AIRCO binnen een maand weer stuk !

Gestart door Markkie, 07-09-2008 14:35:59

Vorige topic - Volgende topic

Markkie

Hoi,

Heb een maand geleden mijn airco bij ACP in Wateringen laten maken. Voor 840-- euro is de verdamper en droger vervangen, afstellen clutch, nieuwe drukschakelaar en afvullen etc.. Hoop geld maar helemaal blij !
Op weg naar Italië begon de arico te fluiten en ontzettend te stinken en nu is hij weer defect. Ontzettend balen zo aan het begin van je vakantie ! >:(
Ik ga uiteraard contact opnemen met ACP over garanties etc. Maar weet iemand wat er aan de hand zou kunnen zijn ik ben nl. nogal een leek.

groeten,
Markkie
Volvo 850  2.5 estate

Theostek

Fluiten en stinken?

Dit kan in het ergste geval een vast gelopen magneetkoppeling of compressor betekenen!!
De magneetkoppeling zou je met de hand moeten kunnen draaien..doe dit niet met draaiende motor.

Houdt het "Cool" airco is onze zorg en specialiteit.

t5karel

En kan dit euvel de aanleiding zijn van de verrichte reparaties?
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Theostek

Dat kan best en mag niet uitgesloten worden!!

Ligt eraan wat de oorzaak is t5karel..

De opvulringen (shims) bepalen de afstand van de magneetkoppeling, stel dat er nog 1 shim aanwezig was en dat deze een speling van 1.00 mm vertegenwoordigt.
Deze wordt verwijderd zonder een shim terug te plaatsen die een speling van 0,5 mm vertegenwoordigt, dan is het krap te noemen met de speling.

Wat als de compressorolie niet voldoende is en de compressor vastloopt?
Als de compressor is vastgelopen, kan worden aangenomen dat het werk niet naar behoren is uitgevoerd, want een compressor loopt vast door een te smering van olie!!
Mocht de compressor vast lopen zal de multiriem zeker verbranden en de rest uitschakelen, met uitzondering van systemen die twee multiriemen hebben.

Er wordt verder niets gemeld over gebroken multiriemen, en ga ik ervan uit dat de magneetkoppeling is vastgelopen..

Markkie

Hoi,

Dank voor jullie reacties ! Heb inmiddels wel extra info. . Ben gisteren uit Italië terug gereden via Duitsland, lekker doorgereden, hoorde wel een raar geluidje onder de motorkap. Bij aankomst in Nederland was het geluid wel heel heftig !
Heb vandaag toch de wegenwacht laten kijken. Die vermoede een kapotte lager in de aircopomp dus aircopomp defect....

Lijkt me dat ACP (aircoreparateur) hier vrijuit gaat , of niet .......?

groet,

Markkie

thuur

Tja, vraag hem eens of ie kan aantonen dat het niet door zijn recente werkzaamheden komt..

Gr ;)

arjenT5R

altijd proberen op die gasten te verhalen natuurlijk,
geef ze eens een belletje....
als ze voor 840 eu jou systeem gefixt hebben dan
mag je toch zeker verwachten dat ze ook naar die pomp gekeken hebben?
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Markkie

Hoi,

Heb net tel. contact gehad met ACP. Zij denken dat de aircopomp is vast gelopen dat zou door slijtage/ouderdom komen en niet door de werkzaamheden die door ACP zijn verricht. Ben bang dat zij gelijk hebben dit gaat me geld kosten :-[ Wat denken jullie en wat kost zo een pomp incl. montage ?

grt.
Markkie

HanV70

Als het systeem nog voldoende koudemiddel heeft en er loopt een lager stuk in de aircopomp, kort na een vernieuwing van een aantal onderdelen er van, dan heeft men vergeten pagolie bij te vullen.

Oorzaak schade dus bij bedrijf.

Ik zou elders even laten meten of het systeem nog voldoende druk heeft en dan met deze gegevens naar het eerste bedrijf.

Theostek

Citaat van: Markkie op 07-09-2008 20:43:17
Bij aankomst in Nederland was het geluid wel heel heftig !

Lijkt me dat ACP (aircoreparateur) hier vrijuit gaat , of niet .......?

groet,

Markkie

Met deze informatie moet ik mij op mijn uitspraak herroepen, dat de magneet koppeling zou vast zitten.

Was dat geluid bij ingeschakelde airco? of heb je de airco niet meer gebruikt nadien?

De magneet koppeling heeft geen lager, wel de as waar de koppeling op gemonteed wordt.
Waarom dat een lager kapot gaat, dat kunnen verschillende oorzaken zijn.
Slijtage
Warm gelopen (te weinig olie, speling)

Slijtage treed niet meteen op na vier weken, daar gaat een periode aan vooraf.
Dit had opgemerkt kunnen worden toen de koppeling werd afgesteld, dat is voelbaar aan de as, omdat de as op de axiale/radiale richting speling vertoont.
Radiale speling = verplaatsing haaks op hartlijn van de as.
Axiale speling: verplaatsing parallel aan hartlijn van de as.
In bedrijfstoestand moet het lager in het algemeen een speling van praktisch nul hebben, met name geldend voor kogellagers enz.
De radiale speling zijn in iso normen en tabellen vastgelegd.
Een ander bijkomend aspect is natuurlijk de afstelling van de koppeling, is/was deze niet te krap tegenover het hier boven vermelde.
Ik heb al ééns vermeld dat er lukraak shims worden verwijderd en dat kan verdere gevolgen hebben, ze zitten er tenslotte niet voor niets.

Het voornaamste wat nu bewezen moet worden is de oorzaak!!

Is het slijtage van het lager dan hadden ze het moeten opmerken..
Als het door warmte is kan dit ook bewezen worden..een warm (aan) gelopen lager, vertoont altijd zichtbare sporen.
Als de compressor olie zwart is (verbrand) heeft deze niet genoeg smering/koeling gehad.

Ik kan je dit zeggen,

Het lager krijgt een opdonder nadat deze heeft vast gezeten, maw de compressor was vastgelopen.
Het systeem zal gespoeld moeten gaan worden, nieuwe droger, orifice en heel de reute me teut.

Dus terug naar de reparateur en verhaal halen.

Theostek

Net in de tijd dat ik mijn repley aan het opmaken was zijn er twee nieuwe bijgekomen, vond het al raar dat het niet meteen geplaatst werd. :eusa_think:

Zo komen ze er wel erg snel langs
Idd HanV70 daar had ikook een vermoede van.
Ze zullen zeggen jaweeel hebben we bijgevuld,.

Precies druk laten meten.

Frapant na vier weken compressor kapot slijtage? dacht het niet.

Maar wacht es even!! Je hebt de verdamper laten vervangen?

Hoe lang heeft het systeem leeg gestaan voordat je de auto ter reparatie binnen hebt gebracht?
Want dan veranderd natuurlijk het één en ander...

Markkie

Hoi,

Airco is toch wel een jaartje buiten werking geweest heb nogal zitten wikken en wegen of die reparatie het nog wel waard was......... systeem was denk ook leeg.

groet,

Markkie

Theostek

Heb je dat de reparateur laten weten?

De tijd dat het systeem heeft droog gestaan is veel te lang geweest, met in achtneming van de compressor.
Voor alle zekerheid systeem op druk laten kontroleren. dat je misschien toch nog ingebreke stelling kunt overwegen.

Want wat ik ook niet vermeld had!! dat als er een lek is ontstaan bijvoorbeeld aan 1 van de onderdelen wat zijn vervangen dan heb je natuurlijk recht op schadeloos stelling.

succes

Markkie

Hoi,

Allen veel dank. Ik ga morgen naar ACP kijken we hoe we het gaan oplossen. Ik laat jullie weten hoe het afloopt.

groet,

Markkie

daytonawim