VVIS tuning project, weer eens wat anders.

Gestart door razorx, 21-12-2008 17:34:25

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

razorx

Vandaag naar de meten is weten meeting gegaan.
Toch wel vol verwachting, totdat ik hoorde dat het een vollast meting was.

Mijn aanpassing heeft alleen effect op deellast.
Dus inderdaad geen verschil te meten met de vollast test.

Het was wel opvallend dat de AFR waarde bij lage toeren te hoog was met mijn systeem ingeschakeld.
Ik weet niet hoe dit bij de andere VVIS roffelaars uitvalt. Als ik het goed heb is Gltman in staat dit te meten.

Daarnaast boven de 5000 rpm soms wat bizar gedrag, zowel met mijn systeem aan als uit. Vermoed een krakende TPS. Morgen als ik tijd heb maar eens wat meten.

razorx

Citaat van: razorx op 26-09-2009 18:59:26
Vandaag naar de meten is weten meeting gegaan.
Toch wel vol verwachting, totdat ik hoorde dat het een vollast meting was.

Mijn aanpassing heeft alleen effect op deellast.
Dus inderdaad geen verschil te meten met de vollast test.

Het was wel opvallend dat de AFR waarde bij lage toeren te hoog was met mijn systeem ingeschakeld.
Ik weet niet hoe dit bij de andere VVIS roffelaars uitvalt. Als ik het goed heb is Gltman in staat dit te meten.

Daarnaast boven de 5000 rpm soms wat bizar gedrag, zowel met mijn systeem aan als uit. Vermoed een krakende TPS. Morgen als ik tijd heb maar eens wat meten.

Vandaag maar eens de laptop aan de verdamper computer gehangen. Die laatste geeft real time nuttige informatie.

Wat bleek, de TPS kraakte als een gek. Niet zolang geleden vervangen. Misschien uit mijn aftermarket periode  :eusa_wall: .

Wat de te hoge AFR waarde met mijn aangepaste VVIS aansturing betreft.
Ghe ghe, dat duurt maar een paar minuten. Zowel op gas als benzine. Daarna blijken de GAS en de benzine ECU keurig bij te regelen.

Weer wat geleerd.

razorx

Grappige waarneming gisteren:

Mijn roffel heeft één tot meerdere minuten nodig om de AFR waarde zelf bij te regelen, na in of uitschakelen van mijn systeem.

Bij Enno's roffel (ook LH3.2 ECU) bleek dit in seconden te gebeuren:
De pics van de lambdawaarde bij uitschakelen van mijn systeem (iets voorbij het midden):

Grappig toerental, het is toch echt een 854 ;)
Bureaubladplaatje van freakybaby geleend, vond het een erg mooi plaatje.

En bij inschakelen (iets voorbij het midden):

Misha

Lambda doet toch pas iets als ie op temperatuur is ? Anders draait ie met vaste waarden volgens mij.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

KIM

Inderdaad, dit zou kunnen betekenen dat er iets mis is met de voorverwarming van de lambdasensor aan de hand is...

Hij moet met verwarming in een seconde of 30 gaan regelen.

Misha

Aftermarket Lambda zonder verwarming ?
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

KIM

Krijg je volgens mij een foutmelding...

razorx

#127
Citaat van: Misha op 28-09-2009 21:49:59
Lambda doet toch pas iets als ie op temperatuur is ? Anders draait ie met vaste waarden volgens mij.
Uiteraard. De motor is hier al een half uur op temperatuur, ritjes en zo.
Daarvoor heeft de lambda een vaste waarde.

BarryH

@razorx: pakketje net ontvangen.
2 vragen:
1. gewoon de schakelaar tegen de draadje op de printplaat solderen?
2. hoe werk je met die draadkousjes?
bedankt
Barry
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

moderators

Kunnen jullie dit via PB afhandelen?
Deelnemen aan dit forum? Hou je dan aan de forumregels
Wil je je niet aan de forumregels houden? Blijf dan weg van dit forum

Misha

Citaat van: moderators op 06-10-2009 23:30:22
Kunnen jullie dit via PB afhandelen?

Waarom ? misschien zitten er meer met die vraag, dan is het maar duidelijk.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

BarryH

@Enno: Het installeren is gelukt. Het rijdt volgens mij wel goed. Automaat schakelt minder vaak terug. Nog wel even kijken wat het verbruik doet, maar het rijdt prima
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

triton

Mooi verhaal en je hebt mij ook enthousiast gemaakt.
Heb net je hele weblog gelezen en hou mij ook aanbevolen voor mijn 855 2.0 20v op benzine..

Eerst dadelijk maar mijn luchtfilterkast onderhanden nemen.
Hoor graag of je ze nog hebt.

Groeten André
Professioneel raddraaier

Ludo

#133
Citaat van: naforever op 28-11-2009 12:11:07
Verbruik is volgens mij gedaald sinds ik met VVIS rijd,

Oef, ik dacht even dat jij Enno's auto had gekocht.

Citaat van: Enno op 17-10-2009 16:00:23
Overigens vind ik 1 op 7,6 op LPG nogal onzuinig als gemiddeld verbruik. Ik zit momenteel op 1 op 8,25 als gemiddeld verbruik over de laatste 50000 km.


<edit> typefoudje.  :-[

razorx

#134
Tijd voor de rollenbanktest

Een week of twee terug een afspraak gemaakt met Fasstech voor een rollenbanktest. Vandaag was de dag.
Waarom zo ver: Omdat ze deellastmetingen kunnen doen, over een flinke hoop enthousiasme beschikken en de tijd voor je nemen.

Helaas had ik mijn fototoestel niet bij de hand, dus zullen jullie het met wat phonepics moeten doen.
Na een paar bakjes koffie en wat kletsen met Dennis ging hij aan de gang.

Dat het om een deellast test moet gaan was duidelijk, maar hoe vergelijk je het Volvo systeem met mijne met exact de zelfde gasklep positie? De oplossing bleek te simpel voor woorden:
Doodgewoon de moer van de gaskabel dusdanig verdraaien dat vol gas met 30% en later met 50% gasklepopening overeenkomt. Tegelijk werd de onderdruk gemeten.
Hier zie je Dennis aan het werk.


Vanuit de motorkap liepen een paar snoertjes naar de toch wel erg mooie apparatuur.
Vandaar dat de motorkap niet helemaal dicht kon.
Maar dicht genoeg om op de grote tweede monitor te kijken die aan het plafond hangt.


Zo zonde dat ik geen echte camera bij me had.

Tijd voor de metingen.
De eerste is bij 30% gasklepopening.
Rood is het Volvo VVIS aanstuur systeem en blauw mijn variant.


De volgende is bij 50% gasklepopening.
Hier zijn de kleuren omgekeerd.
Blauw is het Volvo VVIS aanstuur systeem en rood is mijn variant.


In deellast is de winst van het aantal pk's een kleine 10.
Het koppel neemt zo'n 20Nm toe.

Ik vond het een erg leuk dagje.
Nog even een dankje aan Fasttech, want ze namen uren de tijd voor mij.  :eusa_clap:

Groeten,
Yits.

P.S. om een of andere reden worden deze plaatjes geresized. Dus even een variant als download:
30% ontsluiting
www.paerl.it/volvo/fasttech3.jpg

50% ontsluiting
www.paerl.it/volvo/fasttech5.jpg