Andere veren op mijn R ivm gastank

Gestart door Elsje, 11-11-2008 15:36:01

Vorige topic - Volgende topic

Ludo

Citaat van: Elsje op 14-11-2008 19:08:08
daarom dacht ik aan het plaatsen van langere nivomatveren

nogmaals  ::)  dat maakt niet voor de hoogte, je gaat geen milimeter omhoog.
been there, done that, got the t-shirt.
maar goed, als je onnodige kosten wil doen, toe maar...

trouwens, het verschil tussen de veren van de verlaagde en standaard veren is trouwens 15mm, geen 30mm.
de enige optie is dan ook de standaard dempers nemen bij de standaard veren.

Elsje

Ik wil niet onnodig kosten maken door er nieuwe veren omder te zetten maar ook niet met de nivomats omdat ze (te) zwaar belast worden er daardoor sneller slijten. Hangen alle Estates met nivomats achterover als ze stilstaan? Lijkt me toch niet dat Volvo auto's in de showroom zet die achterover hangen.

Even een stukje theorie. Stel dat de draagkracht van beide veren gelijk is dus onder maximale belasting veren ze even ver in. De lange veer legt een langere weg af. Dus stel ze kunnen 300 kg aan dan zal de lange veer onder een belasting van 50 kg (gastank) ongeveer even lang zijn als de korte zonder belasting. Het verschil wordt naar mate de belasting toeneemt steeds kleiner tot nul bij maximaal.

Ik heb het even in een grafiekje gezet. Normaalgesproken zie je geen linear beeld (rechte lijn) maar gaat even om het principe/effect

Dus met langere veren gaat hij gelukkig niet hoger staan (met gastankt) dan bij de korte in onbelaste toestand (zonder gastank). Was ook nooit de bedoeling de auto hoger te zetten al rijdend maar wel stilstaand. Ik vind het irritant 365 dagen per jaar een doorgezakte auto voor de deur. Ik wil de nivomats houden voor het sleuren van een aanhanger of caravan.

Ze zitten er nog niet onder ik ben alleen over na aan het denken. :eusa_think:

innocenti

Er zijn ook vulringen te koop om de auto aan de achterzijde te verhogen. Geloof dat Mehn deze onder zn auto heeft. Hiermee kan je de veer iets meer voorspanning geven. Lijkt me een goedkope oplossing om het te proberen. Volgens mij kan je deze bij ET Europeantuning bestellen.

mehn

Citaat van: innocenti op 14-11-2008 20:50:21
Er zijn ook vulringen te koop om de auto aan de achterzijde te verhogen. Geloof dat Mehn deze onder zn auto heeft.

Klopt. Deze ring ligt boven op de veer, tussen de veer en de bodem van de auto. Hierdoor komt de carrosserie hoger en blijft het veergedrag hetzelfde.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Elsje

Citaat van: mehn op 14-11-2008 21:25:48
Citaat van: innocenti op 14-11-2008 20:50:21
Er zijn ook vulringen te koop om de auto aan de achterzijde te verhogen. Geloof dat Mehn deze onder zn auto heeft.

Klopt. Deze ring ligt boven op de veer, tussen de veer en de bodem van de auto. Hierdoor komt de carrosserie hoger en blijft het veergedrag hetzelfde.

Bijzonder ik wist niet dat dit bestaat. Hoe dik/hoog is de ring?

Ludo

Citaat van: Elsje op 14-11-2008 20:46:08
Even een stukje theorie.

Ik heb het even in een grafiekje gezet.

als jij de theorie en grafiekjes wil geloven, moet je voor de praktijk zelf de proef maar op de som nemen.

ik weet de uitkomst al:
Citaat van: Ludo op 14-11-2008 19:46:07
je gaat geen milimeter omhoog.
been there, done that, got the t-shirt.
:eusa_whistle:

Elsje

Ik kan jou niet overtuigen en jij mij nog niet. Gelukkig zijn we het over 1 ding eens rijdend zal de R geen millimeter hoger komen te staan en dat wil ik ook niet. Als je gelijk krijgt trakteer ik je op een drankje  ;)

Ludo

Citaat van: Elsje op 14-11-2008 21:47:51
Gelukkig zijn we het over 1 ding eens rijdend zal de R geen millimeter hoger komen te staan en dat wil ik ook niet.

ik had het niet alleen over rijdend hoger komen, maar ook bij stilstand. (daar was het mij destijds ook om te doen)
gaat écht geen milimeter omhoog...

maar ik verheug me al op een lekker drankje.   :eusa_dance:

Ludo

de ringen waarover hierboven sprake is, kan een oplossing zijn.
ik heb ze zelf geprobeerd met standaard (gewone) veren, maar dat werd te hoog.
bij de nivomat heb ik ze nooit geprobeerd.

het komt dan 20mm hoger te staan.
kijk even hier in het bericht van mehn:
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,10147.msg157525/topicseen.html#msg157525

Elsje

Ludo bedankt! Ik zal eens kijken of ik aan zo'n setje ringen kan komen. Is inderdaad een mooie manier om het te proberen en ik denk dat ik die 20 cm wel nodig heb.

En dat drankje gaan we wat mij betrfet zowiezo wel doen tijdens mijn eerste forummeeting  :)

)()()sT

Het "probleem" zit toch iets anders in mijn ogen.
Jouw auto zakt na lang stilstaan behoorlijk door, een teken dat de nivomats aardig op weg zijn. Als je rijdt staat hij weer netjes neem ik aan?

Als je ringen gaat plaatsen belast je je nivomats nog steeds evenveel, en komt ie niet te hoog te staan tijdens rijden?
Mijne zakt ietsje door; maar tijdens rijden staat ie evenhoog als voor de gasinbouw. Ik moet er niet aan denken dat ie nog 2 cm. hoger zou komen  :eusa_naughty: ;)

Een goede oplossing zou lijken: nivomats, met normale veren. Er zijn er dus al meerderen die dat hebben, ik ben benieuwd hoe dat rijdt.

Zie foto na een nachtje. Toen ik bij de auto kwam stond ie nog vrij normaal; pas nadat ik even in de kofferruimte had gerommeld en gezeten zakte ie wat in. Mijn nivomats lijken dus nog goed hun werk te doen :)

KMvrtr

Citaat van: )()()sT op 15-11-2008 09:24:53
Jouw auto zakt na lang stilstaan behoorlijk door, een teken dat de nivomats aardig op weg zijn. Als je rijdt staat hij weer netjes neem ik aan?

Ik vraag me af of dat wel waar is Joost. Mijne zakt minstens zo ver elke nacht. En dat met nieuwe nivomat dempers. Ik heb ze net voor de zomervakantie gemonteerd, en ze zakken al vanaf de eerste dag bijna  net zo laag als mijn oude dempers.
Demping tijdens het rijden is wel merkbaar wat beter dan bij de oude nivomats, al waren die duidelijk ook nog niet 'op'.

innocenti

Ik zou het met de ringen gaan proberen. Als het goed is veranderd er qua hoogte niks met rijden. Je veranderd namelijk de nivomats niet. Wel geef je met de ringen de veer iets meer voorspanning waardoor de kans redelijk aanwezig is dat ik minder zakt bij stilstand

Ga je overigens standaard nivomats monteren ipv de R nivomats komt de auto tijdens rijden wel 20mm hoger te staan. Het 0 nivo licht namelijk hoger omdat de nivomats 20mm langer zijn.

Ludo

Citaat van: KMvrtr op 15-11-2008 09:41:06
Citaat van: )()()sT op 15-11-2008 09:24:53

Ik vraag me af of dat wel waar is Joost. Mijne zakt minstens zo ver elke nacht. En dat met nieuwe nivomat dempers. Ik heb ze net voor de zomervakantie gemonteerd, en ze zakken al vanaf de eerste dag bijna  net zo laag als mijn oude dempers. 

nee dat klopt inderdaad niet.
er zijn er meer die dat ondervonden hebben met nieuwe dempers. o.a. Rudi...

nivomat met 'normale' veren kan om de auto wat hoger te brengen, maar dan heb je toch een systeem dat niet zo bedoeld is...
de ringen is dan een betere optie.

Citaat van: Elsje op 15-11-2008 07:54:38
ik denk dat ik die 20 cm wel nodig heb.
das wel érg hoog hé, word moeilijk instappen zo...  ;D
;)

Elsje

Citaat van: Elsje op 15-11-2008 07:54:38
ik denk dat ik die 20 cm wel nodig heb.
das wel érg hoog hé, word moeilijk instappen zo...  ;D
;)
[/quote]

:eusa_shifty: :eusa_shifty: uh best lastig lengteeenheden  ;D ;D ;D. Vandaag gebeld met Marc. Ze zijn op maar komen weer binnen dus nog even een paar weekje wachten.