accu loopt leeg - geen lekstroom???

Gestart door kaajee, 28-09-2008 17:19:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

kaajee

Mijn 850 2.5 I uit 95 heeft na 1 รก 2 dagen een lege accu. Ik dacht eerst dat het het alarm was dat gaar zou zijn. Die vertoonde al enige tijd rare kuren. Deze heb ik verwijderd, althans relais 210/211 verwijderd en de start onderbreker 'gebrugt' (50E & 50F).
Het 'hele alarm' is er op deze wijze toch af? Verwijderd?

Vervolgens, na een lege accu weer enige tijd gereden, accu opgeladen. Doorgemeten: daaruit volgt niets raars; geeft gewoon 12,5Volt en en met motor aan 14volt. Getracht een lekstroom te meten met een weerstand en multimeter; hier kwam ik uit op een lekstroom van 0,1Ampere. Leek me ook binnen de marge.

Hoe kan het in hemelsnaam dat mijn accu steeds leegloopt?

Topsport180

#1
Microswitchen in de portieren die niet meer fris zijn ? Blijft jouw interieurverlichting/instapverlichting/deurverlichting misschien zo nu en dan branden (kan ook je kofferbakverlichting zijn...) ? Mijn C70 had dit probleem, waardoor de accu tot driemaal toe plat is geweest. Daarna heb ik maar gekozen voor een heel nieuw portierslot.

1 van de vele topics hierover
http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,16274.0.html
C70 T5 - 122.000KM - 275pk/395Nm - handbak - leer/alcantara. 440 TD - 207.000 KM - lederen bekleding, ABS, airbag, airconditioning, 15 inch
http://www.autoweek.nl/forum/read.php?18,2777375,2779221#msg-2779221

kaajee

Nee, er blijft geen verlichting branden. Microswitches zou natuurlijk kunnen maar hoe kom je daar achter? En waarom meet ik dan geen grotere lekstroom? 0,1A is (ruim) binnen de marges begreep ik.

Kun je die micro-switches 'doorspuiten' met bijv. contact spray? Waar en hoe kan ik dat evt. het beste doen?

thuur

Probleem van de microswitches is dat het maanden goed gaat en je opeens weer een lege accu hebt. Heb je een sedan? Dan zie je b.v. de kofferbakverlichting niet branden. Zet voor de zekerheid deze verlichting handmatig uit.


Gr ;)

romeo

door ouderdom en veelvuldig gebruik kan er (minimale) speling ontstaan op de micro switches. Op het forum staat beschrijving over hoe je met een extra plaatje de speling kunt wegnemen. Een hobbel in de weg was er bij mij soms oorzaak van dat de binnenverlichting in 1x keer aanging. Als dit spontaan gebeurd als de auto 'n paar dagen stilstaat kan dat bij een toch al wat matige accu net teveel zijn.  De kofferbakverlichting is ook een veel voorkomende boesdoener. Te controleren door middenarmsteun of rugleuning weg te nemen. (zeker bij sedan).

combinedforces

Ik heb mijn auto wel 10x doorgemten omdat ik ervan overtuigd was dat het de accu niet was. Bleek wel zo te zijn. Ook met een forse lekstroom (alle lampen aan) bleef ie starten. Maar na 3 dagen stilstaan niet meer. Bleek toch de accu te zijn: die hield niet voldoende reserve om te starten (qua amperage dan). Laat je accu eens doormeten met een belasting erop en kijk wat dat doet voordat je alle schakelaars de schuld geeft...

Gunnar

Yep heb het ook gehad met een accu van 6 maand oud. 1 keer helemaal leeg laten lopen doordat een deur niet helemaal dicht was en de auto zo een week stilstond. Interieurlampjes hadden ze helemaal leeggetrokken.
Resultaat was een accu die het goed deed als je de auto met kabels gestart had en een 15 minuten gereden had.
Gewoon laden via batterijlader deed ze echter niet.
www.medusa-motorsports.be
winnoc@medusa-motorsports.com
+32488868381

kaajee

Ik word er gek van!
Nu heeft ie et weken weer goed gedaan. Vanavond moest ik even ergens naartoe; totaal leeg! Geen enkel lampje werkte meer, dood als een pier! Hij had 2,5 dag stil gestaan. Met kabels gestart, liep weer, 3 kwartier gereden nu maar hopen dat ie genoeg prik heeft om morgen weer te starten. Gekke nu was/is ook dat de 'boordcomputer' (ahum) en het klokje onder de tellers ook niets meer doet!? Helemaal leeg, alleen een 'effen geel vlak' geen klok, geen info. Nadat ik gereden had, motor uit, weer gestart. Dat lukte, maar ook toen gaf het display nog geen sjoege (nou ja, minor problem).

De laatste 'test/check' die ik uitgevoerd had, was de zekering voor de centrale deurvergrendeling eruit gehaald. Ik had het vermoeden, mede door opm hier, dat het de microswitch van de achterklep was. Het slot van die klep deed het ook al niet altijd lekker. Door deze zekering eruit te halen zou toch voorkomen moeten worden dat de CV 'boosdoener' is?

De accu is onlangs nog gecheckt (is bovendien vrij nieuw) en daar leek niets mis mee te zijn.

Mijn eigen garage dacht toch een lekstroom in de 'alarm sirene/hoorn' te constateren, die hebben ze helemaal afgekoppeld, maar dat was/is het klaarblijkelijk ook niet......

Wat kun je in hemelsnaam nog meer 'checken'/proberen? Kan een echte specialist die probleem wel traceren? Hoe doen zij dat dan eigenlijk? Is toch zoeken naar een speld in een hooiberg mi.?

thuur

CV en portierverlichting zit op aparte zekeringen uit mijn hoofd.

Bij dit soort gevallen: lampje in de kofferbak op 'uit' zetten en in jouw geval misschien wel handig om de deurlampjes tijdelijk te verwijderen.

Het vervelende is dat het blijkbaar een lekstroom is die niet altijd optreedt. Regelmatig de lekstroom meten is het enige wat je kunt doen. Deze situatie is in een garage amper na te bootsen :-\


Houd vol!


Gr ;)

Roffeltje10

Heb exact hetzelfde gehad.
Bleek het lampje van het dashboardkastje te blijven branden!!!!!
ook een lekstroom van 0,1 amp.   GRRRRRRR.
Volvo 850 2.5i Sedan 10v G3 Sportsline
Saab 9000 2.3 Turbo
Volvo S40 1.8 G3
Volvo 850 Estate 2.3 T5

ikke81

als je centralevergrendeling hebt kan hij meer stroom gaan gebruiken als hij op slot is heb ik meegemaakt gewoon het stroom verbruik meten als de auto op slot is
ik heb de afstand bediening ontvanger er af gehaald en het probleem was over

johan283

Citaat van: ikke81 op 26-12-2008 00:13:42
als je centralevergrendeling hebt kan hij meer stroom gaan gebruiken als hij op slot is heb ik meegemaakt gewoon het stroom verbruik meten als de auto op slot is
ik heb de afstand bediening ontvanger er af gehaald en het probleem was over

Waar zit dat ding dan? Volgens mij heb ik ookm een probleem in die richting.......

ikke81

bij mij ging het om een universeel set die kan op meerdere plekken zitten

Ludo

Citaat van: johan283 op 26-12-2008 13:51:26
Waar zit dat ding dan? Volgens mij heb ik ook een probleem in die richting.......

dat is al zo vaak geschreven...

Citaat van: hpkevertje op 19-12-2007 13:16:58
De ontvanger/besturing/ print bevindt zich standaard rechts achter het dashboardkastje (handleiding voor demontage op dit forum te vinden) en kan eenvoudig worden ingeplugd.

johan283

Dan heb ik nooit goed gekeken  :eusa_whistle:

Ga eerst eens kijken naar de instap lichten die geven wel vaker problemen. ik verdenk bij de bestuurder zijde.....