Verbruik 850 TDi automaat vs hand

Gestart door gjschipper, 23-07-2008 11:45:36

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gjschipper

Volgens de autoweek bronnen verbuikt de automaat 1 liter op 12,65km en een handbak 1 liter op 16,66 km.

Ik vroeg me af of qua historie bij jullie dit hetzelfde resultaat oplevert? Wie rijdt hier TDi automaat en wat is het verbuik.

By the way: Wat vinden jullie hier van: http://link.marktplaats.nl/182645059

GJS

Turbo-Geek

Een automaat zal nooit zo zuinig kunnen rijden als een handbak die op het juiste moment in de volgende versnelling wordt gezet en niet ver doortrekt, maar over het algemeen verleid de automaat je (in de praktijk) tot rustiger rijden.
De praktijk heeft vaker uitgewezen dat mensen na de overgang naar een automaat niet meer of zelfs minder zijn gaan verbruiken puur doordat de rijstijl anders was.
Bij een zelfde rijstijl zal een automaat wel iets meer verbruiken.

Het verschil in verbruik volgens jouw bron vind ik wel dramatisch veel en geloof dat niet.
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

hathü

1 op 15 gemiddeld. Rij wisselend pittig en rustig, rij weinig autobaan wel veel provenciale wegen met veel stoppen en optrekken.   8) Is toch netjes voor een auto van 1554 kg.

FelixB

Ik vind die auto wel fraai, mooi Cruise Control, alle airbags...
855R & C70 T5 cabrio automaat

pimsam

quote] 1 op 15 gemiddeld. Rij wisselend pittig en rustig, rij weinig autobaan wel veel provenciale wegen met veel stoppen en optrekken.    Is toch netjes voor een auto van 1554 kg.[/quote]

Is dit volgens de boordcomputer of zelf gemeten na het tanken? Ik heb wel eens met een tank rustig aan gedaan (niet fel optrekken, anticiperen etc). Max was 1:13,5. Gisteren getankt: 1:12.9 met af en toe flink doortrekken en weinig autobaan (wel 140+) en veel stadsverkeer.

Betreffende die 850 TDI: heeft bijna 4 ton gelopen en dat voor bijna 4000 euro....oef. Ter vergelijking:
http://www.kapaza.be/Autos/Volvo/9954359/Volvo_850_tdi_kombi_automatic_leder_ECC.html

Pingel er iets vanaf, tel er ca 1000 euro invoerkosten bij op en je hebt voor hetzelde bedrag een TDI met ruim een 120.000 km minder gelopen. OK, er zitten dan geen Columba's onder maar dan zou ik het wel weten.

hathü

Is niet volgens de boordcomputer die is te optimistisch, diverse keren zelf gemeten. Wel weinig autobaan en weinig stadsverkeer. In de Achterhoek is het nog redelijk rustig ;D

onnaj

Ik reed altijd met een handbak zo rond de 1:14 tot 1:14,5 in de winter 1:13 tot 1:13,5 geloof ik.

Topsport180

V70 TDI handbak

Volgens boordcomputer steevast (bijna) 1 op 16 gemiddeld, doch berekend aan de pomp 1 op 14,5 tot 15.
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

elianmars

2.5D, handbak. 1 op 15 bij relatief veel korte ritten de laatste tijd.

ebl

2.5 TDI Rica Tuned , Automaat. tussen de 1 op 11 en 1 op 12 meestal.  Laatst met de auto op en neer naar Italie 1 op 9,5 over een afstand van 3000 km. Meet de resultaten zelf wegens gebrek aan BC.

In God we Trust. In Volvo we Drive...

Gunnar

S70 2.5 TDI getuned automaat , verbruik gemiddeld 1/13.3 gemeten aan pomp met woon werk/verkeer (boordcomputer geet iets van een 1/14.7 weer)
Reis naar frankrijk bijna alles autosnelweg was het 1/14.6 gemeten (cruisecontrole op 130)
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

KR@MMETJE

S70 2.5D Handbak, niet getuned, verse LMM...

Gedurende afgelopen 8 maanden een gemiddelde van 1 op 15,8 met uitschieters omhoog en omlaag. Dit zelf bijgehouden met tanken in Excel (beetje freaky  :eusa_shifty:) haha!

Heb de laatse maand 2 tanks leeggereden terwijl m'n airco defect was (dus airco uitgeschakeld). Dit resulteerde de laatste tank in een 1 op 16.9! M'n absolute record!

Rijd overgens bijna alleen km's naar het werk op en neer. 35 km voor een enkeltje, geen autobaan, veel 80 km wegen.

Ohjah... Toen ik in Januari overstapte van 195/60/R15 Antila's naar 225/45/R17 Commets daalde het verbruik van 1 op 16,4 naar 1 op 15,5! Bijna een complete km minder per liter.

Quota

Mijn verbruik over de afgelopen 32000 km is 1 op 17,1....

V70 classic

Doordat de koppelomvormer minimaal een 10 tot 15% verlies geeft is hij nooit zo zuinig als een schakelwagen.
Toch mijn (V70 TDI auto) zit zelden onder de 1 op 10.
Ik heb een tijdje gependeld (roosendaal / antwerpen)en als je dan wilt kun je toch een 1 op 16 halen.
Bij cruisen met legale snelheid is 5 L per 100 Km geen uitzondering.
Maar goed kom je van de snelweg af straft zo een tank je af.
Hij is wat zwaar en snelheidmaken kost gewoon brandstof,tenzij je er geen hekel aan hebt dat ze je regelmatig van de weg af toeteren.

Maw als je geen gas geeft en je zorgt dat de overbrugingskoppeling de omvormer uitschakeld maakt het niet veel denk ik.
Het probleem zit in de koppelomvormer vandaar de nieuwere systemen die dit niet nodig hebben cvt dsg enz.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

jan piet

Dagelijkse afstand Zoetermeer of Geervliet v.v. naar Nederweert. Verbruik áltijd onder de 7 ltr per 100 km, met een snelheid die op de snelweg áltijd 20-40 km hoger ligt dan Koos wil zien. V70 TDI automaat met ruim 495.000 op de teller. Nu de brandstofpomp weer gerepareerd is zitten we weer onder de 7 liter gemeten aan de pomp. De computer geeft richting de 6,4-6,6 / 100 km aan.

Gr, JP