Hulp en lokatie voor fluschen automaat 850 TDI bj'96

Gestart door Maximum, 21-11-2008 18:57:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

daytonawim

Das een hele goeie, mischien dan wel 2 x doen omdat je aleen olie uit de bak haalt

Jans Duiven

Citaat van: daytonawim op 07-01-2009 15:39:53
Das een hele goeie, mischien dan wel 2 x doen omdat je aleen olie uit de bak haalt

Als je daar nou eens 20.000 kilometer mee wacht, dan keil je niet voor niets die ATF olie weg. Zie de tip van Marco elders op dit forum.

Hans

Robby72

Probleem is wel dat er wel nog residu zal achterblijven in de bak als je de olie vervangt volgens de methode beschreven door HANS.

Bij het echte fluschen moet je met open aftapplug nog een gedeelte nieuwe transmissieolie door de bak gieten tot hij zijn kleur behoud zoals hij eringaat.
Door het verwijderen van de aftapplug zal alle residu op de bodem verdwijnen, na het spoelen de rest.

@ HANS zeer goed gevonden methode maar alle vuiligheid zal je niet uit je bak krijgen.

Wat zeggen de mensen ervan die op de traditionele wijze (verwijderen van plug) al gefluschd hebben?

Ps. de manier van "dokter hans" zie ik eigenlijk best ook wel zitten
Mijn bak van de S70 tdi aut heeft maar 160k gelopen maar ik wil de olie best wel eens vervangen.

Jans Duiven

#18
Citaat van: Robby72 op 07-01-2009 15:42:44
Probleem is wel dat er wel nog residu zal achterblijven in de bak als je de olie vervangt volgens de methode beschreven door HANS.

Bij het echte fluschen moet je met open aftapplug nog een gedeelte nieuwe transmissieolie door de bak gieten tot hij zijn kleur behoud zoals hij eringaat.
Door het verwijderen van de aftapplug zal alle residu op de bodem verdwijnen, na het spoelen de rest.

@ HANS zeer goed gevonden methode maar alle vuiligheid zal je niet uit je bak krijgen.

Wat zeggen de mensen ervan die op de traditionele wijze (verwijderen van plug) al gefluschd hebben?

Ps. de manier van "dokter hans" zie ik eigenlijk best ook wel zitten
Mijn bak van de S70 tdi aut heeft maar 160k gelopen maar ik wil de olie best wel eens vervangen.

Dat klopt, residu zal er gedeeltelijk achterblijven, maar het lijkt me een prima 'tussendoor' methode. Bij de 855 heb ik het via de aftapplug af laten lopen, maar ik had nou niet de indruk dat er zoveel residu mee naar buiten kwam. Dat moet je echt meten en is niet met het blote oog te zien.

mehn

Citaat van: Ludo op 07-01-2009 15:19:36
;D

goed bedacht Dokter Hans.  :eusa_clap:


Dit idee hebben Ludo en ik een jaar of wat geleden ook eens geprobeerd. Helaas trok het aangeschafte 12V pompje de olie niet eruit ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

daytonawim

Theoretisch kan ik toch ook op de brug de aftapplug er uitdraaien, olie opvangen en dan op de
Marco manier de bak vullen ???

-D©©©L-

#21
Citaat van: Hans Duiven op 07-01-2009 15:13:56
Daarop plaats je een spuit met conisch zuigstuk/ of een pompje of iets dergelijks wat de olie aanzuigt:



Ik zie enige overeenkomsten  ;D



Uitleg over het hoe en waarom: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15880.msg459533.html#msg459533

Citaat van: -D©©©L- op 29-12-2007 02:55:30
Ik had al een hele tijd geleden het plan opgevat om een extra koeler aan de AT-bak te hangen, dit omdat de olie naar mijn mening bij tijd en wijle te warm werd naar mijn smaak.

Affijn, ben begonnen met het afzuigen van de bak olie middels een vacuum pomp. Dit klinkt misschien raar, maar het is een stuk minder gesmeer dan het uit de plug laten lopen. De leidingen van de stuurbekrachtiging zorgen er namelijk voor dat het gegarandeerd een smeerboel word :(.
nadat ik alles eruit gezogen had (ca 3,5 liter, rest blijft achter in het brein en de koppelomvormer), heb ik de plug er nog even afgehaald om te kijken of er veel slijpsel aan zat. Dat bleek niet het geval te zijn.  8)

Jans Duiven

Hahahahaaa! Nooit gezien. Echt niet! Heb je daarvoor zo'n plastic boten opblaaspomp voor gebruikt?

Wat vind je van het residu-verhaal Marco?

Hans  ;D

daytonawim

Ik zie hem, heb 100 pagina's D@@@L weblog doorgelezen vanmiddag en dat stukje tekst
over de stuurbekrachting overzien

Jans Duiven

#24
Citaat van: daytonawim op 07-01-2009 18:45:30
Ik zie hem, heb 100 pagina's D@@@L weblog doorgelezen vanmiddag en dat stukje tekst
over de stuurbekrachting overzien

Ja, je ziet door de bomen het bos niet meer  zo langzamerhand ;D

De foto's hieronder bestuderende, lijkt het wel een pikmeetwedstrijd waarbij mijn spuitje het onderspit moet delven:  ::)




Lampje

Ik moet ook nog steeds en ben er met mijn nieuwe baan helaas niet aan toegekomen.

De infuusspuit heb ik nog steriel liggen, de maagsonde kan ik die gewoon kopen bij de apotheek?

Grondig flushen heeft ook als nadeel dat er misschien wel 10 L of meer doorgespoeld moet worden à 15€ de liter en dat is toch ook weer zonde van 't geld.

Als de bak warm genoeg is dan mag ik toch aannemen dat er ook nog genoeg deeltjes rondzweven?

Als de inhoud van één spuit niet voldoende is tov het volume van de maagsonde, moet je 'm dan gewoon even dichtknijpen om de lege spuit weer aan te kunnen laten zuigen?

V70 classic

Citaat van: Hans Duiven op 07-01-2009 15:53:15
Citaat van: Robby72 op 07-01-2009 15:42:44
Probleem is wel dat er wel nog residu zal achterblijven in de bak als je de olie vervangt volgens de methode beschreven door HANS.

Bij het echte fluschen moet je met open aftapplug nog een gedeelte nieuwe transmissieolie door de bak gieten tot hij zijn kleur behoud zoals hij eringaat.
Door het verwijderen van de aftapplug zal alle residu op de bodem verdwijnen, na het spoelen de rest.

@ HANS zeer goed gevonden methode maar alle vuiligheid zal je niet uit je bak krijgen.

Wat zeggen de mensen ervan die op de traditionele wijze (verwijderen van plug) al gefluschd hebben?

Ps. de manier van "dokter hans" zie ik eigenlijk best ook wel zitten
Mijn bak van de S70 tdi aut heeft maar 160k gelopen maar ik wil de olie best wel eens vervangen.

Dat klopt, residu zal er gedeeltelijk achterblijven, maar het lijkt me een prima 'tussendoor' methode. Bij de 855 heb ik het via de aftapplug af laten lopen, maar ik had nou niet de indruk dat er zoveel residu mee naar buiten kwam. Dat moet je echt meten en is niet met het blote oog te zien.


Bij mercedes  doen ze niet anders (Zware voertuigen  Motor).
Werkt schijnbaar beter dan de plug eruit.

Zit je bij de AT nog met 1 probleem Moet het filter niet vervangen worden of is die bij volvo niet aanwezig ?  :eusa_think:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

elianmars

Citaat van: V70 classic op 07-01-2009 21:09:28
Citaat van: Hans Duiven op 07-01-2009 15:53:15
Citaat van: Robby72 op 07-01-2009 15:42:44
Probleem is wel dat er wel nog residu zal achterblijven in de bak als je de olie vervangt volgens de methode beschreven door HANS.

Bij het echte fluschen moet je met open aftapplug nog een gedeelte nieuwe transmissieolie door de bak gieten tot hij zijn kleur behoud zoals hij eringaat.
Door het verwijderen van de aftapplug zal alle residu op de bodem verdwijnen, na het spoelen de rest.

@ HANS zeer goed gevonden methode maar alle vuiligheid zal je niet uit je bak krijgen.

Wat zeggen de mensen ervan die op de traditionele wijze (verwijderen van plug) al gefluschd hebben?

Ps. de manier van "dokter hans" zie ik eigenlijk best ook wel zitten
Mijn bak van de S70 tdi aut heeft maar 160k gelopen maar ik wil de olie best wel eens vervangen.

Dat klopt, residu zal er gedeeltelijk achterblijven, maar het lijkt me een prima 'tussendoor' methode. Bij de 855 heb ik het via de aftapplug af laten lopen, maar ik had nou niet de indruk dat er zoveel residu mee naar buiten kwam. Dat moet je echt meten en is niet met het blote oog te zien.


Bij mercedes  doen ze niet anders (Zware voertuigen  Motor).
Werkt schijnbaar beter dan de plug eruit.

Zit je bij de AT nog met 1 probleem Moet het filter niet vervangen worden of is die bij volvo niet aanwezig ?  :eusa_think:

Filter zit binnen in de bak, die is dus niet zomaar vervangen.

Ludo

Citaat van: Robby72 op 07-01-2009 15:42:44
Wat zeggen de mensen ervan die op de traditionele wijze (verwijderen van plug) al gefluschd hebben?

als je de manier bedoeld zoals al vaker beschreven, zijn daar de meningen over verdeeld.
er zijn mensen die denken dat een bak daardoor stuk kan gaan.
maar dat je een bak, die al voor een gedeelte 'overleden' is, op geen enkele manier van olie wisselen kan redden, denkt men niet verder over na.
dat onderwerp zit dus enkel tussen de oren...  ;)

V70 classic

Citaat van: Ludo op 07-01-2009 21:58:23
Citaat van: Robby72 op 07-01-2009 15:42:44
Wat zeggen de mensen ervan die op de traditionele wijze (verwijderen van plug) al gefluschd hebben?

als je de manier bedoeld zoals al vaker beschreven, zijn daar de meningen over verdeeld.
er zijn mensen die denken dat een bak daardoor stuk kan gaan.
maar dat je een bak, die al voor een gedeelte 'overleden' is, op geen enkele manier van olie wisselen kan redden, denkt men niet verder over na.
dat onderwerp zit dus enkel tussen de oren...  ;)

Als er echt een groot positief verschil zou zijn zouden de fabrikanten het wel voorschrijven.
Maar indeed ik doe ook wel eens iets dat ik niet kan thuisbrengen  :eusa_wall:
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.