omzetten... bespaart een hoop gedoe en risico.

Voorlopig eventjes zonder turbo, mocht ik mij ooit bedenken dan zalde keuze-uitslag door de prijs en prestatie verhouding bepaald worden; wie heeft de beste aanbieding voor de scherpste prijs (ongeacht wie ik ermee sponsor  ;D).

DirkT?

Citaat van: denkweb op 14-06-2008 20:53:44
Zelfs autoweek is niet objectief.

{Off-topic mode on]

Er zijn weinig tot geen objectieve autobladen / journalisten....  kan ik je een leuk boekje aanraden:
Schrijver: Ted Sluymer
Titel: AUTOjournalistiek, (tijdverdrijf voor meningloze zakkenvullers, Zo werkt het in autoland!)
isbn: 90-4390-572-0

[off-topic mode off}

Enno

Jammer alleen dat de invloed van een top-gear reactie zo groot is.

Auto af kraken betekent mislukte introductie van een auto in het verenigd koninkrijk.

Starbuck

Bon, ga er ook geen doekjes om winden.
Ik ben Polar-lid dus ik heb ook mijn bijdrage aan dit forum gegeven.
Dit echter zonder commerciele bedoelingen. (kan ook moeilijk wanneer je van Belgische komaf bent en geen relaties in Nederland hebt)
Wat de keuze betreft tss ET en ALLE anderen kan ik kort zijn:

ook ik heb mijn DOP bij Marc laten behandelen en ik kan zeggen dat ik zeer tevreden ben.
In overleg heb ik een vermogen dat elk moment aanspreekbaar is en dat geen schade aan de motor kan toebrengen.
Ik kan (als ik het ook maar wil) veel meer PK's eruit halen maar heb dit niet gedaan op advies van ET.
Mijn wagen heeft een 135000 km gelopen en Marc leeft met de wagen mee!
Deze wagen met die aantal km's mag je niet verklooien! (Marc zijn woorden!)
Niet het onderste uit de kan halen, maar een rendement halen dat zowel de langdurige betrouwbaarheid van de motor als de zekerheid om niets stuk te maken waren zijn advies!
Ik kan iedereen zekerheid geven dat Marc hier met professionele liefde voor muziek zijn oordeel gegeven heeft.
Trouwens, mijn liefde voor volvo gaat via mijn persoonlijke coach, Felipe heeft mij ET aangeraden en zal zoiets nooit doen zonder er zeker van te zijn!
Ikzelf ken niets van techniek maar ik weet wel waar ik zijn moet om mijn volvo-liefde aan toe te vertrouwen...
Kost dit me geld? Tuurlijk, maar da's iets wat ik persoonlijk er wel voor over heb!
De DOP gaat binnenkort de garage in en wordt bijgehouden tot...?