Snelheidssignaal OBD1 vs OBD2

Gestart door Eugene, 24-11-2008 20:33:03

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Eugene

Wanneer er een OBD2 handbak in een OBD1 auto wordt gebouwd, waar moet dan het snelheidssignaal vandaan gehaald worden?

De OBD1 versnellingsbak heeft namelijk een stekker achterop zitten, op het differentieel (bij de rechteraandrijfas). De OBD 2 bak heeft deze niet, dus na zo'n bakwissel mis je het snelheidssignaal.

Wie weet de oplossing? ABS Controller ombouwen, bak wisselen of misschien iets makkelijkers?  :eusa_pray:

If it's not blown, it sucks...

@®-

Bij OBDII kan je het snelheidssignaal meestal van de OBDII-uitlees stekker af halen.

Zo uit mijn hoofd positie 8, maar zeker ben ik er niet van.

thuur

12 Pulsen per omwenteling zoek je. De klokkenwinkel speelt een centrale rol in deze (benzinecomputer, CC, boordcomp), maar de input komt van de versnellingsbak (<MY94) of de ABS controller (>MY95) inderdaad... De sensor rechtsvoor is bepalend voor het signaal, maar aftappen op een ABS sensor is sterk af te raden (i.v.m. onbetrouwbaarheid ABS systeem). Als het al mogelijk was, want de ABS krans heeft meer dan 12 tandjes. De oude ABS controller heeft geen voorziening voor het snelheidssignaal.

Op pen 7 van de OBDII stekker kun je verbinding leggen met de klokkenwinkel en o.a. het snelheidssignaal uitlezen. Maar de input blijft ongewijzigd: is deze niet voorhanden, dan (uiteraard) geen signaal.


Of er nog slimme trucjes zijn durf ik zo niet te zeggen.


Gr :-\

@®-

Citaat van: thuur op 24-11-2008 21:18:41
12 Pulsen per omwenteling zoek je. De klokkenwinkel speelt een centrale rol in deze (benzinecomputer, CC, boordcomp), maar de input komt van de versnellingsbak (<MY94) of de ABS controller (>MY95) inderdaad... De sensor rechtsvoor is bepalend voor het signaal, maar aftappen op een ABS sensor is sterk af te raden (i.v.m. onbetrouwbaarheid ABS systeem). Als het al mogelijk was, want de ABS krans heeft meer dan 12 tandjes. De oude ABS controller heeft geen voorziening voor het snelheidssignaal.

Op pen 7 van de OBDII stekker kun je verbinding leggen met de klokkenwinkel en o.a. het snelheidssignaal uitlezen. Maar de input blijft ongewijzigd: is deze niet voorhanden, dan (uiteraard) geen signaal.


Of er nog slimme trucjes zijn durf ik zo niet te zeggen.


Gr :-\
Je kan ook onder bij de klokkenwinkel ergens een PIN38 een sneheidsignaal weghalen.

@®-


thuur

Citaat van: @®- op 24-11-2008 21:28:14
Citaat van: thuur op 24-11-2008 21:18:41
12 Pulsen per omwenteling zoek je. De klokkenwinkel speelt een centrale rol in deze (benzinecomputer, CC, boordcomp), maar de input komt van de versnellingsbak (<MY94) of de ABS controller (>MY95) inderdaad... De sensor rechtsvoor is bepalend voor het signaal, maar aftappen op een ABS sensor is sterk af te raden (i.v.m. onbetrouwbaarheid ABS systeem). Als het al mogelijk was, want de ABS krans heeft meer dan 12 tandjes. De oude ABS controller heeft geen voorziening voor het snelheidssignaal.

Op pen 7 van de OBDII stekker kun je verbinding leggen met de klokkenwinkel en o.a. het snelheidssignaal uitlezen. Maar de input blijft ongewijzigd: is deze niet voorhanden, dan (uiteraard) geen signaal.


Of er nog slimme trucjes zijn durf ik zo niet te zeggen.


Gr :-\
Je kan ook onder bij de klokkenwinkel ergens een PIN38 een sneheidsignaal weghalen.

En waar denk je dat dat signaal vandaan komt?


Gr :eusa_shhh:

Eugene

Aftappen van de ABS sensor was ook iets wat ik me bedacht had. Kan niet missen dat het snelheidssignaal voor de OBD2 daar ook vandaan komt.

Probleem is dus dat dit eigenlijk geen optie is....

"Even" een ABS systeem van oud naar nieuw ombouwen is ook niet makkelijk aangezien de stekkers verschillen volgens mij. Misschien die blinde plug uit de bak halen op wat voor manier dan ook en de sensor omzetten? (hopende dat dit kan zonder iets te slopen :-\)

If it's not blown, it sucks...

Freakybaby

Heeft Johann niet bij een van de achterwielen een snelheidssignaal gepakt? Meen dat gelezen te hebben in een van de blogs.
Als ik jou rechts voorbij ga, zit jij te lang links!

Zoiets moois, en temperament, en af en toe zo enorm koppig, en kost me een fortuin? Ja, dat moet vrouwelijk zijn

Eugene

Citaat van: Freakybaby op 25-11-2008 08:44:57
Heeft Johann niet bij een van de achterwielen een snelheidssignaal gepakt? Meen dat gelezen te hebben in een van de blogs.

Gaan we proberen :)


If it's not blown, it sucks...

UserID6342

Even een nieuw leven geven dit topic, want zit nu met hetzelfde probleem...

Bij de auto van Stefan (OBD-I, oud type ABSzooi), motor en bak vervangen.  Nieuwe bak is van een ODB-II auto, dus zonder snelheidssensor in de bak.  Ik weet dat het gaat en ik weet ook dat ik het signaal ergens anders vanaf kan takken en weer op de oude bekabeling kan aansluiten, zodat de snelheidsmeter weer werkt, maar waar haal ik dat signaal vandaan ? Volgens mij (niet helemaal zeker) kon dit van de oude ABScomputer afgetakt worden.

Heeft er iemand toevallig een duidelijke how-to of uitleg ?  Het is natuurlijk wel weer fijn als de snelheidsmeter weer gewoon werkt.

Wout309t

Tsja, bij mijn OBDII auto zit op de C-stekker van die grote gele connector onder je dasboard een geel/zwarte kabel op pin 3. Mij mij is dat het snelheidssignaal.
Of dat in deze situatie ook zo is?
2011 V70 2.0T R-Design MT

thuur

Citaat van: Wout309t op 11-07-2012 08:30:17
Tsja, bij mijn OBDII auto zit op de C-stekker van die grote gele connector onder je dasboard een geel/zwarte kabel op pin 3. Mij mij is dat het snelheidssignaal.
Of dat in deze situatie ook zo is?

En waar denk je dat dat signaal vandaan komt? :D

Geen nette oplossing, en zorg dat je de verbinding goed maakt (want stof, zand, zout, water en veel bewegingen), maar je kunt het signaal van een ABS sensor pakken. Inbreken in de bekabeling dus..


Gr ;)

Wout309t

Citaat van: thuur op 11-07-2012 08:39:23
Citaat van: Wout309t op 11-07-2012 08:30:17
Tsja, bij mijn OBDII auto zit op de C-stekker van die grote gele connector onder je dasboard een geel/zwarte kabel op pin 3. Mij mij is dat het snelheidssignaal.
Of dat in deze situatie ook zo is?

En waar denk je dat dat signaal vandaan komt? :D

Geen nette oplossing, en zorg dat je de verbinding goed maakt (want stof, zand, zout, water en veel bewegingen), maar je kunt het signaal van een ABS sensor pakken. Inbreken in de bekabeling dus..


Gr ;)

Ik denk: ik zeg het maar ;)
2011 V70 2.0T R-Design MT

UserID6342

Citaat van: thuur op 11-07-2012 08:39:23
Citaat van: Wout309t op 11-07-2012 08:30:17
Tsja, bij mijn OBDII auto zit op de C-stekker van die grote gele connector onder je dasboard een geel/zwarte kabel op pin 3. Mij mij is dat het snelheidssignaal.
Of dat in deze situatie ook zo is?

En waar denk je dat dat signaal vandaan komt? :D

Geen nette oplossing, en zorg dat je de verbinding goed maakt (want stof, zand, zout, water en veel bewegingen), maar je kunt het signaal van een ABS sensor pakken. Inbreken in de bekabeling dus..


Gr ;)
Daar heb ik geen moeite mee zoals je weet.  Maar kan ik de bestaande bekabeling (2 kabels) zo 1 op 1 doorsolderen op de kabel (neem aan van wel) van een ABS sensor ?  Die kan ik wel wegpakken van de ABS computer waar deze te samen komen.

razorx

Je kan het ABS signaal aftappen van de ABS sensor. Liefst bij de ECU.
Let wel dit is een gevoelig signaal, dus als je het niet netjes met afgeschermde kabel doet KAN je een ABS met ADHD krijgen.

Ik heb indertijd vreselijk kaaiwerk gezien bij de ex wagen van TB. Misschien dat ik mijn post terug kan vinden, maar ik moet eerst naar de airco specialist voor koelmiddel en zo.