Brandblusser: waar monteren

Gestart door Stefan, 08-07-2008 11:14:51

Vorige topic - Volgende topic

mvo

Ik heb de schuimblusser in de kofferbak van mijn S70 gemonteerd. Ik heb de kunststof houder met 2 hollewand pluggen in de vilten zijbekleding linksachter gemonteerd. Horizontaal gelegd. Daarachter zit een flinke holte dus geen angst voor perforaties. De houder heb ik iets van de bodem af gehouden, zodat het tapijt omhoog kan als ik bij het reservewiel moet zijn. Dekentje opgevouwen onder de houder/blusser gelegd zodat de blusser goed vlak in de houder ligt. Ik denk dat tegen de rugleuning monteren wel steviger is bij een botsing, maar als het goed is ligt die van mij nu bochtvast en voor het grijpen. Ligt ook minder in de weg als je de bank plat doet.

BBS

Citaat van: Hans Duiven op 09-07-2008 16:16:30
Beste mensen,
De Poeder- Schuim- or whatever-blusser monteren onder de stoel is een enorme afrader!

Bij een frontaaltje maakt die gehakt van je onderbenen!!
Ook al lijken die beugels nog zo sterk, dat kreng schiet los.
Ik zou hem dan liever tegen de achterkant van de achterbank (estate) monteren en bij een sedan in de kofferbak.

Hans
En wat dacht je van alle losliggende spullen dan? Knuffelbeer etc? Dat worden echt vliegende objecten :eusa_boohoo:
Volvoloos....

haasje

uch, opgraving van de maand

UserID6342

Het maakt niet uit waar je dat baby-blussertje neerhangt. Zolang het maar goed vastzit en niet gelijk in de passagiersruimte is.  En als er brand mocht ontstaan ergens, pak je dat blussertje uit de klem en flikkert 'm compleet in die brand. Geeft het beste effect want zinnig blussen kun je er absoluut niet mee...

hilko73

Precies.

Ik ben zelf blussermonteur/verkoper. Mijn tip: zorg dat je uit de auto komt bij brand. Blussen is écht absoluut kansloos, zeker met alles kleiner dan een tankwagen van de brandweer.
Het kan wel handig zijn om bij sleutel- en lasakties een goede schuimblusser paraat te hebben.
't Is een soort van systeem! (© Buurman & Buurman)

V70 classic

T probleem is 2 ledig.
1 blussen moet je een keer gedaan hebben.
2 de budget blussers kun je als leek niets mee, en als prof veel te weinig.

Je moet nl een blusser ff testen eer je je een teamlid van Williams waant, en de brand benaderd.
En die krengen lopen vaak in 1 keer leeg.
Sta je daar met een witte kop en een lege blussert op straat.  :eusa_whistle:

Dat alles kleiner dan de spuitwagen is ook weer overdreven.
Maar uitgaande van poeder ( want dat is t effectiefste) moet je al min een kilo of 2 hebben.
En iets met een doseer kraan.
Dan krijg je een beginnend brandje wel uit.
Voor de betere brand in t vooronder moet je al een kilo of 10 hebben.

Waarom roep k nu poeder terwijl ik dat spul verafschuw.
T werkt goed, zeker als je als leek dat spul gebruikt.
Overgens zou ik een auto die buiten in brand staat niet eens proberen te blussen.
Exploderen doen ze echt niet.
Maar krijg je t uit, zit je met een karaver wat je msn moet oplappen.

Eigenlijk ben je beter met een goed mes in de auto.

Groet
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

UserID6342

Citaat van: hilko73 op 17-04-2017 22:00:41
Precies.

Ik ben zelf blussermonteur/verkoper. Mijn tip: zorg dat je uit de auto komt bij brand. Blussen is écht absoluut kansloos, zeker met alles kleiner dan een tankwagen van de brandweer.
Het kan wel handig zijn om bij sleutel- en lasakties een goede schuimblusser paraat te hebben.
Eensch, ikzelf heb altijd een CO2 blusser paraat staan, mocht er iets gebeuren bij las werkzaamheden..

V70 classic

Citaat van: Dirk342 op 18-04-2017 07:17:36
Citaat van: hilko73 op 17-04-2017 22:00:41
Precies.

Eensch, ikzelf heb altijd een CO2 blusser paraat staan, mocht er iets gebeuren bij las werkzaamheden..

Ideaal
Ff een pufje erover en je kunt weer.
Wij hadden er altijd stan 1 klaar staan
Eigenlijk 2
1'zonder zegel van t vorige akkefietje een verse.
En redde we t echt niet, ging er een volle poederblusser over.

hilko73

Citaat van: V70 classic op 18-04-2017 07:07:11
T probleem is 2 ledig.
...
Heel verhaal
...

Groet
Ik heb meer dan eens geblust, want dat is een verplicht onderdeel van mijn opleiding.

Uit de praktijk:

Een buurman parkeert 's avonds zijn auto naast die van mij.
Ik hoor 'm uitstappen en de auto op slot doen.
Vijf minuten later: een doffe knal. Vliegt z'n auto spontaan in de hens.
Ik naar buiten, naar mijn servicebus en daar heb ik drie 6 liter schuimblussers uitgehaald.
Buurman's auto brandde in de motorruimte. Uiteraard zat die dicht. Via de wielkast en de grille geprobeerd te blussen, maar na drie schuimblussers leeg te hebben gemaakt (met alle kennis die ik heb van gericht blussen etc en een blusactie die BINNEN 2 MINUTEN gestart was) was ik heel blij dat ik de brand had kunnen beperken tot alleen de auto van de buurman. De brand blussen was echt onmogelijk.
En ik was meer dan blij dat de brandweer arriveerde om het blussen over te nemen. De brandweer had vervolgens ook nog 20 minuten nodig om de brand te blussen.
De auto van de buurman was rijp voor de sloop.

Dus: je moet weten wat je doet;
Je moet het geschikte materiaal hebben (een brandweerauto dus);
Of maken dat je wegkomt. Dus dat mes met hamer kan ik iedereen aanraden.

elianmars

Ik heb geleerd dat een brandblusser vooral is bedoeld om ervoor te zorgen dat je veilig weg komt. Verder lekker laten gaan tot de (echte) brandweer komt.

V70 classic

Citaat van: hilko73 op 18-04-2017 10:17:12
Citaat van: V70 classic op 18-04-2017 07:07:11
T probleem is 2 ledig.
...
Heel verhaal
...

Groet
Ik heb meer dan eens geblust, want dat is een verplicht onderdeel van mijn opleiding.

Uit de praktijk:

Een buurman parkeert 's avonds zijn auto naast die van mij.
Ik hoor 'm uitstappen en de auto op slot doen.
Vijf minuten later: een doffe knal. Vliegt z'n auto spontaan in de hens.
Ik naar buiten, naar mijn servicebus en daar heb ik drie 6 liter schuimblussers uitgehaald.
Buurman's auto brandde in de motorruimte. Uiteraard zat die dicht. Via de wielkast en de grille geprobeerd te blussen, maar na drie schuimblussers leeg te hebben gemaakt (met alle kennis die ik heb van gericht blussen etc en een blusactie die BINNEN 2 MINUTEN gestart was) was ik heel blij dat ik de brand had kunnen beperken tot alleen de auto van de buurman. De brand blussen was echt onmogelijk.
En ik was meer dan blij dat de brandweer arriveerde om het blussen over te nemen. De brandweer had vervolgens ook nog 20 minuten nodig om de brand te blussen.
De auto van de buurman was rijp voor de sloop.

Dus: je moet weten wat je doet;
Je moet het geschikte materiaal hebben (een brandweerauto dus);
Of maken dat je wegkomt. Dus dat mes met hamer kan ik iedereen aanraden.

Idd want schuim moet je echt gericht gebruiken.
Totaal niet geschikt om zo te blussen.
Druk die monding van een grote poederblusser in de motor ruimte en wsl sk6.
T word 1 grote tering bende maar dan heb je ook wat.
Die auto kun je afvoeren net als alles wat er rond staat.
Een auto blus je eigenlijk ( je doet een poging) enkel als er iemand bekneld zit.
Of bij gevaar van overslaan op iets anders.
Ooit bij Scherpenisse een stads bus laten uitbranden zo.
Iedereen er uit?  
Dan bovenwinds gaan staan en wachten op vervangend vervoer.

hilko73

Mijn Citroën CX stond er naast, dus ik vond laten gaan niet zo'n optie.
Wist wel dat ik maximaal kon voorkomen dat de brand zou overslaan, blussen was kansloos.
En gezien het feit dat mijn eigen auto ernaast stond heb ik natuurlijk geen poederblusser gepakt. Ik ben niet gek ;)

bert850

Misschien kun je het vuur niet uitkrijgen met zo'n kleine blusser, het kan je misschien net die extra tijd geven om iedereen uit de auto te krijgen.
En dan denk ik meer als je aankomt bij een ongeluk.
Je vergeeft jezelf nooit dat je helemaal niets hebt kunnen doen.
Bert

V70 classic

Citaat van: hilko73 op 18-04-2017 10:38:19
Mijn Citroën CX stond er naast, dus ik vond laten gaan niet zo'n optie.
Wist wel dat ik maximaal kon voorkomen dat de brand zou overslaan, blussen was kansloos.
En gezien het feit dat mijn eigen auto ernaast stond heb ik natuurlijk geen poederblusser gepakt. Ik ben niet gek ;)

Dat blijkt
Want dan was die ook afgeschreven door die meuk. 
Poeder is meuk

V70 classic

Citaat van: bert850 op 18-04-2017 10:46:55
Misschien kun je het vuur niet uitkrijgen met zo'n kleine blusser, het kan je misschien net die extra tijd geven om iedereen uit de auto te krijgen.
En dan denk ik meer als je aankomt bij een ongeluk.
Je vergeeft jezelf nooit dat je helemaal niets hebt kunnen doen.
Bert

Zo zie ik t ook.
Ik heb zelf een 2 kg poeder in de auto.
Ik verafschuuw die troep.
Maar t is gewoon t effectiefst.

Maar niemand erin en geen gevaar voor omgeving.
Laten gaan dat ding.