"zware koppeling" na stuk rijden

Gestart door AV850GLT93, 28-09-2008 22:35:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

AV850GLT93

Heb met mijn "nieuwe"  V70 TDI '99 met 260 kkm dat als ik een tijd (>30 km) rijdt zonder te schakelen, de koppeling erg zwaar gaat. Na 2 keer is dit weer over. Voor kleine ritjes geen probleem . Is niet echt erg, maar duidt het op een probleem ?

Misha

Heb dat ook gedacht dat ik dat had.
Maar toch besloten dat het tussen de oren zat.


(en dat rijmt nog ook)
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Enno

Citaat van: AV850GLT93 op 28-09-2008 22:35:25
Heb met mijn "nieuwe"  V70 TDI '99 met 260 kkm dat als ik een tijd (>30 km) rijdt zonder te schakelen, de koppeling erg zwaar gaat. Na 2 keer is dit weer over. Voor kleine ritjes geen probleem . Is niet echt erg, maar duidt het op een probleem ?

Hoe is het met de remkracht gesteld? Moet je ook hard op het pedaal trappen om te kunnen remmen?

Puur uit nieuwsgierigheid deze vraag.....


AV850GLT93

Remmen gaat OK, misschien zit het koppelingtrappen inderdaad daarboven...

Nunki

ik had laatst ook dit idee. Deed zich voor zodra ik een eind snelweg in z'n 5 had gedaan. Wanneer ik dan koppel voor een afrit oid, dan voelt het pedaal een stuk zwaarder aan. Dacht eerst ook een tdo ding, maar twijfel nog steeds.
ohja gaat om een v70R awd uit '98

Tjiddo

Ik heb precies hetzelfde met mijn Volvo V70 2.5liter met 265 dkm. Ik was nu zelfs aan het zoeken op het forum of iemand hetzelfde probleem heeft. Ik zie hier nu al een aantal mensen en geloof dus niet dat het 'tussen de oren zit'. Weet iemand wat dit kan zijn? Is het het begin van het kapot gaan van de drukgroep? Alvast bedankt.


NB> het is overigens geen probleem en niet hinderlijk, maar het is nooit een fijn gevoel als iets niet 100% functioneert.

dennis850estate

Citaat van: Tjiddo op 13-10-2009 23:46:55
Ik heb precies hetzelfde met mijn Volvo V70 2.5liter met 265 dkm. Ik was nu zelfs aan het zoeken op het forum of iemand hetzelfde probleem heeft. Ik zie hier nu al een aantal mensen en geloof dus niet dat het 'tussen de oren zit'. Weet iemand wat dit kan zijn? Is het het begin van het kapot gaan van de drukgroep? Alvast bedankt.


NB> het is overigens geen probleem en niet hinderlijk, maar het is nooit een fijn gevoel als iets niet 100% functioneert.


Is het nog de eerste koppeling, dan is hij gewoon op. De koppelingen gaan bij de non-turbo versies ongeveer 250K mee. Alles wat je er langer mee doet is meegenomen. Is de auto veel op de snelweg geweest kom je over de 3 ton. Mocht het je eerste koppeling zijn is het tijd om te vervangen, ze gaan namelijk nagenoeg nooit slippen maar lopen gewoon vast/stuk. En dan heb je meer kosten

Misha

Mijne had dat bij een nieuwe (50.000 km) koppeling ook al.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

Tjiddo

Het is voor zover ik weet nog de eerste koppeling. Ik heb de auto nog maar 10 maanden, maar heb in het voor 75% ingevulde onderhouds boekje niks kunnen lezen over een vernieuwde koppeling.

Ik heb slechts twee problemen met de koppeling:
1.) Hij schuurt af en toe bij het wegrijden uit zijn eerste versnelling;
2.) Hij trapt na een tijd op de snelweg gereden te hebben iets zwaarder in.

Waarschijnlijk zijn dit dan idd. de eerste aanwijzingen van slijtage. Hoop echter dat hij nog een tijdje mee gaat. Ondanks het feit dat ik alles liever 100% werkend heb, stoort het niet echt en schakelt hij PRIMA!

Kan iemand een redelijk inschatting maken hoe lang hij nog te gaan heeft? Wat zijn de kosten voor herstel?

Alvast erg bedankt,

Groet,
Tjiddo

dennis850estate

Kan zomaar afgelopen zijn. Doorrijden kan best en er zullen best een aantal forumleden zijn die dit al gedaan hebben. Vroeg of laat zit je aan vervanging en waarom wachten totdat je in Frankrijk staat met de boel kapot? Feit blijft dat het ondanks prima schakelen de schijn geeft in orde te zijn, terwijl je na demontage pas ziet dat het toch wel slechter was dan verwacht. Heb dit al vele malen gezien. De koppelingen gaan nagenoeg nooit slippen maar zullen kapot lopen door druklager of drukgroep die het opgeeft


pdfeenstra

Ik had het vorig jaar: een erg zware koppeling maar hij reed nog prima. De volgende dag was het helmaal over, koppeling overleden. Dit gebeurde in een tijdsbestek van 24 uur, daarvoor geen problemen of idee dat het binnenkort voorbij zou zijn.

Kosten iets van 1150,- met korting bij de dealer.