Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

viking_in_shorts

Citaat van: Domaso op 12-01-2012 20:17:15
Dacht al dat ik niet helemaal volledig was. :eusa_wall:

Was van mening dat incremental veel plaats zou innemen maar dat valt dus nogal mee. Lijkt natuurlijk veel omdat ie voor iedere incrementeel nieuwe bestanden neer zet. Sinds gisteren heb ik Cobian in gebruik maar als iemand een beter programma gebruikt  of een andere (betere) manier van backupppen gebruikt hoor ik het graag.

Vergeet hier je retentie periode niet. Als je genoegen neemt met een week maakt het allemaal niet zo veel uit. Wil je een eeuwige retentie met versie-info zal je gebruik wat steviger zijn.

Domaso

Citaat van: viking_in_shorts op 12-01-2012 20:21:17

Was van mening dat incremental veel plaats zou innemen maar dat valt dus nogal mee. Lijkt natuurlijk veel omdat ie voor iedere incrementeel nieuwe bestanden neer zet. Sinds gisteren heb ik Cobian in gebruik maar als iemand een beter programma gebruikt  of een andere (betere) manier van backupppen gebruikt hoor ik het graag.

Vergeet hier je retentie periode niet. Als je genoegen neemt met een week maakt het allemaal niet zo veel uit. Wil je een eeuwige retentie met versie-info zal je gebruik wat steviger zijn.

Tis natuurlijk voor "eeuwig". Interne HD heb ik in 2 partities gedeeld; 1 partitie C voor windows en een Data partitie. Data partitie moet gewoon altijd bewaard blijven.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

viking_in_shorts

Citaat van: Domaso op 12-01-2012 20:21:07
Wat ik in het lijstje trouwens niet begrijp: of je nu differential of incremental gebruikt je moet toch altijd eerst een full backup maken nietwaar? Als ik nl met een backup programma een incremental wil maken moet ik eerst een full backup maken.

Om eerlijk te zijn, ik weet het niet meer precies welke welke is, maar - je uitgangspunt is altijd PHASE 0, oftewel een full backup.
Elke volgende backup is vervolgens een nieuwe backup die ofwel kijkt naar:
- verschil met vorige full backup
- verschil met vorige backup van zelfde type (=ik geloof dat dit differential is)
- huidige data (=vergelijkt niet met vorige backups)

Ik zal proberen het visueel te laten zien:  (puntje staat voor leeg)

Dag 0: Data: <XXXXXX>   Full Backup:  <XXXXXX>  Incremental < n.v.t. >  differential < n.v.t. >
Dag 1: Data: <XXXXX1>   Full Backup:  <XXXXXY>  Incremental < .....1 >  differential < .....1 >
Dag 2: Data: <XXXX21>   Full Backup:  <XXXXYY>  Incremental < ....21 >  differential < ....2. >
Dag 3: Data: <XXX321>   Full Backup:  <XXXYYZ>  Incremental < ...321 >  differential < ...3.. >

Wil je op dag 4 data terug hebben van:

Full backup: direct teruglezen
Incremental: Full backup nodig dag 0, plus laatste incremental
Differential: Full backup nodig dag 0, plus differential dag 1, plus differential dag 2 plus differential dag 3

Nogmaals, waarschijnlijk haal ik differential en incremental als term door elkaar, maar zo als hierboven is uitgelegd zit de techniek in elkaar.

Domaso

Klopt dat je ze door elkaar haalt; bij incrementeel heb je  alle incrementals+ de full backup nodig terwijl differential alleen full backup + de laatste differential nodig heeft.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

viking_in_shorts

Citaat van: Domaso op 12-01-2012 20:28:06
Citaat van: viking_in_shorts op 12-01-2012 20:21:17

Was van mening dat incremental veel plaats zou innemen maar dat valt dus nogal mee. Lijkt natuurlijk veel omdat ie voor iedere incrementeel nieuwe bestanden neer zet. Sinds gisteren heb ik Cobian in gebruik maar als iemand een beter programma gebruikt  of een andere (betere) manier van backupppen gebruikt hoor ik het graag.

Tis natuurlijk voor "eeuwig". Interne HD heb ik in 2 partities gedeeld; 1 partitie C voor windows en een Data partitie. Data partitie moet gewoon altijd bewaard blijven.

Als het voor altijd bewaard moet blijven en je hebt geen behoefte aan versie info (=je wilt jezelf eigenlijk alleen beveiligen tegen per ongelijk verwijderen) dat stel ik een robocopy script voor als oplossing. RETE snel, simpel en werkt ook als je de "originele" software niet meer hebt.

Domaso

Ik maak (tot nu toe) niet vaak genoeg een backup. Misschien starten met 1 x per week een incremental en na 1 maand kijken hoeveel ruimte er nodig is.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

viking_in_shorts

Citaat van: Domaso op 12-01-2012 20:46:26
Ik maak (tot nu toe) niet vaak genoeg een backup. Misschien starten met 1 x per week een incremental en na 1 maand kijken hoeveel ruimte er nodig is.
Waarom niet dagelijks?

Domaso

Op mijn HD zit ook nog een rescue partitie van Dell. Robocopy script gaat me eigenlijk boven m'n pet. Heb dus gewoon van C (Windows) en de data schijf een backup gemaakt. Zou toch eigenlijk genoeg moeten zijn als je de backup regelmatig doet updaten.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

Domaso

Citaat van: viking_in_shorts op 12-01-2012 20:47:22
Citaat van: Domaso op 12-01-2012 20:46:26
Waarom niet dagelijks?

Mijn data schijf veranderd niet zo heel vaak dat ik dagelijks zou moeten backuppen.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

viking_in_shorts

Citaat van: Domaso op 12-01-2012 20:50:26
Op mijn HD zit ook nog een rescue partitie van Dell. Robocopy script gaat me eigenlijk boven m'n pet. Heb dus gewoon van C (Windows) en de data schijf een backup gemaakt. Zou toch eigenlijk genoeg moeten zijn als je de backup regelmatig doet updaten.

Heb je webmail?

Dan heb je _in principe_ geen backup nodig van je OS - de software kan je downloaden en de licensie codes staan allemaal digitaal in je mail, die op het net staat. Vervolgens hoet je alleen je data-partitie te backuppen. Die data-partitie kan je als volgt backuppen met robobopy:

robocopy d:\ z:\  /r:3 /w:1 /s
Zet dit in een .bat bestandje wat je op de desktop zet. Dubbelklikken en klaar.

Dit zal een volledige copy van D: maken naar Z: (laatste versie)
Als je iets van D: weghaalt, zal het nooit van Z:\ weggehaald worden. Verplaatst je iets binnen d:\ naar een nieuwe locatie, zal het op Z:\ op beide locaties staan. De eerste keer duurt het wat langer, de volgende keren zullen enkele seconden tot max enkele minuten duren.

Nadeel: als een bestand open is zal robocopy het niet kunnen backuppen.
Voordeel: op z: zal je een identieke structuur opbouwen als op d:\ -> als je iets wilt terugzoeken is het "gewoon" via de explorer te doen.

Domaso

Software met humor...

2012-01-12 22:22 Verhinderen dat het systeem in slaapmode geraakt. Het systeem zet nu koffie.
2012-01-13 00:44 Het systeem mag nu in slaapmode gaan. Koffie is toch op.
2012-01-13 00:44 Totale tijd voor de back-up 2 uur, 21 minuten en 37 seconden. Ik heb hard gewerkt.

;D
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

BBS

Citaat van: Domaso op 13-01-2012 08:51:44
Software met humor...

2012-01-12 22:22 Verhinderen dat het systeem in slaapmode geraakt. Het systeem zet nu koffie.
2012-01-13 00:44 Totale tijd voor de back-up 2 uur, 21 minuten en 37 seconden. Ik heb hard gewerkt.

;D

Jij gebruikt ook Cobian Back up ??? ;D
Zegt ie bij mij ook 2x per week 8)
Volvoloos....

Domaso

Citaat van: BBS op 13-01-2012 08:54:57
Software met humor...

;D

Op welke manier doe je backuppen? Ik heb eerst een full backup gemaakt en houd het bij met een incremental.
FREE LIMBABWE
  Limburg vrie!

BBS

Citaat van: Domaso op 13-01-2012 08:58:01
Citaat van: BBS op 13-01-2012 08:54:57
Software met humor...

;D

Op welke manier doe je backuppen? Ik heb eerst een full backup gemaakt en houd het bij met een incremental.

Hier net zo, de eerste back-up compleet, maar de rest incrementeel.
Alleen het systeem is een schone back-up en die wordt niet bijgehouden. Puur het data gebeuren wordt ge-backupt
Software zet ik er dan zelf later wel weer op ;)

Stel dat het systeem crashed of wat dan ook, dan heb je die schadelijke copie ook op je back up schijf staan. En dat wil je niet ;)
Volvoloos....

BBS

Citaat van: Claudia op 14-01-2012 12:22:15
Vraagje aan de wizzkids....
Mijn pc start de laatste dagen traag op, met een boel herrie....een blazende fan, die na met de compressor te zijn schoon gespoten, weer stopt na enkele seconden.....maar kort daarna verschijnt er een zwart scherm met de mededeling: amount of memory has changed.

Da's mooi...maar ik ben me van geen kwaad bewust, download geen heavy stuff....ben de enige die de pc gebruikt, en heb in de laatste week (sinds de melding)  ook geen dingen anders gedaan.

Firefox loopt wel vaak vast...maar IE vind ik geen optie.
Als ik dat zwarte scherm heb, druk ik op F1 om verder te gaan, maar daarna loopt hij meteen vast, en duurt het 10 minuten voor er een site opent....en is opnieuw opstarten de enige optie, waarna het probleem vaak verholpen is, en de pc weer snel is....op firefox na dan.

Wat kan ik doen?
oftewel: HELP!!!!!

Norton Utilities gebruiken wil nog wel eens voor positieve verrassingen zorgen. ;)
Onze laptops werden op een gegeven moment ook steeds trager, liepen vast etc. Een hoop ergernis.
Toen maar naar de winkel gegaan en Norton AV en Utilities opgehaald. AV geïnstalleerd en Utilities ook.
Die laatste heeft een hoop ellende opgeschoont en beide laptops werken weer als een speer. :D

Misschien een idee?
Volvoloos....