Dagboek van de Gasgestookte Zwarte R

Gestart door Thys, 23-06-2008 13:12:13

Vorige topic - Volgende topic

Emiel

elianmars

Ik moet nog steeds wennen aan het korte koppie  ;D

Dat rooie ding op de achtergrond is ook niet verkeerd  :eusa_think:

Emiel

Ja, hij ziet er veel te jong uit zo. ;D

-D©©©L-

Op sommige dagen is ie echt kluizenaar...

mehn

Citaat van: elianmars op 19-02-2014 21:56:51
Ik moet nog steeds wennen aan het korte koppie  ;D

Ik geloof niet dat ik m herkend zou hebben ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Thys

Citaat van: Emiel op 19-02-2014 21:24:29
http://nordicturbo.nl/gallery/albums/userpics/10002/WP_20140219_003_28Medium29.jpg

:-*

Je wordt weer bedankt, fijne vriend :evil:

Toch bijzonder dat die accu er letterlijk van het ene op het andere moment mee ophoudt. En natuurlijk niet thuis op de oprit, maar midden in het wonderschone Voorthuizen. ANWB was met 20 minuten al ter plaatse, ik had de koffie die me door een vriendelijke dame was aangeboden nog niet eens op. ANWB'er heeft de accu doorgemeten, die gaf nog maar 200 van de 600A. Overleden dus. Auto overgestart, en in Nijkerk meteen een nieuwe accu gehaald. Word je als dank nog even fraai op de foto gezet >:(

Het is wel goed raak deze week; dinsdagavond besloot de auto niet meer op gas te willen rijden. Zekeringen en relais gecheckt, was niets aan te vinden. Woensdag noodgedwongen 400km lang benzine verstookt, wat een genot. Vanmiddag toch maar 2 nieuwe relais gehaald, want helemaal fris waren ze ook niet meer. Bleek verdorie toch het pomprelais stuk te zijn. Kosten van de benzine: 70 euro; kosten van het relais: 7 euro :eusa_silenced:

2 Weken terug nog wat onderhoud gepleegd aan de auto; 2 nieuwe endlinks gestoken en de IDP stabi goed ingevet, die kreunde nogal. Nu stuurt het weer heerlijk strak, zonder rammels en gekreun. Ook nog olie ververst bij 392.000km.

Vorige week heb ik van forumlid RBR een setje messing schakelbussen overgenomen.

Gelijk maar even gemonteerd, daar zitten ze:

Het verschil is niet enorm, maar het schakelt toch weer ietsje strakker. Het laatste beetje speling op de pook zal zitten in de bevestiging op de tunnel, daar ga ik ook nog eens iets voor zoeken.

Thys

Allemachtig, al anderhalf jaar niets gepost hier :o Dat betekent echter niet dat er helemaal niets gebeurd is.

De auto staat inmiddels op 435.000 kilometer (stand bij aanschaf in 2007 was 183k) en er komt momenteel nog zo'n 25.000 per jaar bij. Dat is te danken aan het feit dat ik sinds januari dit jaar zo'n 1.000km per maand op de motor zit, en ik 3,5 jaar geleden dichter bij huis ben gaan werken. Dat neemt niet weg dat het onderhoud aan de auto gewoon doorgaat. Vanwege verschuivende prioriteiten, gezin, eigen huis, je kent het wel..., zit er inmiddels wat achterstallig werk aan de auto wat ik nu aan het inhalen ben. Een kleine opsomming:

Schokdempers
18 Juni vorig jaar zijn de dempers aan de voorzijde vervangen. De Koni FSD waren dermate roestig dat ik er wel klaar mee was, nu zit er Bilstein B4 onder met de originele R-veren. Een bewezen goede combi. De veerpootlagers, rubbers en draagarmen waren niet lang daarvoor al eens vervangen, dus die waren nog wel goed.

Plaatje bij het praatje:

Olielekkage op de kop:
Eind vorig jaar merkte ik dat er sprake was van olielekkage. Van het ene op het andere moment bleken er 3 nokkenaskeerringen naar buiten gedrukt te zijn, wat nogal een smeerboel veroorzaakte. Met regelmatig bijvullen en af en toe schoonmaken was het nog een poosje te rekken, maar toen de auto ook steeds beroerder begon te lopen en ik eens verder op onderzoek uitging bleek het hele kleppendeksel onder de olie te staan. F*k.

<plaatje met veel olie>

Contact gezocht met een handige mooiboy in Nijkerk, die het apparaat bij 425.000km onder handen heeft genomen. De oorzaak van het probleem werd pijnlijk duidelijk: van de ruim 20 boutgaten waarop het kleppendeksel vastgezet wordt bleek van 8 ervan de schroefdraad uit de kop getrokken...

Alles is met de grootste zorg afgedicht en weer gemonteerd, de distributie is vernieuwd en de krukaskeerringen zijn vervangen. Helaas heeft dat de oliestroom naar buiten niet compleet kunnen stoppen. Voor nu vind ik het even goed, maar op niet al te lange termijn zal er toch iets moeten gebeuren. De beste optie lijkt me om de gaten op te boren en er helicoils in te zetten. Een nieuwe kop kan altijd nog...

Om de matige motorloop aan te pakken heb ik vorige week het inlaattraject onder handen genomen. Inlaatspruitstuk eraf en schoongemaakt, gasklep gewassen, injectoren en stationairregelaar in het ultrasoonbad... De stationairloopcultuur is nu wel mooier, maar de auto blijft te rijk en rommelig lopen. Volgende stappen: bobine uitwisselen en compressie meten.

De eerdergenoemde schakelbussen doen het trouwens leuk, maar ze zitten iets te ruim in de schakelkabel waardoor ze bij optrekken een licht rammelend geluid maken. Wordt nog een keer verholpen.

de Boeing

Hij maakt dus nog steeds zijn km's :)

Hoe lang hebben die Koni's er in totaal onder gezeten?

Wel raar van die kop, had ik nog nooit eerder gehoord, vraag me ook af wat hier de oorzaak van is.
Hopelijk dat die helicoils heil brengen (en andere kop vinden moet tegenwoordig ook niet meer al te duur zijn lijkt me)

)()()sT

Dag heer, daar is is weer! :)
Mooi te lezen dat je de auto nog steeds rijdt (je bent me inmiddels voorbij qua kilometers) maar jammer dat je toch wat problemen hebt/houdt met die lekkage. Het was toch een gereviseerd blok, niet?

Taranis

Respect voor je doorzettingsvermogen!

Als het onderstel naar de maan is, het ding loopt niet lekker, keerringen liggen eruit en de draadgaten in de kop zijn naar de maan dan had ik het ook kunnen begrijpen als je het ding een schop had gegeven :-X

Thys

Citaat van: de Boeing op 20-08-2015 00:44:14
Hij maakt dus nog steeds zijn km's :)

Hoe lang hebben die Koni's er in totaal onder gezeten?

Wel raar van die kop, had ik nog nooit eerder gehoord, vraag me ook af wat hier de oorzaak van is.
Hopelijk dat die helicoils heil brengen (en andere kop vinden moet tegenwoordig ook niet meer al te duur zijn lijkt me)

Ondanks alles gaat hij rustig door inderdaad. De Koni's zullen er 1,5 ton onder gezeten hebben en toen was het echt wel bekeken.

Het blok is inderdaad een keer compleet onder handen genomen. En die draad in de kop, tja... misschien gewoon te hard aangetrokken in een vorig leven. Vervelend, niks meer aan te doen, even vloeken en weer doorgaan. Komt vast weer goed.

En Ronald... dit is de ultrakorte versie van het lijstje :eusa_shifty:
Nog een paar dingetjes die op korte termijn moeten:
-4 nieuwe banden
-lekke uitlaatspruitstukpakkingen en aansluiting downpipe op catback afdichten
-rondje motorsteunen vervangen

En dan is er nog een waslijst met minder noodzakelijke dingen die wel een keer aangepakt moeten worden.

De auto een schop geven is voor mij geen optie; veel opbrengen gaat hij in deze staat niet, en daarnaast ben ik ondanks alles nog steeds veel te wijs met het ding.

Thys

De bingogetallen van vandaag zijn

11,5
11,75
11,25
12 en het reservegetal is
6

>:(

arjenT5R

Laatst ook aan de bingo geweest bij mij was t laagste getal 12.5

6 is wel een beetje laag, 4,5 cilinder dus  :evil:
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Vulk

Citaat van: Thys op 25-08-2015 19:32:53
De bingogetallen van vandaag zijn

11,5
11,75
11,25
12 en het reservegetal is
6

>:(

Ai dat is slecht nieuws. Samen met de kapotte schroefdraad in de kop voldoende reden om een ander blok te zoeken.

Thys

Niet zo snel Thomas :)

Eerst de oorzaak en de exacte schade maar eens bepalen, en dan een plan maken.

Maar zuur is het wel.