tool voor verlagen?

Gestart door Sven850, 19-10-2008 16:15:11

Vorige topic - Volgende topic

UserID6342

Citeerauthor=Sbv link=topic=29290.msg584118#msg584118

Gaat zelfs met 2 spanners erg goed hoor, maar zorg wel dat je met een touw of spanband de veer goed bij elkaar bind zodat de spanners je niet om je oren vliegen.  Een hoop mensen vergeten dat en dan kom ik ook niet in de buurt.  Heb wel eens zo'n spanner / veer door de werkplaats zien vliegen, dat zijn echt geen grappen.

innocenti

Ook ik wil niemand bang maken. Als je wilt sleutelen moet je er gewoon n keer aan beginnen. Echter met veren moet je erg uitkijken en echt goed gereedschap hebben en veilig werken. Als de veer losspringt komt wel degelijk je gezondheid in gevaar.

Dus:
Goed gereedschap
Veilige werkplek
Gezond verstand

-D©©©L-

Citaat van: elianmars op 21-10-2008 22:03:19
Ben ik met je eens, Enno. Ik ben er ook aan begonnen, zonder sleutelervaring. Als je het zelf nooit probeert, zul je er nooit ervaring in krijgen.
Ik roep regelmatig tegen mensen die zelf iets willen doen aan hun wagen; "Als een 16 jarige leerling monteur onder leerplicht kan het leren, kan jij dat toch ook ?"
Om een dergelijke klus met spanbanden te doen, zie ik echter niet zitten. Goed gereedschap (mag simpel zijn) is wat mij betreft wel een basis veiligheid.

Turbobiker

Citaat van: toppertje op 21-10-2008 18:31:52
Citaat van: Sven850 op 19-10-2008 16:15:11
als je de standaard veren vervangt voor verlagings veren (40mm) heb je daar dan een speciale tool voor nodig? of is dat alleen als je de schokbreker ook doet?

gr Sven

met deze vraag, vraag ik mij af of het wel verstandig is om zelf aan je ophanging
te gaan sleutelen.

Citaat van: M a r c op 21-10-2008 19:20:46
mee eens

Wat een flauwe opmerkingen weer. Als je een klus voor het eerst gaat doen is dat toch een heel normale vraag?
De Tussenpaus

t5karel

En wat als het de eerste keer falikant mis gaat?Volgens mij staat het er gewoon zo van''joh,weet waar je aan begint'' :-\.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

Turbobiker

Citaat van: t5karel op 22-10-2008 09:35:46
En wat als het de eerste keer falikant mis gaat?Volgens mij staat het er gewoon zo van''joh,weet waar je aan begint'' :-\.

Vrijwel iedereen is hier ooit gewoon begonnen. Je vraagt even wat voor gereedschap je nodig hebt en je begint gewoon. Zoals Marco ook al aangeeft: hoe moeilijk kan het zijn. Even een paar tips waarop je moet letten en er kan weinig meer fout gaan.

Als er iets eenvoudig is aan de 850, dan is het wel je onderstel vervangen...

(en als we hier iedereen moeten gaan aanraden het niet zelf te doen, dan kan het forum wel opdoeken)

(www.volvo850forum.nl/doe_het_niet_zelf_! ::) )
De Tussenpaus

nickk.

Juist. :angel:
Ik heb gisteren ook nieuwe koni's voor gemonteerd. Het is vrij simpel, zorg alleen voor een grote griptang of een orginele volvotool om de de borg, een soort moer met de vorm van een X, los te halen.

mehn

Citaat van: nickk. op 22-10-2008 10:38:01
zorg alleen voor een grote griptang of een orginele volvotool om de de borg, een soort moer met de vorm van een X, los te halen.

Slijpschijfsleutel ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Emiel

Met een waterpomptang gaat het prima.

Tip: draai die moer 1 slag los voordat je veer gaat samendrukken. Als je eerst de veer samendrukt en dan de moer los gaat draaien gaat vaak de schokdemperplunjer meedraaien.

Verlagen stelt niks voor, zorgen dat je je koppie erbij houd en loop naderhand alle bouten en moeren die je los hebt gehad na.

Sven850

beetje late reactie maar de vraag was om te inventariseren wat ik er voor nodig heb. ik heb inderdaad geen ervaring ermee en dat besef ik ook wel probeer alleen wat info in te zamelen van het hoe en wat :) maar goed nu dus op zoek naar een veerspanner

Citaat van: Rijns_t5r op 21-10-2008 21:41:23
losse spanners werken ook best hoor,maar zou hij na het verlagen ook gaan uitlijnen?  :eusa_shifty:
ja.. dat leek me wel een goed plan..
XC40 T4 Recharge

elianmars

Citaat van: -D©©©L- op 22-10-2008 08:26:36

Om een dergelijke klus met spanbanden te doen, zie ik echter niet zitten. Goed gereedschap (mag simpel zijn) is wat mij betreft wel een basis veiligheid.

Helemaal gelijk in, Marco. Ik zal het ook niet zo snel meer doen zonder goed gereedschap.  :eusa_shifty:

LPGLE

Citaat van: elianmars op 21-10-2008 21:35:16
Met deze gaat het ook, hoor:
:eusa_shhh: :eusa_shifty:

lekker controleerbaar met het onstpannen ..... :eusa_sick:

Sven850

ik heb helaas niet het benodigde gereedschap kunnen regelen. heb het nu laten doen bij european tuning, en ik ben hardstikke blij met het resultaat :eusa_dance:

zal morgen ff foto maken bij daglicht.

groet sven
XC40 T4 Recharge

elianmars

Citaat van: LPGLE op 27-11-2008 22:00:07

Niet echt, nee  ;D

Als ik ooit weer ga klooien met veren, koop/leen ik veerspanners  ;)

Eugene

Citaat van: elianmars op 02-12-2008 01:36:10
Citaat van: LPGLE op 27-11-2008 22:00:07

Niet echt, nee  ;D

Als ik ooit weer ga klooien met veren, koop/leen ik veerspanners  ;)

Een goed setje heb je voor nog geen 75 euro.

If it's not blown, it sucks...