Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

Misha

Heel vroeger hadden grote computerbouwers zelfs aangepaste OS versies, waarbij de combinatie van hardware en OS zorgde voor een compatibiliteit. Da's gelukkig afgelopen in PC-land, want dat was écht een drama.

Vier redelijk recente gebeurtenissen hebben mij doen besluiten dat ik nooit meer HP wil:

1. Een van onze servers kreeg een nieuwe rol. Voor het gemak wat extra schijven erbij gedaan, dacht via het BIOS de RAID-configuratie aan te passen: Nee hoor, daarvoor had ik de originele CD nodig. Ik gezocht op Internet: alles, maar niet de raid config tool. Ik gebeld met HP: Nee, die zat ooit bij de machine. Klopt, maar die CD doet het niet meer. Kan ik die downloaden ? Nee. Kan ik die bestellen ? Ja, is een abonnement, kost maar 500 euro per jaar of zo. Maar: u zit op een industrieterrein en we verkopen zoveel servers, misschien kunt u er een gaan lenen bij de buren..  Server direkt weggeflikkerd. Je zal er toch een echt probleem mee hebben.

2. Mijn eigen HP laptop was geleverd met Vista.  Maar daar was ik na 2 weken al helemaal klaar mee, dus ik XP erop gezet. Geen drivers beschikbaar, 'want hij was geleverd met Vista en iets anders konden ze niet supporten.'.  Uiteindelijk is het bijna goed gekomen door zelf flink in de hardware-ID's van het apparaatbeheer te zoeken en de inf-files van universelere drivers aan te passen. Want de standaard drivers doen het niet, ze zijn HP-beschermd.

3. Een van onze printers kapot: binnen een jaar. Moest nieuwe fuser in. Ik bellen met HP: maar daar was hij weliswaar net een jaar en 5 dagen aan de tussenleverancier verkocht. Viel wel onder de garantie, maar niet onder de prio, dus 4 weken !!! op een fuser gewacht. 4 weken !!! Was gebruikelijke procedure.

4.Collega van mij had een HP gekocht, jaar terug of zo, voor zijn zoon. Nu wilde hij  er een andere videokaart in, dus een retestandaard Nvidia. Deed het niet, niemand weet waarom. Elke andere PC: geen probleem.
Alle  bios-instellingen geprobeerd: doet het gewoon niet. En dan zit er ook nog gewoon een geknepen ASUS moederbord in.

Never nooit meer.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

viking_in_shorts

Nou - daar kan ik kort over zijn:

1) Als je een paar HP servers heb, heb je meteen bundeltje HP Insight CD's liggen waar je ziek van wordt. Die gooi je ook nooit weg.
2) De gemiddelde IT-afdeling besluit op welk OS je PC draait en blijft draaien. Dat is de kracht van een "business machine" -> die blijven lange tijd beschikbaar in precies dezelfde configuratie. Maar - volgens mij kan je zelf in de BIOS je part no. zodanig aanpassen dat 'tie een ander OS accepteerd...
3) Bij een printer koop je toch een 3-Year 24-hr on-site Support Service Pack?
4) Geen flauw idee, maar ik heb het idee kan je ook een Dell of een IBM kan vinden met hetzelde probleem ;)

Misha

Citaat van: viking_in_shorts op 21-03-2010 20:20:15
1) Als je een paar HP servers heb, heb je meteen bundeltje HP Insight CD's liggen waar je ziek van wordt. Die gooi je ook nooit weg.
2) De gemiddelde IT-afdeling besluit op welk OS je PC draait en blijft draaien. Dat is de kracht van een "business machine" -> die blijven lange tijd beschikbaar in precies dezelfde configuratie. Maar - volgens mij kan je zelf in de BIOS je part no. zodanig aanpassen dat 'tie een ander OS accepteerd...
3) Bij een printer koop je toch een 3-Year 24-hr on-site Support Service Pack?
4) Geen flauw idee, maar ik heb het idee kan je ook een Dell of een IBM kan vinden met hetzelde probleem ;)

1. Als je er eentje hebt en die specifieke  cd doet het niet meer heb je gewoon een probleem wat niet acceptabel is. Ja, het was een oudere server, maar dat maakt niet uit vind ik.

2. Dit was geen businesslaptop. Los daarvan blijft het een onzinnige constructie.  Hij accepteert de installatie van het OS ook wel, maar ze geven er gewoon geen enkele support op. Zeker bij een wanstaltig produkt als Vista had dat beter gemoeten: vooral ook omdat ze zelf geen betere drivers leveren voor o.a. netwerksturing onder Vista.

3. Weet je wat zo'n carepack kost tov de printer ? Zeker als je 30 printers hebt op 70 man ? Dan calculeer je een risico in, en in het ergste geval koop je een nieuwe. Het is imho niet acceptabel om je gewone garantie niet te kunnen verlenen omdat de persoon geen Carepack gekocht heeft.

4. Vast wel, zeker in het geval van IBM. Bij Dell heb ik het nog niet mee mogen maken. Sterker nog, ik ken mensen die in Zweden wonen en  een Dell specifieke raidcontroller in een andere PC hebben zitten. Dat zoiets dan niet zou werken kan ik me voorstellen..

viking_in_shorts

Citaat van: Misha op 21-03-2010 20:29:42

4. Vast wel, zeker in het geval van IBM. Bij Dell heb ik het nog niet mee mogen maken. Sterker nog, ik ken mensen die in Zweden wonen en  een Dell specifieke raidcontroller in een andere PC hebben zitten. Dat zoiets dan niet zou werken kan ik me voorstellen..

:eusa_naughty:

Hij zit wél in een Dell  (maar idd geen server, gewoon een Dimension 8200)

:eusa_shifty:

Maar, even een wat serieuzer antwoord:
- Die insight CD's zijn heilig. Ben ik zelf ook vaker achter gekomen. Ik wist alleen niet dat die niet 1-2-3 verkrijgbaar zijn (wij hadden ze gewoon in de repository van ons int'l netwerk staan) Maar ze zijn toch (beperkt) backwards compatible?

- Is toch een beetje de kip/ei situatie: M$ geeft support (=de schuld) op xyz, HP doet het omgekeerde: de klant valt tussen wal en schip.  Misschien toch maar wennen aan Vista, of praten met Marc - misschien is Linux een oplossing voor je ;)

- Zoveel kost een support pack toch niet? Uit mn hoofd een paar tientjes. Is een logisch gevolg van de prijzen oorlog bij printers: halve toners, geen kabels en geen support. Dus vanaf nu weet je beter en koop je wel een supportpack?

Wij merkten overigens wel enorme internationale verschillen tussen verschillende HP kantoren. CH & F kregen beroerde service terwijl het in SE & NL altijd toppie was. Jammer als je HQ in CH zit :( Toch ben ik een groot fan van HP en hun producten. Het is een goede combinatie van prijs/qualiteit als je vergelijkt met de andere grote wereldspelers. Vooral de (Z/W)printers. Ik ken bv een hoop LJ4xxx series printers die niet kapot te krijgen waren ....

Hans Duiven

Als noob vraag ik me toch af wat ik niet goed in heb gesteld bij Opera.
Frames van bepaalde sites komen niet goed in beeld of de normale afstand is nu veel groter (b.v. www.verstappen.nl). Ook doet ie lastig met de snelkoppelingen van b.v. deze site. Bij de paginanummers moet je soms net boven het cijfertje klikken en vaak krijg ik geen 'handje' in beeld..

Hans

Misha

Citaat van: viking_in_shorts op 21-03-2010 20:53:37
Citaat van: Misha op 21-03-2010 20:29:42

:eusa_naughty:

Hij zit wél in een Dell  (maar idd geen server, gewoon een Dimension 8200)

:eusa_shifty:

Maar, even een wat serieuzer antwoord:
- Die insight CD's zijn heilig. Ben ik zelf ook vaker achter gekomen. Ik wist alleen niet dat die niet 1-2-3 verkrijgbaar zijn (wij hadden ze gewoon in de repository van ons int'l netwerk staan) Maar ze zijn toch (beperkt) backwards compatible?

- Is toch een beetje de kip/ei situatie: M$ geeft support (=de schuld) op xyz, HP doet het omgekeerde: de klant valt tussen wal en schip.  Misschien toch maar wennen aan Vista, of praten met Marc - misschien is Linux een oplossing voor je ;)

- Zoveel kost een support pack toch niet? Uit mn hoofd een paar tientjes. Is een logisch gevolg van de prijzen oorlog bij printers: halve toners, geen kabels en geen support. Dus vanaf nu weet je beter en koop je wel een supportpack?

Wij merkten overigens wel enorme internationale verschillen tussen verschillende HP kantoren. CH & F kregen beroerde service terwijl het in SE & NL altijd toppie was. Jammer als je HQ in CH zit :( Toch ben ik een groot fan van HP en hun producten. Het is een goede combinatie van prijs/qualiteit als je vergelijkt met de andere grote wereldspelers. Vooral de (Z/W)printers. Ik ken bv een hoop LJ4xxx series printers die niet kapot te krijgen waren ....
Ik heb het probleem van de CD's opgelost door geen HP meer te kopen..

Net als dat van de laptop: die heb ik lekker met de recoverycd's (5 stuks, die je eerst zelf mocht maken zodat je pas na 4 uur eindelijk met je nieuwe machine aan de slag kon en waarbij je nog steeds geen normale windows vista installatiecd hebt)  terug gebracht naar nieuw en met mijn ex meegegeven. Is nu trouwens stuk na 2,5 jaar, nadat ik eerst al 3 keer de voeding heb moeten solderen en er geen gangbare plug aan zat. Kloatending.

Ik ga toch niet betalen voor normale garantieuitvoering ? Is echt te zot voor woorden.

Ben het met je eens dat de vorige generatie laserjets echt goede produkten zijn, eigenlijk nooit kapot, intens betrouwbaar en tot aan hun einde een prima kwaliteit afdruk. Eigenlijk waren er toen geen concurrenten op de markt.  Pakte bijna al het papier, van te dun tot te vochtig tot te dik.

De serie van afgelopen 1,5 jaar echter is duidelijk 'efficienter gefabriceerd'. Relatief veel vastlopers, al aardig wat rolletjes en pads moeten vervangen en de drivers zijn ook weer dramatisch, zelfs op serverniveau. Als je eenmaal een set hebt die het doet: nooit meer vervangen of upgraden, en ook zeker geen installatieexecutables gebruiken, die willen nog wel eens gedeelde componenten vervangen waardoor je hele printserver rare dingen gaat doen.

confruo

Citaat van: Hans Duiven op 21-03-2010 20:59:11
Als noob vraag ik me toch af wat ik niet goed in heb gesteld bij Opera.
Frames van bepaalde sites komen niet goed in beeld of de normale afstand is nu veel groter (b.v. www.verstappen.nl). Ook doet ie lastig met de snelkoppelingen van b.v. deze site. Bij de paginanummers moet je soms net boven het cijfertje klikken en vaak krijg ik geen 'handje' in beeld..

Hans

Het is waarschijnlijk niet wat jij niet goed hebt ingesteld in opera, maar meer dat de site niet goed staat ingesteld voor opera.

razorx

Even over HP en andere merken,

Net als Misha zie ik jaarlijks duizenden machines voorbij komen.
Ik vind het echter te simpel om te stellen dat een merk goed of slecht is.

In een goedkope HP zal een Asus moederbord liggen of nog erger. In een dure zit wat mooiers.
het zelfde geld voor andere merken.

Acer, tot voorheen niet onterecht, marktleider in laptops heeft een gigantische misser met de TM55xx reeks, hardware problemen.

Het is in de low cost branche simpelweg niet mogelijk een goed product te maken, laat staan dat over een lange termijn vol te houden.

Als je als professionele automatiseerder ziet wat er in consumenten PC's wordt ingebouwd schrik je je rot. Maxtor of Seagates harddisks. Asus moederborden of nog erger. Maar is dat de fabrikant kwalijk te nemen? De consument gaat toch ook naar de goedkoopste slager.

Om die reden heb ik als hardware levarancier (en veel meer dan dat) besloten om zelf systemen samen te stellen voor onze klanten.
Op niets bezuinigen. Op ieder onderdeel minimaal drie jaar garantie. Voor een server 5 jaar garantie.
Als een klant HP wil best koop ik het ook in. De duurdere lijn is niet slecht.

Wat ik alleen zo stom vind van die zogenaamde A merken is dat niets lekker past.

Voorbeeld, je koopt een duurdere HP Ploliant uit de 350 reeks en je wilt een heel mooie Tandberg of Quantum tape streamer inbouwen.
Ehh nee dus. Past net wel of vooral niet.  :eusa_wall:

Mijn keuze:
Servers: Absoluut een Intel moederboord met Serverworks chipset, redunant voeding Antec of Zetec. Kingston geheugen, HD uitsluitend van WD minimaal uit de RE3 reeks. SAS controller Adaptec met veel cache en dedicated processor. UPS uitsluitend APS smart UPS of beter.

PC's of werkstations:
Ook weer zelf samenstellen:
Moederbord: Voor AMD Gigabyte, ja ooit een rotmerk nu Chaintech kwaliteit (+7 jaar levensduur) voor Intel CPU: Intel maar dan wel een workstation board en geen desktop. Memory: Kingston, HD: WD, DVD: Lite-on evt Samsung, PSU: tja het blift duur: Antec of beter.

Wat ik nu stel klinkt misschien wat arrogant, maar we houden al meer dat 10 jaar RMA statiskieken bij.
Hoofdconclusie: Alle waar naar geld ;)

(Dit bericht typ ik vanaf een ongelofelijk goeklope Compaq laptop die meestal geweldig is maar die ik toch echt niet aan mijn klanten durf te verkopen CQ-71 memory/VGA probleem).

Ehh ik was weer eens bewust proefkonijn. ;)

Marc O.

Citaat van: razorx op 22-03-2010 02:10:54
Dit bericht typ ik vanaf een ongelofelijk goeklope Compaq laptop....

Volgens mij hebben ze de letter "l" verkeerd aangesloten :P
...The Nile isn't just a river in Africa...

UserID6342

Ik heb er dan wel niet zo veel verstand van als jullie, maar ik ga wel met Misha en Yits mee, alle waar voor je geld.  ik heb toen op de zaak een compleet nieuw netwerk incl. nieuwe server en werkstations aangelegd.  Server zelf samengesteld en door leverancier laten bouwen, idem met de werkstations en een hele goede garantie bedongen. (Basis-software  Small Business Server 2003 en Windows XP-pro) Paar jaar later, tijdens mijn ziektewet periode, is alles vervangen door goedkope HP's wat een bagger is dat.  Maar het was allemaal zo makkelijk.  De eerste de beste hondenl*l kwam langs om nieuwe machines te verkopen en me compagnon trapt er meteen in, zonder te weten wat er nu eigenlijk gekocht is.

Die 17 HP's hebben uiteindelijk een drie maanden gedraaid incl. Vista Business meuk en zijn na een hele hoop gezeur door die pipo en zijn toko teruggenomen. Vervolgens andere machines gekocht, weer samengestelde, met XP Pro (had ik tenslotte al alle licenties van voor 50 stuks) en het draait weer super stabiel.

Vroeger was HP goed, ik heb hier nog een antieke laserjet staan, zo'n HL-4 meen ik uit me hoofd.  Dat beestje draait nog steeds perfect en is uit al uit de Krimoorlog, zo oud.  Die tegenwoordige meuk van HP laat ik ook graag aan me voorbij gaan.  Maar nogmaals, de consument wilt dit zelf, goedkoop met zoveel mogelijk opties.  Ze vragen er zelf om !

viking_in_shorts

Citaat van: razorx op 22-03-2010 02:10:54
knip

Ben ik het zeker niet mee eens. De dagen van "qualiteit" en "goed" zijn IMHO al lang voorbij in de IT. De IT is veel meer geholpen met globale standaarden, prijsvechters en quantiteit. Prijzen (en de producten) zijn zodanig laag en goedkoop dat als een product niet meer functioneert, je het weggooit. (zie voorbeeld Miesja met server) Het aantal stress-calls midden in de nacht dat ik heb kunnen voorkomen door "thuis" dezelfde producten te gebruiken als aan de andere kant van de rivier (=dus een 1 op 1 swap doen wat je vervolgens off-line gaat repareren) of gebruikers zelf (konden oplossen) tijdens de zo belangrijke ppt presentaties op de meest onmogelijke tijden zijn belangrijker dan een apparaat dat gegarandeerd 3 jaar lang meegaat.

En voordat iemand gaat zeggen dat bedrijven garantie _moeten_ geven gedurende een bepaalde periode: als een functie in jouw bedrijf "kritiek" is, zou ik er ook voor zorgen dat je zelf een backup achter de hand hebt. Als je dat niet lukt, wilt of kan, dan zou ik erg goede en strakke afspraken maken met je leverancier (=financiele kompensatie)  Wedden dat niemand dat aandurft? Waarom niet?

Johann

Citaat van: Dirk342 op 22-03-2010 07:46:42

Die 17 HP's hebben uiteindelijk een drie maanden gedraaid incl. Vista Business meuk en zijn na een hele hoop gezeur door die pipo en zijn toko teruggenomen. Vervolgens andere machines gekocht, weer samengestelde, met XP Pro (had ik tenslotte al alle licenties van voor 50 stuks) en het draait weer super stabiel.

Als je de HP's op XP had gezet dan had je ook geen problemen gehad.

UserID6342

Citaat van: Johann op 22-03-2010 09:24:08
Citaat van: Dirk342 op 22-03-2010 07:46:42

Als je de HP's op XP had gezet dan had je ook geen problemen gehad.

Helaas, maar dat hebben we al geprobeerd.  Liep ook voor geen meter, daarom terug met die zooi en weer gewoon samengestelde pc's waarvan je weet dat de hardware gewoon goed is en de software gewoon de hardware aankan.  Problem solved ;D

thuur

Ik heb weer een leuke ::)

XP SP3, verse install. Met Firewall aan kan ik niet via RDP inloggen op deze machine, zowel vanaf Vista als XP. Melding: kan computer niet vinden. Met Firewall uit geen enkel probleem.

Vinkjes in de Firewall settings en eigenschappen van Deze computer staan uiteraard aan. NVidia driver is geupdate (ja echt, bekende bug!) en ik heb ook de SP3 MUI patch gedraaid. Ik kan wel vanaf deze machine connecten via RDP naar andere pc's. Als ik via Vista dubbelklik op de PC in Netwerk krijg ik de tip om Query User op de Firewall te configureren, echter XP heeft deze optie nog niet in de Firewall zitten.

Iemand?

Gr :eusa_pray:

viking_in_shorts

Geen andere software geinstalleerd? (zoals misschien een VPN client?)