ABS controller laten repareren

Gestart door B.Aders, 28-08-2008 22:05:05

Vorige topic - Volgende topic

B.Aders

Ik heb afgelopen 3 weken ook het welbekende probleem met mijn ABS-controller gehad, ABS en TRAX lampje gingen tijdens het rijden spontaan branden,en voelde dit ook in mijn rempedaal. Via het forum las ik dat er iemand op Markt-plaats adverteerd die Volvo ABS-controllers repareerd. Na telefonisch contact te hebben gehad heb ik gelijk een afspraak gemaakt (met Martijn) om  de controller te maken. Bij aankomst werd de controller gelijk losgeschroefd om er een half uur later gerepareerd weer in te schroeven en mijn ABS probleem behoort gelukkig tot de verleden tijd. Dit alles kost 125,- met bon en garantie. Dit vind ik een prettiger bedrag dan de 7 a 800 euro die volvo berekend voor een nieuwe controller. (eventueel onnodig vervangen ABS-sensoren niet meegeteld). Absoluut een aanrader!

Roffel ze!!

mehn

Had veel goedkoper gekund...heb je niet goed genoeg gelezen hier ;D

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Menno B

Hoi B. Aders

Wat voelde je precies op je rempedaal?
Ik heb het probleem dat soms bij het remmen het pedaal erg schokt, net of de ABS in werking is. Het lampje gaat niet branden ofzo. Soms gaat het dagen goed en dan heb je weer een dag dat het vaker voor komt.
Ben erg benieuwd wat jij aan je rempedaal voelde.
En misschien dat iemand anders nog ideeen heeft wat het kan wezen.
Het gaat om een Volvo 850 GLT 2,5L 20V uit 1992.

Menno 

thuur

Citaat van: Menno B op 29-08-2008 16:08:05
Hoi B. Aders

Wat voelde je precies op je rempedaal?
Ik heb het probleem dat soms bij het remmen het pedaal erg schokt, net of de ABS in werking is. Het lampje gaat niet branden ofzo. Soms gaat het dagen goed en dan heb je weer een dag dat het vaker voor komt.
Ben erg benieuwd wat jij aan je rempedaal voelde.
En misschien dat iemand anders nog ideeen heeft wat het kan wezen.
Het gaat om een Volvo 850 GLT 2,5L 20V uit 1992.

Menno 

Welke foutcodes heb je Menno?

Jouw type controller gaat maar hoogstzelden stuk, in tegenstelling tot de controller van de topicstarter.

Gr ;)

B.Aders

Citaat van: mehn op 29-08-2008 06:30:56
Had veel goedkoper gekund...heb je niet goed genoeg gelezen hier ;D

Ik heb idd niet veel meer hierover gelezen , maar toen ik deze advertentie zag heb ik gelijk gebeld.
met deze besparing heb ik alweer aardig wat benzinegeld verdiend.....

thuur

Kon best nog een tank benzine van af ;)

Gr 8)

gerardgrobben

inderdaad.... beetje reclame voor Martijn mag best hier..

ik had ook steeds de RA-sensor als foutmelding, en de controller zat er binnen een half uur weer in.
Oorzaak is vermoedelijk het in 2 x solderen van de printplaat af fabriek, met 2 verschillende soorten Tin, waardoor er een redox reactie ontstaat op de solderinkjes, die de eilandjes erg bros maakt. Nieuw solderen, en probleem opgelost.

het monteren en demonteren is nogal een heftig karwei, voor degene die niet dagelijks aan een roffel sleutelt. Martijn heeft een paar eigenhandgemaakte gereedschapjes erbij. Maakt het net ff iets gemakkelijker, anders zou je hele dagen aan het klungelen zijn, en waarschijnlijk meer kapot maken dan heel.

www.goabs.nl geeft de juiste info.

thanks , once again, Martijn!

g

tuba or not tuba, that's the question

thuur

Citaat van: gerardgrobben op 30-08-2008 14:16:17
Oorzaak is vermoedelijk het in 2 x solderen van de printplaat af fabriek, met 2 verschillende soorten Tin, waardoor er een redox reactie ontstaat op de solderinkjes, die de eilandjes erg bros maakt. Nieuw solderen, en probleem opgelost.

Nee hoor. Het is gewoon gesoldeerd zoals ieder gangbaar apparaat. Probleem is de (mechanische) spanning die de kabels op de solderingen zetten (trek- en duwkracht) plus 10 jaar hitte en trillingen: you do the math. Anders zouden de solderingen van de spoeltjes ook gebroken zijn en dat heb ik nog niet gezien.

Citeer
het monteren en demonteren is nogal een heftig karwei, voor degene die niet dagelijks aan een roffel sleutelt.

Dopje 4 plus een klein rateltje is alles wat je nodig hebt. Geen moeilijk gedoe. Wil je meer ruimte neem je de luchtfilterbox uit. Plek zat en zo gemakkelijk als een zekering wisselen.

Volgens mij zit Martijn ook op het forum.

Gr ;)

gerardgrobben

Citaat van: thuur op 30-08-2008 15:54:31
Citaat van: gerardgrobben op 30-08-2008 14:16:17

Nee hoor. Het is gewoon gesoldeerd zoals ieder gangbaar apparaat. Probleem is de (mechanische) spanning die de kabels op de solderingen zetten (trek- en duwkracht) plus 10 jaar hitte en trillingen: you do the math. Anders zouden de solderingen van de spoeltjes ook gebroken zijn en dat heb ik nog niet gezien.

Citeer

het monteren en demonteren is nogal een heftig karwei, voor degene die niet dagelijks aan een roffel sleutelt.

Dopje 4 plus een klein rateltje is alles wat je nodig hebt. Geen moeilijk gedoe. Wil je meer ruimte neem je de luchtfilterbox uit. Plek zat en zo gemakkelijk als een zekering wisselen.

Volgens mij zit Martijn ook op het forum.

Gr ;)

nee hoor, de electronica is golfgesoldeerd, de connector is er later opgezet...

en ik had het niet over iemand die weet welk dopje 4 je hebben moet, maar over de niet dagelijks sleutelende vovlo-rijder.
tuba or not tuba, that's the question

Menno B

Bedankt voor je reaktie Thuur,

Zal vandaag de codes uitlezen.
Hopelijk komt er meer duidelijkheid want mijn meissie durft niet meer in de 850 te rijden.
Trouwens er komt soms ook een brommend geluid onder de motorkap vandaag precies voor je neus als je er in zit. Zal dit ook met het trillen in de rempendaal de maken hebben? Het is tegelijk begonnen.
De codes komen eraan, ben benieuwd.

Menno

Menno B

Foutcodes uitgelezen, geen enkele foutcode.
Zo dan toch een abs ring versleten zijn zodat de computer denkt dat het wiel blokkeerd?
Ik weet het niet meer.

thuur

Citaat van: Menno B op 01-09-2008 21:14:07
Zo dan toch een abs ring versleten zijn zodat de computer denkt dat het wiel blokkeerd?
Ik weet het niet meer.

Ik denk het niet, dan heb je haast zeker een foutcode. Kan nathuurlijk geen kwaad om de ringen + stekkers van de sensors eens goed te controleren.

Remschijven zijn wel voldoende dik, mooi glad (niet gegroefd) en niet blauw?

Voel je het vooral in de stoel (of hele auto), of in het stuur trillen?

Gr 8)

Menno B

Citaat van: thuur op 01-09-2008 22:13:51
Ik weet het niet meer.

Ik denk het niet, dan heb je haast zeker een foutcode. Kan nathuurlijk geen kwaad om de ringen + stekkers van de sensors eens goed te controleren.

Gr 8)

De remschijven goed en glad.
Ik voel het niet trillen in de stoel  of in het stuur.
Het is puur dat het lijkt dat de abs in werking treed.
Net of hij soms bij het remmen denkt dat er een wiel blokkeerd en dan de abs in werking zet.
Als de abs in werking is moet dan het lampje ook van je abs gaan branden?
Zal toch maar eens de ringen en stekkers gaan bekijken.
Want dit rijdt ook niet zo lekker.

Als je nog een andere mogelijkheid weet hoor ik het graag

Menno

thuur

Citaat van: Menno B op 02-09-2008 12:05:43
Citaat van: thuur op 01-09-2008 22:13:51
Ik weet het niet meer.

Gr 8)

De remschijven goed en glad.
Ik voel het niet trillen in de stoel  of in het stuur.
Het is puur dat het lijkt dat de abs in werking treed.
Net of hij soms bij het remmen denkt dat er een wiel blokkeerd en dan de abs in werking zet.
Als de abs in werking is moet dan het lampje ook van je abs gaan branden?
Zal toch maar eens de ringen en stekkers gaan bekijken.
Want dit rijdt ook niet zo lekker.

Als je nog een andere mogelijkheid weet hoor ik het graag

Menno

Nee, geen lampje bij inwerking tredende ABS.

Begin idd maar eens bij de stekkers en ringen.

Gr ;)

B.Aders

Citaat van: Menno B op 31-08-2008 08:43:40
Bedankt voor je reaktie Thuur,

Zal vandaag de codes uitlezen.
Hopelijk komt er meer duidelijkheid want mijn meissie durft niet meer in de 850 te rijden.
Trouwens er komt soms ook een brommend geluid onder de motorkap vandaag precies voor je neus als je er in zit. Zal dit ook met het trillen in de rempendaal de maken hebben? Het is tegelijk begonnen.
De codes komen eraan, ben benieuwd.

Menno

Ik heb idd ook dat brommende geluid gehad, daarna gingen bij mij wel meteen mijn ABS\TRAX lampjes branden.