Distributie-riem

Gestart door monster900, 24-12-2008 12:45:42

Vorige topic - Volgende topic

Rijns_t5r

monster zou jij wat fotootjes kunnen maken,van de welbekende gleuf(en) van de nokassen aub en hier plaatsen,ben hier best benieuwd naar,foto zegt meer dan woorden!!!

robert
WAAROM MAKKELIJK DOEN ALS MOEILIJK MOOIER IS

monster900

Is een foto uit de manual (dan hoef ik niet naar de garage om er een te maken.  Aan de linkerkant zie je de uitlaatnokkenas, en zie je op de kop van die as de gleuf zitten.  Je ziet duidelijk dat die iets meer naar boven staat, maar bij de inlaat nokkenas zie je dat niet zo duidelijk.  Ik wil maar zeker zijn dat ik die geen 180° verkeerd er in zet...

Rijns_t5r

oke,was al tijden opzoek naar dit fottootje,helaas kan je niet verder helpen,ik was al opzoek voor je op het forum,ik weet dat ik er hier op het forum over geschreven staat maar kan het niet vinden.
maar ff over de krukas,deze kan dus ook op veschillende posities op merk staan!!!
je zou dus moeten weten welke zuiger in bovenste stand,welke klep(pen) er open/dicht moeten staan,en dan zal je ook nog je onsteking goed moeten zetten
ik ga weer opzoek,zal het vinden

monster900

Krukas kan maar op 1 manier op het merkteken staan.  Als je hem 360° draait, staat hij weer identiek hetzelfde, en de zuigers dus ook!

De ontsteking staat juist als de nokkenassen juist staan, dus dat is ook al geen probleem ;)

In de manual staat dus alleen dat je er op moet letten dat die gleuf niet in het midden staat, maar er staat dus niet bij hoe hij dat juist geplaatst moet worden, het dikkere deel boven of onder...

Rijns_t5r

gevonden,heb je hier wat aan?
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,31793.0.html
als ik het verhaal hier boven leest,cilinder 1 bdp,cilinder 1 op onsteken,alle kleppen dicht bij cilinder 1, ja toch?
als je dit gaat testen,eerst krukas twee keer met de hand rond tornen!!!!!!!

robert

volvoTon

Was van plan om op de sleuteldag de distributie-riem te gaan vervangen maar na alle ellende van Monster900 krijg ik het wel een beetje benauwd. :(
Hoop dat er toch nog iemand is die er meer verstand van heeft als ikzelf.

volvoton :)

monster900

Er zal (hoop ik voor jou) zeer wss wel iemand zijn die meer ervaring heeft met deze Volvo's dan ik.

Bij mij was het grote probleem dat mijn riem versprongen was.  Ik kon dus zelf geen merktekens plaatsen, wat het dus heel moeilijk maakte, aangezien de originele merktekens nauwelijks te zien waren bij mij ;)

Rijns_t5r

gaat hier maar eens lezen volvoton  http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15880.msg458896.html#msg458896
op deze manier die dcccl toepast kan jij het ook,echt valt best mee.
alleen bij monster moet de timing goed gezet worden,das een ander verhaal dus.

volvoTon

Dit geeft me alweer een beter gevoel.

volvoton :) :) :)

arjenT5R

Citaat van: Rijns_t5r op 28-03-2009 20:14:18
oke,was al tijden opzoek naar dit fottootje,helaas kan je niet verder helpen,ik was al opzoek voor je op het forum,ik weet dat ik er hier op het forum over geschreven staat maar kan het niet vinden.
maar ff over de krukas,deze kan dus ook op veschillende posities op merk staan!!!
je zou dus moeten weten welke zuiger in bovenste stand,welke klep(pen) er open/dicht moeten staan,en dan zal je ook nog je onsteking goed moeten zetten

..... ;D
nokkenassen zo zetten als op het plaatje
volvo tooltje er in en krukas op tijd zetten
riempje dr rond pen uit de spanner trekken alles weer in elkaar steken en finito  :D

Citaat van: volvoTon op 28-03-2009 20:44:58
Dit geeft me alweer een beter gevoel.

volvoton :) :) :)

Ton bij de ene gaat het fout door een stommigheidje en bij de ander gaat het 10x goed door mazzel
het is gewoon belangrijk dat je het niet ff snel snel doet en dat je na de riemwissel de motor 2x rond draaid en 2x checkt of alles op tijd staat aan de hand van je eigen of aan de volvo merktekens..
dan kan er eigenlijk weinig fout gaan.

Staat het spul niet goed na controle dan haal je het gewoon weer los en doe je het opnieuw,
niets aan de hand zolang je de motor maar niet start.

god wat wordt er toch moeilijk gedaan over zo'n riem wissel  ::)
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

monster900

Citaat van: arjenT5R op 28-03-2009 23:11:03
Citaat van: Rijns_t5r op 28-03-2009 20:14:18

..... ;D
nokkenassen zo zetten als op het plaatje
volvo tooltje er in en krukas op tijd zetten

Okee, heb zelf een tooltje gemaakt (zoals in de Haynes manual beschreven), maar nu weet ik nog steeds niet hoe die nokkenas moet staan...  Van de uitlaat is het (links) op de foto wel duidelijk dat de "dikke kant" onder zit...  Maar van de inlaat niet...  Hoe moet die?

arjenT5R

dikke kant boven

edit: anders past je tooltje ook niet  ;)

monster900

Ik heb mijn "tooltje" zelf gemaakt, dus ...

Ondertussen zitten de nokkenassen er in, de riem ligt er op.  Morgen tooltje er af, keerringen aan de versnellingsbak-kant er in, nokkenassensor, rotor-vinger er weer op. 

Alleen nog uit- en inlaatdichtingen halen, inlaatspruitstuk schoonmaken en dat allemaal nog monteren.

arjenT5R

super!...
Je laat het ons wel ff weten he?!
Enuh nog ff een tip wellicht overbodig maar zorg dat je alles
nog even checkt dubbel checkt en trippel checkt want iets vergeten doe je heel makkelijk
zelfs met een manual....

thuur

Citaat van: monster900 op 29-03-2009 22:38:13
Ik heb mijn "tooltje" zelf gemaakt, dus ...

Dat schreeuwt om foto's!

Gr ;D