Het 850-beurshoekje ...

Gestart door FelixB, 08-10-2008 09:45:40

Vorige topic - Volgende topic

Turbo-Geek

Citaat van: pooh op 10-10-2008 13:42:41
Nou wij bezitten geen huis, daar maak ik me geen illusies over. De komende 30 jaar is het huis gewoon van de bank ;D De mensen die de afgelopen weken een hypotheek hebben aangevraagd krijgen al 0 respons, en al helemaal op de NHG. Dus dat de banken minder flexibel zijn, dat is al begonnen.

Als het echt zo slecht gaat met de economie dan vraag ik me toch af waarom de panden van 500.000 euro en meer nog steeds het snelst verkocht worden. Althans hier is dat zo, ik weet niet hoe dat in de rest van het land zit.

Er zijn natuurlijk ook altijd mensen met genoeg geld die het geld op de bank nu niet meer als 100% veilig zien en dus ontroerendgoed kopen.
Wat er ook gebeurt, ontroerendgoed blijft zijn waarde houden, zeker op de langere termijn. Geld op een rekening hebben staan lijkt nu minder veilig dan bijv. een jaar geleden. Een bank garantie van 1 ton is leuk als je minder als een ton erop hebt staan, daarboven wordt het zeuren als een bank zou vallen. Maar zo ver zal het in dit land echt niet komen .....
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !
-------------------------------------------------------

gerardgrobben

de reden dat ik een volvo 850R rij :

- lage aanschafwaarde
- lage onderhoudskosten
- lage verbruikscijfers (op LPG)
- hoge betrouwbaarheid
- lange levensduur.

Tegeltjeswijsheden:
Als je tegen de winst kunt moet je ook tegen verlies kunnen.
Als het te mooi lijkt om waar te zijn is het vaak ook te mooi om waar te zijn.

De reden dat iedereen mekaar de kop gek gemaakt heeft, en ondertussen een tophypotheek heeft ( hypotheek hoger dan de executiewaarde, want die laatste daalt met de dag, bijna) is dezelfde reden als waarom ze op de beurs zitten: hebzucht.
Nou al die winsten ineens omslaan in verliezen hoor je iedereen huilen.
- IJslandse banken die 5,5% geven, en dus een risico vormen ( als ze betrouwbaar waren geweest hadden ze die 5,5% niet hoeven geven)
- Aandeelhoudertjes die mee wilden liften op de Fortis-goudberg ( jammer, bleek toch weer roest te zijn)
- Makelaartjes die, vanwege hun marge, de huizenprijs verdubbelden in 8 jaar tijd
- Hypotheekadviseurtjes die per hypotheek die ze verkochten een dikke bonus pakten

denk slim, denk Volvo. Niet te duur kopen ( dus een leuke occasion opzoeken) en toch een gemiddelde kilometerstand van over de 400.000 bij sloop.

enne, qua azijnpissen : de ZZP-er met wisselende opdrachten kreeg inderdaad bij de banken geen hypotheek. Maar al in 2001 ( bij een AEX van over de 700) heb ik gewaarschuwd voor die grote klap. Maar zelfs de fiscalisten van EY lachten me toen uit.

De rente's worden alleen maar verlaagd door de centrale banken, dus die renteverhoging zie ik zo 1,2,3 nog niet.

En de huizen van + 500.000 gaan momenteel voor geen meter meer, volgens de makelaarsbond gisteren in de telegraaf

tuba or not tuba, that's the question

gerardgrobben

Citaat van: Turbo-Geek op 10-10-2008 13:55:59

Er zijn natuurlijk ook altijd mensen met genoeg geld die het geld op de bank nu niet meer als 100% veilig zien en dus ontroerendgoed kopen.
Wat er ook gebeurt, ontroerendgoed blijft zijn waarde houden, zeker op de langere termijn. Geld op een rekening hebben staan lijkt nu minder veilig dan bijv. een jaar geleden. Een bank garantie van 1 ton is leuk als je minder als een ton erop hebt staan, daarboven wordt het zeuren als een bank zou vallen. Maar zo ver zal het in dit land echt niet komen .....

ontroerend goed, dat onroerend goed...
de verkoop-tijd is in 5 jaar van een maand naar een jaar gegaan, en de prijzen zijn exclusief  inflatiecorrectie al een half jaar aan het dalen.
Logisch: de executiewaarde dondert in mekaar, dus er wordt geen 100% hypotheek meer gegeven, dus de pijzen zakken.

2 huizen hier in de buurt (2 onder1kappers) zijn na anderhalf jaar wachten voor 30% onder de vraagprijs gegaan, en een derde huis is maar 50.000 gezakt in een jaar tijd.
Ik spaar wel zachtes door tot ik zonder hypotheek wat kopen kan.

Enne, de laatste opmerking : de mensen die in 2002 dachten dat de euro een groot probleem was, en er fanatiek tegen geschreeuwd hebben : de euro is momenteel de enige stabiele munt in de wereld. Het Engelse pond heeft er een kleine 25% op verloren. Anders gezegd : de engelse inflatie bedroeg het laatste jaar 25%. En die engelsen maar klagen over de dure aardappelen...

DD

De mensen die de afgelopen weken een hypotheek hebben aangevraagd krijgen al 0 respons, en al helemaal op de NHG. Dus dat de banken minder flexibel zijn, dat is al begonnen.
Vorige week een hypotheek aangevraagd inc NHG van de week gewoon goedgekeurd hoor :D. Gewoon zorgen dat je geen schulden/kredieten hebt en niet het maximale eruit proberen te persen.

pooh

Citaat van: DD op 10-10-2008 15:28:14
De mensen die de afgelopen weken een hypotheek hebben aangevraagd krijgen al 0 respons, en al helemaal op de NHG. Dus dat de banken minder flexibel zijn, dat is al begonnen.
Vorige week een hypotheek aangevraagd inc NHG van de week gewoon goedgekeurd hoor :D. Gewoon zorgen dat je geen schulden/kredieten hebt en niet het maximale eruit proberen te persen.

was het maar zo simpel...als zelfstandige of als medewerker met een jaarcontract ben je toch het haasje nu.
Citaat van: gerardgrobben op 10-10-2008 15:11:06

Ah de financieel meest onaantrekkelijke mogelijkheid. Waarom zou je daarvoor kiezen?

Teken de petitie tegen het dodingsstation en de gemeenten in Cadiz!
Direct naar de petitie: www.petitiononline.com/perrera/petition.html

elianmars

Citaat van: pooh op 10-10-2008 15:55:38

Ah de financieel meest onaantrekkelijke mogelijkheid. Waarom zou je daarvoor kiezen?

Om de belastingdienst te spekken, natuurlijk  :eusa_doh:

gerardgrobben

hoezo? de rente wordt slechts ten dele door de belastingdienst terug betaald.... Het rente-verschil tussen beuren en betalen blijft altijd nog winst... Dus als je koopt zonder hypotheek,  en daar 3% per jaar misgelopen rente als enige kostenpost hebt, of 6% rente moest betalen, waarvan maximaal 3% door de belasting werd gecompenseerd, is het toch lood om oud ijzer?
En de niet-52%-schalers krijgen dus meer rendement dan bij de hypotheek...

rekenen blijft een moeilijk vak... Ook docent wiskunde, toevallig??

pooh

Citaat van: gerardgrobben op 10-10-2008 17:21:40

nee belastingadviseur, nou goed?  ::)
nu weet je meteen het verschil, ik val wel in de 52% schaal  :eusa_dance:

Bovendien ben ik nog nooit een docent wiskunde tegen gekomen die goed kan rekenen ;D

Teken de petitie tegen het dodingsstation en de gemeenten in Cadiz!
Direct naar de petitie: www.petitiononline.com/perrera/petition.html

thuur

Citaat van: gerardgrobben op 10-10-2008 15:03:00
... volgens de makelaarsbond gisteren in de telegraaf

Hahahaha, prachtig ;D ;D Bedankt voor dit luchtige moment in deze situatie :D

Je vergeet trouwens de inflatie. Hoe vaak heeft je ma wel niet gezegd dat je vroeger voor 5 guldencent een grote zak friet had met mayo? Zo lang is dat allemaal niet geleden.

Ik heb me wel weer verbaasd over het Journaal (NOS). Geld voor de financiele sector. Is dat niet net zoiets als computers schenken aan de IT sector? Of koeien aan de landbouwsector? :eusa_think: Je zou verwachten dat de experts wel raad weten, maar ze prutsen dus ook maar wat aan...

Gr ???

heutink

;D
wat dacht je van water naar de zee dragen..... ???
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

Ludo

volgens de goeie raad van oma.
in de sok onder de matras!.  ;D

Soulfly

Citaat van: gerardgrobben op 10-10-2008 17:21:40
hoezo? de rente wordt slechts ten dele door de belastingdienst terug betaald.... Het rente-verschil tussen beuren en betalen blijft altijd nog winst... Dus als je koopt zonder hypotheek,  en daar 3% per jaar misgelopen rente als enige kostenpost hebt, of 6% rente moest betalen, waarvan maximaal 3% door de belasting werd gecompenseerd, is het toch lood om oud ijzer?
En de niet-52%-schalers krijgen dus meer rendement dan bij de hypotheek...

De belastingtechnische kant al eens bekeken?
Je zit dan ook met je vermogensrendementbelasting (de overheid gaat uit van een x% rendement per jaar heft daar 30% over).
De drempel is (op dit moment nog) 20.000 euro, wat huistechnisch gezien nu niet echt veel te noemen valt.

De tijd die je nodig hebt om een mooi kapitaal op te bouwen om een leuk huis aan te schaffen verdien je inderdaad deels ook rente, maar haal je ook weer verlies dankzij onze grote vrienden van de belastingdienst. Daarna gebruik je je opgebouwde vermogen om dit te investeren in vastgoed en blijf je deze vermogensrendementbelasting betalen in tegenstelling tot wanneer je je huis (deels) hebt laten financieren.

Uit eindelijk haal je je rendement uit de verkoop van het onroerend goed.

viking_in_shorts

Citaat van: thuur op 10-10-2008 18:22:43
Je vergeet trouwens de inflatie. Hoe vaak heeft je ma wel niet gezegd dat je vroeger voor 5 guldencent een grote zak friet had met mayo? Zo lang is dat allemaal niet geleden.

:eusa_naughty: 10 cent, en 5 cent mosterd!

Misha

Wanneer is er een 850-beurs ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

BenC70ES

Citaat van: Misha op 10-10-2008 22:27:30
Wanneer is er een 850-beurs ?

Wanneer sommige, die hier zo hard lachen, hun 850 moeten verkopen omdat hun failliete werkgever hen op straat heeft gezet?...

Ik denk dat sommige hier nog niet inzien dat dit echt wel verder gaat dan alleen de beurs.

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!