Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

fpede

Citaat van: Marc O. op 19-10-2012 08:52:45
Ik gebruik nu sinds ruim een jaar een Netgear ReadyNAS Duo.

ik heb hier dezelfde, destijds gekocht op ibood, met 2 * 500 Gb aan opslagruimte, (die nu bijna op is, dus maar eens een hardeschijfswap doen), superhandig apparaat, ikzelf gebruik vooral de bittorent-client, en kan van alle pc's/mac's/PS3, de bestanden benaderen! superhandig!

elmarconi

Ik heb een zelfbouwNAS op basis van een HP MicroServer.

Installeer FreeNAS of NAS4Free of ZFSGuru (Wel meer geheugen erin stoppen)  op een USB stick,  erop en gaan.

Gebruikt op full load zo'n 45Watt, idle amper 20Watt. En elke Watt 24/7 is weer 2 euro per jaar, nietwaar!

--
Autogas Inside . . .

Marc O.

Citaat van: Marc O. op 18-10-2012 20:19:37
Citaat van: Sbv op 18-10-2012 20:13:48
Citaat van: Marc O. op 18-10-2012 20:00:39
Alleen in m'n linux partitie. Overigens is het uiteindelijk na wat aandringen via fsck (linux disk fix utility) gelukt om de fouten te fixen en alsnog te booten. Volgens een ander tooltje zijn er 10 bad sectors. Toch maar snel een nieuw HD bestellen.
Geen garantie op de HDD ? Ik zou zeggen neem een SSD tenzij je 1 TB schijf wilt hebben. Backup van je data heb je neem ik aan al gemaakt

Ja, belangrijke bestanden staan sowieso op de NAS, mail wordt wekelijks gebackupped naar diezelfde NAS. SSD lijkt me wel leuk, maar is wel ruim 2x zo duur als een normale HD, terwijl die tegenwoordig ook behoorlijk snel zijn (sneller dan de goedkopere SSD's).

Morgenochtend nieuwe schijf halen, waarschijnlijk een WD Black 320GB 7200rpm. Tenzij ze me ter plekke overhalen om een SSD te kopen, maar dan moet het wel op z'n minst een Crucial M4 128GB zijn voor minder dan 100 Euries :D
...The Nile isn't just a river in Africa...

elmarconi

Die WD Blacks zijn ook niet langzaam. Wel wat meer lawaai en warmte meen ik. 
--
Autogas Inside . . .

coyote1980

Citaat van: Reitse op 19-10-2012 08:28:34
Veel eisen heb ik niet, het ding moet zich netjes gedragen in een thuisnetwerkje, internettoegang hoeft niet. Ding moet wel iets van een waarschuwing geven als één van de schijven kaduuk gaat (aangezien ik aanneem dat het minimum toch wel twee schijven is).
Beetje stil en energiezuinig is natuurlijk mooi meegenomen ;)

Ehh, denk erom: RAID IS GEEN BACKUP!!!!!111ELEVEN!!! ;D

Kijk eens naar Synology producten, ik gebruik het sinds 2006 en het bevalt uitermate goed. Je krijgt er een hoop extra functionaliteit bij, maar goed, dat moet je maar net kunnen waarderen. Denk aan webserver met PHP en MySQL ondersteuning, FTP server, IP-camera-server etc etc etc... Toegegeven, er hangt een prijskaartje aan.
1995 Volvo 850 T-5R Cream Yellow
1995 Volvo 480 Turbo Collection#12 Dark Green Metallic

thuur

Yep, ik heb mijn MyBookOfEllende ook vervangen door een Synology. Nog niets te klagen gehad :D

Gr 8)

(klopt heeeeel hard af nu)

Daf46

Citaat van: Marc O. op 19-10-2012 17:58:15

Morgenochtend nieuwe schijf halen, waarschijnlijk een WD Black 320GB 7200rpm. Tenzij ze me ter plekke overhalen om een SSD te kopen, maar dan moet het wel op z'n minst een Crucial M4 128GB zijn voor minder dan 100 Euries :D
128Gb M4'szijn er genoeg te vinden <100€  :D
http://nl.hardware.info/productinfo/120454/crucial-m4-128gb#tab:prijzen

viking_in_shorts

Citaat van: Misha op 19-10-2012 08:42:35
Ik hoor erg goede geluiden over de QNAP oplossingen.
3 collega's hebben er een en ook wat ik er van zie is best ok.

Ik ben erg tevreden met mijn qnap 419

pwassink

Citaat van: viking_in_shorts op 20-10-2012 08:41:33
Citaat van: Misha op 19-10-2012 08:42:35
Ik hoor erg goede geluiden over de QNAP oplossingen.
3 collega's hebben er een en ook wat ik er van zie is best ok.

Ik ben erg tevreden met mijn qnap 419

Dat zijn er meer, k heb een 410 staan hier, goede software, regelmatig updates, laag stroomverbruik en allerlei
modulaire software uitbreidingen voor als je nog wat extra's wilt zijn ook wel te vinden en van behoorlijke kwaliteit.
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

BBS

Harde schijf van de laptop geklapt. Ding wil niet meer opstarten.

Het ergste van alles is nu dat ik er nog geen tijd voor gehad heb om een back-up te maken. De server staat nog niet aangesloten in de kast die de backups zou moeten regelen... >:(

KÖT zooi toch ook...
Volvoloos....

elmarconi

Geen paniek! LIgt het aan de harddisk of iets anders waardoor hij niet wil opstarten?
Een schijf kan je altijd los via USB aan een andere PC hangen.
--
Autogas Inside . . .

Marc O.

Alleen in m'n linux partitie. Overigens is het uiteindelijk na wat aandringen via fsck (linux disk fix utility) gelukt om de fouten te fixen en alsnog te booten. Volgens een ander tooltje zijn er 10 bad sectors. Toch maar snel een nieuw HD bestellen.
Geen garantie op de HDD ? Ik zou zeggen neem een SSD tenzij je 1 TB schijf wilt hebben. Backup van je data heb je neem ik aan al gemaakt

Ja, belangrijke bestanden staan sowieso op de NAS, mail wordt wekelijks gebackupped naar diezelfde NAS. SSD lijkt me wel leuk, maar is wel ruim 2x zo duur als een normale HD, terwijl die tegenwoordig ook behoorlijk snel zijn (sneller dan de goedkopere SSD's).

Goed, de nieuwe HD zal straks meerdere partities krijgen. Minimaal twee voor Windows (OS en data) en minimaal twee voor Ubuntu (OS en /home folders). Het probleem is een beetje dat ik destijds bij mij laptop geen schijfje met Windows heb gekregen. Uiteraard heb ik wel gewoon een geldige key. Iemand enig idee hoe ik m'n nieuwe HD van een verse Win7 install kan voorzien? Ik kan nog wel bij de Win7 install op de HD die nu nog in mijn laptop zit.

Misha

Citaat van: Marc O. op 20-10-2012 10:04:00

Goed, de nieuwe HD zal straks meerdere partities krijgen. Minimaal twee voor Windows (OS en data) en minimaal twee voor Ubuntu (OS en /home folders). Het probleem is een beetje dat ik destijds bij mij laptop geen schijfje met Windows heb gekregen. Uiteraard heb ik wel gewoon een geldige key. Iemand enig idee hoe ik m'n nieuwe HD van een verse Win7 install kan voorzien? Ik kan nog wel bij de Win7 install op de HD die nu nog in mijn laptop zit.

Heb je geen beschikking over Technet Plus ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

BBS

Citaat van: elmarconi op 20-10-2012 09:50:49
Geen paniek! LIgt het aan de harddisk of iets anders waardoor hij niet wil opstarten?
Een schijf kan je altijd los via USB aan een andere PC hangen.

Ik zal later vandaag de melding hier neerzetten wat hij geeft.
Het is in ieder geval iets dat hij met de I/O van een opslagmedium niet lezen kan. En er zit geen CD/USB/SD kaart in. Vervolgens gaat windhoos7 bestanden lezen waarna hij vastloopt....
Volvoloos....

Marc O.

Citaat van: Misha op 20-10-2012 10:05:49
Citaat van: Marc O. op 20-10-2012 10:04:00

Heb je geen beschikking over Technet Plus ?

Via het werk vermoedelijk wel. Kun je daar een complete ISO downloaden?