Lage laadspanning dynamo & opladen van accu & weerstand bekabeling

Gestart door VolvoDeMio, 28-12-2008 18:47:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

VolvoDeMio

Citaat van: Geertje op 31-12-2008 18:22:21
Accu lijkt me toch niet meer de beste.
Laat 'm eens testen met een Midtronics tester.

Gaat gebeuren; voorlopig lijkt alles behoorlijk.

Vandaag na twee dagen niet gebruiken starten en lopen.

Wél bedacht ik me nog wat anders:
Is er een punt in de auto waar ik (zonder gezekerde draden te trekken vanaf de akku) de spanning over de accupolen (-klemmen) kan meten.
Ik dacht eraan tijdelijk een multimeter in de auto te plaatsen. Eerste ingeving was de sigarettenaansteker (oude voedingsaansluiting gebruiken).
Ik realiseer me dat bedrading door weerstand eventueel ook spanningsverlies op kan leveren, maar eerste meting over polen en vervolgens in de auto lijkt me hierover wel een indicatie te geven.



Geertje

Je zou een draad rechtstreeks op de poolklemmen kunnen aansluiten mbv kabeloogjes.
Maak alles goed schoon en verzeker je van goede aansluitingen van klem op pool, dat is eigenlijk wel het belangrijkste.
Draad tot binnen trekken en spanningsverlies meten. Daarna correctie maken op het gemeten gegeven binnen.
Als je een beetje fatsoenlijke kabel neemt (2,5- of liefst 4 mm2 kan het niet veel schelen.
Maar het komt echt niet op 1/10e V aan., je moet je afvragen of je daar zoveel werk aan wilt besteden.
Als je maar met laden boven de 13,5 V zit moet je het daar niet in zoeken.
Een accu die al op leeftijd is en/of een spannningslekkage is meestal de oorzaak. De accuconditie kun je mooi in beeld brengen met een Midtronics tester.

Suc6

Geert

gerardgrobben

als je een hoogohmige multimeter gebruikt gaat er weinig spanning verloren, dus de aansteker is in dat geval een goede indicator.

(wet van Ohm: spanning = stroom x weerstand, dus als er weinig stroom door je multimeter loopt zal er weinig spanning verloren gaan in de kleine weerstand die de kabel en de zekering vormen)

Het beste test je echter een acuu door m te belasten. De zgn inwendige weerstand ( die ervoor zorgt dat je spanning instort bij oa starten) loopt namelijk op met de jaren, en is ervoor verantwoordelijk dat je accu slijt.
tuba or not tuba, that's the question

Geertje

De Midtronics meet nou juist de inwendige geleiding. Het ding wordt gebruikt door alle gerenommeerde accumerken (en automerken) ter conditiebepaling en gararantiebeoordeling. een ouderwetse belastingtest (met het wafelijzer ;)) is achterhaald.
Zie http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Werking-conductance-accutester-2008-3.htm maar eens.

Gr Geert

VolvoDeMio

#19
Multimeter in de auto aangesloten. Leuk, ik wil een voltmeter in mijn dashboard...

Nu was ik van plan om morgen naar de accu-boer te gaan, maar toen kwam ik -al surfende- dit nog tegen:

Citeer
De statische spanning van de ACCU lijkt mij in orde alleen wanneer er een belasting wordt aangelegd dan daalt deze duidelijk te veel in elkaar.
Oorzaak kan zijn:
Te laag niveau in de accu (mits het geen onderhoudsvrije uitvoering is) (VolvoDeMio: onderhoudsvrij...)
Geen goede verbinding op de accu polen (schoonmaken) (VolvoDeMio: is gebeurd; scheelde plm. 0,5 volt)
Geen goede verbinding tussen kabel van de - pool naar het koetswerk(schoonmaken)(VolvoDeMio: is gebeurd; leek in orde) controleer gelijk of de kabel tussen motorblok en koetswerk ook goed verbinding maakt (anders schoonmaken). (VolvoDeMio: ga ik morgen doen)

Door slechte verbindingen onstaan te veel overgangsweerstanden hierover staan dus tijdens het laden van de accu spanningkjes die eigenlijk ten goede hadden moeten komen van de accu. vandaar de iet wat te lage laadspanning, andersom staan deze spanningkjes er ook tijdens het starten, vandaar de te lage accu spanning.

De spanning zal erger in elkaar zakken omdat de ontlaadstroom hoger is dan de laadstroom. Vooral tijdens het starten, startstroom van een auto is bijvoorbeeld kortstondig(aanloop) 80AMP en bij een totaal aan overgangs weerstand van bijvoorbeeld 0,05 OHM is dat al 4 volt verlies

Verder is het mogelijk dat er slip optreedt op de V-snaar naar de dynamo dat hoef je niet altijd te horen(piepen/gieren) maar kan wel degelijk invloed hebben op hoogte van de laadstroom (VolvoDeMio: is in orde; multiriem...)

Tip: als alles gecontroleerd is en eventueel schoongemaakt de accu aan een acculader hangen goed doorladen en daarna nog eens de verschillen laad/ACCU spanningmeten

Dus ik ga morgen eerst die contacten eens na. Anders kan de accu-boer ook niet goed zijn werk doen.

Zo, nu eerst op zoek naar massa-en pluspoolaansluitingsafbeeldingen in het laadstroomcircuit van m'n tdi. Hopelijk kan ik ze vinden. Er zit er iig eentje voor de akku op het 'onderscherm'...

VolvoDeMio

Even een test of ik dit plaatje zichtbaar krijg...



-D©©©L-

Ik ben even kwijt waar dit topic nou precies om gestart is.  :eusa_think: De openstaande vraag was toch nog alleen hoe je een voltmeter op de accu moet aansluiten ?

VolvoDeMio

Citaat van: -D©©©L- op 05-01-2009 10:35:51
Ik ben even kwijt waar dit topic nou precies om gestart is.  :eusa_think: De openstaande vraag was toch nog alleen hoe je een voltmeter op de accu moet aansluiten ?

De start van het topic betrof het aansluiten van een externe acculader.

Bij het zoeken op het stuk van Linssen gestuit en laadspanning gemeten; die was vrij laag, en dus vervolgens dit probleem oplossen (topictitel is toen aangepast).

VolvoDeMio

#23
Uit een ander topic.

Citaat van: Raoul op 21-04-2008 11:51:03
Dit is ogenschijnlijk weer typisch een geval van verkeerde diagnose (mogelijk).

De Kwikfit is niet in staat (uitzonderingen daargelaten) om dit goed te doen.
Zelf ben je dat wel (!), als je het volgende doet:

Meet met je voltmeter op de dynamo zelf, met licht aan. Dus min op het huis, en plus op de dikke rode b+ op de dynamo. Nu moet je tussen de 13.8 en 14.2 volt meten. (dus niet 13.3).
Meet nu op je accu. Je schrijft dat je daar 12.87 volt hebt. Dit moet dus rond de 14 volt zijn!!!!
Indien bovenstaande bij jou zo is, zou ik het in de bedrading zoeken:

Zet je meetpen met draaiende motor op het dynamohuis, en de andere meetpen op je -pool.
Stel je leest nu 1 volt af. Dit houdt dan in dat je 1 volt verlies hebt op je massa-aansluitingen.

Dit kun je ook doen op de plus van je dynamo en je pluspool.

Er zijn al heel veel dynamos ten onrechte vervangen! Succes.


Straks eerst maar even doen. Vind het wat frisjes met die wind om andere contacten (dan de massa bij de accu) uit te voeren.

VolvoDeMio

#24
Gevonden (denk ik)...

Metingen bij stationair draaiende motor (verlichting aan).

Huis dynamo - rode accuklem: 13,55 volt
Huis dynamo - pluspool accu: 13,55 volt
Huis dynamo - minpool accu: 0,02 volt
Pluspool dynamo - pluspool accu: 0,36 volt!

Boosdoener gevonden.  (13,55+0,36=13,91 +/- tolerantie...)

(motor net vier keer achter elkaar gestart bij beginspanning na nacht stilstaan en niet volgeladen  8) )

-D©©©L-

#25
Welke is het nu ? Het kabeloog aan de dynamozijde of toch de aangeperste accupoolklem ?

Owja, ik vond nog wat leesvoer voor je: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15880.msg546559.html#msg546559

thuur


VolvoDeMio

Citaat van: -D©©©L- op 05-01-2009 14:03:45
Welke is het nu ? Het kabeloog aan de dynamozijde of toch de aangeperste accupoolklem ?

Owja, ik vond nog wat leesvoer voor je: http://www.volvo850forum.nl/index.php/topic,15880.msg546559.html#msg546559

Kabeloog dynamozijde was schoon; iets opgeschuurd, maar maakte geen verschil.

Jouw draadje had ik op Thuur's aanwijzing al gevonden, maar ook na stuk rijden geen enkele warmte te voelen (laat staan heet).

Dus vooralsnog gooi ik het op de aansluiting bij de startmotor..... die ik niet kan vinden (en toch even gestopt want in de wind is het frisjes)
Citaat van: thuur op 05-01-2009 14:11:43
Zet die nieuwe klem er nu maar op ;)
Gr 8)

Klem - pool 0,00 volt na reinigen, en plusdraad werd niet warm...
Ik kan nathuurlijk een klein gaatje prikken in de rode mantel vlak voordat die kabel ingeperst is, en spanningsverschil (stationair) meten met de klem...


VolvoDeMio

Citaat van: VolvoDeMio op 05-01-2009 14:42:29
Citaat van: thuur op 05-01-2009 14:11:43
Zet die nieuwe klem er nu maar op ;)
Gr 8)

Klem - pool 0,00 volt na reinigen, en plusdraad werd niet warm...
Ik kan nathuurlijk een klein gaatje prikken in de rode mantel vlak voordat die kabel ingeperst is, en spanningsverschil (stationair) meten met de klem...

Thuur mag niet meer meedoen!!!   ;D     :eusa_clap:

Zojuist gaatje geprikt als beschreven.......



(0,4 volt)
;D
:eusa_dance:

Nu nog klemmen en tang, maar eerst zoonlief van school halen.

Begrip én oplossing!    ;D


VolvoDeMio

We zijn er bijijijna.

Alleen de tang die je nodig hebt om de klem dicht te knijpen, is dat een speciale?