Askeerring lange as, moer los?

Gestart door thuur, 25-11-2008 15:05:48

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

thuur

Techneuten,

Als ik de askeerring van de lange as (R) wil vervangen, kan ik dan volstaan door enkel het lossen van de draagarm, stuurkogel en stabilisatorstang?


Gr ???

Johann

Alleen draagarm twee bouten los (Of 4) en de twee bouten op 't aslager met de kap even weghalen. Vervolgens hele handel er rechtstandig uit trekken en plaatsje zoeken om de as even te laten rusten ergens tegen de bak waar ie de keerring niet in de weg zit. Eventueel even een touwtje of tiewrap gebruiken om de boel tijdelijk op de plek te houden.

thuur

Citaat van: Johann op 25-11-2008 15:08:22
Alleen draagarm twee bouten los (Of 4) en de twee bouten op 't aslager met de kap even weghalen. Vervolgens hele handel er rechtstandig uit trekken en plaatsje zoeken op de as even te laten rusten ergens tegen de bak waar ie de keerring niet in de weg zit. Eventueel even een touwtje of tiewrap gebruiken om de boel tijdelijk op de plek te houden.

Oh ja, het tussenlager idd ook :eusa_wall:

Kan ik de draagarm niet bij de fusee losmaken?


Gr :D

Johann

Is lastiger IMO. De kogel as kan heel moeilijk de hoek halen waaronder ie er uit moet.

Turbobiker

Citaat van: thuur op 25-11-2008 15:09:21

Kan ik de draagarm niet bij de fusee losmaken?


Dan moet ook die grote moer op de as los en als die nog nooit los is geweest...

Johanns methode is het eenvoudigst.
De Tussenpaus

Johann

Mocht je de draagarmen met de twee bouten hebben let er dan wel op dat je de bouten weer vast zet als de auto op z'n pootjes staat anders heb je verkeerde voorspanning op de rubberen bussen staan.

thuur

Citaat van: Johann op 25-11-2008 15:10:14
Is lastiger IMO. De kogel as kan heel moeilijk de hoek halen waaronder ie er uit moet.

Ik vind draagarmbouten vastdraaien zonder brug of put moeilijker dan het kogeltje weer in het huis prutsen ;)
Juist omdat ie op z'n pootjes moet.

@Turbokikker: Draagarm zit aan 2 kanten vast, welke je losmaakt maakt blijkbaar niets uit.


Het recept is dus:
- evt. ABS kabeltje uit de houder halen + remleidinghouder lossen
- draagarm losmaken aan 1 kant
- tussenlager lossen
- as recht eruit trekken en zorgen dat ie niet in de weg zit
- keerring vervangen
- terugbouwen in omgekeerde volgorde


Thanks!


Gr 8)

Turbobiker

Citaat van: thuur op 25-11-2008 15:23:34

@Turbokikker: Draagarm zit aan 2 kanten vast, welke je losmaakt maakt blijkbaar niets uit.


:eusa_doh:

Je laat de fusee er gewoon aan natuurlijk... Even vergeten dat er ook simpele oplossingen zijn ;D
De Tussenpaus

thuur

Citaat van: Turbobiker op 25-11-2008 15:26:07
Citaat van: thuur op 25-11-2008 15:23:34

@Turbokikker: Draagarm zit aan 2 kanten vast, welke je losmaakt maakt blijkbaar niets uit.


:eusa_doh:

Je laat de fusee er gewoon aan natuurlijk... Even vergeten dat er ook simpele oplossingen zijn ;D


Geeft niet. ik stond bijna in de garage aan de as te trekken en te vloeken waarom ie er niet uit ging.. (tussenlager)


Gr ;D

Rijns_t5r

ik ga volgende week de korte as doe,lukt dat ook met alleen de draagarm bouten los te halen?
wat word er bedoeld met voorspanning johan,je zet de bouten pas vast als de auo op zijn wielen staat of als de wielen nog vrij hangen.
en thuur is het wel gelukt?mijn eerste poging om de keerring aan de korte kant is mislukt,ik gaat het wederom proberen,weet niet wat ik de eerste keer fout heb gedaan?  :eusa_doh:
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

mehn

Draagarmbouten aandraaien als de auto op de wielen staat...of je zet de auto op een assteun en krikt de draagarm aan de naafkant zover op dat de auto "loskomt" van de assteun.

850R: Ferrita - PLX - Koni - Intrax - Android 4.4 Kit Kat
XC60 D4 AWD:

Rijns_t5r

WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

Rijns_t5r

vandaag keering aandrijfas/versnellingsbak bestuurderskant gedaan,heb het toch anders gedaan als men hier beschrijft,waarom?
hierom,toen ik de draagarm los wilde maken had ik toch het idee dat ik te weinig werkruimte over zou houden.
compressor gestart,luchttol op de asmoer gezet,in 1 keer los,fusee los,klapje met de hamer fusee los,remschijf met lager en de rest wat er aanvast hangt ietwat opzij naar achterkant auto gedrukt as eruit getrokken,daarna as uit de versnellings bak getrokken en de boel schoon gemaakt,keering er uit,nieuwe erin,olie afgetapt,boeltje weer in omgekeerde volgorde gemonteerd,olie erin gemikt(das eigenlijk nog de lastigste klus  :eusa_shifty: )en klaar is............... ik.
heb foto s gemaakt,intresse?
oja voorspanning draagarmen aangepast zoals maikel had gezegd.
twee uurtjes werk,met rook pauzes eraf  ;D
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS