Het ICT hoekje

Gestart door MJH, 03-09-2008 20:35:20

Vorige topic - Volgende topic

thuur

Citaat van: rpakuypers op 22-02-2011 20:04:54
Maar wat voor ip-adres krijg je dan ? Ik kreeg met mijn linuxbak en mijn Experiabox van KPN telkens een 10.100.100.XX ip-adres en kon er echt niet achter komen waarom dat was. Onder windows weer geen probleem. Een ander onverklaarbaar ip-adres zou inderdaad op versie 6 kunnen wijzen.

Groet,
Roger

Nee, in de V4 range en er zit geen logica in. 32.156.80.22 of 199.88.143.92, het kan vanalles zijn maar geen bekende reeks als 192.* of 127.*

Gr ???

razorx

Citaat van: thuur op 22-02-2011 23:22:28
Maar wat voor ip-adres krijg je dan ? Ik kreeg met mijn linuxbak en mijn Experiabox van KPN telkens een 10.100.100.XX ip-adres en kon er echt niet achter komen waarom dat was. Onder windows weer geen probleem. Een ander onverklaarbaar ip-adres zou inderdaad op versie 6 kunnen wijzen.

Groet,
Roger

Nee, in de V4 range en er zit geen logica in. 32.156.80.22 of 199.88.143.92, het kan vanalles zijn maar geen bekende reeks als 192.* of 127.*

Gr ???
Ok Vergeet alles wat ik ooit in mijn leven heb gezegd. ;)
verwijder je TCP/IP protocol, reboot en voeg het toe en reboot.

Vooropgesteld dat je 100% virusvrij bent.

Daarna voor de zekerheid een winsock2 repair via net netsh commando en weer een reboot.
(netsh winsock reset)

Geen garantie op resultaat, zijn de lastigere problemen.
Even terzijde: Hoe doet de laptop het via een LAN kabel, voor je wat verandert?

rpakuypers

Normaal gesproken krijg je volgens het APIPA een 169-adres als er geen connectie mogelijk is met de DHCP-server. Je werkt dus met dynamische adressering ? Hoe gaat het als je een vast-ipadres gebruikt ? Het feit dat er "vreemde" ip-adressen opduiken zou toch aan een driver kunnen liggen, tenminste dat was mijn ervaring met Ubuntu op de laptop en de Experiabox.

Groet,
Roger

thuur

Citaat van: razorx op 22-02-2011 23:29:13
Citaat van: thuur op 22-02-2011 23:22:28

Groet,
Roger

Gr ???
Ok Vergeet alles wat ik ooit in mijn leven heb gezegd. ;)
verwijder je TCP/IP protocol, reboot en voeg het toe en reboot.

Vooropgesteld dat je 100% virusvrij bent.

Daarna voor de zekerheid een winsock2 repair via net netsh commando en weer een reboot.
(netsh winsock reset)

Geen garantie op resultaat, zijn de lastigere problemen.
Even terzijde: Hoe doet de laptop het via een LAN kabel, voor je wat verandert?

Via LAN nooit geen probleem. Ik heb al verbinding als ik de kabel dicht genoeg bij de poort houd. Bij wijze van spreken dan, het is echt razendsnel en feilloos.

Winsock repair heb ik al eens gedaan. Je bedoelt het IPV4 protocol of V6?

Ik heb wel net de griep gehad, maar verder ben ik gezond. Bedankt voor je interesse :D

Mijn idee was dat V6 zich gaat vervelen en ook maar de V4 configuratie door elkaar schopt. Maar ik kan het niet staven. Ik kan gewoon geen reden verzinnen waarom Win7 of de driver dan maar een random IP-adres neemt.

Citaat van: rpakuypers op 22-02-2011 23:39:35
Normaal gesproken krijg je volgens het APIPA een 169-adres als er geen connectie mogelijk is met de DHCP-server. Je werkt dus met dynamische adressering ? Hoe gaat het als je een vast-ipadres gebruikt ? Het feit dat er "vreemde" ip-adressen opduiken zou toch aan een driver kunnen liggen, tenminste dat was mijn ervaring met Ubuntu op de laptop en de Experiabox.

Groet,
Roger

Tja, mijn WiFi router is een doorgeefluik, ik heb een aparte DHCP server draaien. Die deelt echt geen crap uit want het draait op het allermachtige Torvald's linus. Als die een bekend MAC adres ziet krijg je hetzelfde IP adres als van te voren. Normaal heb ik *.163 op deze machine en dat vind ik prettig want ik ben geen voorstander van vaste ip-adressen. Dat klinkt raar, maar I hope you catch my drift. Ondanks de door mij opgelegde beperkingen (SSID broadcast, IP-block voor bekende reclamebureau's, WPA2/TKIP) wil ik toch enige flexibiliteit hebben. Ik heb nog wel eens een machine ter reparatie hier en als ik die aan de juiste kant van mijn netwerk knoop moet dat gewoon werken.

Wat me recent is opgevallen: zodra ik de pc uit sleep haal, en ik log direct in dan zie je dat hij bezig is verbinding te maken. Maar dit mislukt. In een sporadisch geval zegt hij wel dat ik verbinding heb met mijn WLAN, maar alleen binnen het eigen netwerk (geen internet). Is nathuurlijk niet waar (want crap-adres), maar de foutcontrole baseert dat toch ergens op..

Gr ;)

Hans Duiven

@ Thuur:

Hebben je buren toevallig een nieuwe wireless gekregen?
Ik heb ooit eens van de ene op de andere dag met een slechte wifi-verbinding te maken gekregen en kreeg het advies van de helpdeksmeneer van Netgear
om es ff een ander kanaal te pakken en dat werkte toen prima.

Hans

thuur

Citaat van: Hans Duiven op 23-02-2011 00:59:37
@ Thuur:

Hebben je buren toevallig een nieuwe wireless gekregen?
Ik heb ooit eens van de ene op de andere dag met een slechte wifi-verbinding te maken gekregen en kreeg het advies van de helpdeksmeneer van Netgear
om es ff een ander kanaal te pakken en dat werkte toen prima.

Hans

Ja de buren rommelen wat af inderdaad. Ik kan zo inloggen op "Default" zonder wachtwoord. Of diverse "Sitecoms" configureren.

Maar het probleem is er af-nieuw van de laptop. Die heeft Win7, de vorige Lenovo had Vista en de IBMmetjes daarvoor XP. Nooit problemen gehad tot Win7. Zelfs naast elkaar zie je dat de oude brol feilloos werkt en Win7 zich soms verslikt.

Volgens mij heb ik 2 maanden terug nog een kanaalscan gedaan en zit ik nog steeds op het meest vrije kanaal. Probleem is onveranderd gebleven.

Gr :-\

V70geRwin

ik ga nog steeds voor de driver, herinstall van driver al eens geprobeerd?

Zoals yits zei, de kale driver!

viking_in_shorts

Zie je ook waarom het inloggen op je wireless niet werkt? Desnoods even logging aanzetten in computer management.

razorx

Alleen ter notie: Windows 7 SP 1 is uit. Voor de 64 bits versie een kleine 900MB.
-edit- Ik juich nog niet, maar hij draait.

Reitse

Citaat van: razorx op 23-02-2011 09:55:07
Alleen ter notie: Windows 7 SP 1 is uit. Voor de 64 bits versie een kleine 900MB.
Home of Pro (of maakt dat niet uit.. :eusa_shifty: )

razorx

Citaat van: Reitse op 23-02-2011 11:39:34
Dat is de zelfde update.
Wat de grootte van de update betreft, kijk even hier:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/learn-how-to-install-windows-7-service-pack-1-sp1

rpakuypers

Citaat van: razorx op 23-02-2011 12:17:53
Citaat van: Reitse op 23-02-2011 11:39:34
Dat is de zelfde update.
Wat de grootte van de update betreft, kijk even hier:
http://windows.microsoft.com/en-US/windows7/learn-how-to-install-windows-7-service-pack-1-sp1

Zozo, en na XP zouden we verlost zijn van de servicepacks ................... wat een omvang van die krengen ........

Groet,
Roger

sinat

Binnenkortga ik een laptop aanschaffen voornamelijk voor office, internet en fotobewerking.
Ik denk nu aan:
- Toshiba Satelite C660-1J2 of ander type (4Gb intern, 2.53GHz, minimaal 320Gb Harde schijf)
- Asus K50IJ-SX485V (3Gb intern, 2GHz, minimaal 320Gb Harde schijf)
Toshiba is sneller maar ook duurder.
Budget is € 500,-

Wat is de betere keus of zijn er nog andere suggesties?

rpakuypers

Citaat van: sinat op 23-02-2011 12:48:52
Binnenkortga ik een laptop aanschaffen voornamelijk voor office, internet en fotobewerking.
Ik denk nu aan:
- Toshiba Satelite C660-1J2 of ander type (4Gb intern, 2.53GHz, minimaal 320Gb Harde schijf)
- Asus K50IJ-SX485V (3Gb intern, 2GHz, minimaal 320Gb Harde schijf)
Toshiba is sneller maar ook duurder.
Budget is € 500,-

Wat is de betere keus of zijn er nog andere suggesties?

Ik heb hele goede ervaring met Toshiba en weinig met Asus. Prijs/kwaliteit bij Toshiba is goed maar voor fotobewerking haal je het met een 320GB schijf niet en is denk ik wel een externe HDD vereist. Hoe meer budget hoe beter de laptop natuurlijk. Ik heb net zelf een HP Pavilion dv7 aangeschaft voor 2,5 maal je budget en dat draait met een i7 en 8GB intern als een tierelier.

Ik hoor van medestudenten (ict'ers) ook goede verhalen over Medion laptops.

Groet,
Roger

Svenneh

Als ik dan toch moest kiezen zou ik voor de Toshiba gaan. Processor is sneller! Fotobewerking zal op beide wel gaan lukken, maar verwacht geen hoogstaande snelheden met het toepassen van filters etc; daar zijn je processor en videokaart niet op gebouwd :).

Qua harde schijf ruimte zit je itt wat Roger zit wel goed hoor, foto's nemen niet zo gek veel ruimte in; maar een externe schijf is sowieso alltijd handig voor je backups enzo!