Dagboek van de Gasgestookte Zwarte R

Gestart door Thys, 23-06-2008 13:12:13

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Goedgekeurd is toch al een pluspunt.  :D

Ben wel benieuwd wat er mis is met de gasinstallatie.  :eusa_think:

elianmars

Taranis

Citaat van: Thys op 20-10-2015 22:34:23
en dan als de sodemieter de problemen met de gasinstallatie aanpakken want op gas is momenteel amper fatsoenlijk te rijden.

1 voordeel: als de storing maar erg genoeg is, is het wel lekker makkelijk storingzoeken :D

Succes, ben benieuwd wat het dan nu blijkt te zijn.

Thys

Laat ik de verdere afloop hier ook nog even vermelden; De problemen met de LPI installatie werden veroorzaakt door een tweetal overlijdende relais, namelijk die van de pomp in combi met het onderbreekrelais. Na beide vervangen te hebben rijdt de auto weer keurig op gas, met normale verbruikscijfers.

Verder heb ik van de week een dag vrij genomen van mijn werk, en ben ik naar mijn werk gegaan ( :eusa_wall: :D) om daar wat aan de auto te doen. Thuis zou ik het in de regen op de oprit moeten doen, nu kon de auto gewoon binnen staan met gereedschap en perslucht voorhanden.

Via Marktplaats had ik een vrij recent gereviseerde dynamo gekocht en via het forum een andere stuurpomp, deze heb ik beiden vervangen. De dynamo leverde onvoldoende stroom om de accu op peil te houden, en de stuurpomp maakte me teveel geluid.

Het sleutelen ging allemaal zeer voorspoedig. Om de multiriem te kunnen ontspannen heb ik een stuk stalen strip en een griptang gebruikt. Verder was het gewoon een boel schroeven, en een beetje pielen om de riem er overal weer goed op te krijgen. Stuurpomp ontlucht, bijgevuld en een stuk gaan rijden. Alles werkte weer zoals het hoorde 8)

Ook nog even het interieurfilter vervangen, die was er ook wel weer aan toe na precies 3 jaar en 95.000km:

's Avonds nog even bij Marco geweest om op de brug de o-ringen van de onderste oliekoelerleiding te vervangen, de auto lekte de laatste weken wel heel erg veel olie.

De plannen voor de komende tijd zien er zo uit:
-Voorremmen ombouwen naar 320mm. Hiervoor heb ik alleen nog klauwen nodig, de rest is in huis.
-Achterremmen vervangen. Nieuwe schijven en blokken halen, nieuwe klauwen liggen al 3 jaar op de plank.
-Begin januari extra bung in de downpipe laten lassen voor de WBo2 meter.
-Roestpreventie aan de bodem en achterste wielkastranden.

Hiker

"There is no way to happiness. Happiness is the way."
"Success is not the key to happiness. Happiness is the key to success. If you love what you are doing, you will be successful."― The Buddha

elianmars

Wat is eigenlijk vervangingstermijn van het interieurfilter?

MarcoV

Citaat van: elianmars op 27-12-2015 21:49:46

Dacht minimaal 1x per jaar.

MarcoV

Hans Duiven

Citaat van: MarcoV op 27-12-2015 21:59:44
Citaat van: elianmars op 27-12-2015 21:49:46

Dacht minimaal 1x per jaar.

MarcoV

20000 km

)()()sT

Thys

Dank U!

Er is weer wat te melden, helaas weinig goeds. Vera moest afgelopen week uitwijken voor een tegenligger, is daarbij als gevolg van de gladheid de berm ingegleden alwaar ze een paal omver heeft gereden. De paal is onder de auto terecht gekomen en heeft een scheur in de carterpan gemaakt.

Verder is de condensor verbogen maar niet lek, de voorbumper heeft een klap gehad en een bevestigingsoog van de radiateur is afgebroken. Die laatste wilde ik op termijn toch preventief vervangen, dat wordt nu noodgedwongen even naar voren gehaald.

Vandaag bij Marco bezig geweest met het verwijderen van de gescheurde oliepan en het schoonmaken van de nieuwe gebruikte. Alles is nu klaar voor montage, morgenmiddag gaat hij weer dicht. Dan kan de motor in elk geval weer lopen, en hopelijk blijkt er dan verder niets lek of beschadigd te zijn.

Nieuwe radiateur is inmiddels besteld, die mag binnenkort samen met de 50mm alu intercooler en een nieuwe buizenset zijn plek in het vooronder innemen.

En als dat klaar is hoop ik eindelijk rondom de schijven, klauwen en blokken te kunnen vervangen.

Plaatjes komen eraan!

elianmars

Ai, dat is minder, Thijs  :-\

Komt allemaal wel weer goed, maar het brengt wel extra werk.

viking_in_shorts

Gezien je er niets over zegt, neem ik aan dat er geen persoonlijke schade is. Gelukkig maar.

Hopelijk rijd hij snel weer!

Thys

Citaat van: viking_in_shorts op 23-01-2016 22:44:24
Gezien je er niets over zegt, neem ik aan dat er geen persoonlijke schade is. Gelukkig maar.

Hopelijk rijd hij snel weer!

Daar heb je een punt :) Behalve de schrik is er met Vera inderdaad niets aan de hand. Het ging ook allemaal niet zo snel, ze zal misschien 30 gereden hebben.

Het is inderdaad vervelend van het extra werk en geld wat erin gaat zitten, maar het had beroerder af kunnen lopen.

UserID6342

Vervelend Thijs, maar gelukkig is het goed reparabel.

Thys

En hij rijdt weer! Dan nog de beloofde plaatjes:

De gekneusde bumper. Hij is niet doorgescheurd, dus waarschijnlijk laat ik hem ergens dit jaar strak maken en spuiten.

Kras met scheur in de oliepan:

Pan eronderuit, blok is mooi schoon van binnen na anderhalve ton op LPG:

En de nieuwe tweedehandse pan, die 3 uur in het ultrasoonbad heeft liggen dobberen.

Uiteindelijk zat er in uren een volle dag werk in; mede door de vermoeidheid kwam er niet zoveel uit mijn handen. Inmiddels is de auto weer thuis, en ik durf rustig te zeggen dat hij met de nieuwe carterpan een verbeterde loopcultuur heeft gekregen 8)

Nog op het lijstje erbij:
nieuwe TPS zoeken, maar dan eentje die niet 80 euro kost bij de dealer. Er zit nu een imitatie exemplaar in die we niet helemaal vertrouwen; als je vanuit stationair gas geeft slaat de motor haast af voordat het toerental omhooggaat.