wiellager vastzetten

Gestart door eric74, 18-07-2008 14:57:24

Vorige topic - Volgende topic

eric74

Hoi, ik voel op mijn 850 station speling op achteras bij verschillende snelheden.
Auto schokkert dan.
Dit gebeurt als ik tussen 40 en 60km per uur rijd en boven de 110km/h ongeveer.
Mogelijk is wiellager defect, maar kan je wiellager ook niet vastzetten ?( zo werd me verteld)
wiel eraf, kapje weg en dan zou je moer kunnen vastdraaien die de wiellager in principe afsluit in zijn bus. Hiermee haal je enige speling van wiellager weg.

Iemand al ervaring mee? Hoe begin je daaraan? Mag dit volledig vastgezet worden? of moet er toch nog bepaalde speling/ marge gegeven worden aan lager ?

Heeft iemand nog andere ervaringen / oplossingen voor dit schokken?
Wielen zijn OK, verwisseld met andere wagen
Motor is OK, ook in vrijstand is probleem aanwezig
Remmen zijn OK, ook als je enkel op motor afgeremd hebt en remmen dus niet gebruikt werden, blijft het probleem.

alvast dank
eric

-D©©©L-

Ik zit me even af te vragen hoe je zo zeker weet dat het vanaf de achteras komt en dat het een wiellager is.
"schokkert dan" roept meer vragen op dan dat het antwoorden geeft. Wat bedoel je er precies mee ?

eric74

ik vermoed achteras omdat het schokkeren op auto te voelen is , maar nauwelijks of geen trillingen geeft op mijn stuur ....

-D©©©L-

eric74

korte links-rechtsbewegingen van auto
zelfde gevoel dat als je op je wasmachine gaat zitten :-)))

thuur

Gecupte banden, smerige naven, verrotte remschijven, dempers, achterasrubbers of klauwen is toch heel wat aannemelijker dan "losse wiellagers"...

Gr :eusa_think:

eric74

En hoe verklaar ik dat ik dit slechts bij bepaalde snelheden voel? wat is dan meest waarschijnlijke?

Snellebaksteen

Het is een vast lager. Niet na-stelbaar ofzo. Als het niet vastzit zou je (bij een opgekrikte auto) zeker speling moeten voelen. Uit mijn hoofd zeg ik dat je de moer met dop 36 vast moet zetten.

Het gevoel dat jij omschrijft lijkt een beetje op een "aardbeving" gevoel. Zoek daar maar eens op. Hele waslijsten met oplossingen en suggesties komen er dan voorbij.
Nomore Kliko Koereur, Nomore Dark D5 Driver, D6 Hybrid is the future.
Saaie Silver S40 on the Side.

eric74

dank alvast voor snelle suggesties van allen !!