Hulp en lokatie voor fluschen automaat 850 TDI bj'96

Gestart door Maximum, 21-11-2008 18:57:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Robby72

In VADIS staat dat mijn olie voor de automaat van mijn diesel bij het volgende onderhoud gewisseld moet worden. Ik heb het nu niet bij de hand maar ik denk om de 80k.
De fabrikant vermeld het dus wel een beetje maar of de garages het doen is maar een andere vraag.

Ludo

Citaat van: V70 classic op 07-01-2009 22:37:01
Citaat van: Ludo op 07-01-2009 21:58:23
Citaat van: Robby72 op 07-01-2009 15:42:44
Wat zeggen de mensen ervan die op de traditionele wijze (verwijderen van plug) al gefluschd hebben?

als je de manier bedoeld zoals al vaker beschreven, zijn daar de meningen over verdeeld.
er zijn mensen die denken dat een bak daardoor stuk kan gaan.
maar dat je een bak, die al voor een gedeelte 'overleden' is, op geen enkele manier van olie wisselen kan redden, denkt men niet verder over na.
dat onderwerp zit dus enkel tussen de oren...  ;)

Als er echt een groot positief verschil zou zijn zouden de fabrikanten het wel voorschrijven.

er is wel degelijk een positief verschil na een flush.

V70geRwin

Citaat van: Ludo op 08-01-2009 12:14:37
Citaat van: V70 classic op 07-01-2009 22:37:01
Citaat van: Ludo op 07-01-2009 21:58:23
Citaat van: Robby72 op 07-01-2009 15:42:44
Wat zeggen de mensen ervan die op de traditionele wijze (verwijderen van plug) al gefluschd hebben?

als je de manier bedoeld zoals al vaker beschreven, zijn daar de meningen over verdeeld.
er zijn mensen die denken dat een bak daardoor stuk kan gaan.
maar dat je een bak, die al voor een gedeelte 'overleden' is, op geen enkele manier van olie wisselen kan redden, denkt men niet verder over na.
dat onderwerp zit dus enkel tussen de oren...  ;)

Als er echt een groot positief verschil zou zijn zouden de fabrikanten het wel voorschrijven.

er is wel degelijk een positief verschil na een flush.


voortschrijdend inzicht, of we rijden langer met de 850 dan men ooit verwacht had  ;D

als je ziet wat voor drap eruit komt en wat je er in stopt is elke ongelovige gelijk genezen, daarnaast merk je het ook direct in het schakelgedrag.

Overigens staat in Vadis wel dat olie wisselen de bonk bij het inschakelen van de lock-up kan verhelpen bij ong. 80Km/h (en dat bij mij ook gedaan heeft).

Het is gelukkig niet zo zwart/wit  ;)

V70 classic

Er is een verschil tussen verversen en fluchen(doorspoelen).
Ik bedoel een mechaniek heeft onderhoud nodig of het nu de motor of transmissie is.
Zo word bij mij 1 maal per jaar de climat contr helemaal nagekeken.
Dan kan hij nog stuk gaan maar de meeste kijken hem pas na als het niet meer werkt.

Ik bedoelde eigenlijk als er een duidelijk positief verschil is tussen verversen of flushen zou men dat betere aanbevelen.
Er staat nergens het volgende voorgeschreven.
Tap de AT af vervang het filter en vul de bak af. :eusa_whistle:
Rijdt 5 Km en tap de bak opnieuw af monteer weer een nieuw filter en vul de bak met verse olie  :eusa_shifty:

Iedereen zal het er mee eens zijn dat een bak doorspoelen (dus 2 X verversen  :eusa_whistle: ) beter is dat het ouderwets verversen.
Maar is er een duidelijk en bewezen verschil.  :eusa_shifty:

En inderdaad onderhoud is de sleutel tot lang genieten van de roffel dus waarom zou je geen extra handeling uitvoeren (voor die paar Euro).
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Ludo

Citaat van: V70 classic op 08-01-2009 14:24:59
Iedereen zal het er mee eens zijn dat een bak doorspoelen (dus 2 X verversen  :eusa_whistle: ) beter is dat het ouderwets verversen.
Maar is er een duidelijk en bewezen verschil.  :eusa_shifty:

neen, er is geen bewezen verschil.
daarom dat ik ook schreef, dat er iets mis is tussen de oren van diegene die dat wel willen beweren, gebaseerd op verhalen.
;D

V70geRwin

Als jullie een beetje in de buurt van Castricum gaan flushen wil ik wel helpen en zelf ook verversen (hoe dan ook ;-))

(wel ff op zoek naar een doorzichtige 1 duims slang)

mehn

Citaat van: spekkie99 op 08-01-2009 15:02:46
(wel ff op zoek naar een doorzichtige 1 duims slang)

Aquariumvulslang bij de bouwmarkt ;)

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Lampje

Waar zit eigenlijk het oliefilter van een automaat?

Weet iemand een artikelnummer, dan bestel ik er 2.

Ludo

Citaat van: Lampje op 12-01-2009 20:30:36
Waar zit eigenlijk het oliefilter van een automaat?

Weet iemand een artikelnummer, dan bestel ik er 2.

in dit topic vind je vast wel antwoorden: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,17835.0.html

sammykazie

Heb vandaag voor de eerste keer de olie ververst na 110dkm op de teller te hebben.  Ik heb het gedaan door de bovenste slang van de radiator los te koppelen en een flexibel op aan te sluiten, zoals hier ergens op het forum geschreven staat.

Wat een vuiligheid dat daar uit kwam zeg!  :o
Had maar 8L gekocht en eigenlijk een beetje te wijnig vond ik omdat de olie nog redelijk zwart was. Maar aan meer als 12€ de liter is dat toch niet goedkoop. :-\

Alleszins het loonde want het verschil voelde ik direct.  :eusa_dance:

rogerV701998

Zelf heb ik een V70 automaat uit 1998 met 137.700 km op de klok. Ik heb de auto pas 4 maanden.

Als ik kijk naar de peilstok van de bak zie ik dat de olie mooi rood van kleur is. 2 weken terug heb ik de dealer een lekkende aandrijfaskeerring laten vervangen. Er lekte tijdens de wissel wat bak olie uit, deze was weer erg zwart (dit is toch ook versnellingsbakolie?). De dealer adviseerde een toevoeging (?) bij de olie te gooien en na een paar weken rijden de bakolie verversen d.m.v. spoelen tot er schone olie uit de bak komt. Kosten: 222 euro. Ik vind dat het schakelen soms wat met bonken gaat. andere keren schakelt de bak weer vloeiend.

Als ik de verschillende info op het forum lees is doorspoelen wellicht toch een goed idee.

Gr. roger

petrolhead

Citaat van: Ludo op 07-01-2009 15:19:36
;D

goed bedacht Dokter Hans.  :eusa_clap:




Hans idee heeft me geinspireerd, echter met een spuit werken van 50 ml is toch wat helemaal als je grondhouding "lui" is :eusa_shhh:.
Ik heb zitten nadenken om een vacuumvat te maken a la D©©©L, waar dan bijvoorbeeld een stofzuiger op aangesloten kan worden. Met een oliekolom van ca. 50 cm zonder leidingweerstand moet de stofzuiger gemakshalve ca. 0,05 bar leveren.
Flink lopen googlen maar blijkbaar niet goed genoeg om de drukken boven water te krijgen.
Nog wat gestoeid met benamingen op google, kom ik op een volgende interresante site: twenga.nl. waar ik een olie-extractor bol ben tegen gekomen met een voor mij acceptabele prijs om te experimenten; dus besteld!

Ik hou je op de hoogte van de methode hans met dit apparaat.

P.S. Hans bedankt voor aanbod in PB.




Jans Duiven

Citaat van: petrolhead op 14-03-2009 21:10:01
Citaat van: Ludo op 07-01-2009 15:19:36
;D

goed bedacht Dokter Hans.  :eusa_clap:




Hans idee heeft me geinspireerd, echter met een spuit werken van 50 ml is toch wat helemaal als je grondhouding "lui" is :eusa_shhh:.
Ik heb zitten nadenken om een vacuumvat te maken a la D©©©L, waar dan bijvoorbeeld een stofzuiger op aangesloten kan worden. Met een oliekolom van ca. 50 cm zonder leidingweerstand moet de stofzuiger gemakshalve ca. 0,05 bar leveren.
Flink lopen googlen maar blijkbaar niet goed genoeg om de drukken boven water te krijgen.
Nog wat gestoeid met benamingen op google, kom ik op een volgende interresante site: twenga.nl. waar ik een olie-extractor bol ben tegen gekomen met een voor mij acceptabele prijs om te experimenten; dus besteld!

Ik hou je op de hoogte van de methode hans met dit apparaat.

P.S. Hans bedankt voor aanbod in PB.


Thanks, I salute you!


May the vacuümforces be with you!  ;D
Hans

-D©©©L-

De olieafzuiger die ik gebruik is niet eens zo heel schrikbarend duur, ca 70 euro meen ik.


petrolhead

Dat is ook een acceptabele prijs. Degene die ik besteld heb is rond de 40 eu. Wellicht naar een keer of wat kaduuk; de tijd zal het leren.

Schijnbaar is deze aanpak bij de botenbranche een normale manier van olieverversen; ze kunnen natuurlijk een 40 footer moeilijk op een brug zetten. ;D