Dagboek van de Gasgestookte Zwarte R

Gestart door Thys, 23-06-2008 13:12:13

Vorige topic - Volgende topic

Thys

Tsja, die APK, dat liep even anders... Ik had keurig het afkeurlijstje afgewerkt; nieuwe mistlampjes, gasvulslang, nieuwe draagarm, en een andere set velgen eronder. 1 Daarvan was een reserve-Volan, en een band met op het eerste oog nog ruim profiel. Auto weer voor herkeuring gebracht, netjes het lijstje afgevinkt, en toen kwam de steekproef... toch wel wat nerveus, want volgens mij kon de CO meting op toeren nooit goed geweest zijn met die lekke klep en veel te rijke loop. De steekproef pakte echter wat anders uit; van één van de silentblocks was een stuk van de bus weggebroken, het reservewiel had de verkeerde maat en bleek daar bovenop ook nog te weinig profiel te hebben. De band bleek schuin afgesleten te zijn, en aan de binnenkant nog maar 1mm profiel te hebben :-X Dit heb ik niet gezien en de keurmeester ook niet, dus strafpunten voor de keurmeester en ik mag nóg een keer op herkeuring :-\

Afgelopen vrijdag met held Emiel de kop gewisseld. 0800 uur begonnen, 0945 lag de kop ernaast en om 1700 liep de auto weer; als een zonnetje! Hard gewerkt, kleine tegenslag waren twee boutjes van het thermostaatdeksel die in 15000km zó vastgerot waren dat na het losbeitelen het huis gescheurd bleek te zijn :-\ Gelukkig kan de dealer heel snel onderdelen leveren, en een nieuw huis was gauw geleverd. Ik heb nog wel een ritje naar de sloop gemaakt voor 12 kleppendekselbouten, want wat eruit kwam was voor een deel om te janken; 12 van de 40 hadden beschadigde schroefdraad.

Ondertussen:

Mooie gereviseerde kop, voorzien van nieuwe klepsteelrubbers, klepgeleiders, gevlakt, gereinigd en nieuw ingeslepen:

Dit was de oude kop:

Op cilinder 1, 3 en 5 zie je duidelijk ongewenste verkleuring, en van nummer 3 is ook 1 uitlaatklep gescheurd. Dit verklaart ook de lage compressie en het slechte lopen. Vroeger of later waren de beide andere cilinders ook zeker gegaan. Minder goed te zien is dat de inlaatkleppen heel ongelijkmatig in de kop liggen. Ik begin meer en meer te balen van het 'mindere werk' wat er in het verleden aan dit blok is gedaan...

De oorzaak ligt vermoedelijk in het gebrekkig werken van de LPI installatie; waarschijnlijk haalt deze de benodigde opbrengst niet meer en heeft de motor hierdoor langdurig te arm gelopen met klepschade als gevolg.

Vanmiddag heb ik de tweede draagarm voorzien van een dikkere uitslagbegrenzer en gemonteerd. Tegenslagje was dat er bij de montage een klein gaatje in de fuseekogelhoes kwam. Gelukkig had ik nog 2 oude draagarmen met gatloze hoezen, dus 1 hiervan overgezet en alsnog de nieuwe arm gemonteerd. Stuurt weer een stukje strakker dan voorheen nu ze beiden nieuw zijn.

Voor komende week is het plan om de laatste Volan, die vorige week nog bij de poedercoater lag, onder de auto te leggen en de auto weg te brengen voor het laten vervangen van de silentblocks. Hierbij wil ik gelijk de dikke IPD achterstabi laten plaatsen, want die ligt ook al 2 jaar stof te verzamelen. Hopelijk kan de auto dan eindelijk afgemeld worden :eusa_pray:

De rest van de korte termijnplanning ziet er als volgt uit:
- Nieuwe Bosch lambdasensor plaatsen
-WB O2 sensor en display-loggingunit installeren
-LPI installatie door laten lichten. Dit zal een ritje België worden

Foto's komen er zo aan. Tot die tijd is hier een aardappel:

elianmars

Vulk

Hmz ik ben benieuwd wat er gevonden wordt aan de gasinstallatie. :o Waaraan denk je?

Taranis

Het zit niet mee!

Ik ben net als Thomas erg benieuwd wat er aan je gasinstallatie gevonden moet worden. Vermoed je dat de pomp niet meer voldoende levert?

UserID6342

K*t van de APK Thijs, maar wel fijn dat het motortje weer fijn loopt  :eusa_clap: :eusa_clap:

Thys

Wat betreft de gasinstallatie; ik weet er te weinig van om met zekerheid te zeggen waar het aan ligt, maar ik kan me voorstellen dat de injectoren vervuild of versleten zijn en daardoor hun opbrengst niet halen. De pomp is 5 jaar geleden net buiten de garantietermijn maar toch onder garantie vervangen, sindsdien is hij elke 75.000km voorzien van nieuwe olie. Evengoed is er met de installatie sinds aanschaf in 2008 wel 260.000km gereden.

En nog even voor mijn eigen logboek:
-425.000 distributie vernieuwd, met waterpomp en thermostaat
-435.000 bougiekabels, bougies, rotor en verdelerkap vernieuwd
-440.000 cilinderkop vervangen incl. alle pakkingen
-440.000 draagarmen vernieuwd
-440.000 nieuwe silentblocks achteras + IPD stabi gestoken
-440.000 nieuwe olie + filter
-440.000 nieuwe Bosch lamdasonde

scania164

KIM

Ben ook benieuwd naar je bevindingen.
Ik heb al meer dan 300.000 km met de installatie gereden en heb zelfs de pomp nog nooit vernieuwd; alleen de olie laten verversen.

Thys

Citaat van: henry classic v70 op 11-09-2015 13:47:52
...wanneer zet je er weer goud-kleurige Titans onder Thijs?

Die bestaan niet meer Henry; Een paar jaar terug zijn ze zilvergrijs gecoat en hebben ze als winterwielen dienst gedaan, vorige week zijn ze verkocht. Ik heb naast de Volans ook nog een set comets liggen, en dat vond ik wel genoeg.

De auto is niet gechipt overigens, dit moet nog steeds een keer gebeuren. Zal wel volgend jaar worden...

Vandaag heb ik de auto weggebracht voor de silentblocks aan de achteras. Hier heeft de garage wel even werk aan gehad, van de 4 dikke bouten is er maar één in 1 geheel uit de blokken gekomen, de rest hebben ze af moeten slijpen. Tegelijkertijd is ook de 25mm IPD stabistang eronder gekomen. Morgen zal ik hem eens aan de tand voelen.

henry classic v70

Citaat van: Thys op 13-10-2015 19:41:49

Die bestaan niet meer Henry

Vond dat best oké staan eigenlijk  :eusa_eh: :)
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Thys

Ik ook wel hoor! Herinner me nog goed de blik van een zwart-met-gouden-wielen Subarubestuurder toen ik hem inhaalde :D

thovolvo

Die bestaan niet meer Henry; Een paar jaar terug zijn ze zilvergrijs gecoat en hebben ze als winterwielen dienst gedaan, vorige week zijn ze verkocht. Ik heb naast de Volans ook nog een set comets liggen, en dat vond ik wel genoeg.

De auto is niet gechipt overigens, dit moet nog steeds een keer gebeuren. Zal wel volgend jaar worden...

Vandaag heb ik de auto weggebracht voor de silentblocks aan de achteras. Hier heeft de garage wel even werk aan gehad, van de 4 dikke bouten is er maar één in 1 geheel uit de blokken gekomen, de rest hebben ze af moeten slijpen. Tegelijkertijd is ook de 25mm IPD stabistang eronder gekomen. Morgen zal ik hem eens aan de tand voelen.

Zou jij mij over eventuele verkoop van een van je vele setjes velgen niet even berichten Thys :P hahaha

Tof dat je hem weer grondig aanpakt! Die Zwart R moet nog jaren langs de vaart blijven staan (zo nu en dan mag je er wel mee rijden natuurlijk) want het siert dat saaie lange rechte stuk zo enorm!

Thys

Citaat van: thovolvo op 15-10-2015 12:38:07

Zou jij mij over eventuele verkoop van een van je vele setjes velgen niet even berichten Thys :P hahaha

Tof dat je hem weer grondig aanpakt! Die Zwart R moet nog jaren langs de vaart blijven staan (zo nu en dan mag je er wel mee rijden natuurlijk) want het siert dat saaie lange rechte stuk zo enorm!

Wist ik veel dat je nog meer velgen nodig had :P Als de Comets ooit nog weggaan hoor je het! Binnenkort weer een keer koffie doen?

Gisteren samen met Marco nog wat dingen aangepakt; de laatste Volan voorzien van een band, lambdasensor vernieuwd, verse olie en filter erop gedaan en nog wat roestplekjes op de bodemplaat bijgewerkt.

thovolvo

Citaat van: Thys op 18-10-2015 15:31:27
Citaat van: thovolvo op 15-10-2015 12:38:07

Wist ik veel dat je nog meer velgen nodig had :P Als de Comets ooit nog weggaan hoor je het! Binnenkort weer een keer koffie doen?

Gisteren samen met Marco nog wat dingen aangepakt; de laatste Volan voorzien van een band, lambdasensor vernieuwd, verse olie en filter erop gedaan en nog wat roestplekjes op de bodemplaat bijgewerkt.

Comets   :angel:  :o

Hou ze voorlopig maar even dan... Want daar moet ik nog wel even een flinke tijd voor sparen :P

Koffiiieee :D ik laat het je weten als ik weer in de buurt ben! Nu begonnen met scriptie, dus ik probeer mezelf zoveel mogelijk op te sluiten in huis (den Haag). Want naar moeders is altijd wel een lang weekend plus een hoop klussen enzo. Dus dat probeer ik de komende tijd een beetje te ontwijken :P

I let you know

Thys

En hij is door de keuring! Het heeft wat bloed, zweet en centen gekost, maar de auto kan er weer een jaar tegenaan. Van de week nog even uit laten lijnen, en dan als de sodemieter de problemen met de gasinstallatie aanpakken want op gas is momenteel amper fatsoenlijk te rijden. En als dat op orde is zijn zowel de voor- als achterremmen aan de beurt... je blijft bezig met zo'n hok :D