Hoe krijgen jullie 16cm in de achterdeur van een Volvo 850?

Gestart door onnaj, 19-09-2008 20:16:15

Vorige topic - Volgende topic

henry classic v70

620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

cornelis-b

Ik mag aan nemen dat je met boxen de speakers bedoeld? Ze zijn echt wat te groot met hun 17 centimeter.
Voor ABS controller revisie kan je me een PB sturen, twee jaar garantie op een revisie.

Zeg maar Henk tegen mij

Voorlopig is het water nog diep genoeg om te roeien

Shockwave

CiteerHoe ziet de achterkant van de boxen eruit?

Zie de onderstaande foto. Als je de diepte bedoeld: Deze pioneers zijn minder diep dan de originele Volvo speakers. Dus dat zal geen probleem vormen denk ik.

Als je niet de diepte bedoelde, nog twee foto's:

CiteerIk mag aan nemen dat je met boxen de speakers bedoeld? Ze zijn echt wat te groot met hun 17 centimeter.
De speakers ja ;-) Hmmm, dat zou jammer zijn, het is echt een 0,5 cm dat het passend zou zijn of niet :(

volvobug

Ik had er allang de zaag in gezet op de rode lijnen die je zelf aangeeft. Aansluiten, rooster ervoor en genieten maar....
Handtekening? 85011806 en Saffronie.

henry classic v70

Ik bedoelde niet de diepte maar of er nog een vrij dikke rand om de speaker  :eusa_shifty: heen zit.
Met een dun aluminiumschijfje in de slijptol kun je inderdaad die rand er wel afslijpen, heeft geen effect op de speaker denk ik..
620.000 km 2.5 10V '99 lpg Volvo V 70
305.000 km 1.6 16V '05 lpg Citroën C4

Shockwave

Vandaag was het uitermate lekker weer om te klussen, dus ik heb geprobeerd de speakers in te bouwen.

Ik heb de randen rond de eerste speaker zó weggeslepen dat hij past, en dat ook het originele speakerrooster er weer overheen kan. Zie onderstaande foto:

Maar ook dit werd weer een gevalletje ''al doende leert men''. Nadat ik deze op maat gemaakte speaker aansloot op de stekkers was de bas toon volledig verprutst. Middel en hoge tonen gingen prima, maar laag was ronduit bagger. Ik wist zeker dat ik tijdens het slijpen niets kapot had gemaakt, maar op dezelfde stekkers heb ik voor de zekerheid speaker nr. 2 nog even getest en die deed het prima. Mijn conclusie was dan ook dat de rand om een speaker nodig is om spanning op de conus te houden. Doordat ik een groot deel van de rand weg had gehaald, was die spanning ook weg en trilde de conus niet juist meer. Dit kon ik even later ook testen door met een tang de overgebleven randen naar buiten te buigen. Als je dat doet terwijl de speaker ook muziek afspeelt, dan hoor je de bas toon veranderen.

Conclusie van deze dag: SLIJP, KNIP OF BOOR NIET AAN DE METALEN RAND VAN JE SPEAKER.

Ik ben bij de mediamarkt even een nieuw setje wezen halen, die ik nu wel goed werkend heb kunnen monteren. De rest staat in mijn blog ''the big red one''.

Joram

Je kan er best aan knippen, slijpstof komt bij de magneet en spreekspoel terecht en dan doet ie weinig meer. Verder moet de speaker rondom luchtdicht afgesloten zijn, anders komt er niks geen bas uit idd.  :eusa_whistle:

NinaPaul

Neen, je kan wel een extra gaatje boren of een klein stukje weghalen, maar enkel en alleen, wanneer dit de stevigheid niet beïnvloed.
Hierboven kan je duidelijk zien dat bijna heel de rand weg is gehaald.
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

Joram

Zo lang de conus gewoon aan de basket vast zit is dat geen probleem  :eusa_snooty:

NinaPaul

Dus hij had er gewoon een touwtje op moeten plakken, dan was alles weer ok :D zit er toch aan vast dan....

Het opstaande randje is ook gewoon, omdat het kan, er toch teveel materiaal voorhanden was, etc...

Maar wat jij wil joh :D
"There are also two kinds of truths: truth of reasoning and truths of fact. Truths of reasoning are necessary and their opposite is impossible; those of fact are contingent and their opposite is possible."
-Gottfried Leibniz

855T5+

Als ex-speaker-geek, kan ik gerust melden, dat het niet verstandig is om aan een speaker te zagen, waar en hoeveel dan ook.
Het ontwerp van de cage is afgestemd op de gewenste eigenschappen van de speaker en dus in't geheel geen toeval,
eigenlijk zoals NinaPaul al probeert te melden.
Verander je iets aan het ontwerp, dan veranderen de Thiele en Small parameters van de speaker en daarmee de frequentiecurve, etc.
Kortom, de conus past niet meer bij de dan ontstane cage, ook al zit ie er nog opgeplakt, en dus is het een andere speaker geworden.
Q.E.D., zou ik zeggen.
Jammer dat ik dit after the fact meld natuurlijk....niet op tijd gezien, te weinig op t forum, I guess, excuus.
Volvo: Mutatis Mutandis