Turbo fluit

Gestart door TM665, 14-10-2008 08:06:08

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TM665

Heb net voor de 3e keer een volvo 2.5 tdi gekocht. Deze keer is het een V70. Wat me opvalt is dat de turbo erg hard fluit. Mijn vorige S70 en 850 diesel deden dat niet.
De V70 heeft 220.000 gedraaid en heeft 1 eigenaar gehad die er erg rustig mee gereden heeft. De beste man was van '41. Daarmee wil ik zeggen dat er met deze info geen duidelijke reden van slijtage mag zijn. Is er iemand die er een verklaring voor heeft?

thuur

Hallo en welkom op het forum!

Hoe een turbo slijt is van te voren moeilijk te zeggen. Kan zijn dat deze af-fabriek wat meer onbalans had en daardoor wat 'ruimer' is ingelopen. Ik zou er niet wakker van liggen.

Andere mogelijkheid is dat je ergens een stuk isolatie kwijt bent, of dat het sterk vervormd is (contactgeluid). Vooral het stuk tussen turbo en schutbord is de moeite waard om te bekijken. Als dit b.v. op een paar plekken tegen het schutbord zit hoor je de turbo ook harder.


Gr ;)

TM665

Het gefluit van de turbo is alleen maar mooi meegenomen. Ik vind alleen wel dat de auto wat laat trekt. Pas bij 2500 rpm gaat de volvo er vandoor. Normaal zou je al bij 1800 rpm goed moeten voelen dat er wat gebeurd. Ik heb bij een vorige auto van mij (C70 T5) ook dat probleem gehad en ze vertelden mij dat de turbo wel eens versleten zou kunnen zijn.
Wat ik ga doen is de LLM laten checken.
Ik heb me ook laten vertellen dat de brandstofpomp af te stellen is (dynamisch). Wat kan je daarvan merken?

bupozaanstad

Ik rij ook TDI en hij trekt als de spreekwoordelijke brandweer maar ik hoor mijn turbo niet ,,fluiten,,. Moet je hem eigenlijk horen, of zijn deze turbo's zo stil?

thuur

LMM is altijd verdacht bij een diesel. Als je lef hebt en heel voorzichtig bent kun je de LMM schoonmaken met alcohol oid. Merk je daarna direct verschil dan is het tijd voor een nieuwe LMM.

Wat ook kan leiden tot tragere toerenopbouw is een verstopte katalysator. Vaak haalt de auto dan bij lange na de topsnelheid niet.

Een versleten turbo uit zich vaak in andere ellende zoals water- of olieverbruik en een heel hees geluid. Je mag een T5 niet vergelijken met een TDI. Een T5 begint (standaard) ook echt pas te blazen vanaf 3000+ rpm. Begint ie al direct en vrolijk mee te blazen, dan denk ik dat er een 3" downpipe onder de auto heeft gezeten.

De dynamische afstelling helpt de auto zuiniger, rustiger en krachtiger te laten lopen.


Gr ;)

ik-rol

Als ik de auto start meteen weg rijdt, dus in koude toestand, fluit de turbo een aantal keer als je tenminste boven de 1800 toeren komt. Eenmaal halfwarm of warm hoor ik hem niet meer. Flink doorrijden gaat vanaf 2000-2500 toeren en hoger.

TM665

Heb net de Volvo naar de garage gebracht en ze hebben geconstateerd dat de schoepen van de turbo beschadigd/vervormt zijn. Vandaar het gefluit.  :eusa_whistle:
Heb een andere turbo bij Boy Geenacker gekocht. Gaan het volgende week inbouwen.

thuur

Citaat van: TM665 op 18-10-2008 07:15:41
Heb net de Volvo naar de garage gebracht en ze hebben geconstateerd dat de schoepen van de turbo beschadigd/vervormt zijn. Vandaar het gefluit.  :eusa_whistle:

Zou je daar een foto van kunnen plaatsen?


Gr ;)

RRRRR_Ramon

Citaat van: TM665 op 18-10-2008 07:15:41
Heb net de Volvo naar de garage gebracht en ze hebben geconstateerd dat de schoepen van de turbo beschadigd/vervormt zijn. Vandaar het gefluit.  :eusa_whistle:
Heb een andere turbo bij Boy Geenacker gekocht. Gaan het volgende week inbouwen.

Check je luchtfilter! Ik weet dat de aftermarket luchtfilters een stuk slechter van pasvorm zijn dan het origineel Volvo filter. Ik heb na aanschaf meteen eens in de luchtfilterbak gekeken en zag dat er een nieuwe FRAM in zat. Deze lag werkelijk los in de bak heen en weer te schuiven. Ik heb er meteen een verse van Volvo in gestopt. Op het eerste gezicht dacht ik dat het niet zou passen omdat het filter te groot leek. Met voorzichtig drukken kwam het er uiteindelijk wel lekker strak in te zitten.

Een boomblaadje of een vogelveertje wat langs je luchtfilter komt kan al desastreus zijn voor de schoepen van de turbo.  :-\

De turbo van mijn 2.5D hoor je niet zozeer fluiten in het interieur, het is meer de intercooler die je hoort zoemen. Wanneer je met de ramen open onder een viaduct of langs een gebouw rijdt in een smalle straat hoor je hem wel degelijk fluiten vanaf ca. 2000 tpm.  :eusa_whistle:
🇸🇪 Volvo FMX 6x6 460 Lastbil 🇸🇪
🇸🇪 Volvo V70 T4 AT Ocean Race Herrgårdsvagn 🇸🇪

Racingbrick

Ik heb altijd begrepen dat de ene turbo meer " aanwezig"  is dan de andere.
Met andere woorden, het kan exemplarisch zijn.
De mijne is zeer aanwezig, en dat al ruim 50.000 km, en ik heb mn afdekschild er gewoon nog op.




elianmars

Citaat van: TM665 op 18-10-2008 07:15:41
Heb een andere turbo bij Boy Geenacker gekocht. Gaan het volgende week inbouwen.

Een gebruikte?
Mag ik vragen wat je er voor hebt betaald?

TM665

#11
Het fluiten van de turbo is heel erg. Als je het raam open doet hoor je het ding echt heel hard fluiten, het is net een straal motor!!! Ik heb de turbo al gekocht, maar twijfel of ik het al ga inbouwen. Geluid is spectaculair!!! Jammer dat het weer er niet naar is, anders is het rijden met de ramen open echt een beleving. De auto gaat nog als de brandweer, alleen begint het feest pas bij 2500-2700 rpm. Het nadeel is alleen als er mensen op straat zijn, zie je ze allemaal kijken van wat gaat daar gebeuren. Dus ben je haast verplicht om volgas te gaan, anders ziet het er zo lullig uit.

Gunnar

Het wordt pas helemaal leuk als er nog stukken schoep afbreken en in je motor terecht komen.
Bouw hem gewoon in, anders kan het zijn dat je later "iets" meer werk hebt.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

TM665

Dat zal wel mee vallen. De schoepjes zijn echt heel klein vergeleken met een T18 of T19 turbo. Ze zijn licht geraakt door iets. Het ziet er niet naar uit dat er iets af gaat breken. Dat is iets wat ik door het gezien te hebben niet verwacht. Ik snap je bezorgdheid, maar dat is niet nodig...

Quota

Citaat van: TM665 op 27-10-2008 23:46:49
Dat zal wel mee vallen. De schoepjes zijn echt heel klein vergeleken met een T18 of T19 turbo. Ze zijn licht geraakt door iets. Het ziet er niet naar uit dat er iets af gaat breken. Dat is iets wat ik door het gezien te hebben niet verwacht. Ik snap je bezorgdheid, maar dat is niet nodig...
hmmm, vandaag een boze baas gehad, heeft ook zijn turbo aan gort horen gaan op de snelweg.... is zijn V40 1.9 D al drie dagen kwijt, en er komen er nog een paar bij.... Toch wat schoepjes van de turbo afgesprongen en die zijn "lekker" aan de wandel gegaan in de motor....