De Roetmeeuw

Gestart door Taranis, 29-11-2008 20:34:08

Vorige topic - Volgende topic

knoopie

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 25-03-2013 14:59:51
#2 staat nu ook online is de originele post.

hahaha....
Het was geen zeeuws wat er gesproken werd over die poeli
Blok liep niet verkeerd zo op het eerste gehoor  :eusa_whistle:

Bouke

Leuke filmpjes en zo is de roetmeeuw er ook gekomen toen ie aan kwam ;D en hij zal er op eigen kracht weg rijden ga ik van uit :)

Taranis

Citaat van: elianmars op 24-03-2013 22:52:28
Lekker hoor, zo'n klusschuur! Ik heb wel ruimte om te sleutelen, maar een wagen laten staan kan niet. Ik denk dat als ik zo'n ruimte had gehad, er al lang een 850 in had gestaan  :eusa_shifty:

Ik heb het op het moment wat te druk bij de kerncentrale waardoor ik er niet aan toe kom, maar ik ben bezig om achter mijn huis een stukje erbij te kopen. Mocht dat niet lukken, dan eens voorzichtig kijken voor een bedrijfsunit, al betaal je daar de hoofdprijs voor. Ooit heb ik ook een lekkere klusgarage :D
Ik mag bij mijn ouders ook wel sleutelen, maar niets laten staan. Dus ik zoek nog een plekje om de XC ergens neer te zetten als het AWD uit elkaar ligt ;)

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 25-03-2013 14:31:45
Filmpje 2 staat nu ook online: Eerste start na kopvervanging

Grrrrrrrrrrr nu begin ik nog meer te stuiteren dat ik het ding gewoon rijdend wil hebben ;D :eusa_wall:

Citaat van: knoopie op 25-03-2013 15:06:51
Blok liep niet verkeerd zo op het eerste gehoor  :eusa_whistle:

Hij nagelde enorm, maar we hopen dat dat wat pomptiming was. Hij loopt in elk geval, dat is het belangrijkste.

Citaat van: Bouke op 25-03-2013 18:22:32
Leuke filmpjes en zo is de roetmeeuw er ook gekomen toen ie aan kwam ;D en hij zal er op eigen kracht weg rijden ga ik van uit :)

Daar ga ik ook van uit, tenzij Arjen 'm eerder zat is want dan halen we 'm weg. Ik heb nog twee weekenden en dan moet ik 7 weken achterlijke uren gaan draaien bij de kerncentrale, dus het kan even duren. Die weekenden zitten namelijk al vol met het wegbrengen van de 019 en vrienden/familie, en na de stop is Arjen varen. Vermoedelijk dus pas eind juni / begin juli deel 2 van de kopvervanging. Voorlopig heb ik na 30 juni nog geen nieuw project dus heb ik er ook alle tijd voor om het desnoods doordeweeks te doen :)

Piere

Citaat van: Taranis op 24-03-2013 17:27:06

Quote van Arjen zelve: "Kijk, zo zie ik je nu het liefst bezig Pieter Arjen. Een sjekkie in je bek terwijl je motorblokken opengooit"

;D

Citaat van: Taranis op 24-03-2013 17:27:06

:eusa_clap: ;D

Holy crap Ronald, als jij ooit in mijn buurt komt terwijl ik aan een auto bezig ben, waag het dan niet om je fototoestel boven te halen man. Ik lig helemaal strike met die foto's van Ewout ;D

Maar dat maakt het natuurlijk alleen een mooier verslagje om te lezen. Keep it up!
Some people get all the Breaks, Volvo's got just what it takes.

http://plsvolvoprojects.blogspot.com/

arjen850

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 25-03-2013 14:31:45
Filmpje 1 staat nu online:  Crossmeeuw sleept Roetmeeuw

Filmpje 2 staat nu ook online: Eerste start na kopvervanging

Hmm, volgens mij zeikt de olie er bij de poelie uit ;D

Ewout Schalkwijk

Voor degenen die denken dat de motor van de Roetmeeuw 'aardig' klonk. http://www.youtube.com/watch?v=umUHKhmo_t0 Dit is het geluid van Old Faithful, die al twee jaar niet meer afgesteld was.

Of die pomp staat te vroeg, of er is nog iets anders mis. Ik heb de laatste dagen vele malen naar het geluid geluisterd en het geeft mij eerlijk gezegd nogal buikpijn. :'( Natuurlijk moet de pomp nog dynamisch gesteld worden, maar toch...

Mocht ik het mis hebben: Ik hoop het echt want ik wil dat die motor weer net zo mooi gaat lopen als de mijne.

Misschien toch nog eens een lang weekendje naar Nederland vliegen. :eusa_think: ;D

Ewøut
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

arjenT5R

Komt wel goed hoor schatje  ;D er zat ook nog geen olie in de klepstoters dat maakt het ook wat metalig klinken  ;D
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

Sbv

Citaat van: arjenT5R op 26-03-2013 11:17:21
Komt wel goed hoor schatje  ;D er zat ook nog geen olie in de klepstoters dat maakt het ook wat metalig klinken  ;D
Volgende week een dag kwaad maken dan zitten de andere keerringen er weer in  ;D

Taranis

Citaat van: Piere op 25-03-2013 21:36:34
Holy crap Ronald, als jij ooit in mijn buurt komt terwijl ik aan een auto bezig ben, waag het dan niet om je fototoestel boven te halen man. Ik lig helemaal strike met die foto's van Ewout ;D

Maar dat maakt het natuurlijk alleen een mooier verslagje om te lezen. Keep it up!

;D
Ach het waren vaak ook gelukstreffers en Ewout trekt nu eenmaal de hele tijd gekke bekken, maar inderdaad, het maakt het een stuk leuker :D

Citaat van: Ewout Schalkwijk op 26-03-2013 09:24:42
Misschien toch nog eens een lang weekendje naar Nederland vliegen. :eusa_think: ;D

Kun je weer een start-filmpje maken :D

Ach ik lig niet zo wakker van het geluid, zo'n ding moet je eerst eens een paar minuten laten lopen tot de olie een beetje op temperatuur komt. Mocht het blok toch niet goed zijn, dan zien we wel weer verder maar het geluid leek echt onder het kleppendeksel vandaan te komen. Komt wel goed (denk ik).

Citaat van: Sbv op 26-03-2013 11:20:41
Volgende week een dag kwaad maken dan zitten de andere keerringen er weer in  ;D

Ik hoor het wel als je klaar bent ;)

Ewout Schalkwijk

Citaat van: Lunadust op 26-03-2013 18:32:52
Ik blijf bij mijn verhaal zoals ik dat eerder ook al schreef, stoters heel, kop heel.

Ik nie begrijp nie. Je ziet toch dat de boel schade heeft? Drie kromme kleppen en kapotte stoters, en dat met een automaatbak. Dat blaast die theorie van jou als een torpedo in de zijwand van de Bismarck op.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the universe." - Albert Einstein

fpede

mijn broer rijdt zelf in een audi A3 1.9TDI met handbak en heeft ook een keer een gescheurde riem gehad, zonder kopschade bleek daarna! ik zou er dus zo maar niet van uitgaan, dat het hier hetzelfde is!  ;)

arjenT5R

Citaat van: Lunadust op 27-03-2013 13:06:51
Sorry Ewout en andere betrokkenen

Ik heb zelf meerdere keren wel bij een diesel-automaat
Waarbij de riem kapot was en bij inspectie er geen kapotte stoters
Waren het spul met een nieuwe riem weer netjes aan het lopen gekregen
Zonder kromme kleppen. (4 cilinder VAG tdi motoren met conventionele automaatbakken)

Vandaar dat ik dat hier ook durfde te posten
Uit de foto's van de nokkenas en stoters was niet te zien of deze wel of niet stuk waren

Misschien heeft hier de bak in lock-up gestaan?

http://www.reinemoen.net/ting_og_tang/roetmeeuw/IMG_6651.jpg

wasdadan?

arjenT5R

Citaat van: Lunadust op 27-03-2013 20:34:31
Klopt, maar ik reageer op de foto's van pag 41...
Maar we gaan er verder maar geen woorden meer aan vuil maken, ik drink graag nog eens een biertje ofzo met jullie...  :eusa_dance:

Edit; dan zal ik ook wat meer achtergrond van mezelf toelichten/ duidelijk maken.. ;)

wees welkom :D!

Taranis

Hij loopt! :D :eusa_dance: :eusa_clap: ;D

Filmpje direct na de start: Tikkerdetiktik

Het getik zijn de klepstoters, dat werd al snel minder.

Helaas ging de reparatie van de roetmeeuw ook gisteren niet helemaal van een leien dakje. Gisterochtend rond 9.00 stond ik bij Arjen om daar met de ene V70 de andere V70 uit het gras te trekken:

Nadat Arjen wakker was en mijn sleepkabel een jeanettentouwtje noemde, een flink dikker stuk touw tussen beide auto's gehangen en met een flinke ruk de remmen van de roetmeeuw in 1 klap los getrokken. Daarna rustig naar voren gesleept en zowaar konden we de auto zelf de garage in duwen, de remmen waren echt los gekomen.

Na een bakje koffie (of 3) hadden we de dader van de olielekkage vorige keer al snel gevonden:

Voor wie er in maart bij was, een bekende aanblik (alleen nu 25 graden warmer):

Inmiddels de nodige huisdieren verzameld:

De lekkende nokkenaskeerring:

De oude en de nieuwe keerring op elkaar. De nieuwe keerring is fractioneel kleiner:

Arjen is bezig de trillingsdemper los te halen:

En ondertussen heb ik de keerring aan distributiezijde vervangen. Die lekte dan wel niet, maar toch maar het zekere voor het onzekere genomen:

Beide keerringen vervangen, tijd voor een peukje:

En even van het prachtige weer buiten genieten:

Net als in maart, het mega-belangrijke clipje van de brandstofpomp:

In de opbouwende fase moest natuurlijk ook de krukasbout weer vast. Dat had wat voeten in de aarde.... :

Advies aan andere forummers: 1/2" gereedschap is niet geschikt voor de krukasbout van onze TDI / 2.5D motoren. Het lange verlengstuk is van Mannesmann en brak met een rotklap en wat vonken af. Gelukkig niemand gewond, ik was even bang dat 1 van de helpers die aan was komen waaien z'n been gebroken had omdat ie alles op z'n been leek te krijgen. Daarna is Arjen om een verlengstukje van z'n pa gereden, maar die bleek geproduceerd door Peijnenburg en scheurde af met niks. Facom hield het uiteindelijk wel, maar de hoekverdraaiingsmeter is helaas ook overleden.

Toen die grafbout uiteindelijk vast zat (160 Nm + 180 graden), konden we de boel op tijd gaan zetten:

Om de brandstofpomp te timen moet de vacuümpomp er even af, die zit namelijk in de weg voor het meetklokje:

Arjen kijkt eens bedenkelijk:

En ik doe een dutje:

Volvo geeft 0,0275 op voor de afstelling van de brandstofpomp. Perfecter dan dit kregen we het niet :) :

Ruben was ook aan komen waaien en doet een dansje met de momentsleutel:

Arjen heeft ruzie met de multiriem die niet meer terug op z'n plek wil:

Arjen en Ruben hebben er snel een metroseksuele auto van gemaakt :D :

Ruben ontdekt mijn beginnende groentetuin:

Daarna daalde de stemming helaas eventjes, want na de start bleek de nieuwe nokkenaskeerring ook te lekken en werd de olie weer alle kanten opgeslingerd. Na een stevige vloek hier en daar de hele rotbende maar weer uit elkaar getrokken om te kijken wat er nu precies mis was. Het blijkt dat de (origineel Volvo!) keerring niet terugveert na indrukken, dus ook niet afdicht. Ik weet niet hoe lang dat ding al in 't magazijn gelegen heeft, maar die breng ik morgen fijn terug en ik wil m'n geld terug.
Gelukkig had Arjen de oude kop van de roetmeeuw nog liggen dus daar de bewuste keerring maar uitgehaald en die met uiterste voorzichtigheid gemonteerd. Om de keerring niet te beschadigen over de scherpe randen aan het uiteinde van de nokkenas, daar maar even wat schilderstape omheen geplakt:

Daarna was het weer tijd voor opbouwen en timen, maar eerst even een biertje om een beetje bij onze positieven te komen en af te koelen:

Omdat het al wat later werd, ben ik samen met Christiaan om eten gegaan en hebben Arjen en Ruben met een noodgang de boel weer terug in elkaar gezet en afgesteld. Toen we terugkwamen met het eten, waren ze net zo ver dat de auto gestart kon worden. Hij liep keurig en lekte niet meer :eusa_dance:

We hebben de motor een dik half uur stationair laten lopen terwijl wij zaten te eten om de motor even rustig op temperatuur te laten komen. Op een gegeven moment hoorden we een felle mechanische tik, precies op het toerental van de motor :eusa_think:
Even gas geven (dat roooooookte :o ) en het verdween. Opeens herinnerden we ons het inbus 8 bitje wat ik in het motorruim had laten vallen en wat echt nergens meer terug te vinden was. Het bleek (je houdt het niet voor mogelijk) aan de binnenkant van de trillingsdemper te liggen. Uiteindelijk hebben we het stuk blikwerk erachter maar weggebogen, in de hoop dat het er dan vanzelf een keer van tussen zou vallen. We zaten niet te wachten op het opnieuw loshalen van de distributie.

Daarna het laatste wiel erop en een stukje rijden. Ik hoefde het gaspedaal nog maar aan te raken of de auto rookte, niet normaal. Naar boven de dijk op bij Arjen werd het nog erger. Na een paar 100 meter verlulde Ruben zich dat ze bij het terug monteren van de uitlaat in maart wat olie in de pijp gegooid hadden..... stel etters ;D

Na een paar kilometer was het ergste roken wel over, maar er zat een meneer in een Ford Fiësta achter ons die er niet om kon lachen. Wij wel eigenlijk:

Ik vroeg me alleen wel af of iemand eigenlijk de wielbouten nagetrokken had........ oeps ::) Beetje te enthousiast geweest om te gaan rijden, dus snel maar even gestopt en terwijl Arjen de bouten vast zette, even gekeken of er niets meer lekte:

Daarna heeft Arjen de roetmeeuw heel rustig nog een stukje ingereden: Proefritje door Arjen

Na het proefritje nog wat plastic afdekkapjes teruggemonteerd maar een aantal bewust nog even los gelaten om de komende tijd goed in de gaten te kunnen houden of er niets lekt. De klepdekselpakking traant in elk geval wel een beetje door dus daar hebben we nog een nieuwe voor nodig. Verder rammelt de pompriemspanner en missen er wat boutjes van het deksel van de pompriem, dus van de week even wat klein grut halen.

Momenteel staat de auto nog bij Arjen, deze week even ophalen en meteen door de wasstraat, dan knapt de auto waarschijnlijk al enorm op. Dan de komende tijd eens wat aandacht aan de auto besteden en wat vertrouwen opbouwen. Het plan is om er eind oktober mee naar Noorwegen te rijden :D (en terug)

Daarna besluiten wat we met de auto gaan doen want 2 diesels in de wegenbelasting is wel erg duur, maar schorsen is ook een optie. Hij mag in elk geval voorlopig niet weg want ik vond 'm veel te fijn rijden gisteravond :eusa_shifty:

Arjen, Christiaan, Ruben, heel erg bedankt voor jullie hulp en geduld gisteren! :D :eusa_clap:
Ik vond het ondanks de tegenslagen een erg leuk project waar ik heel veel van geleerd heb. Een volgende keer zou ik het nog niet alleen willen/durven doen, maar onder begeleiding is dit prima zelf te doen 8)

StefanCJ

Wel leuk die olie in de uitlaat  ;D ;D ;D