hoe zit het nou echt met het brandstof verbruik..

Gestart door arjen850, 19-01-2009 23:20:47

Vorige topic - Volgende topic

arjen850

dag allemaal..
vast een veel gestelde vraag, maar wat doet een rica chip met een 850 r, aangaande brandstof verbruik en motor slijtage?
standaard is er zeer rustig te rijden met de auto,wordt het geen zenuwachtige auto na het chippen? kben benieuwd na eventuele reactie's

kyro

na het chippen, zal ie met dezelfde rijstijl zelfs iets zuiniger kunnen lopen !

maar je zult je vermogens toename ook willen gebruiken (waarom anders
chippen ?) en dan zal 't verbruik wel hoger uit gaan vallen............ helaas :)

thuur

Kyro vat het goed samen. Je kunt met hetzelfde verbruik, en vaak zelfs ietsjes zuiniger, toe. Maar als je het hebt.... :angel:

Slijtage valt wel mee. Met chippen wordt de motor zeker meer belast als je het aanspreekt, maar er is zoveel ervaring onder de bekende tuners dat de marges nog wel gerespecteerd worden. M.a.w. als je niet 'op de grens' gaat zitten kun je net zolang doorrijden als zonder chip.

Het ligt er ook een beetje aan wat je verwacht. Ik hoor b.v. vaak dat de Rica chip er echt 'inhakt' terwijl de MTE software wat geleidelijker erin komt. Bespreek je wensen met de tuner voordat je langsgaat. Als je hele specifieke wensen hebt zou je een MTE-sessie kunnen afwachten. Kost wat, maar dan heb je ook wat ;)

Gr 8)

arjen850

misschien ben ik eenzaam in deze ;) maar kheb de r niet louter en alleen voor het vermogen,de auto spreekt voor zich zelf :police:
is het dan volvdoende alleen een chip te laten plaatsen? of verplicht ik mezelf ook over te gaan naar een andere downpipe en dergelijke?

thuur

Nee hoor, helemaal niet. Ik denk zelfs dat je tot de meerderheid behoort als je het na chippen voor gezien houdt.

Maar een dikke DP is echt de beste upgrade met een chip :evil:

Gr :eusa_dance:

-D©©©L-

Je zou sowieso eerst eens kunnen kijken wat ie doet met een nieuwe luchtmassameter. Er rijden er veel rond met een exemplaar dat z'n beste tijd wel gehad heeft.

thuur

Citaat van: -D©©©L- op 19-01-2009 23:45:51
Je zou sowieso eerst eens kunnen kijken wat ie doet met een nieuwe luchtmassameter. Er rijden er veel rond met een exemplaar dat z'n beste tijd wel gehad heeft.

Ow ja, lambda sonde kan ook voor een stevig verbruik zorgen. Bosch zegt dat ze na 120dkm wel hun beste tijd hebben gehad. En dat is ook zo :D

Gr ;)

arjenT5R

Citaat van: thuur op 19-01-2009 23:51:40

Ow ja, lambda sonde kan ook voor een stevig verbruik zorgen. Bosch zegt dat ze na 120dkm wel hun beste tijd hebben gehad. En dat is ook zo :D

Gr ;)

;D toch maar eens voor een nieuwe gaan sparen
ik vind mijn gebruik best hoog haal de 1 op 10 nog niet eens op de snelweg
Liquid propane, knock free, ice cold " go fast fuel "!!

-D©©©L-

Citaat van: arjenT5R op 20-01-2009 00:34:15
Citaat van: thuur op 19-01-2009 23:51:40

Gr ;)

;D toch maar eens voor een nieuwe gaan sparen
ik vind mijn gebruik best hoog haal de 1 op 10 nog niet eens op de snelweg

Klopt je snelheidsmeter al wel ?

arjenT5R

uhm ook niet maar heeft ook te maken met wielmaat zo schijnt het,
bij 120 op de tom tom doe ik net aan 1 op 9...
maar heb wel vernomen dat lambda's en lmm'ers dure geintjes zijn.

)()()sT

Als ik een 100% vlakke weg rijd, dan geeft de BC bij 120 iets van 8-9 liter per 100 aan, dus bij jou is het aardig fors.
Ik heb een keer met 4 man een retourtje randstad gedaan en kwam idd. op 1:11,5 - 12.

Campo

In mijn geval, C70 T5 handgeschakeld, reed ik gemiddeld  9.5 liter/100km per tank, bij veel snelweg meer richting de 9 en bij meer binnendoor meer richting de 10 op 100km.

Op de snelweg bij 120km/uur zat ik meestal rond de 8 liter/100km, bij 100km/uur met niet teveel tegenwind rond de 7.3

na chiptuning (RICA, ben daar geweest vanwege vermogensbank, en heb mooie uitdraaien met het verschil, zie topic:rollenbank voor en na chiptuning) is het verbruik eigenlijk hetzelfde. ik rij nu ook gewoon 9.5l/100km op een tank.

ECHTER: de eerste tanks na het chippen heb ik wel meer verbruikt, zoals al geschreven: je moet het toch een paar keer uitproberen en het verschil voelen. En ik garandeer je dat sprinten van 40-140 bijvoorbeeld een hoop peut kost.

Daarbij moet je er rekening mee houden dat als je vermogen gaat vragen bij RICA tuning je RON98 brandstof moet tanken (geen shell V-power, dit is 97!) Bij mijn auto resulteert 95 of v-power tanken in pingelen bij vragen van vermogen.

NB: met de nieuwe software voelt de motor veel levendiger aan, dit is wat velen mi. bedoelen met "hard inkomen" en ik heb er zeker geen last van, het voelt juist "snel" aan.

succes met je keuze.

jero

Heb een 850 R gehad, met Rica software en DP.

Geen zenuwachtig gedrag wel een zeer duidelijk voelbare vermogenstoename.

Verbruik bleef bij vergelijkbare rijstijl hetzelfde.

Absoluut aan te raden upgrade  :eusa_dance:

arjenT5R

dat hard inkomen is meer bedoelt voor de automaat versies onder ons
maar ik doe toch gemmideld 15 op de 100.....
dus denk dat er meer aan de hand is  ;D
leuk zo wordt een blog tenminste een beetje langer  ;D

arjen850

bedankt voor alle reactie's..als ik het zo hoor is het een fabel dat de auto met eenzelfde rijstijl behoorlijk zuiniger zou gaan lopen..ik hoor veel over de rica chip,en maar 1 keer werd de mte software genoemd..is dat omdat die software veel duurder is of is het gewoon minder bekend? ik wil in mijn keuze niet zomaar overstag gaan.alleen het beste is goed genoeg ;) kwil nog jaren met mijn volvo vooruit ;D