Na 2 uur rijden accu leeg!!!

Gestart door AMB, 12-06-2008 21:59:08

Vorige topic - Volgende topic

AMB

Zou iemand mij kunen helpen met het volgende probleem.

2 week geleden op een lang rit tijdens het rijden gingen de ruitenwissers zeer langzaam. Ik reed behoorlijk hard. Na een tijd rustig gereden te hebben deden ze het weer normaal.

Vandaag na 2 uur rijden stond de brug open. Ik de motor uitgezet en hij wilde niet meer starten en gaf geen enkel teken van leven. Zelfs de radio deed het niet meer. Met startkabels gestart en hij deed het direkt.

Wie heeft een oplossing voor dit probleem?

Ik denk zelf aan de dynamo of accu.

Alvast bedankt voor u meedenken,

Andries :eusa_wall:

Misha

Citaat van: AMB op 12-06-2008 21:59:08

2 week geleden op een lang rit tijdens het rijden gingen de ruitenwissers zeer langzaam. Ik reed behoorlijk hard. Na een tijd rustig gereden te hebben deden ze het weer normaal.

Vandaag na 2 uur rijden stond de brug open. Ik de motor uitgezet en hij wilde niet meer starten en gaf geen enkel teken van leven. Zelfs de radio deed het niet meer. Met startkabels gestart en hij deed het direkt.

Alvast bedankt voor u mee denken,

Is beide zeer simpel te meten met een multimeter of door een garage...
zal de accu wel wezen. Deze doen het exact 5 jaar in een roffel
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

AMB

Met een nieuwe accu was het opgelost

Raoul

Citaat van: AMB op 12-06-2008 21:59:08

Alvast bedankt voor u mee denken,

Ik ben bang dat je binnenkort weer stil staat! Je geeft aan dat de wissers hoog in toeren opeens langzamer gingen. Dit kan duiden op bijna versleten borstels in de dynamo die het hoog in toeren niet meer bolwerken. Af en toe zullen ze het nog even doen, tot het echt over is.
Een nieuwe accu zal volstaan tot ook deze ontladen is......

AMB

Wanneer kan ik dit gaan merken!!

De auto rijd een stuk beter. Bij 70 a 80 liep de motor niet super en dat doet hij nu wel!

De accu bleek bij onderzoek niet goed te zijn. Misshien nog een ander probeem.

tackle

volgens mij niet, een dynamo is niet in staat een auto te laten lopen zonder accu.
Accu leeg, dan stopt de auto.

Raoul

Je geeft aan dat de ruitenwissers steeds langzamer gingen, en dit geeft aan dat waarschijnlijk de boordspanning daalde. De accu raakte dus uitgeput, terwijl deze geladen wordt door de dynamo. Tenzij deze laatste het (even) niet deed.

Citaat van: tackle op 14-06-2008 22:36:49
volgens mij niet, een dynamo is niet in staat een auto te laten lopen zonder accu.
Accu leeg, dan stopt de auto.

De enige functie van de (start)accu is om spanningsschommelingen op te vangen, en de rimpelspanning uit de dynamo af te vlakken. Tijdens het rijden wordt de spanning dus in eerste instantie door de dynamo verzorgd. Wanneer de accu tijdens het rijden defect raakt zal je dit soms merken doordat de motor afslaat na het inschakelen van verbruikers, of slecht stationair lopen. Daarna is starten uiteraard onmogelijk. Tegelijkertijd ontstaat het risico op piekspanningen (accu vangt deze niet meer op), hoewel originele spanningsregelaars begrensd zijn op 18 volt.
Dit toont dan ook het nadeel van imitatieregelaars aan ,die rustig boven de 20 volt stijgen, en zo je ECU kunnen beschadigen.

AMB

Ik vind het een goed verhaal en zal de dynamo laten testen.

AMB

Dynamo blijkt prima te zijn. Ga ervan uit dat het opgelost is.

Iedereen bedankt!!