Lage laadspanning dynamo & opladen van accu & weerstand bekabeling

Gestart door VolvoDeMio, 28-12-2008 18:47:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VolvoDeMio

oorspronkelijke vraag:

Om de accu niet te laten bevriezen de acculader erop gezet zonder de akkuklemmen van de accu te halen.
Kan je straffeloos de acculader erop zetten zonder de plus en of de min van de auto los te halen?

In de veronderstelling dat de eventuele schade al geschied is laat ik de lader er voorlopig aan; is deze veronderstelling juist?




SAMENVATTING TOPIC:

Onderstaande tekst is in de loop van de zoektocht aangepast omdat de vraagstelling gaandeweg wijzigde.
Verder heb ik om de leesbaarheid te vergroten in het verhaal een paar berichten van mezelf verwijderd (die niet gequoot zijn).

Het begon met een matig gevulde accu.

Om de accu niet te laten bevriezen de acculader erop gezet zonder de akkuklemmen van de accu te halen.
Vraag 1: Kan je straffeloos de acculader erop zetten zonder de plus en of de min van de auto los te halen?

Dat lijkt te kunnen!

In de veronderstelling dat de eventuele schade al geschied is laat ik de lader er voorlopig aan.
Vraag 2: is deze veronderstelling juist?

Ja, bij een goede lader wel.


Tot zover de acculader op 220 volt, nu de dynamo van de auto.

Bij het zoeken naar info kwam ik de sticky van Llinssen tegen, en heb de laadspanning van de dynamo gemeten.


Vraag 3: De waarden over de accuklemmen bij laden via de dynamo zijn lager dan de minimale 13,8 (en variëerden bij verschillende metingen met ritten ertussendoor van plm. 12,5 tot 13,1 volt)

Op advies van Thuur gekeken naar de accuklemmen. Toen bleek dat de iets loszittende accuklemmen en vervuiling gezorgd hebben voor een spanningsval van plm. 0,5 volt tussen akkuklemmen en accupolen.
De laadspanning blijkt nu na start plm. 13 volt, en na 10 minuten rijden 13,5 volt.
Dat is 0,5 volt extra, maar nog niet voldoende.

Nu verder met de andere contacten/verbindingen in het laadstroomcircuit.
(plus accu, plus startmotor, plus dynamo, min accu, massa vlak bij accu, massa startmotor, massa dynamo)

In een ander topic kwam ik het volgende tegen van Raoul:

Citaat van: Raoul op 21-04-2008 11:51:03

De ** is niet in staat (uitzonderingen daargelaten) om dit goed te doen.
Zelf ben je dat wel (!), als je het volgende doet:

Meet met je voltmeter op de dynamo zelf, met licht aan. Dus min op het huis, en plus op de dikke rode b+ op de dynamo. Nu moet je tussen de 13.8 en 14.2 volt meten. (dus niet 13.3).
Meet nu op je accu. Je schrijft dat je daar 12.87 volt hebt. Dit moet dus rond de 14 volt zijn!!!!
Indien bovenstaande bij jou zo is, zou ik het in de bedrading zoeken:

Zet je meetpen met draaiende motor op het dynamohuis, en de andere meetpen op je -pool.
Stel je leest nu 1 volt af. Dit houdt dan in dat je 1 volt verlies hebt op je massa-aansluitingen.

Dit kun je ook doen op de plus van je dynamo en je pluspool.

Er zijn al heel veel dynamos ten onrechte vervangen! Succes.


Metingen bij stationair draaiende motor (verlichting aan).

Huis dynamo - rode accuklem: 13,55 volt
Huis dynamo - pluspool accu: 13,55 volt
Huis dynamo - minpool accu: 0,02 volt
Pluspool dynamo - pluspool accu: 0,4 volt!

Het zit dus in het plus-deel.
Dat gaat goedkomen, want 0,4 volt bij bovenstaande 13,55 volt levert 13,95 volt op, en dat is goed.

Over accuklem - pluspool stond 0,00 volt na reinigen,  en plusdraad werd niet warm na een half uur rijden, dus DcccL's perikelen zou het niet zijn....
Kabeloog dynamozijde bleek bij controle schoon; iets opgeschuurd, maar maakte geen verschil.
Dan de startmotor....die zit verstopt en het is koud...

Echter op aandringen van Thuur en DcccL om naar de akkuklem te kijken heb ik met een priem een klein gaatje geprikt in de rode mantel vlak voordat die kabel in de accuklem geperst is, en spanningsverschil (stationair draaiende motor wederom) meten met de klem...
Wat dacht je......0,4 volt.
GEVONDEN!

Inmiddels heeft een garage in de buurt een nieuw persoog (kabelklem, kabeloog) aan de pluskabel (na afknippen van het gecorrodeerde deel) gezet, en met een nieuwe accuklem is het weer vastgezet......

13,9 volt bij stationair draaien!

:eusa_dance:


Dank allen!



Inmiddels wat soldeertin erin laten vloeien en vulcaniserend rubber eromheen (ook over het gaatje dat ik met de priem maakte).
Daarbij de volgende kanttekening:
Citaat van: razorx op 18-01-2010 01:50:27
Ik wil nog een paar dingetjes toevoegen:

Soldeer een knijp of schroefverbinding niet. Op termijn krijg je last van tinrot.
Door de hoge stroom en temperatuurwisselingen staat dit bijna garant voor ellende na een jaar of 4.

Wil je toch per sé extra zekerheid, gebruik dan zilversoldeer.
Dit laat zich het makkelijkst met een brander of en heteluchtkanon solderen.
Gebruik geen vloeimiddelen, maar maar schuur de boel vlak voor het solderen even op.

Knijpen of schroeven, echt vast, moet in principe genoeg zijn.
Voor een knijpverbinding heb je inderdaad een speciale tang nodig.

MJH

Volgens mij kun je ze er gewoon opzetten.
[tr][td]
[/td][td]Vroem...[/td][/tr][/table]

BarryH

bij mij staat er 14,2 op de accu als de motor stationair draait..... dus die 13,49 kan die wel hebben
V70 2.5D - 2000 - automaat - bordeau rood
daarvoor:
Peugeot 106d>405d->vw passat tdI>1.8T->C5-2.0aut-lpg ->Outback2.5aut -> V70TDI-1997-automaat-Tropic green pearl/

Lancer 1.5 > Escort Clipper > 8552.5-20V-AT 93-vvis

tackle

ik doe dat met mijn motorfiets al jaren, dus waarom zou het bij een auto anders zijn?

VolvoDeMio

#4
Vanochtend 12,3 volt over de accuklemmen; tijdens laden tijdens stationair lopen van auto 12,8 volt dacht ik, en bij verhoogd stationair 13,1 volt (dacht ik).
(tijdens voorgloeien zakkend van 12,3 naar plm. 11,5, en tijdens starten (dat een seconde of vijf duurde) verder zakkend naar plm 9 volt.

Vandaag het halve land doorgereden, en bij aankomst 12,5 volt bij motor uit, 13,2 volt tijdens stationair lopen en 13,4 volt tijdens verhoogd stationair.

Meten van de spanning over de accuklemmen en tussen de akkuklem van de pluspool en de buitenkant van de dynamo gaf dezelfde waarde.

Het lijkt dat de accu nog niet overleden is, maar de dynamo geeft tijdens het laden met stationaire motor een extra spanning van 0,5-0,7 volt op te leveren...

Het topic van Linssen geeft aan dat er 13,8 volt tijdens draaiende motor op moet staan, en 14,2-14,4 volt bij verhoogd stationair.

Is de dynamo afgeschreven, of zou het ook in de aansluitingen van de dynamo kunnen zitten?

gerardgrobben

#5
Citaat van: VolvoDeMio op 29-12-2008 21:41:19
Vanochtend akkuspanning 12,3 volt; tijdens laden tijdens stationair lopen van auto 12,8 volt dacht ik, en bij verhoogd stationair 13,1 volt (dacht ik).
(tijdens voorgloeien zakkend van 12,3 naar plm. 11,5, en tijdens starten (dat een seconde of vijf duurde) verder zakkend naar plm 9 volt.

Vandaag het halve land doorgereden, en bij aankomst 12,5 volt bij motor uit, 13,2 volt tijdens stationair lopen en 13,4 volt tijdens verhoogd stationair.

Meten van de spanning over de polen en tussen de pluspool en de buitenkant van de dynamo gaf dezelfde waarde.

Het lijkt dat de akku nog niet overleden is, maar de dynamo geeft tijdens he4t laden met stationaire motor een extra spanning van 0,5-0,7 volt op te leveren...

Het topic van Linssen geeft aan dat er 13,8 volt tijdens draaiende motor op moet staan, en 14,2-14,4 volt bij verhoogd stationair.

Is de dynamo afgeschreven, of zou het ook in de aansluitingen van de dynamo kunnen zitten?

wel een goeie multimeter? ( en geen 10 euroding van de gamma..)

nominale spanning van een lege accu, die nog goed is: 12,6 V. daaronder : defecte accu. Tussen de 12,7 en 13,0 : prima accu. (met de motor af..)

laadspanning van de dynamo zal altijd boven de 13,5V moeten zijn. Zoniet : naar de garage ermee.

optimale laadspanning van de dynamo: 14,0 tot 14,2 V, daarboven : dynamo regelaar defect.

gezien jou waarden zou je motor dus nooit meer op die accu kunnen lopen, en daarna ook niet bijgeladen worden..

dus : lekkere multimeter? ff kalibreren dan maar..
tuba or not tuba, that's the question

VolvoDeMio

#6
Citaat van: gerardgrobben op 29-12-2008 21:50:20

wel een goeie multimeter? ( en geen 10 euroding van de gamma..)

nominale spanning van een lege accu, die nog goed is: 12,6 V. daaronder : defecte accu. Tussen de 12,7 en 13,0 : prima accu. (met de motor af..)

laadspanning van de dynamo zal altijd boven de 13,5V moeten zijn. Zoniet : naar de garage ermee.

optimale laadspanning van de dynamo: 14,0 tot 14,2 V, daarboven : dynamo regelaar defect.

gezien jou waarden zou je motor dus nooit meer op die accu kunnen lopen, en daarna ook niet bijgeladen worden..

dus : lekkere multimeter? ff kalibreren dan maar..


Ga zometeen een andere multimeter gebruiken. (al denk ik daqt ie wel klopt (wat grootteorde betreft; bij auto van vriendje met nieuwe accu en dynamo meette hij 12,6 zonder motor en 14,4 met motor stationair...)
EDIT: Inmiddels met beide multimeters gemeten. Zelfde waarden (allebij zelfde fout... :eusa_snooty:) en in combinatie met voorgaande zullen waarden ongeveer wel kloppen.Nu 12,45 volt over de akkuklemmen zonder draaiende motor, 13,2 na starten (koud, versneld stationair) en 12,8 volt bij normaal stationair.

(accu wordt door de motor toch wat bijgeladen (het is een diesel, die gebruiken minder stroom tijdens het rijden....?).

Zou het ook aan connectoren van de dynamo kunnen liggen?

Verder realiseer ik me net dat ik bij het oplossen van mijn niet brandende mistlicht achter wd-40 in de4 stekkerdoos gespoten heb (om het schakelpikkie gangbaar te krijgen). Misschien dat het grafiet daarin (las ik elders op het forum) een lekstroom genereerd. Al staat dat los (lijkt me) van de laadspanning van de dynamo...?

razorx

WD40 bevat geen grafiet, ter geruststelling.
Is zelf ook niet geleidend.

Wat ik nog niet duidelijk uit je verhaal kon opmaken is, of je verlies op je accupoolklem kon meten of op je dynamoklem.
Prik je multimeter hard op de echte plusplool van je dynamo en de echte plus van je accu zelf terwijl eeen ander tot 2000 a 3000 toeren gasgeeft.

Met 0,1V zou ik nog net vrede hebben.

Hoger: Contacten even goed opschuren.
Succes!

VolvoDeMio

#8
Citaat van: razorx op 30-12-2008 00:58:05
WD40 bevat geen grafiet, ter geruststelling.
Is zelf ook niet geleidend.

Oke, gelukkig!

Citaat van: razorx op 30-12-2008 00:58:05
Wat ik nog niet duidelijk uit je verhaal kon opmaken is, of je verlies op je accupoolklem kon meten of op je dynamoklem.
Prik je multimeter hard op de echte plusplool van je dynamo en de echte plus van je accu zelf terwijl eeen ander tot 2000 a 3000 toeren gasgeeft.

Met 0,1V zou ik nog net vrede hebben.

Hoger: Contacten even goed opschuren.
Succes!

Dat ga ik dan morgen meteen doen.
Wat ik gedaan heb is de spanning gemeten tussen de accuklem van de plus-pool van de accu en de buitenkant van de dynamo. Dat gaf dezelfde waarde als de spanning tussen accuklemmen.
Dat is dus anders dan jij omschrijft, dus ga ik dat morgen proberen.

(Brrrrrrrr....koud...  :eusa_snooty: )

thuur

#9
Citaat van: VolvoDeMio op 29-12-2008 22:09:14
Ga zometeen een andere multimeter gebruiken. (al denk ik daqt ie wel klopt (wat grootteorde betreft; bij auto van vriendje met nieuwe akku en dynamo meette hij 12,6 zonder motor en 14,4 met motor stationair...)
EDIT: Inmiddels met beide multimeters gemeten. Zelfde waarden (allebij zelfde fout... :eusa_snooty:) en in combinatie met voorgaande zullen waarden ongeveer wel kloppen.Nu 12,45 zonder motor, 13,2 na starten (koud, versneld stationair) en 12,8 volt bij normaal stationair.

(akku wordt door de motor toch wat bijgeladen (het is een diesel, die gebruiken minder stroom tijdens het rijden....?).

Zou het ook aan connectoren van de dynamo kunnen liggen?

Verder realiseer ik me net dat ik bij het oplossen van mijn niet brandende mistlicht achter wd-40 in de4 stekkerdoos gespoten heb (om het schakelpikkie gangbaar te krijgen). Misschien dat het grafiet daarin (las ik elders op het forum) een lekstroom genereerd. Al staat dat los (lijkt me) van de laadspanning van de dynamo...?

Gebruik idd geen 10 euro multimeter, die van 5 euro zijn dezelfde en perfect voor dit doel :D
Vergeleken met mijn gecalibreerde Fluke is de afwijking slechts een paar honderdste volt.

14,4 Volt mogen onze auto's niet geven, de dynamo is geregeld op 14V.

12,8 bij normaal stationair is te weinig. Zakt de spanning als je lampen en verwarmingen aanzet?

Stroomverbruik van de motor is niet relevant in dit verhaal. Je dynamo moet gewoon genoeg leveren.

WD40 in de aanhangerdoos mag geen probleem veroorzaken van deze orde.


Gr 8)

VolvoDeMio

#10
Citaat van: thuur op 30-12-2008 14:47:09
14,4 Volt mogen onze auto's niet geven, de dynamo is geregeld op 14V.

WD40 in de aanhangerdoos mag geen probleem veroorzaken van deze orde.

Helder!

Citaat van: thuur op 30-12-2008 14:47:09
12,8 bij normaal stationair is te weinig. Zakt de spanning als je lampen en verwarmingen aanzet?

Gr 8)

Inmiddels op jouw aanraden de accuklemmen bekeken (hitte, vervuiling e.d.).
Lang verhaal kort: deze bleken niet heet te worden, maar verdraaibaar te zijn.
Een tijdje op en neer draaien om eventuele corrosie/vuil te verwijderen en vervolgens vastzetten leverde een spanning over de klemmen op van 13,75 volt op. Dat lijkt er meer op.

Bij meting iets later 13,7 volt stationair met verlichting aan en 13,55 volt met grootlicht en beide stoelverwarmingen erbij....

Kan ik vanavond met een gerust hart van Almere naar Ovezande rijden.
Morgen voor het huis met voldoende gereedschap verder kijken (en neem je elders genoemde tips ook mee  ;)


johan283

Lijkt me zo goed te zijn, over een paar dagen nog eens meten

VolvoDeMio

#12
Net nog even gemeten.
Gisteravond 200 km gereden.
Nu 12 uren later (koude nacht) accuspanning:

(motor uit)
12,40 volt over de polen
12,36 volt over de klemmen

Lijkt me behoorlijk goed. Ook over het kleine erschil tueen meting over polen en klemmen doet me deugd (en ik moet ze nog reinigen..)


Voorgloeien en meteen starten!

(motor aan)
13,2 volt net na starten
13,5 volt na half uur stationair draaien (weet dat dat niet goed is; had een reden)



p.s overal akku door accu vervangen.....lijkt toch gangbare schrijfwijze.



tackle

waarom zou dat stationair draaien niet goed zijn? Bij de KLPD doen we niet anders

Geertje

CiteerNet nog even gemeten.
Gisteravond 200 km gereden.
Nu 12 uren later (koude nacht) akkuspanning:

(motor uit)
12,40 volt over de polen
12,36 volt over de klemmen

Accu lijkt me toch niet meer de beste.
Laat 'm eens testen met een Midtronics tester.

Gr Geert