trillen hele auto : Lijstje 'what to do'

Gestart door LPGLE, 24-12-2008 19:44:25

Vorige topic - Volgende topic

heutink

???
lijkt dit topic niet wat op het topic "schudden van de achterkant "?
::)
Beter 299 paarden onder de kap, dan de lucht van 10

LPGLE

bedankt voor het meedenken , maar nee helaas ;

citaat:
Eindellijk ben ik van mijn irritaties verlost.

Het schudden had ik al verder uitgezocht, en bleek alleen rechtsachter te zitten.
Af entoe hoorde ik rechts achter ook wel eens een vreemd geluid bij langzaam uitrijden na te hebben geremd.ik hoor geen enkel geluid

Dus afgelopen zaterdag maar eens geklust.doe ik elke zaterdag  ;D
Van mijn remklauw ra achter bleek de binnenste zuiger muurvast te zitten.deze heb ik dus al vervangen
Deze drukte dus continu de remschijf naar buiten toe, en veroorzaakte blijkbaar dat schudden.
Remklauw vervangen.
Ook heb ik maar tegellijk mijn achterveren vervangen door extra sterke veren.ook al gedaan
Een waar genot, de auto vis nu veel strakker in de kont.
Ik kan nu weer met belasting rijden zonder met de trekhaak op verkeersdrempels te klappen.
En ook het laatste probleem toen maar meteen opgelost.
De ABS controller vervangen door een goed gebruikt excemplaar.

Al met al een productief dagje, en een fijn rijdende auto.

De oude ABS contrller maar eens los gewrikt om naar de printplaat te kunnen kijken.
En ja hoor de soldeer punten voor de stekker naar de abs pomp zijn los geraakt, zal wel soldeerpest zijn zoals ze dat bij Philps noemen.
Tzt zal ik de oude eens netjes solderen en weer dichtplakken.
Dan kan die op het schap. 

volvoc70T5

nou de mijnde is er dus nu ook weer mee begonnen (met het trillen)
dus "bonkt" in het stuur bij hoge snelheden (dus 120/130+)
nu hoop ik niet dat ik zoveel hoef te vervangen van wat ik op pagina 1 allemaal zie van dit topic ;)

LPGLE

Gisteren de achter-as draagarm rubbers vervangen.
Wat een KL*** klus.

De rubbers zaten muurvast ! en alleen te verwijderen met een brander.
Linke bezigheid , want je zit vlakbij de brandstofleiding en de tank (rol-over-klep) beluchting.

Maar na het wegsmelten van het rubber kwam deze toch los.

Nieuwe erin plaatsen ging ook totaal niet vanzelf , omdat je geen dragend vlak heb is het intikken erg lastig.
Het is meer rubber dan metaal , en op rubber kan je nou eenmaal niet slaan.
Dus zachtjes beetje voor beetje met een drijver op de plastic rand van het kunstof/rubber deel de klos weer terugtikken in de holle as.
Helaas kan ik nog niet zeggen of het getril over is.
Want door mijn haast heb ik tijdens het vervangen van de draagarmen voorzijde de wielen eraf gehaald zonder ze aan te merken  :eusa_wall:,  dus nu trilt de auto wéér in het stuur :eusa_snooty:
( lekker bezig zo  :eusa_doh:)
Maar ben al wel zeer content met de Meyle draagarmen , wat een verschil zeg !!!!!!!!!!!!!
Dat die andere rommel verkocht mag worden  :eusa_naughty:
( heb vanaf oktober 2008 scantech draagaarmen eronder gehad, de bussen lagen alweer compleet los)

Sbv

Citaat van: LPGLE op 30-05-2009 19:44:06
Gisteren de achter-as draagarm rubbers vervangen.
Wat een KL*** klus.

De rubbers zaten muurvast ! en alleen te verwijderen met een brander.
Linke bezigheid , want je zit vlakbij de brandstofleiding en de tank (rol-over-klep) beluchting.

Maar na het wegsmelten van het rubber kwam deze toch los.

Nieuwe erin plaatsen ging ook totaal niet vanzelf , omdat je geen dragend vlak heb is het intikken erg lastig.
Het is meer rubber dan metaal , en op rubber kan je nou eenmaal niet slaan.
Dus zachtjes beetje voor beetje met een drijver op de plastic rand van het kunstof/rubber deel de klos weer terugtikken in de holle as.
Helaas kan ik nog niet zeggen of het getril over is.
Want door mijn haast heb ik tijdens het vervangen van de draagarmen voorzijde de wielen eraf gehaald zonder ze aan te merken  :eusa_wall:,  dus nu trilt de auto wéér in het stuur :eusa_snooty:
( lekker bezig zo  :eusa_doh:)
Maar ben al wel zeer content met de Meyle draagarmen , wat een verschil zeg !!!!!!!!!!!!!
Dat die andere rommel verkocht mag worden  :eusa_naughty:
( heb vanaf oktober 2008 scantech draagaarmen eronder gehad, de bussen lagen alweer compleet los)

http://img223.imageshack.us/img223/1958/afb011.jpg

http://img223.imageshack.us/img223/2393/afb013.jpg

http://img223.imageshack.us/img223/4084/afb014.jpg

Hoe heb je ze verder eruit gehaald ? verwarmen met een brander en dan ??

LPGLE

met een beitel op de ijzeren klos knallen ,  je kan op 1e foto nog zien hoeveel kracht ervoor nodig was.
Maar komt ook omdat je geen dragend deel hebt , alles bungelt los onder de auto, een klap van de hamer komt niet echt over.
Had eerst nog zelf een tooltje gemaakt zodat ik met een pin door het oude rubber kon , en die weer kon bouten aan een slagtrekker , maar hetzelfde euvel , de klap komt niet "over" door al dat rubber ,  als je hem warm stookt kookt het rubber/plastic eruit , als je dan stopt denk je ...nu zal ie er wel uitvallen , maar dan nog zit deze behoorlijk vast ....( zie beitel-schade in oude rubber);)

Sbv

Citaat van: LPGLE op 30-05-2009 20:15:11
met een beitel op de ijzeren klos knallen ,  je kan op 1e foto nog zien hoeveel kracht ervoor nodig was.
Maar komt ook omdat je geen dragend deel hebt , alles bungelt los onder de auto, een klap van de hamer komt niet echt over.
Had eerst nog zelf een tooltje gemaakt zodat ik met een pin door het oude rubber kon , en die weer kon bouten aan een slagtrekker , maar hetzelfde euvel , de klap komt niet "over" door al dat rubber ,  als je hem warm stookt kookt het rubber/plastic eruit , als je dan stopt denk je ...nu zal ie er wel uitvallen , maar dan nog zit deze behoorlijk vast ....( zie beitel-schade in oude rubber);)
En de montage ? Gewoon erin tikken ? nouja gewoon ???

LPGLE

de nieuwe rubbers ingevet , ovale holle as goed blank geschuurd.
Dan met een dikke pendrijver rustig tikken , alsof je een lager in een naaf tikt zeg maar.
Gaat allemaal niet snel, want je kan niet hard slaan op het plastic.

Wat ik wel opvallend vond , is dat de hele achteras constuctie eigenlijk maar aan 2 bouten vasthangt.

Maar zou mij heel goed kunnen indenken dat dit zeker een trilling kan veroorzaken , want het is niet alleen het rubber wat je op de foto zie , maar deze klos betstaat eigenlijk uit drie stukken rubber.

- rubber om de bout die haaks door de holle as heen gaat
- vul rubber in het plastic geheel aan het uiteinde van de as
- vul rubber om de bus die aan de carroserie wordt gebout

Enigste opvallende aan het oude rubber was dat een klein deel om de bus was losgelaten, en gemonteerd onder de auto voelde het rubber een stuk slapper aan als de nieuwe.

Maar begrijp ik uit je vraag dat jij deze klus ook wilt gaan doen ?

Sbv

Het was nog wel eens eens idee om het te gaan doen. Ik had derhalve de achteras van de overleden S70 apart gezet, en zou dan deze om gaan bouwen en dan in zijn geheel gaan monteren. Ondertussen heb ik de  as verkocht, maar het idee om de bussen eens te vervangen leeft nog wel. Ik verwacht wel enige slijtage van ca 256000 km

Hengeveld

v704life

Ik ben ook heel benieuwd of het over is...
Zelf heb ik ook al een hele tijd last van een trilling die niet eruit te krijgen is!
Banden, remmerij, alles is al nieuw. Nu in de buurt van Tiel op zoek naar een bedrijf die (het liefst in de avonduren of op een zaterdag) aan de auto kan balanceren.

Hengeveld

Kan ook liggen aan een kromme velg. Meestal zijn kromme velgen te richten. Niet elk bandenbedrijf kan dat. Bedrijven die geen richtbank hebben zullen meestal niets zeggen als een velg krom is, omdat ze er niets aan kunnen doen.

hathü

Staat me bij dat ik op ,t forum ergens heb gelezen dat LPGLE het hier niet meer zo leuk vond. :eusa_think:

toppertje

Citaat van: Hengeveld op 03-11-2009 16:47:47
Maar is de trilling nu over?

ja ben eigenlijk ook wel benieuwd hoe het nou verder gaat.

toppertje

Citaat van: hathü op 04-02-2010 17:52:27
Staat me bij dat ik op ,t forum ergens heb gelezen dat LPGLE het hier niet meer zo leuk vond. :eusa_think:

LPGLE,is nog wel aktief op het forum gezien zijn laatste berichten.