Clau's Volvo-perikelen......en nu verder in een 5008!

Gestart door Claudia, 26-06-2008 21:00:23

Vorige topic - Volgende topic

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Taranis

Citaat van: Claudia op 25-04-2015 11:09:23
Je bent een leukerd hoor! Maar ik zou echt noooooooit een ex-auto van jou willen! :-*

:-*

Probeer volgende keer maar een stukkie ;)

Citaat van: Claudia op 25-04-2015 11:10:45
En hoe meer er aan deze auto wordt gestyled, hoe harder ik roep dat hij door pekel en hagelbuien gaat rijden!
Dat ie het maar weet! ;D

Ben ik eigenlijk wel benieuwd naar de reactie van Bart? :P

Ik zeg die ingedeukte 940 (oh nee, je mag trouwens toch geen stukkie :evil: ) als pekelbak en een mooie N voor jou  8)

KIM

Citaat van: Claudia op 27-04-2015 09:45:19
Bart's redenatie om geen N meer te hebben, is dat hij er zelf niet aan kan sleutelen.

Kijk Ronald: Er zijn er meer die zo denken dus  :P

Taranis

Jullie zijn dan ook ongeveer even oud  :eusa_whistle:

Serieus: ik denk oprecht dat dat naast een generatiekloof ook een beetje angst voor het onbekende is. Ik ben echt geen mega handige sleutelaar maar weet met wat hulp hier en daar die ouwe rommel (wat een N ondertussen ook is) ook aan de gang te houden. Ja, ze zijn duurder in onderhoud als je stukken hebt en ja, je kunt niet alles zelf met Vida dus soms moet je naar de dealer om software te laden. Ik zie dat zelf niet als bezwaarlijk. Het zou voor mij geen reden zijn om een N te laten staan. Het gebruik aan ruimte op de achterbank wel.

Wijnand

Wat wordt dit toch ook weer een onbeschrijfelijk mooie auto :eusa_clap:! Zet Bart ze straks beiden op de Volvo Experience? Want dan is dat al reden genoeg om er heen te gaan. (Nog los van dat ik nu weer op de Volvo parkeerplaats mag in plaats van met de Skoda ergens ver van het terrein achter een bosje gezet te worden....)

Wijnand

Citaat van: Claudia op 29-04-2015 00:23:14
....volgende week moet hij klaar zijn.
Ik kan niet wachten op de foto's! Ben zo blij met de 240! Wat een schip. Morgen gaan we het dashboard voorzien van de hele trits metertjes. Het is me gelukt die origineel van Volvo bij elkaar te zoeken. Ben benieuwd of die allemaal nog werken na 30 jaar....

razorx

Ik volg het werk weer met plezier.
Tja zo een Voyager. Google eens wat op de ervaringen van mensen met zo een hok.

Voordat wij aan de Volvo's gingen leek me dat gezien de ruimte ook een optie. Totdat ik de reputatie van die wagens te lezen kreeg en hun weggedrag.

Heb ook nog getwijfeld over een Pontiac Trans Sport indertijd.

Wijnand

Ik merk dat ik steeds minder met nieuwe auto's heb. Onze Skoda is bij de dealer in onderhoud en bij beurten krijg ik altijd de nieuwste types mee. Dat rijdt prima, maar emotie? Neuh. Dan de 240. Hij komt schuddend tot leven, de typische 'klik' bij het inleggen van de achteruit, het geblaas van de ventilator onder die oneindige motorkap, kijk daar krijg ik het warm van  :D. En bij het uitzetten van de motor schudt 'ie nog even na alsof 'ie wil zeggen "gaan we niet verder?" :angel:. Hoezo karakter  :eusa_dance:.

De keuze tussen een 940 of een Chrysler had ik snel gemaakt. Zo'n Voyager kan je inderdaad zelf aan sleutelen, het vervelende is dat het vaak ook moet. De wegenwacht haalt ze blind uit elkaar... En hoe vaak zit je nu zelf achterin  ;D? Een N heb ik nooit in gereden dus daar kan ik niet over oordelen. Maar ik heb dat type (ondanks mij grote liefde voor Volvo) wel bewust laten staan vanwege de gruwelverhalen over onderhoud, de beperkte ruimte achterin, en het feit dat ze op diesel belachelijk duur zijn in de wegenbelasting. En zie daar de reden waarom we voor de Octavia zijn gegaan.

De 940 vind ik ook een prachtauto. Ik begreep dat het voornamelijk gaat om de vele kilometers? Waarom zet je de 940 dan niet op LPG, al dan niet g3? Kost wat, maar je weet wel wat je hebt. En bij een andere auto (welke dan ook) is dat maar weer afwachten. Uiteindelijk doet niemand zijn auto weg omdat er niets aan mankeert.

Veel wijsheid bij de keuze!

Emiel

Eens met Ronald.

Vraag me af wat je er allemaal aan moet sleutelen. Die dingen doen het gewoon en als ze kapot gaan dan wijzen ze redelijk snel al naar de fout. Niet dat je bij een 850 eerst tig sensoren gaat proberen om dan bij een 'iets anders' uit te komen. Ik heb Vida tot mijn beschikking en heb het vorig jaar 2 keer gebruikt, een kapotte bobine uitgelezen en een servicelampje gewist.

Emiel

Dus er kan wel gesleuteld worden aan N'en.. :eusa_boohoo:

kulk

Volgens mij verschilt een N niet eens zo heel veel van een nieuwste generatie V70 classic? ( 2.4 met ETM)

Zo'n 'roffel'  ;D heb ik ook gehad en is de fijnste auto die ik ooit gehad heb.
Aan die auto ook enkel normaal onderhoud gehad wat een beetje amateur sleutelaar prima kan.
De nieuwe eigenaar (Thovolvo) rijdt nog steeds met veel plezier en zonder gekke dingen in deze auto rond met meer dan 3 ton op de klok.

kulk

Ja dat is smaak, ik vind een N in een luxe uitvoering, met mooie velgen en goeie kleur ook mooier dan een classic.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen dat zo'n N ook een prima auto is volgens mij (technisch dan), vandaar mijn vergelijk met de laatste generatie
classics.

Taranis

Citaat van: Emiel op 29-04-2015 22:14:41

Ja hoor maar het is makkelijker om mee te huilen met de groep niet-N-rijders dat het niet te doen is. Zeg dan gewoon dat Bart geen zin heeft om iets aan een N te doen ;D

Een Chrysler Voyager... toen ik mijn GLT kocht om in Zweden te gaan studeren, kocht een studiegenoot zo'n Voyager apparaat. Wat een drama ;D Veel plezier met sleutelen :eusa_dance:

Citaat van: Emiel op 29-04-2015 21:59:41
en als ze kapot gaan dan wijzen ze redelijk snel al naar de fout.

Dat vind ik inderdaad 1 van de grote voordelen, dat je zelfs als amateur die ik ben een storing uit kunt lezen en bepalen wat er moet gebeuren om het ding te fiksen.

KIM

Citaat van: Taranis op 30-04-2015 07:48:44
Citaat van: Emiel op 29-04-2015 22:14:41

Ja hoor maar het is makkelijker om mee te huilen met de groep niet-N-rijders dat het niet te doen is.

Ik wilde het blog van Claudia eigenlijk niet vervuilen maar voel me nu toch echt geroepen om hierop te reageren...
Ik zal nooit zeggen dat er aan een N niet te sleutelen is maar ik heb wel een aantal bezwaren bij de wijze waarop auto's heden ten dage worden gebouwd. Die bezwaren zijn voor mij het feit dat meer en meer kostbare elektronica zogenaamde hybride elektronica is geworden. Dit houdt in dat stuurapparaten volledig volgegoten zijn met kunststof en vaak moeilijk tot niet te repareren zijn. Je bent dan aangewezen op vervanging indien het stuurapparaat defect is geraakt.
Natuurlijk gaan stuurapparaten niet vaak kapot, maar voorbeelden in mijn omgeving geven aan dat er geen 100% garantie is dat het heel blijft (de ABS controller van de 850; een Trailer module van een N; de ETM van de XC).

Een ander bezwaar is dat de CAN-bus (wat op zich een fantastisch systeem is) een situatie creeert waarbij elke toevoeging en vele vervangingen leiden tot de noodzaak van programmeren. Ik wil graag onafhankelijk van een dealer werken en dat wordt op deze manier onmogelijk gemaakt. Mijn XC met ETM gaat mij dus feitelijk al iets te ver.
Mijn angst zit m er in dat er een moment ontstaat waarbij de ondersteuning vanuit Volvo stopt: Wat ga je dan doen als er iets geprogrammeerd moet worden?
Ik zie nu al dat de onderdelenvoorziening voor de 850 aan het vermageren is (verlaagde nivomats zijn bijvoorbeeld nergens meer te krijgen).

Natuurlijk, als je de auto voor een bepaalde tijd wilt gaan rijden, dan is dit probleem minder groot, maar ik wil mijn 850 eigenlijk zo lang als mogelijk blijven rijden en denk dat langer vol te kunnen houden door de gebruikte technieken dan het geval is bij een N.

Begrijp me niet verkeerd: Ik vind de gebruikte technieken van tegenwoordig heel mooi en omarm ze (zorgt ook voor brood op de plank uiteindelijk) maar voor mij prive onttrekken ze me een beetje teveel keuzevrijheid. Misschien worden er op termijn wel oplossingen gevonden voor mijn bezwaren... (Maar dan ga ik nog geen N rijden  :P).

viking_in_shorts

Huh? Daar hoort toch chroom onder?