oeps, foutje dealer ?

Gestart door spartamet, 21-09-2003 00:14:05

Vorige topic - Volgende topic

spartamet

Na een uitgebreide beurt blijkt m'n V 70 niet tof te lopen: onregelmatig, stinkt bij stoppen en trekt niet zoals ik gewend ben. Vanavond toch 'ns onder de motorkap gekeken en een flinke hoeveelheid olie in het motorruim.  Paar tellen later, motor liep nog stationair, forse rookpluim.
Via Volvo Assistance naar WW doorgeschakeld en wat blijkt: bijna 1 liter weg in < 3 weken (1000 km). Tussen bougie 3 en 4 een open gat bij waar volgens WW-dame (!) pingel- danwel nokkenassensor had moeten zitten. Helaas nergens meer een kabel te vinden. Provisorisch afgedicht met 2 eurocentmunt en beugeltje en maar voorzichtig naar de garagist.
Vraagje: zit daar bij de 5254T inderdaad de nokkenassensor? Heeft iemand dit ook wel eens meegemaakt?

Danny

Als we het over hetzelfde hebben, zit daar bij mijn V70  een rubberen slang op aangesloten. 'n retourslang?!

s©ub@

je bedoelt op deze plaats???

daar hoort idd de slang van de karterontluchting die naar de olieafscheider loopt...

let niet op de olie op de kop; deze foto is gemaakt toen mijn karterontluchting verstopt was  :-\
ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

spartamet

Precies !

Waarschijnlijk vergeten terug te plaatsen na vervanging bougies.

De wegenwachtdame verzekerde mij dat ik na provisorisch afdichten van het gat naar de garage kan rijden. Dat was echter omdat zij in de veronderstelling was dat het om de insteekplaats van de pingel- of nokkenassensor ging. Mijn boerenverstand zegt echter dat als het een  vergeten terugmontage van de retourslang is er nog een open verbinding moet zijn waaruit flink wat olie kan "lekken".
De afstand naar de dealer is ruim 60 km, zou dat nog verantwoord zijn?

Het verbaast mij overigens wel dat een monteur bij het opruimen van z'n gereedschapwagen die overblijvende onderdelen niet opmerkt.

george

Heee Scub@, zou je de turbo niet afdekken als je hem open hebt liggen. Een M6 moertje of een steenje is fataal.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

s©ub@

klopt george <schaam>

;D

@spartamet

dat slangetje loopt onder je inlaatspruitstuk door naar je olieafscheider:

<zie dikke rode lijn>

helaas is bij dit exemplaar de afscheider er al af... anders was het ietsje duidelijker geweest...

doorrijden met open olieafscheider; hier kan ik alleen over redeneren of het wel of niet verstandig is; kort gezegd: het is niet zoals het moet zijn... dus niet rijden lijkt me.

Of het kwaad kan; dat weet ik dus niet

ik heb zo'n hekel aan bumperklevers,
... laatst zat er wéér één voor me!

denkweb

Mijn idee: Volvo Assistance bellen en transport naar de dealer laten organiseren maandagochtend. Kost niets extra en voorkomt een hoop risico's die ik maar niet zou nemen als ik jou was. Je hebt zelfs een mogelijkheid dat er een vervangauto geregeld kan worden (!)

Succes ermee  8)

george

Citaat van: spartamet op 21-09-2003 09:36:42
zou dat nog verantwoord zijn?

Ik zou in elk geval de carterontluchting niet afblinden en dan gaan rijden. Het risico bestaat dat je dan grote druk gaat opbouwen in de motor en dat je bijv. je krukasseals eruit blaast.
Als je toch wilt gaan rijden laat hem dan open liggen, maar ik zou er niet mee rijden.
Fiat panda'84 - opel kadet '86 - 745 D6 '87 - 745 B230K '89 - 945 B230FT '92 - 855 T-5 '94 - V70 R-AWD MY 2000 - 945 Polar B200FT '97 - V70 2.4T AWD - Audi A6 Allroad 2.7T

spartamet

Vervolg:

Inmiddels staat er een vervangende auto voor de deur, helaas geen XC 90 of V70R, maar een bijna nieuwe Corolla..
Die retourslang zit er wel, maar er is een andere opening tussen de cilinders bovenop, toch de nokkenassensor ? ( Ik ben aangeboren blond..)

To be continued en een ieder bedankt voor de snelle reacties en suggesties!

spartamet

Vervolg 2:

Op de foto van Scub@ is het een opening precies onder de plaats waar het metalen buisje diagonaal oversteekt,
mogelijk helpt  deze lekenverklaring de wel ter zake kundigen de puzzel op te lossen.

spartamet

Vervolg 3:

De olielekkage blijkt het gevolg te zijn van het loskomen van de zogenaamde VRIESPLUG die zich tussen de cilinders bevindt.

Heeft iemand ooit van dit euvel gehoord? De chef-werkplaats die mij dit uitlegde had dit ook nog nooit meegemaakt.

Nu afwachten in hoeverre dit een reparatie is die voor eigen rekening komt danwel fabricagefout of coulance.

Ramon

De nokkenaspositie sensor zit aan de zijkant van de cilinderkop (op de foto van Scub onder het paarse (wat een kleur overigens) Powerflex rubber...

Die vriesdop is een ingeslagen metalen dopje van een paar euro, wat moet voorkomen dat je kop scheurt als je koelmiddel mocht bevriezen

(Het dopje wordt bij vorst door het uitzettende koelmiddel of water eruit geperst)

In de regel volstaat het opnieuw intikken van een nieuw dopje.

Ramon ;D
Ramon zegt : HUBRAUM statt spoiler !

george

Citaat van: spartamet op 22-09-2003 19:47:54
Vervolg 3:

VRIESPLUG

Lijkt mij dat er dan koelvloeistof uit moet komen en geen olie, tenzij je een oliegekoelde roffel hebt.