NIET starten 850 (bij koud weer,koude motor)

Gestart door picht, 08-12-2008 00:40:19

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

picht

Hallo,

Ik heb al een tijdje wazige start problemen met mijn 850.
Wanneer ik bijv. 's avonds heb gereden met de auto en deze de volgende dag, met het koudere weer zoals nu weer wil starten  pakt de auto gewoon niet aan.
Dit had ik vorig winter ook al, maar ja de "winter" was snel voorbij.
Eind van deze zomer heb ik volgende vervangen (preventief):
- bougie's
- bougie kabels (origineel volvo)
- rotor + verdeler kap.
- brandstof filter.
- lucht filter.
De auto loopt door het vervangen van de bougie kabels een stukje beter.

Ik ging dus met een goed gevoel deze tijd in, maar het probleem deed zich deze dagen weer voor.

's avonds rijden, de volgende dag start problemen, motor gaat rond, alleen pakt niet  aan. Ik hoor de brandstof pomp altijd wel.
Het irritante is, de ene dag problemen, de volgende dag meteen starten.
De gereden km (60 km) + weer omstandigheden zijn nagenoeg hetzelfde.

Ik heb hier veel gezocht en ben verschillende zaken tegen gekomen zoals, relais 103 maar deze verdenk ik (nog) niet, de pomp hoor ik altijd.Wanneer de auto wel start na een aantal start pogingen ruik ik wel een sterkere bezine lucht, verder loopt hij dan prima.
Ik heb ook de afsluiter??  regelaar bij injectie rail gecontroleerd op lekken maar dit bleek niet het geval te zijn.

PS.Normaal rijd ik op lpg dus is het moielijk om auto te starten op lpg?? (omvl installatie, millenium)

Het betreft een 850 uit 96 met odb2.
2,5 20V 

Wat kan dit zijn, wat kan ik controleren en waar zitten de te controleren onderdelen?

Graag jullie reactie.

thuur


picht

Citaat van: thuur op 08-12-2008 01:07:29
Ik denk een lekke injector.
Gr ;)

Bedoel je dat de injectoren doorlekken terwijl de auto uitstaat?

Vannochtend had ik het ook weer, gisteravond de auto om 11.30 weg gezet, vanochtend weer continue starten en sprinkt de auto opeens aan en loopt verder meteen prima. Wanneer ik de auto nu weer uit zet en meteen of na een 1 uur aanzet loopt hij meteen.


)()()sT

Dan denk ik idd. ook iets in de injector-sfeer.
Ik heb sinds kort LPi, en daar lekten ook 2 injectoren na. Gevolg: na een tijd stilstand (nacht/werkdag) moest ik doorstarten eer ie aansloeg.

Injectorreiniger al eens geprobeerd?

picht

Citaat van: )()()sT op 08-12-2008 12:45:54
Dan denk ik idd. ook iets in de injector-sfeer.
Ik heb sinds kort LPi, en daar lekten ook 2 injectoren na. Gevolg: na een tijd stilstand (nacht/werkdag) moest ik doorstarten eer ie aansloeg.

Injectorreiniger al eens geprobeerd?

Injector reiniger heb ik geprobeerd, hielp niets.

Misschien een idee om te testen of het de injectoren zijn??:
- auto wegzetten en tijdens het stationair lopen de zekering van de brandstof pomp eruit halen en wachten totdat deze afslaat.
Volgens mij zit er dan een stuk minder bezine in de rail, waardoor de injectoren misschien niet meer doorlekken.
- De volgende ochtend, zekering erin en starten maar, meteen starten= lekkende injector, zelfde probleem iets anders.

Een goed idee?

picht

Het probleem is nog niet opgelost.

Bovenstaande is geprobeerd en ging 2x goed dus dacht ik dat de oplossing nabij zou zijn.
De 3x keer hevige start problemen.

Ik ben er imiddels ook achter hoe ik hem rechtsteeks op gas kan starten.
Maar helaas op gas start hij ook niet.

De bougies vonken wel namelijk.

rara wat kan het zijn?


rgaykema

Hoi,

Ik had lijkt het precies het zelfde probleem. Bij mij bleek alles in orde, alleen het motormanagementsysteem bleek een zeer zwak signaal te geven. Als de auto (computer) koud werd gaf hij geen signaal meer af, dus geen vonk.

Tijdens het zoeken naar een nieuwe computer (valt niet mee omdat je exact het zelfde serienummer moet hebben) hielp bij mij om 's avonds de computer eruit te halen (gaat erg eenvoudig, zit rechts-voor in een apart kastje in de motorruimte net voor het vultankje van de koelvloeistof) en hem bij de verwarming te leggen. 's morgens er weer is en starten/lopen.

Zolang de auto dan niet langer dan een paar uur stilstond was er niets aan de hand en kon ik weer starten. Moest ik langer stilstaan dan haalde ik de computer eruit om hem bij de verwarming te leggen tot ik weer moest gaan rijden.

Ik heb nu uiteindelijk een nieuw (gebruikte) gevonden en ben nu van dit probleem af.

Ik ben benieuwd of dit helpt. Is het proberen waard, toch. Succes, Remko

Lampje

Je kunt ook bougiekabels kopen van Nology; daar zit een capacitator in die een veel vettere vonk geeft.

Voor de motorfietsen gebruiken we die om slechte mengsels te laten ontbranden.

thuur

Relais 103 heb je trouwens heel makkelijk uitgesloten. Vaak hangt de gasinstallatie ook 'achter' dit relais, dus wdb zeker niet onmogelijk.

Heb je foutcodes?

Hoe slaat de motor aan als ie het wel doet (uiteindelijk)? In 1x of pruttelend?


Gr :eusa_think:

picht

Relais 103 is inmiddels uitgesloten.
Heb er hier 2 van liggen en het verandert niet (wordt niet beter of slechter).

Wanneer de motor start, loopt deze meteen goed, dus niet pruttelend ofzo.

Gister heb ik op de sloop een krukassensor, nokkenassensor en bobine gehaald.
1 voor 1 ga ik deze vervangen en hoop het probleem zo op te lossen.

Wanneer hij dus niet wil starten, vonken de bougies helemaal niet.
Dit heb ik getest door 1 bougie kabel van de bougie af te halen en daar een goede bougie in te doen en deze dan tegen het blok aan houden.
Iemand anders start dan de auto voor zo'n 10 a 20 sec. En gedurende eerste 10 sec geen vonk, en dan zo ineens vonk en starten.
De tijden varieren nogal, de ene 1x 10 sec de andere x een minuut.

De krukassensor heb ik nu vervangen en ga zo de auto starten.


picht

oja foutcodes heb ik niet, (obd2 stekker).
Fout codes uitgelezen met zelf gemaakt drukknop en led + weerstand ding.

Geen foutcodes....

picht

Citaat van: picht op 28-12-2008 13:38:26
Relais 103 is inmiddels uitgesloten.
Heb er hier 2 van liggen en het verandert niet (wordt niet beter of slechter).

Wanneer de motor start, loopt deze meteen goed, dus niet pruttelend ofzo.

Gister heb ik op de sloop een krukassensor, nokkenassensor en bobine gehaald.
1 voor 1 ga ik deze vervangen en hoop het probleem zo op te lossen.

Wanneer hij dus niet wil starten, vonken de bougies helemaal niet.
Dit heb ik getest door 1 bougie kabel van de bougie af te halen en daar een goede bougie in te doen en deze dan tegen het blok aan houden.
Iemand anders start dan de auto voor zo'n 10 a 20 sec. En gedurende eerste 10 sec geen vonk, en dan zo ineens vonk en starten.
De tijden varieren nogal, de ene 1x 10 sec de andere x een minuut.

De krukassensor heb ik nu vervangen en ga zo de auto starten.

Zojuist de auto gestart en hij starte vrijwel meteen, ik beschouw het probleem pas opgelost wanneer de auto de volgende dagen ook probleemloos wil starten.
(Hij starte 1e kerstdag ook zonder problemen)

johan283

Ik zou zeggen probleem is pas opgelost totdat je de oorzaak hebt gevonden. Anders blijft het gissen naar de betrouwbaarheid van de auto.... :eusa_whistle:

Ik zou er dan een vervelend gevoel bij houden voor wat betreft de betrouwbaarheid  :-X

johan283

Oh ja ik had het probleem helemaal geen vonk meer, bleek achteraf de ECU voedingskabel stuk te zijn.

Check of de ECU wel zijn spanning krijgt en beweeg de voedingskabel om te zien of er niet stiekem een kabelbreuk ergens zit

rgaykema

Hoi,

Kan het je motormanagementcomputer zijn?
Bij mij was dat het probleem. Dan kwam er geen vonk meer.
Ik loste het eerst op door hem 's avonds er uit te halen en bij de kachel te leggen, 's morgens er weer in en lopen maar. Ik moest niet langer dan 2 uur stil staan want dan was het weer niets.
Heb nu voor 125 een andere erin en nergens meer last van.

Groetjes,
Remko