v70 classic diesel LMM

Gestart door pvdbogaard, 04-01-2009 20:46:49

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Dieselross

Dat doet de mijne ook, even inhouden en dan weer doortrekken. Ik merk het vooral op de snelweg als ik even flink doortrek naar +/- 160km/h

elianmars

Citaat van: KR@MMETJE op 20-02-2009 11:11:25


Nu merk ik echter de laatste tijd als ik stevig doortrek in de 4 of de 5 dat hij tegen de 3000 toeren heel even inhoud en dan weer doortrekt. Dit heb ik ook heel kort gevoeld voordat ik de oude LMM heb vervangen.

Wat zijn jullie ervaringen met bijvoorbeeld de LMM's uit Ramons link waarvan ik er dus ook een heb? Zou ik mijn probleem weer in de LMM moeten zoeken?


Bij mijn wagen idem. Vooral als het wat kouder is.
Dezelfde LMM (Ik heb de link aan Ramon doorgegeven). Origineel Bosch, maar blijkbaar niet geschikt voor langdurig gebruik............

Toch maar eens een Pierburg er in steken om het verschil te zien/voelen?  :eusa_think:

pimsam

En de mijne ook na ongeveer een jaar met de originele Bosch LMM van Ebay. Merkbaar met veel gas vanaf 120 km/h. Nog niet echt storend maar wel voelbaar.

JorritV70

Die van mij ziet er heel anders uit, ik had een vergelijkbare gehaald bij de auto materialenzaak, maar het ziet er allemaal heel anders uit, zie onderstaande foto


weet niet waar deze te krijgen zijn want volgens de auto materialenzaak had die jullie gevonden moeten passen.

Weet iemand wat er fout gaat?

Alvast bedankt

GRoet Jorrit

pimsam

Dit is een luchthoeveelheidsmeter (werkt mechanisch), geen luchtmassameter(werkt elektronisch). De eerste zit op de TDI, de tweede op de 2.5D.

ed

Dit is een MAP sensor. Deze meet druk, itt tot de MAF (= lmm), die doorstroom hoeveelheid meet.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

pimsam

MAP staat toch voor Manifold Air Pressure? Dit is voor de turbo en niet op de manifold, er zit nog een turbo tussen.
De LHM werkt volgens mij met een schuif die verplaatst wordt door de luchtstroom en zodoende een variabele weerstand bediend.

JorritV70

en hoe of wat werkt dit? Kan dit te maken hebben met dat als ik van af de 120 voluit doortrek naar bv 160 (met name met koud weer) de auto heel happerend / zagend op trekt? Het lijkt als of je ieder keer even van het gas afgaat, of is dit toch een fout in de chip (hij doet dit sinds hij gechiptuned is)

Alvast bedankt!

GRoet Jorrit

tdidude

Stap1: Bestellen Pierburg insert
Besteld!  :eusa_dance:

Stap 2: Ontvangen
LMM is vandaag binnen gekomen. Ca 2 werkdagen levertijd met DHL airmail uit Duitsland. Transactie verliep gladjes dus! Wordt waarschijnlijk het weekeinde voor ik hem er in zet.. wil er wel even daglicht bij hebben op de oprit..!  :-\


Volgende week moet de roetmobiel overigens voor APK naar de keuring. Voor die tijd wil ik hem er sowiezo inhebben.. het gaat mij niet gebeuren dat ze er daar achterkomen dat er een nieuwe "Volvo"LMM in moet a 300 pleuri omdat roetwaarde niet gehaald wordt of zo  :eusa_wall: :eusa_wall:


Stap3: installatie
Vanmorgen gewapend met een TorX20 de bestaande LMM "Bosch insert" uit de buis geschroefd en mijn nieuwe "Pierburg insert" er in gezet. Het is een beetje wringen om de LLM stekker weer terug op de Pierburg te plaatsen..maar met wat beleid klikt hij weer keurig vast  :eusa_dance:

Stap5: Handjes wassen en strarten
VROEMMMM.. hij doet het nog steeds  ;D.

Stap6: Proefrit
Auto is wat levendiger (minder lui) onderin (<1900rpm), De overgang tot waar de turbo erbij komt lijkt hierdoor wat vloeiender te verlopen. In het geheel rijdt het dus allemaal wat soepeler.  Ook lijkt hij wat minder te roeten.. bij flink gas gegeven zag ik vooralsnog geen roetwolkjes.

Ik ben dus tevreden. Komende week weer genoeg snelwegkilometers voor de boeg om wat meer gevoel te krijgen. Tevens gaat de roetmobiel voor komende week voor een grote beurt en APK.. Februari wordt hij dus flink verwend  :P

Ik rij overigens met een '99 2.5d met afgedopte EGR en fasttech chip (174pk).

Voor Eur95,- is de Pierburg insert is dus leuk alternatief voor de orginele Bosch.. en nog makkelijker installeren ook (hoeft niet de gehele buis los te halen)

5 cilinders is meer dan 4

KR@MMETJE

Citaat van: pimsam op 20-02-2009 13:13:10
En de mijne ook na ongeveer een jaar met de originele Bosch LMM van Ebay. Merkbaar met veel gas vanaf 120 km/h. Nog niet echt storend maar wel voelbaar.

Hmmzzz... Vreemd... Zou het dan toch een gevalletje zijn van Goedkoop = Duurkoop?

Is dus wellicht geen toeval dat er al meerdere dieselaars zijn met dezelfde LMM (Bosch / Ebay) die na korte periode weer haperingen krijgen tijdens stevig optrekken. Gechipt of ongechipt kan het probleem ook niet zijn...

Waar was de pierburg insert ook alweer te krijgen? Als mijn hapering gaat blijven en / of erger wordt zal ik deze ook eens gaan proberen...

JorritV70

Citaat van: tdidude op 21-02-2009 11:56:00
Stap1: Bestellen Pierburg insert
Besteld!  :eusa_dance:

Stap 2: Ontvangen
LMM is vandaag binnen gekomen. Ca 2 werkdagen levertijd met DHL airmail uit Duitsland. Transactie verliep gladjes dus! Wordt waarschijnlijk het weekeinde voor ik hem er in zet.. wil er wel even daglicht bij hebben op de oprit..!  :-\


Volgende week moet de roetmobiel overigens voor APK naar de keuring. Voor die tijd wil ik hem er sowiezo inhebben.. het gaat mij niet gebeuren dat ze er daar achterkomen dat er een nieuwe "Volvo"LMM in moet a 300 pleuri omdat roetwaarde niet gehaald wordt of zo  :eusa_wall: :eusa_wall:


Stap3: installatie
Vanmorgen gewapend met een TorX20 de bestaande LMM "Bosch insert" uit de buis geschroefd en mijn nieuwe "Pierburg insert" er in gezet. Het is een beetje wringen om de LLM stekker weer terug op de Pierburg te plaatsen..maar met wat beleid klikt hij weer keurig vast  :eusa_dance:

Stap5: Handjes wassen en strarten
VROEMMMM.. hij doet het nog steeds  ;D.

Stap6: Proefrit
Auto is wat levendiger (minder lui) onderin (<1900rpm), De overgang tot waar de turbo erbij komt lijkt hierdoor wat vloeiender te verlopen. In het geheel rijdt het dus allemaal wat soepeler.  Ook lijkt hij wat minder te roeten.. bij flink gas gegeven zag ik vooralsnog geen roetwolkjes.

Ik ben dus tevreden. Komende week weer genoeg snelwegkilometers voor de boeg om wat meer gevoel te krijgen. Tevens gaat de roetmobiel voor komende week voor een grote beurt en APK.. Februari wordt hij dus flink verwend  :P

Ik rij overigens met een '99 2.5d met afgedopte EGR en fasttech chip (174pk).

Voor Eur95,- is de Pierburg insert is dus leuk alternatief voor de orginele Bosch.. en nog makkelijker installeren ook (hoeft niet de gehele buis los te halen)



Ik kan het niet laten maar ben toch erg benieuwd wat stap 4 was :eusa_silenced:

Groet Jorrit, die nog steeds opzoek in naar het probleem.

tdidude



Ik kan het niet laten maar ben toch erg benieuwd wat stap 4 was :eusa_silenced:

Groet Jorrit, die nog steeds opzoek in naar het probleem.
[/quote]


:P Vooruit, speciaal voor Jorit:
Stap:4
Moterkap dicht, oude LMM sensor in de grijze kliko en Torx20 weer in de gereedschapskist   ::)

Hopelijk vindt je snel het probleem zodat je weer probleemloos naar de 160kmh kan rijden. Waar is de bolide gechipt? Foutje in de programatuur kan, maar het kan ook zijn dat juist doordat de grenzen van jouw motor door het chippen zijn verlegd er "iets" zich eerder manifesteerd. Zaagt hij ook als je iets minder plankend naar de 160 trapt?






5 cilinders is meer dan 4

hathü


JorritV70

Mijn V70 is bij Tunex in 's Heerenberg getuned, hij det het alleen als ik flink op het gas ga als ik rustig op trek merk ik er niets van. Hij is er mee begonnen toen het kouder werd, ik dacht dat hij te weining lucht door het luchtfilter heen kreeg dus deze heb ik vervangen, maar daar was het niet mee opgelost, helaas.

@hathu : intressant stuk, ik blijf wel benieuwd of er verschil in uitgangssignaal tussen een LMM en een LHM zit, of te wijl zal de één met de ander zijn et vervangen, of moet je dan ook gelijk een andere computer.

GRoet Jorrit

tdidude

Citaat van: hathu op 21-02-2009 22:54:57
Verschil lhm en lmm 

http://home.wanadoo.nl/s_smit/techniek/html/techniek-luchthoeveelheidsmeter-onderframeset.htm

Interresant stukje text..
Het verschil tussen de pierburg en Bosch LMM lijkt precies dit: "keramische kern met een dun laagje metaalfolie" te zijn. Het meest opvallende verschil tusen de de "pierburg" die ik er gisteren in heb gezet en de Bosch die ik er uit heb gehaald, was dat de pierburg een duidelijk zilver-keramisch plaatje met een paar ribbeltjes had.. de bosch had dit duidelijk niet.

Dit zou dus de verklaring kunnen zijn voor de "geruchten" dat de Pierburg langer meegaat dan de Bosch Unit.

Ik betwijfel of je een LHM kan vervangen door een LMM.. de stekkers zullen in geen geval overeenkomen. Ook het uitgangspunt van de beide units is helemaal anders LHM (Volume), LMM (Massa). Het zou heel toevallig zijn als het singaalbereik 100% overlapt. Het lijkt mij dat je meer resultaat hebt met het vervangen van de unit, als je deze serieus verdenkt.



5 cilinders is meer dan 4