Af en toe weigeren van speaker

Gestart door Robby72, 25-10-2008 16:44:35

Vorige topic - Volgende topic

ceesklumper

Vandaag aan dit probleem gewerkt: de linker speaker onderin de deur (heb een c70 cabrio, 2001 met SC 901 premium sound system, met Dolby surround etc) doet het sporadisch, eigenlijk alleen als ik het volume even flink opvoer - poos later valt hij dan weer uit. De laagste speaker in de rechterdeur doet het helemaal nooit.
Die deur heb ik vanmiddag opengemaakt (volgens de tips hier, en dat gaat goed; alleen luistert het terugmonteren van een en ander erg nauw, ik had ineens last van windgeruis, bleek dat het afdekplaatje van de spiegel net niet helemaal goed zat). Speaker getest, stekker getest - blijkt dat de speaker echt helemaal niets meer doet. Een andere speaker op dezelfde stekker doet het wel. Aan de buitenkant van de speaker is niets te zien, draden zijn goed - geen idee hoe zo'n ding er helemaal mee op kan houden). Kortom nu op zoek naar vervangende speakers, twee, want de linker zal er binnenkort ook wel helemaal mee ophouden.
Cees Klumper
Amsterdam

UserID6342

Nu kun je natuurlijk overwegen om er originele Volvo speakers weer in te zetten, maar is het dan niet raadzaam om er meteen een goede composet in te schroeven ?  Je hebt de boel dan toch al los liggen.  Premiumsound van Volvo is gewoon goed, maar ik zou dan toch voor een compo gaan persoonlijk.  Zeker met een C70.  Succes met je beslissing alvast :)

ceesklumper

Ben inderdaad van plan om passende vervangende speakers te monteren, maar moet bekennen dat de term 'compo' of 'composet' voor mij helemaal nieuw is. De andere speakers doen het nog goed, dus ik wilde alleen deze twee (wel de grootste die erin zitten, vooring) met vergelijkbare vervangen. Vandaag maar even op zoek daarnaar.
Cees Klumper
Amsterdam

UserID6342

Even een simpel stukje tekst waarbij het verschil, in mijn ogen het best wordt uitgelegd:

Compo(set) : set speakers die bestaat uit aparte speakers voor mid en hoog. Deze kunnen zowel 2- als 3-weg zijn ; en bestaan dan respectievelijk uit 1 paar midbassen en 1 paar tweeters, of 1 paar kickbassen, 1 paar mids en 1 paar tweeters. Natuurlijk geleverd met de bijhorende crossovers.

Crossover : bij een composet is dit het "doosje" waarin de hoge en lage tonen gesplitst worden ; bij een amp is dit de ingebouwde filter waarmee je kunt bepalen welke frequenties je aan welke speaker geeft (vb. : alles minder dan 80 Hz voor de sub = 80 Hz lowpass ; alles hoger dan 80 Hz voor de compo = 80 Hz highpass).

Welke speakers gebruik ik en hoeveel?
De speakers brengen het daadwerkelijke geluid in je wagen. Vaak wordt meteen gegrepen naar de zwaarste 6x9" speaker voor in de hoedenplank. Op zich geen slechte keuze, makkelijk en snel inbouwen, maar op zich niet erg hifi. Uitgangspunt dient te zijn dat geluid van voren komt. Als je thuis muziek luistert of als je bij een concert bent, staan de speakers toch ook recht voor je. Waarom dan ook niet in de auto? Belangrijk is dus dat het geluid van voren komt. De meeste energie dient dan ook gestoken te worden in een goede frontset.

Speakers komen in verschillende varianten: coaxiaal, composet etc. Coaxiaal betekent dat de tweeter los op een brug of op een staaf gemonteerd is en min of meer in het middelpunt van het woofertje geplaatst is. Voordeel is dat je met een chassis het hele spectrum kan afdekken. Toch zou ik niet zo snel een coaxiale speaker aanraden. Nadeel is namelijk dat naarmate de tonen hoger worden, het geluid richtingsgevoeliger wordt. De hogere tonen worden onder een steeds nauwere hoek uitgestraald door de tweeter. De allerhoogste tonen hoor je derhalve alleen als de tweeter recht op je oren is gericht. Gezien het feit dat coaxialen vaak in een deur geplaatst zijn met dito afscherming er overheen, begrijp je dat je veel van je hoog domweg verliest. Een losse woofer en tweeter (composet) heeft daarom de voorkeur. Een goede composet mag wat kosten. Een bedrag van 300 euro zou ik er wel voor over hebben. Denk dan aan merken als Polk, Focal zoiets, maar staar je niet blind op de prijs. Een setje van Axton (ACR, Tilburg) van 120 euro kan al heel verrassend klinken.
Vaak zit er bij een composet een apart filterkastje voor scheiding van hoog en laag, soms is alleen de tweeter gefilterd met een condensator in de draad.

• Tweeters
Monteer de tweeter ergens bovenin de deur of de A-stijl. De A-stijl is de stijl waar je tegenaankijkt als je een bocht 'doorkijkt'. De tweeter kan je goed mikken op je linker, danwel rechteroor. Zo kan je bereiken dat het hoog goed uit de verf komt. Eventueel kan je nog experimenteren met het afzwakken van je tweeters (individueel) ter aanpassing op het geluidsniveau van de woofers (die zitten verder weg achter roosters) en het stereobeeld (links is dichterbij dan rechts). Soms zit op de filters al zo'n afzwakmogelijkheid, anders zou je zelf een verzwakker kunnen maken.
Op de filter pagina staat hoe je een tweeter verzwakker kan maken.

• Woofers
Monteer de woofer zo stevig mogelijk in de deur. Vaak kan je dit al een start geven door je woofer op een klein MDF ringetje te monteren. Verder kan je je deur dempen met speciale bitumen matten. Ze zijn te krijgen in verschillende prijsklassen en het effect is behoorlijk dramatisch. Een beetje demping kan heel wat verschil maken voor geluid uit een autodeur.

Achterspeakers zouden alleen een aanvullende functie moeten vervullen. 6x9's zijn daar helemaal niet voor nodig, een 13cm coaxiale voldoet ook prima. Idealiter is de achterset hetzelfde als de frontset, omdat dan het geluidsbeeld overeenkomt. Anders kan een keuze voor dezelfde serie, maar verschillende uitvoering (kleiner of coaxiaal) een idee zijn. Dit is echter geen hard gegeven, meer een bepaald idee over achterspeakers. Een ander merk kiezen is ook geen probleem. In de ideale situatie verzwak je de achterspeakers meer dan voor (die vanaf 80 Hz spelen) en geef je ze, al dan niet met behulp van passieve filtering een signaal tussen 200-3000 Hz. De hoge tonen komen dan van voren, het mid wordt mooi van achteren aangevuld, de hogere bass (kickbass) komt van voren (80-200 Hz) en het subgeluid van achteren (onder 80 Hz).
Bij een goede inbouw op deze manier krijg je het geluid van voren en hoor je niet dat er een sub achterin speelt. Omdat je namelijk de kickbass van voren krijgt (de 80-200 Hz) en niet van achteren, trekt dit het subgeluid, wat enorm richtingsongevoelig is, mee naar voren (akoestische koppeling) met rondom basgeluid als gevolg. Als je wat harder wilt, kan je de achterspeakers ook kickbass laten weergeven, maar dan hoor je de sub ook meer van achteren komen.

Heb ik een subwoofer nodig?
Het gebruik van een sub kan je in grofweg twee doelen splitsen:
• 1. Veel fun, lekkere harde bass als belangrijkste van de hele installatie. Geluidskwantiteit boven geluidskwaliteit.

Om hard sublaag te kunnen spelen heb je subs nodig die veel lucht kunnen verplaatsen (luchtdruk maken). Dat is dus een sub met een groot conusoppervlak, die een grote lineaire uitwijking heeft en die ook nog eens hoog belastbaar is en een hoog rendement heeft.
Voor veel dB's is een 2x 30cm subsysteem aan te raden. Bijbehorende versterker kan een 2 kanaals zijn, iedere sub wordt aangestuurd door één kanaal. Meestal wordt een bassreflex of bandpass kist gebruikt, die hebben een hoger rendement dan een gesloten kist.

• 2. Aanvulling op de frontluidsprekers in het laagste deel van het audiospectrum. Sublaag moet strak blijven klinken en niet gaan overheersen. Wat overigens absoluut niet wil zeggen dat het niet hard zou kunnen.

Voor dit doel kan je één 25cm of 30cm subwoofer nemen, bijvoorbeeld in een gesloten kist. Omdat het rendement daarvan wat laag is, heb je er meestal behoorlijk veel vermogen voor nodig om behoorlijke geluidsniveau's te halen. De subwoofer zélf moet hier wel tegen kunnen, de belastbaarheid moet dus ook hoog zijn. Het uiteindelijke geluid zal strak en erg gecontroleerd zijn, ook op hoge volumes.

Voor beide doelen zijn veel liefhebbers te vinden en de subwoofer is dan ook één van de meest besproken onderdelen van een car audio installatie.

Los chassis of kompleet met behuizing kopen?
Beide heeft voor- en nadelen. Als je totaal niet handig bent zal je wel een komplete kist moéten kopen. Of je moet dit uitbesteden aan de car audio dealer.
Als je wél handig bent kan je eenvoudig een door de fabrikant voorgestelde kist nabouwen en aanpassen aan je eigen wensen voor wat betreft maatvoering en afwerking. En dat is vaak nog goedkoper ook.

bron: http://www.9lives.be/forum/mobiliteit/348131-faq-autos-motos-en-brommers.html

thuur

Citaat van: ceesklumper op 22-09-2009 01:00:34
Vandaag aan dit probleem gewerkt: de linker speaker onderin de deur (heb een c70 cabrio, 2001 met SC 901 premium sound system, met Dolby surround etc) doet het sporadisch, eigenlijk alleen als ik het volume even flink opvoer - poos later valt hij dan weer uit. De laagste speaker in de rechterdeur doet het helemaal nooit.
Die deur heb ik vanmiddag opengemaakt (volgens de tips hier, en dat gaat goed; alleen luistert het terugmonteren van een en ander erg nauw, ik had ineens last van windgeruis, bleek dat het afdekplaatje van de spiegel net niet helemaal goed zat). Speaker getest, stekker getest - blijkt dat de speaker echt helemaal niets meer doet. Een andere speaker op dezelfde stekker doet het wel. Aan de buitenkant van de speaker is niets te zien, draden zijn goed - geen idee hoe zo'n ding er helemaal mee op kan houden). Kortom nu op zoek naar vervangende speakers, twee, want de linker zal er binnenkort ook wel helemaal mee ophouden.

Klinkt alsof de spoel is gebroken. Dan maakt hij slechts af en toe contact. Speel je de radio extreem hard, heb je zelf een versterker er tussen geklust of is de speaker mechanisch beschadigd?

Gr :-\

ceesklumper

Hartelijk dank voor alle tips en reacties.

Ik heb de standaard, maar wel premium geloof ik, met center speaker, Dolby surround enz. Volvo installatie erin zitten, een SC 901. Ben ik op zich wel tevreden over, zei het dat er af en toe vreemde storingen optreden als ik met aanhanger heb gereden (dan komt de radio niet meer aan, en moet ik alle kabels eraf halen, tijdje wachten, alles weer aankoppelen, code ingeven en, voila). Gebrande CD's zijn ook een ramp. Maar verder prima geluid.

Vanochtend her en der gezocht naar een passende vervanging voor de grote speaker rechtervoordeur - erg moeilijk te vinden op de juiste maten (natuurlijk) en dus maar een identieke besteld bij Volvo. Wordt ruim EUR 200 - maar dan heb je ook wat, zullen we maar zeggen.

Slecht contact in de linker speaker klinkt aannemelijk; momenteel doet hij het weer, maar als hij ook de geest geeft zal ik eerst de boel openhalen en stekker, draadjes etc proberen en als dat niets oplevert maar weer een telefoontje naar Volvo. Die twee speakers bepalen wel in hoge mate de kwaliteit van het geluid, zoveel is wel duidelijk.
Cees Klumper
Amsterdam

thuur

Citaat van: ceesklumper op 22-09-2009 15:36:01
Ik heb de standaard, maar wel premium geloof ik, met center speaker, Dolby surround enz. Volvo installatie erin zitten, een SC 901. Ben ik op zich wel tevreden over, zei het dat er af en toe vreemde storingen optreden als ik met aanhanger heb gereden (dan komt de radio niet meer aan, en moet ik alle kabels eraf halen, tijdje wachten, alles weer aankoppelen, code ingeven en, voila). Gebrande CD's zijn ook een ramp. Maar verder prima geluid.

Sluiting of slecht contact in de stekkerdoos van de trekhaak dus.

En de lens even voorzichtig opwrijven met wat alcohol.

Gr ;)

ceesklumper

Cees Klumper
Amsterdam

mga1600

Ik heb krtgeleden ook mijn C70 cabrio voordeur speakers vervangen wegens defect, de een deed het helemaal niet meer, de ander gaf een vervormd geluid. Ik ben voor 'origineel' gegaan, maar dan wel tweedehands. Opgestuurd door Hunters in Gorredijk. Klinkt nu allemaal weer briljant. Heb uit nieuwsgierigheid een van de kapotte speakers gesloopt om te zien wat er aan de hand was. Het blijkt dat er sprake was van roestvorming tussen de spoel en de magneet, waardoor het spul niet meer goed kon bewegen.

heerhugo

Citaat van: mga1600 op 23-09-2009 10:36:12
Ik heb krtgeleden ook mijn C70 cabrio voordeur speakers vervangen wegens defect, de een deed het helemaal niet meer, de ander gaf een vervormd geluid. Ik ben voor 'origineel' gegaan, maar dan wel tweedehands. Opgestuurd door Hunters in Gorredijk. Klinkt nu allemaal weer briljant. Heb uit nieuwsgierigheid een van de kapotte speakers gesloopt om te zien wat er aan de hand was. Het blijkt dat er sprake was van roestvorming tussen de spoel en de magneet, waardoor het spul niet meer goed kon bewegen.

Dit antwoord kan ik beamen. Bij ons bij de cabrio ook de speaker rechtsonderin die weinig deed door roest vorming. Sjoerd van hunterparts gemailt en een speaker van hem opgestruurt gekregen. Service van Sjoerd perfect en de audio-installatie.

@ ceesklumper

Ik zou Sjoerd gewoon mailen voor die speakers scheelt aanzienlijk!

thuur

Was het speakergat wel droog van binnen? Het duurt best wel lang voordat een speaker gaat roesten. De spoel kan het althans niet zijn: die is van koper (of een legering hiervan) en zit in een hars (anders gaat de spoelwerking verloren als je de draad opwindt om een spoel te maken).

Als de deur vochtig van binnen is zijn zeer waarschijnlijk de afwateringsgaten aan de onderzijde van de deur verstopt (modder, stukjes glas, bitumen, grind). Kijk er even goed naar voor de zekerheid.

Of zou dat een specifiek C70 kwaaltje zijn dan?

Gr ;)

ceesklumper

Bij mij was aan de kapotte speaker ook corrosie (roest) te zien en dat leek mij, als betrekkelijke leek, de oorzaak. Zeker nu ook twee anderen op dit forum hetzelfde probleem hebben gehad. Had ik maar eerder van Sjoerd geweten - nou ja, de volgende keer ga ik via hem. Ik moet duidelijk meer tijd op dit forum doorbrengen!

Ik heb een keertje per ongeluk de ramen op een kier laten staan; het heeft toen flink geregend en er is wat water aan de binnenkant van de deuren gelopen. Het zou goed kunnen dat het toen mis is gegaan met beide speakers, maar met de rechter het ergst.
Cees Klumper
Amsterdam

ddh

heb  nog wel paar orignele boxen liggen die voor de hoedenplank zijn

lippylipstick

Heb je wel eens aan de volumeknop van je radio gedacht? Bij mij viel de rechterkant soms uit, behalve bij hoger volume. Heb de radio opengemaakt en het interne gedeelte van de volumeregelaar een paar keer met contactreiniger ingespoten en ondertussen aan de knop gedraaid: problem solved.
Het is maar een suggestie, hoor.

UserID6342

Citaat van: ddh op 23-09-2009 19:44:13
heb  nog wel paar orignele boxen liggen die voor de hoedenplank zijn

Die passen zo rottig in de voordeuren he ? ;D