v70xc ; de spreekwoordelijke druppel is een emmer geworden

Gestart door alfredgeel, 08-11-2008 12:16:42

Vorige topic - Volgende topic

alfredgeel

mijn inziens zou het de cardan van het rechtervoorwiel zijn.

diagnose afwachten...

alfredgeel

ja , er is nieuws.
gisteren namiddag is de auto nog maar eens op de brug gezet.
Zoals ik in het begin al aangaf, had het probleem alle symptomen ( geluid ) van een kapotte lager in de bak.
Maar toen ze de auto zijn komen takelen, hoorde ik het geluid komen uit het rechtervoorwiel.

Daar bleek dan ook de homokineet stuk te zijn.
Er is een nieuwe cardanas besteld, en woensdag zal de auto wel klaar zijn.
Wel straf dat je een hele cardanas moet bestellen en dat je de kop niet los kan krijgen.

Ik blijf er wel sceptisch tegen over staan. Blijf het een onbetrouwbare auto vinden en ben er van overtuigd dat dit niet het laatste zal zijn hetgeen er aan die auto zal komen.

Het geeft me wel meer tijd om uit te kijken naar iets anders.....( maar daar wil de vrouw niets van horen, tenzij het een nieuwe XC gaat worden)

Turbo-Geek

Hoop dat het nu een lange tijd probleemloos blijft !
Wel vind ik het netjes dat je ook problemen met de volvo durft te posten en hiermee aangeeft dat het niet alleen maar genieten is.
Als je soms de verhalen hier moet geloven dan lopen volvo's 5 ton zonder problemen maar de werkelijkheid is meestal toch iets anders.  :eusa_think:
-------------------------------------------------------
  The things you own end up Owning you !

Turbobiker

Citaat van: alfredgeel op 15-11-2008 08:38:38
Ik blijf er wel sceptisch tegen over staan. Blijf het een onbetrouwbare auto vinden en ben er van overtuigd dat dit niet het laatste zal zijn hetgeen er aan die auto zal komen.

Onbetrouwbare auto gaat dan wel weer erg ver. Je lijstje met problemen is ronduit kort. Er zijn er zo een paar hier met grotere problemen.

Vergeet niet dat je een oude wagen hebt, precies op een leeftijd dat dingen kapot gaan, zo leert de ervaring van anderen. De homokineet is daar eentje van. Standaard slijtage-onderdeel, zeg maar. Alleen gaat het bij veel mensen nog steeds niet kapot.

En andersom bekeken: hoeveel 10 jaar oude Astra's of Golfjes zie je nog rijden? Daar is niet meer tegenop te repareren. De 850 kost gebruikt nog steeds redelijk wat geld, maar dat is ook omdat het de moeite waard is van het repareren. Als je nu een 850 van pakweg 2000 euro koopt, moet er bijna nog eens dat bedrag tegenaan om de wagen echt in orde te maken. En dan ben je nog niet begonnen aan de delen als homokineet en wiellagers. Dat soort dingen vervang je pas als ze kapot gaan.

@TG: staan hier genoeg problemen, maar denk dat de meeste tevreden mensen zich realiseren dat het fantastisch is dat een oude auto het zo goed doet en die 1 of 2 keer per jaar iets vervangen heel normaal vinden. En dat is ook zo. Als je dat niet kan accepteren, dan moet je gewoon een Renault Laguna kopen of zo :-X ;D
De Tussenpaus

M a r c

Het begint eigenlijk al bij de aankoop:  heb je voor veel geld bij de dealer gekocht met garantie of heb je de goedkoopste in de markt gezocht en/of particulier gekocht? Soms koop je iemand anders zijn ellende...
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

alfredgeel

Neen, ik heb de wagen gekocht toen die 5 jaar oud was en iets van een 130.000km.
Mensen die mij kennen weten dat ik niet over één nacht ijs ga.
Het was een overnamewagen die ik particulier gekocht heb voor inderdaad een mooie prijs, dat moet ik toegeven. Maar beide partijen waren tevreden, dus zal het wel een goede prijs geweest zijn.

De auto zelf was perfect onderhouden, het onderhoudsboekje ingevuld zoals het hoort. Via Volvo heb ik waarborg karakteristiek opgezocht en die kwam overeen met wat de vorige eigenaar vertelde. En het feit dat hij elke 5 jaar een andere volvo kocht.

ik zelf vind mijn lijstje niet erg kort en daarbij vooral volvo-onwaardag.
Als leidlijn hou ik de volvo's 240, 340, 460, v40 aan die bij ons in de familie reden.
Met mijn 460 heb ik maar een probleem gehad die buiten slijtage onderdelen vielen; mn de versnellingsbak.

Ik wil mijn lijstje hieronder nog wel eens opsommen:

Luchtmassameter defect
torsiestangetjes speling,
binnenspiegel die afbreekt,
ABS controller defect,
lichtschakelaar defect,
twee maal homokineet van cardanas ( centrale as naar achter )
kachelradiator
olilek onder afdekplaat bougies
terug een abs computer defect
spiegels koplampen versleten ( dus koop je normaal gezien een heel set nieuwe koplampen )
terug torsiestangetjes
probleem met versnellingsbak bij opschakelen
en dan nu een defecte cardanas

gelukkig kan ik veel zelf doen en vooral met behulp van het forum dingen oplossen ( of bvb een set koplampen overkopen ) . Het is op die manier dat die auto kan blijven rijden.
Maar betrouwbaar ?

daytonawim

Wat heeft ie nu gelopen dan ( dat heb ik zo snel nergens zien staan)

Turbo-Geek

Net als met zoveel zaken in het leven moet je soms een beetje geluk hebben, dit geld ook met auto's .....

Enne Lars, hoeveel 10+ jaar oude Astra's en Golfjes rijden er nog rond ? Af en toe krijg ik het idee dat je aan de 'stuff' zit want met dat soort uitspraken lijkt het alsof je op een andere planeet leeft.
Die 'Astra's en Golfjes' rijden er nog plenty rond en niet zonder reden. Het is wellicht niet jouw ding maar rijden blijven ze, en als het stuk gaat ben je voor weinig klaar, met name op Golf gebied.

thuur

Citaat van: Turbobiker op 15-11-2008 10:00:59
Vergeet niet dat je een oude wagen hebt, precies op een leeftijd dat dingen kapot gaan, zo leert de ervaring van anderen. De homokineet is daar eentje van. Standaard slijtage-onderdeel, zeg maar. Alleen gaat het bij veel mensen nog steeds niet kapot.

Zolang de ashoes vol met vet zit is de homokineet gemaakt voor de gehele levensduur van de auto. Volvo gaat nathuurlijk niet uit van een levensduur van 4 ton of meer en pech kun je altijd hebben.

Hopelijk ben je nu klaar meneer Alfred!

Gr :D

Ludo

Citaat van: thuur op 15-11-2008 11:45:29

nou dat hoop ik ook voor je.
wel een geluk bij een ongeluk dat het uiteindelijk toch niet de bak is, het kostenplaatje ziet er daardoor ook meteen anders uit.
het lijstje vind ik niet zo erg groot (je wil het mijne niet zien  ;D ), maar ergens heb je wel gelijk, een 'ouwe' auto blijft geld kosten.
er zijn genoeg dagen dat ik denk, naar de sloop ermee...  :-\

Turbo-Geek

Citaat van: thuur op 15-11-2008 11:45:29
Citaat van: Turbobiker op 15-11-2008 10:00:59

Zolang de ashoes vol met vet zit is de homokineet gemaakt voor de gehele levensduur van de auto. Volvo gaat nathuurlijk niet uit van een levensduur van 4 ton of meer en pech kun je altijd hebben.

Gr :D

Een homokineet kan soms een autoleven mee maar met name zodra de hoes scheurt en het vet eruit geslingerd wordt dan loopt ie droog en slijt ie enorm. Vaak is dat (soms nog tijdig) te merken door een extreem vieze velg tov de overige wielen.

The Saint

Mijn stelling is:

"Een nieuwe, dure auto, blijft altijd een dure auto." Ook als ie op de tweedehands markt betaalbaar is qua aanschaf."

En of dat nu onderhoud, houderschapsbelasting, allerlei electronica, onderdelen, verbruik, verzekering of weet ik het wat is, het gaat bijna altijd op. En zo'n XC is nieuw niet bepaald een koopje.

"Wat er niet op zit, kan ook niet stuk." Komt ook aardig in de buurt.

Het lijkt me trouwens logischer als je zou verwachten dat er in de toekomst juist minder problemen zullen komen. Je hebt er tenslotte al van alles aan laten doen. Straks heb je de problemen allemaal voor een ander opgelost en betaald...
No shirt no shoes, no pinball

confruo

Sja,

Je zal het maar een mooie auto vinden.  Persoonlijk vind ik de verschillen tussen mijn oude 850, en v70xc qua onderhoud ook gigantisch.  6 jaar in een 850 10V gereden, met af en toe wat olie, en wat remmen, en een nieuwe accu.  Nu een dikke 2 jaar in deze xc,  ook zo'n rijtje vervangen onderdelen waarbij ook ABS ctrlr uitlaat, catalysator, kachel radiator, radiator, antennering(das een irritante), heel veel remblokken en 2 keer schijven achter, automaat is gefushed, 1 cylinder had een nieuwe bobine? nodig,   Gekocht bij 210.000 bij de dealert (met alle boekjes erbij, je kent het wel, eerstvolgende beurt bij mijn eigen dealer in de buurt, moesten wel alle riemen nog even vervangen worden. (Nou ja, laat maar, het is zo'n lekker bakkie).
Inmiddels naar de 265.00 gereden, met bijzonder veel plezier.  laatst nog een nieuwe airco pomp, ook niet goedkoop, maar wel lekker tegen al dat vocht,  Volgende heeft waarschijnlijk met schokdempers te maken, die lijken steeds meer herrie te gaan maken (het is sowieso veel kraken dan in de 850)
En ooit wil ik nog uitparkeerdeuk in mijn beide deuren laten fixen, maar goed, ik wil er nog een jaar of tig in blijven rijden asl dat lukt.  Ik heb niet het idee dat deze auto goedkoper gaat worden in de toekomst, ook al wordt langzamerhand alles rond de moter vervangen.  Het blijft een rammelbak, maar wel de mooiste rammelbak die ik ooit heb mogen rijden.

Die as en die viscobak zal ik ook nog wel een keer aan zijn gok ik, toch als het zover is, kijk ik weer of ik het betalen kan, zo niet dan probeer ik hem in te ruilen voor een 850 10V estate, of zo'n 245 polar ding.

Kortom, ik weet precies wat je bedoeld met die druppel, maar ik weet ook wat je vrouw bedoeld met hoezo ? weg ? dan een nieuwe XC terug.

Gr.

mehn

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD: