Tigger stelt zich voor

Gestart door Tigger, 01-12-2008 01:29:42

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tigger

Beste (mede) roffel-liefhebbers,

Na lange tijd wikken en wegen ben ik eruit: er komt een 855 als "gezinsauto". Dit is niet geheel toevallig, want eerlijk gezegd ben ik al een tijdje aan het lezen hier op het forum en ook al een tijdje rustig aan het kijken naar een goede 855. Maar welke 855 dan? Tja, voor mij is er maar een aantal mogelijkheden: T-5, R of T-5R..... :D Het liefst automaat en met een LPG-installatie ;) Ik ga toch de nodige kilometers maken en dan is een automaat wel zo fijn en een LPG-installatie wel zo "zuinig".....

De reden voor deze keuze is enerzijds dat ik ben opgegroeid met Volvo's -> mijn Pa heeft o.a. een 145, een 265, een 740, een 745 gehad en nu een V70 en ikzelf een S40 en een V40. Er wordt wel eens gezegd: Volvo 4 Life ;)
En anderzijds hebben we nu een gezinsauto nodig, omdat we met z'n 3-en (mijn vriendin, ons zoontje van 12 weken en ik) niet in een Miata passen. Miata?? Yep, een Canadese MX-5, waarvan wij er een tweetal bezitten: een 1990 Silver Stone en een 1992 Black and Tan. Dat is ook tegelijkertijd een van mijn hobby's: een Mazda MX-5/Miata -> een heerlijke achterwiel aangedreven auto met 50-50 % gewichtsverdeling, 950 kg en 116 pk. En natuurlijk zelf sleutelen aan deze autootjes: remmerij, shocks en veren, nokkenaskeerringen, thermosensor e.d. draai ik m'n hand niet voor om.




Bovendien hou ik van snelle(re) auto's met een goede wegligging en goede veiligheid. En dan kom ik al snel bij Volvo uit.....althans: wanneer ik aan een goede "gezinsauto" denk..... Je hebt natuurlijk ook een RS-4 en dergelijke, maar die hebben niet de uitstraling van een Volvo (laat staan de kwaliteit en degelijkheid). Daarnaast hou ik meer van onopvallende auto's dan van zeer uitgesproken auto's, dus een CY is niet echt een optie als dagelijks vervoer (natuurlijk los van het feit dat er eigenlijk maar 1 èchte T5-R is : de CY :D ). Tuurlijk kan ik kijken naar een iets jongere V70 diesel, maar ik vermoed dat ik daar minder plezier van zal hebben.....

Tijdens mijn zoektocht ben ik vrij snel gekomen op dit forum, maar ook op de site van Hennes Automobielen en over die laatste gaat 1 van mijn vragen: wie kent dit bedrijf en hoe zijn de auto's daar? Een 855 zonder LPG is niet een onoverkomelijk probleem, maar LPG moet er toch eigenlijk echt wel in zitten, want ik rij ongeveer zo'n 40k km per jaar....en het inbouwen van zo'n installatie kost ongeveer 2 mille.....

Ik ben dus op zoek naar een 855 (T-5, R of T-5R) met automaat en LPG-installatie. Km-stand is natuurlijk niet alleszeggend, maar een blok wat 4ton heeft gereden, sla ik toch ècht af. De auto moet goed onderhouden zijn en netjes verzorgd. En het moet een auto zijn waarmee wij (mijn vriendin, ons zoontje en ik) nog jarenlang veilig in kunnen rijden zonder problemen (los van het normale onderhoud natuurlijk -> dus niet zoals m'n V40 td een revisie voorremmen, een revisie achterremmen, een koppakking e.d. en dat alles in 1 jaar...).

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen en ook dat ik de nodige bijdragen kan leveren aan diverse topics op dit forum.

Uiteraard zal ik fotootjes posten van onze nieuwe aanwinst en verslag doen van onze bevindingen in dit topic.

Groet,
Tigger

thijsj

Welkom, en succes met je zoektocht.
Ik ben weleens bij Hennes geweest, is bij een proefrit gebleven. Was goed te spreken over het bedrijf, ze lijken me daar wel met een beetje gevoel en verstand bezig te zijn. Heb die 850 toen laten staan vanwege de prijs, want ze zijn er wel redelijk aan de prijs. Wat je ervoor krijgt, daar zullen de meningen over uiteen lopen. Evenals persoonlijke ervaringen waarschijnlijk.

Maar dit is dan ook een discussieforum ;) en ik denk dat je zeker slechtere autobedrijven kunt treffen.

FGG

Welkom op 't Forum, Tigger.

Mooie introductie! :eusa_clap:

De Miata heb ik goede herinneringen aan, een fantastische en betaalbare auto met een zeer hoge funfactor. :eusa_dance:

V.w.b. Hennes: voor zover ik weet staat Hennes te boek als een betrouwbaar bedrijf met een hoge prijs maar ook een hoge inruilwaarde. Volgens mij doet Hennes wel veel met import, dus de nodige 2.0 R-en uit Italie en Belgie.

FGG

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

rifwachter

Hallo Tigger,


Welkom op het forum.
Volvo S70 2.5, Volvo 850R, Volvo S60R, Volvo V70 D5, Volvo S60 D5, Volvo C70 D5 en een citroën CX 2500 prestige turbo

Taranis

Welkom Tigger!

Laat me raden: lasser van beroep? :)

Tigger

Dank voor het welkom. Ennuh....nee, ik ben geen lasser ;) (de dorpels van de MX-5/Miata zijn inderdaad een bekend iets....)

@FGG: jij hebt ook een Miata (gehad)?

Hennes heeft vaak 2.0 imports staan; op zich is daar natuurlijk niks mis mee, maar liever toch een 2.3.....

Wat me al wel is opgevallen dat er soms nogal wat prijsverschil zit in de diverse 855's: nagenoeg vergelijkbare km-stand e.d. en toch al snel een (paar) 1000 eurietjes verschil -> variërend van 4950 tot 10000  ???

FGG

Citaat van: Tigger op 01-12-2008 13:46:13
@FGG: jij hebt ook een Miata (gehad)?

Ik niet, m'n broer wel. Een prachtig rood exemplaar uit Amerika. Zo'n verchroomd kofferrek achterop. Wat hebben we een lol gehad in dat karretje!

Citaat van: LarsDan ga je toch iets langzamer...
Moet ook wel met 100pk minder :eusa_think:

darius

hee tigger
welkom, wil je persee bij een bedrijf kopen ??
groet darius
No show, only go.

Tigger

Op zich maakt het me niet ontzettend veel uit of de auto bij een dealer/bedrijf wordt gekocht of van een particulier. Zolang de wagen maar technisch 100% in orde is. Het voordeel van een bedrijf is, volgens mij, dat ik nog terug kan gaan wanneer er toch iets niet in orde is en bij een particulier gaat dat toch wat moeilijker.
Mijn ervaring van het kopen van een particulier is namelijk niet al te best: onze Silver Stone bleek nogal wat achterstallig onderhoud te hebben, naast het feit dat er toch schade was (carterpan gescheurd en gelast en een gebogen subframe). De eerlijkheid gebiedt me wel te zeggen dat ik toen (2,5 jaar geleden) heel weinig verstand had van auto's en dit autootje nu waarschijnlijk had laten staan. Het voordeel is wel dat ik inmiddels behoorlijk veel zelf kan sleutelen ;)
De Black and Tan hebben we bij onze Mazda-dealer gekocht en was/is in zeer goede staat.

Een auto die via het forum te koop is, durf ik wel aan -> we zijn hier toch allemaal liefhebbers en zullen elkaar niet bed*nderen.
Ik begrijp goed dat een tweedehands auto een gebruikte wagen is en dus je geen nieuwstaat mag verwachten. Zolang de auto technisch 100% in orde is en goed is onderhouden, is er niks aan de hand.

bastiaan arissen

Welkom op het forum.
Succes met je zoektocht en laat het weten als je iets gevonden heb.

Groeten Bastiaan

AlbertJan

Succes met je zoektocht. We zien de foto's wel komen!

MichielMaas

Een mooie Volvo vinden gaat zeker lukken. Succes daarbij en welkom hier.

thijsj

#12
Citaat van: Tigger op 01-12-2008 01:29:42
Tja, voor mij is er maar een aantal mogelijkheden: T-5, R of T-5R..... :D Het liefst automaat en met een LPG-installatie ;)

Kwam deze tegen, staat bij Hennes dus is misschien wel wat voor je. Nette 855 T-5 met, zo te zien, echt alle opties (incl achterbankverwarming!) en een heel mooi interieur. Heeft een gasinstallatie :D
Is wel een import aan het kenteken te zien, maar wel een 2.3. Succes ;)

J a a p

Wat een mooie! Alleen jammer van die automaat.

Heb zelf een T-5 bij Hennes gekocht, en ben zeer tevreden. Je moet wel een beetje ingelezen zijn over de veel voorkomende gebreken van een 850, zodat je dat als argument kan gebruiken om te onderhandelen. Als ze merken dat je er het een en ander van af weet zijn ze zeer redelijk! Aardige lui overigens.
Wannabe C70 rijder.

Tigger

#14
Dank voor het meedenken! Die heb ik inderdaad ook zien staan (en is een ontzettend mooie T-5)....... daarnaast heb ik ook een hele mooie 855 R zien staan..... Zijn alletwee zeer goede opties om eens beter te bekijken/berijden.... :D

Na toch even verder gerekend te hebben, heb ik besloten om de harde eis van LPG los te laten, oftewel: er mag een LPG-installatie inzitten, maar is niet per se noodzakelijk. Dus ik kijk naar in principe benzine-auto's en het is mooi meegenomen wanneer er eentje tussen zit met LPG-installatie.

Automaat blijft absoluut een vereiste. Ik zal toch wel veel files rijden en uit ervaring zeg ik dan dat automaat toch ècht fijner is.


@J a a p: wat zijn dan de veel voorkomende gebreken van een 850 T?? Waar kan ik me ècht inlezen hier? Zijn er specifieke topics waar ik de benodigde info kan halen om te laten merken dat ik stiekem een klein beetje van een 850 weet??

Ik ken dit topic en deze.....
Ik las ook al ergens iets over de motorsteunen, de remmen, de koppeling e.d. Beste is, volgens mij, om de auto proef te rijden, op de brug te zetten en vervolgens heel goed bekijken (evt met een èchte monteur): zo zie je veel, zoals de bekende keerringen van de krukas, roest aan de onderkant, carter e.d.
Aan de andere kant: het is en blijft een tweedehands auto, dus nieuw is-ie niet ;)