Bij het starten sludge uit uitlaat.

Gestart door sv3nrg, 29-09-2008 12:11:45

Vorige topic - Volgende topic

sv3nrg

Middag!

Ik heb een Volvo 850 2.5 20V Benzine die bij redelijk normaal gebruik 1 liter olie (15W40) op de 800 km verbruikt. Dit leek mij redelijk veel. Ik woon in een appartementencomplex met een parkeer garage. Daar parkeer ik de volvo altijd achteruit in tegen een witte muur aan.

Nu is deze muur niet meer zo wit ;) er zitten enkele zwarte roet plekken op de muur. Ik heb een wit a4tje achter de auto gehouden tijdens het starten en er blijkt dus een lading zwarte sludge/olie uit de uitlaat te komen, daarna flink gassen geeft verder geen rotzooi meer mee.

Is de motor versleten? Of is er iets lek? Wie heeft ideeën?

KM = 265000

GR Sven

thuur

Lekt de auto olie?

Maak de carterventilatie maar eens schoon, dan zal al een hoop schelen.

Gr ;)

sv3nrg

Hij lekt geen olie meer. Laatst het vuldop rubber vernieuwd. Kan zijn dat hier en daar wat olie op het blok ligt.

Waar vind ik de carterventilatie? Is dat makkelijk schoon te maken?

pwassink

Citaat van: sv3nrg op 29-09-2008 17:24:15
Hij lekt geen olie meer. Laatst het vuldop rubber vernieuwd. Kan zijn dat hier en daar wat olie op het blok ligt.

Waar vind ik de carterventilatie? Is dat makkelijk schoon te maken?

Even zoeken hier op t forum helpt.. staat compleet met foto's wel omschreven.

Het afscheiderpotje en de slangenboel zit deels achter deels onder je inlaatspruitstuk wat er dus compleet afmoet.
Een uur of 4 werk voor de eerste keer als je relaxed sleutelt is een redelijke aanname  ;)
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

-D©©©L-

hoe meet je dat olie verbruik precies ?

Emiel

reneetje

Loopt iets wat aan de rijke kant , maar zeg maar zo , liever teveule dan teweinig  :eusa_whistle:  ;D
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

sv3nrg

Citaat van: -D©©©L- op 29-09-2008 18:27:37
hoe meet je dat olie verbruik precies ?

Als er niks meer aan de peilstok zit en gooi er 1L in, duur het weer 800km totdat ik weer niks zie bij een koude motor uiteraard. Als je heel hard rijd is het nog harder leeg. Maar dat moet je ook gewoon niet doen ;)

Ik zie dus dat meer mensen er last van hebben, of is dit redelijk normaal ;)

Ik ben helemaal niet van het sleutelen dus zou het dan aan iemand anders moeten overlaten helaas. Iets simpels gaat nog wel , maar dingen van het blok afschroeven waag ik me niet aan.

elianmars

Citaat van: sv3nrg op 29-09-2008 20:18:15

Als er niks meer aan de peilstok zit en gooi er 1L in, duur het weer 800km totdat ik weer niks zie bij een koude motor uiteraard.

:-X

Niks meer aan de peilstok? Dan zou ik de motor niet durven laten lopen.

Er moet minimaal zoveel in zitten dat er olie tot het onderste streepje van de peilstok zit. Minimaal, dus.

sv3nrg

i know, het verbruik is redelijk onregelmatig, en ik check niet elke dag het oliepeil, dus soms gebeurd dat .....  :eusa_snooty: