Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

Misha

- Enge virusscanners met eigen poortbeveiligingen ?
- Vast geen domainaccounts met centrale policies zoals het een echt bedrijf betaamt, maar locale instellingen en accounts  ? Zoja, Guest account actief ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Daf46

Citaat van: Misha op 13-11-2009 11:23:50
- Enge virusscanners met eigen poortbeveiligingen ?
- Vast geen domainaccounts met centrale policies zoals het een echt bedrijf betaamt, maar locale instellingen en accounts  ? Zoja, Guest account actief ?

-Virusscanners: ja, maar ook uitgeschakeld zonder effect.
-Geen domein, wegens geen server  :eusa_shifty: er is enkel de NAS.

Guest account staat uit, maar in principe heeft dit toch enkel effect op de op die laptop binnenkomende connecties. (op mijn laptop staat die bvb ook uit, maar je kan connecteren met mijn user/pass combinatie)

thuur

Help, ik heb de laatste weken last van BSODs onder Vista. Het begon na een video driver update van Intel: crashen op de screensaver. Deze heb ik teruggedraaid, maar het probleem bleef: de laptop ging vanzelf uit :eusa_eh:

Nu heb ik op willekeurige momenten een blauw scherm. Nu al 2x met de laptop op schoot. Hij wordt niet overdreven warm, fan draait normaal en erg stoffig is ie niet. Op internet gezocht, twee bekende probleempjes: een losse kabel aan het display en stof. Ik heb niet het idee dat het hier aan ligt, ik heb wel aardig wat hardware ervaring dus ergens denk ik aan een defecte GPU.

Windows heeft de crashes wel in de gaten, maar ik krijg er geen informatie uit ???
CiteerProbleemhandtekening:
  Gebeurtenisnaam van probleem:   BlueScreen
  Versie van besturingssysteem:   6.0.6002.2.2.0.768.2
  Landinstelling-id:   1043

Aanvullende informatie over dit probleem:
  BCCode:   d1
  BCP1:   00770077
  BCP2:   00000002
  BCP3:   00000000
  BCP4:   873A26C5
  OS Version:   6_0_6002
  Service Pack:   2_0
  Product:   768_1

Bestanden die helpen bij het beschrijven van het probleem:
  C:\Windows\Minidump\Mini111509-01.dmp
  C:\Users\Thuur\AppData\Local\Temp\WER-114021-0.sysdata.xml
  C:\Users\Thuur\AppData\Local\Temp\WERBF1.tmp.version.txt

Het DMP bestand is binair en wordt niet door Windows herkend of ondersteund :eusa_wall: Het XML bestand is een lijst met drivers en het laatste is de Windows versie informatie. Laptop is een Lenovo 3000 N100 0768.

Iedere hulp om dit probleem aan te pakken is meer dan welkom!!

Gr :eusa_pray:

razorx

Niet lullig bedoeld, maar zou je niet overschakelen op XP, of 7?

Als je kiest voor 7, er zitten nog wat kleine nukjes in maar die zijn overkomelijk. Grootendeels net zo'n verbetering als 2000 of XP.

Vista is door Sauron geschreven. ;)
De kernel overigens niet, die is best goed. Ja ik meen het. Het is de rommel en het security model er omheen.

Windows is op zich niet slecht, maar waarom niet alles als bestand beschouwen zoals bij Unix. En een vergelijkbaar beveiligingssysteem aanhouden.

Had vrijdag iets naars b.t.w.: In Exchange system manager iets te snel doorgeklikt bij het overnemen van machtigingen van boven. Mijn fout. De Exchange server kende zich zelf niet meer. Dan merk je meteen de beperkingen van op zich goede pakketten als Backup-Exec. Ze kunnen geen verbinding meer maken met de database. Snapshot programma's zijn hier veel sterker in. Soms wil je wel eens een botte restore.
Dus leuk dat herstellen van individuele mailboxen met Backup-Exec, maar een snapshot ervoor op tape kan zeker geen kwaad.

Je gelooft het niet, mijn foutje in Exchange admin werd dus niet alleen aan AD doorgegeven maar keihard aan de registry machtigingen!
Eh de complete services sleutel en software sleutel. Slecht nieuws voor de rest van wat er draaide.
Kostte mij een weekend.

thuur

Citaat van: razorx op 16-11-2009 01:24:31

Als je kiest voor 7, er zitten nog wat kleine nukjes in maar die zijn overkomelijk. Grootendeels net zo'n verbetering als 2000 of XP.

De kernel overigens niet, die is best goed. Ja ik meen het. Het is de rommel en het security model er omheen.

Sja, terug naar XP of door naar 7 lost het probleem niet op voor mijn idee. Ik vermoed een hardwarefout en ik wil graag weten waar het misgaat. Je kent (als IT-er) de ellende die hoort bij een "verse installatie". Ik heb echt geen zin (als ik al de tijd kan vinden) om dan tegen hetzelfde aan te lopen :-\

Ik zoek dus een manier om te troubleshooten.

Toch bedankt ;D

Gr ;)

haasje

Citaat van: thuur op 16-11-2009 01:32:00

Sja, terug naar XP of door naar 7 lost het probleem niet op voor mijn idee. Ik vermoed een hardwarefout en ik wil graag weten waar het misgaat. Je kent (als IT-er) de ellende die hoort bij een "verse installatie". Ik heb echt geen zin (als ik al de tijd kan vinden) om dan tegen hetzelfde aan te lopen :-\

Toch bedankt ;D

Gr ;)
een extern scherm aansluiten? Als het de aansturing is naar je scherm toe sluit je die in ieder geval uit.

viking_in_shorts

Nee, dat is al voorgesteld ...

Daf46

Citaat van: haasje op 16-11-2009 01:43:18
Citaat van: thuur op 16-11-2009 01:32:00

Toch bedankt ;D

Gr ;)
een extern scherm aansluiten? Als het de aansturing is naar je scherm toe sluit je die in ieder geval uit.
Aansturing van de LCD zit overigens achter de GPU en zo op mijn gevoel gaan defecten daaraan geen BSOD's veroorzaken.

Hoeft overigens niet aan de GPU te liggen (ook al gebeurde het na een driverupdate). RAM modules zijn ook wel eens de schuldige.

Als je 2 modules hebt probeer dan even op 1 module te draaien (eventueel eerst de ene dan de andere) en kijk of je evenveel crashes hebt (zal wel vrolijk beginnen swappen :-))

razorx

Ennuh openmaken en de diverse connectors aandrukken?

elmarconi

Een Ubuntu LiveCD proberen?
Hints available: https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/Lenovo3000N100_0768

<duikt weg voor rondspatten van flamewar>
--
Autogas Inside . . .

thuur

Citaat van: Daf46 op 16-11-2009 09:46:43
Aansturing van de LCD zit overigens achter de GPU en zo op mijn gevoel gaan defecten daaraan geen BSOD's veroorzaken.

Hoeft overigens niet aan de GPU te liggen (ook al gebeurde het na een driverupdate). RAM modules zijn ook wel eens de schuldige.

Als je 2 modules hebt probeer dan even op 1 module te draaien (eventueel eerst de ene dan de andere) en kijk of je evenveel crashes hebt (zal wel vrolijk beginnen swappen :-))

Mijn idee. Goeie tip, er zit inderdaad een extra geheugenmodule in. Ik zal eens een tijdje zonder draaien.

Citaat van: razorx op 16-11-2009 18:58:28
Ennuh openmaken en de diverse connectors aandrukken?

Ook een goeie tip!

Citaat van: elmarconi op 16-11-2009 19:17:32
Een ►↕☼åÃ▒▓ ║┐¸¾ proberen?

Sorry, dat kan ik niet lezen op mijn Vista machine.

Bedankt!

Gr :D

)()()sT

Ik zit hier bij mijn pa achter de pc en heb wat vreemds:

We (hij op zijn desktop en ik op mijn laptop, beide uit 2007 met Vista dus  :evil:) hebben beiden Norton Internet Security lopen.
De licentie verliep begin deze week, dus vorig weekend heb ik 2010 gehaald om op beide computers te installeren.
Bij mijn pa heb ik dit zaterdag gedaan (liep prima erna), bij mij op zondag, nadat ik ook mijn hele flaptop eens opnieuw heb geïnstalleerd.

De pc van mijn vader heeft regelmatig last van fatal errors, blauwe schermen etc, de mijne nooit (*knock knock*). Daarnaast is ie vaak traag, en we dachten dat het gebrek aan geheugen (1 Gig intern) aan de krappe kant was voor het logge en zware Vista. Afgelopen zondag dus een gigje extra gehaald en dit in de winkel even erin laten planten.
Erna begon het ge-emmer. Na het aanzetten was er een fout in Windows, en startte ie opnieuw op met een systeemherstel van ~september jl.
De computer loopt met zijn extra werkgeheugen eigenlijk heel goed, alleen nog steeds blauwe schermen (crashdump, weet ik veel wat er allemaal staat), maar ook Nortoen deed/doet niks.

Ik heb de update nog eens er doorheen gedraaid zondag, paar keer opgestart en toen was ie goed. Echter, gisterochtend was Norton alweer "weg."
Ik zeg "weg" omdat ie wel op de pc staat, maar weinig tot niks doet. Het balke in de sidebar van Vista laat een icoon zien dat ie bezig is. Daarnaast staat er geen "quikstart icoontje rechtsonder in beeld en gebeurt er niks als ik  op de snelkoppeling van Norton op het bureaublad klik, zie:

Ik heb zojuist de hele zooi wéér geïnstalleerd, opnieuw opgestart, live-update gedaan en alles loopt, hoera  :eusa_dance:
Echter, erna nog eens een test opstart, en Norton doet WEER niks  :eusa_wall:
Ik kwam net niet eens op internet, terwijl ik wel verbinding heb.

Is dit een gevalletje error in Windhoos en de hele zooi opnieuw installeren, of??
Opmerkingen in de trant van: "je moet geen Norton gebruiken" etc. heb ik niks aan, want op mijn laptop loopt alles zoals het hoort. Ik weet inmiddels ook wel dat er "lichtere" en zoniet betere anti-virus sw's zijn, maar wij hebben nu eenmaal deze.

Ik word altijd een beetje zenuwachtig van dit soort geneuzel.

elmarconi

Citaat van: thuur op 17-11-2009 18:06:12
Citaat van: elmarconi op 16-11-2009 19:17:32
Een ►↕☼åÃ▒▓ ║┐¸¾ proberen?
Sorry, dat kan ik niet lezen op mijn Vista machine.

<ignore mode>
Ah, geen cd-speler/speler kapot/random excuus?  ;D Gelukkig hebben we daar ook een oplossing voor: UNetbootin.
Vragen staat vrij.  ;)
</ignore mode>
--
Autogas Inside . . .

Vulk

Ik heb het (nog) niet helemaal gelezen, maar verwijder norton, verwijder een andere virusscanner (avg, nod32,...) en ik denk dat de helft van je traagheidsproblemen al weg zijn.

Norton = horror!

elmarconi

Citaat van: )()()sT op 17-11-2009 19:27:10
Opmerkingen in de trant van: "je moet geen Norton gebruiken" etc. heb ik niks aan, want op mijn laptop loopt alles zoals het hoort.

Citaat van: Vulk op 17-11-2009 19:30:42
Ik heb het (nog) niet helemaal gelezen, maar verwijder norton, verwijder een andere virusscanner (avg, nod32,...) en ik denk dat de helft van je traagheidsproblemen al weg zijn.
Norton = horror!

:eusa_think:
--
Autogas Inside . . .