lpg rijden

Gestart door volvwagen, 13-08-2008 20:02:48

Vorige topic - Volgende topic

volvwagen

ik hoor wel veel negatieve verhalen over gas lpg, maar is een volvo 850 op gas lpg kwetsbaar. bijv met sportief rijden of zwaar belasten. en komen backfires van "sportief" rijden.

de boekhouder

Geen probleem. Afhankelijk van het motortype is een lpi installatie (Vialle) wel aan te raden.

Hou je ontstekingstraject fris, dan heb je (waarschijnlijk) geen problemen met backfires...

Zelf heb ik er bij 270 d.km. nog een verdamper installatie in laten bouwen en rij er al weer bijna 60 d. km. zonder problemen mee; en dan ben ik bij lange na nog geen record houder !
Wie rustig blijft in panieksituaties, is traag van begrip.
(dd.)

tackle

psies, second that!

V70geRwin

De vijfpitters lopen erg mooi op lpg en zeker met hydraulische kleppen zeer goed bestand tegen de hogere lpg temperaturen. Zelfs met turbo's kun je prima op gas rijden. Rij zelf al 40K met een gechipte t-5r op lpi zonder 1 slag te missen.

Aan de pomp iedere keer weer  :eusa_clap:

Freakybaby

ik heb een glt op lpg. 2 keer een backfire gehad, beide keren bij erg rustig rijden en te lang gewacht met ontsteking vervangen. Defecte LMM vergroot de kans op backfire ook.

Doortrappen gaat prima. Ik trek als de motor warm is zonder gedoe naar de 6500 rpm op gas. Geen problemen mee gehad.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

FGG

Wij rijden alweer bijna een ton op een verdamperinstallatie. Eenmaal een backfire gehad tijdens zeer rustig rijden van het ene stoplicht naar het andere 50m verder. Oorzaak was een slecht ontstekingstraject (foute bougies).

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

Misha

en bij LPi zijn backfires sowieso praktisch uitgesloten.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

Citaat van: Misha op 13-08-2008 23:30:29
en bij LPi zijn backfires sowieso uitgesloten.

Nope, ze kunnen er wel zijn. Alleen veel kleiner en geven dus zelden of nooit schade.

Enno

Citaat van: -D©©©L- op 13-08-2008 23:47:25
Citaat van: Misha op 13-08-2008 23:30:29
en bij LPi zijn backfires sowieso uitgesloten.

Nope, ze kunnen er wel zijn. Alleen veel kleiner en geven dus zelden of nooit schade.

Een gat in het luchtfilterhuis ;)......Een defecte MAF Sensor.....maar ach zo'n ding mag na 3 ton wel een keertje op zijn.

elmarconi

Citaat van: Enno op 14-08-2008 01:15:06
Een gat in het luchtfilterhuis ;)......Een defecte MAF Sensor.....maar ach zo'n ding mag na 3 ton wel een keertje op zijn.

Nou dat hoop ik niet...
Stop er net weer een klein fortuin in aan stuurhuis/ashoezen/banden/koppeling en wil de 4 ton wel halen......

--
Autogas Inside . . .

Ludo

negatieve verhalen hierover komen doorgaans door negatief onderhoud.
maar dat zegt men er nooit bij, de fout ligt altijd bij of aan iets anders...  ::)

ik heb al dik een miljoen kilometer afgelegd op lpg, met verschillende systemen, G1, G2, G3...
nooit problemen gehad.
hou je motor in optimale conditie en je rijd vanzelf probleemloos.

Basbb

Lpg-systemen zijn tegenwoordig erg goed, maar er zitten echt wel nadelen aan. Echter op dit forum is men wel heel erg pro-lpg, dus ik ga even  vloeken in de kerk:

- Ergens in je auto komt er toch een grote zware tank erbij wat de prestaties van je auto verminderd. Er schijnen wel lichte kunstoftanks momenteel ontwikkeld te worden, maar heb nog nergens gelezen dat ze ook ingebouwd zijn bij particulieren.

- Verbruik op lpg (in liters) is fors hoger wat de besparing iets drukt, ga uit van 25-30% meer liters dan op benzine.

- Gevolg van vorige punt, bereik op een tank gas is beperkt, 40 liter lpg rij je binnen drie uur flink snelwegcruisen helemaal op(uitgaande van een 850/x70)

- Vermogen, ook met lpi, neemt iets af. Echter met turbo motoren schijnt het weer net andersom te zijn, vele mensen op forum hier hebben gemeld dat ze met hun turbo uitgeruste auto op lpg meer vermogen hebben.

- Meer onderdelen dus meer kans op fouten

- gastank kan gaan lekken, komt niet vaak voor maar heb het zelf gehad. Brandweer is ongeveer 4 uur bezig om zo' n tank leeg te krijgen, ziet er leuk, lpg dat aan het koken is.

Echter: lpg heeft 1 voordeel, het is goedkoop en de systemen zijn erg betrouwbaar geworden tegenwoordig.
s70 2.5 20v aut

V70geRwin

dat pro LPG is natuurlijk niet voor niets  ;)

extra verbruik zit je wel aan de hoge kant vind ik, actieradius is een punt. ringtank van 56 liter past net in reservewiel, netto 45 liter zeg maar.

LPI geeft vrijwel geen vermogensverlies, verdampers wel al is het de vraag of je 10% minder vermogen echt merkt in de praktijk.

gewicht, let ook op de wegenbelasting (vaak val je net in een hogere schaal).

Voor de rest lees ik 2 voordelen in je verhaal  ;D

elmarconi

Citaat van: Basbb op 14-08-2008 11:53:25
Lpg-systemen zijn tegenwoordig erg goed, maar er zitten echt wel nadelen aan. Echter op dit forum is men wel heel erg pro-lpg, dus ik ga even  vloeken in de kerk:

Ik hap: Aantoonbaar 1 op 8 over bijna 100.000 km.  Dan zou ik op benzine 8/(100-30%) = 1 op 11.5 moeten halen. Lijkt me erg optimistisch...

Actieradius is idd beperkt. Maar na 3 uur rijden ff rust om te tanken is helemaal niet slecht.
Mijn 10V, ongeblazen loopt op LPi harder dan op benzine!
Er lekken meer benzinetanks dan gastanks!

Ik beweer niet dat er geen nadelen aanzitten, maar het enorme prijsvoordeel op brandstof valt niet te ontkennen. En als je veel km's maakt, dan betaalt zich dat vanzelf uit.

--
Autogas Inside . . .

FGG

Citaat van: elmarconi op 14-08-2008 14:11:07
Ik hap: Aantoonbaar 1 op 8 over bijna 100.000 km.  Dan zou ik op benzine 8/(100-30%) = 1 op 11.5 moeten halen. Lijkt me erg optimistisch...

Actieradius is idd beperkt. Maar na 3 uur rijden ff rust om te tanken is helemaal niet slecht.
Mijn 10V, ongeblazen loopt op LPi harder dan op benzine!
Er lekken meer benzinetanks dan gastanks!

Dus eigenlijk wordt je gevraagd om elke 350km even te stoppen voor 25 euro. Geen probleem! ;D

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think: