Thermostaat vervangen na lauwe motor, nu slaat de fan vaker aan??

Gestart door Bouma206, 23-01-2009 13:42:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Bouma206

Onze 850 had het sinds de vorstperiode in NL alleen maar lauw.
De motor wilde gewoon niet warm worden. Temp meter bleef iets omhoog uit het hoekje, steken. Beide slangen eens beedgepakt nadat hij een tijdje had gelopen. Ja hoor beide gewoon lauw.
Afgelopen woensdag was het dan zover. Auto op een paar bokken. Plaat eronder vandaan. Grote bak eronder en maar eens kijken waar dat ding zit.
Op een mooi hopeloos plekje :o.
Bovenste slang eraf daarna onderste slang eraf vervolgens de 2 bouten, waarmee het plastic thermohuis vast zit, losgedraaid. Wat een prutswerk als je 3 handen nodig hebt en er slechts ruimte is voor 1.
Daarna de oude en nieuwe thermo in een pan met wat op het vuur gezet. De nieuwe hield hem erg lang vast en liet niet door terwijl de oude vrij snel al iets open ging. Dat was dus het probleem.

Nieuwe monteren, slangen erop, koelvloeistof erin en rijden maar. Thuis gekomen brulde de fan. Logisch het potje was helemaal leeg. Opnieuw koelvloeistof bijgevuld. Gistermiddag wederom de fan aan. Dat is vreemd. Weer kijken ja hoor potje weer beneden niveau. Bijvullen en nu maar afwachten hoe het gaat. Net zat ie nog steeds rdelijk vol.

Mijn vraag Kan het zo zijn dat er bij een nieuwe thermostaat de fan eerder aanslaat om wat voor reden dan ook? Nu zal het denk ik gekomen zijn door een laag pijl van de koelvloeistof. Maar dan nog met dit koude weer?

Hij rijdt overigens wel weer een heel stuk beter. Lekker soepel en hij klinkt ook weer normaal inplaats van als een John Deere.
Fryslân boppe!!!!

thuur


Bouma206

Citaat van: thuur op 23-01-2009 14:06:30
Luchtbellen.


Gr 8)
Niks aan doen, blijven bijvullen? Luchtbellen verdwijnen en de fan doet weer normaal?

Fryslân boppe!!!!

Ludo

Citaat van: Bouma206 op 23-01-2009 13:42:18
Nieuwe monteren, slangen erop, koelvloeistof erin en rijden maar.

dat is eigenlijk fout.
als je het systeem leeg haalt, moet je terug vullen, de dop van het reservoir af laten en de motor laten draaien tot de thermostaat opengaat. (beste met de verwarming op max)
de motor dan nog even een paar minuten laten draaien, afzetten, en bijvullen.

Bouma206

Citaat van: Ludo op 23-01-2009 15:17:30
Citaat van: Bouma206 op 23-01-2009 13:42:18
Nieuwe monteren, slangen erop, koelvloeistof erin en rijden maar.

dat is eigenlijk fout.
als je het systeem leeg haalt, moet je terug vullen, de dop van het reservoir af laten en de motor laten draaien tot de thermostaat opengaat. (beste met de verwarming op max)
de motor dan nog even een paar minuten laten draaien, afzetten, en bijvullen.


Zodat ie beter wordt ontlucht? Mijn zwager is jaren monteur geweest en heeft me even bijgestaan. Hij gaf aan dat zij het vroeger in de garage altijd zo deden. Maar goed als het zo maar over is en als dat de oorzaak maar is van die "dolle" fan.
Fryslân boppe!!!!

Bouma206

Maar gaat het vanzelf over of moet ik hier nog iets aan doen?
Fryslân boppe!!!!

thuur

Het peil de komende weken in de gaten houden. Je merkt vanzelf wel wanneer het stabiel is.


Ik weet niet of het voor de diesels geldt, maar als je een benzine 850 stationair laat draaien totdat de koelfan aanslaat en je (motor uit) draait het reservoir open is het tankje direct leeg. Dat doet zich 2 of 3x voor en dan moet je wellicht na een week nog een paar honderd cc bijvullen. Dan is het meestal goed.


r 8)

Bouma206

Citaat van: thuur op 26-01-2009 15:36:41
Het peil de komende weken in de gaten houden. Je merkt vanzelf wel wanneer het stabiel is.


Ik weet niet of het voor de diesels geldt, maar als je een benzine 850 stationair laat draaien totdat de koelfan aanslaat en je (motor uit) draait het reservoir open is het tankje direct leeg. Dat doet zich 2 of 3x voor en dan moet je wellicht na een week nog een paar honderd cc bijvullen. Dan is het meestal goed.


r 8)

Aha dus dat kan wel eens langer dan 1 dag en 1 keer rijden duren. Ok ik houd het even in de gaten. Dit is dus een redelijk normaal gevolg.
Fryslân boppe!!!!

Ludo

moet je nog steeds bijvullen?.
het is wel ook zo dat de fan nu sneller zal aanslaan, dan met een kapotte thermostaat waarmee de motor niet op temperatuur komt.
niet te snel panikeren dus.
het thermostaatje is een originele?.

Bouma206

Yep een orginele. Ik vind het meer een vreemd idee dat hij aanslaat met deze temperatuur en geen file's en dergelijke gehad.
Fryslân boppe!!!!

kyro


thuur


razorx

Als je niet netjes ontlucht, zal het hele proces langer duren.

Je hebt immers luchtbellen in je systeem.
Een temperathuursensor kan hier niets zinnigs mee doen.

Dus volg de raad van Ludo:
Vuldop er af, verwarming en fan op max.

Motor warm laten draaien, duurrt lang mer dit weer. Je Hooer een paar keer blup of blup, je koelvloeistofniveau daalt.
Kan echt lang (minuten) duren met deze kou. Ondertussen verdwijnt te lucht in je systeem.
Bijvullen koelvloeistof (niet tot max, gewoon tussen min en max in, is een reden voor, maar nu niet aan de orde).

Als je geen andere problemen hebt moet het in orde zijn.


Succes,
Y.

Bouma206

Citaat van: razorx op 27-01-2009 01:08:18
Als je niet netjes ontlucht, zal het hele proces langer duren.

Je hebt immers luchtbellen in je systeem.
Een temperathuursensor kan hier niets zinnigs mee doen.

Dus volg de raad van Ludo:
Vuldop er af, verwarming en fan op max.

Motor warm laten draaien, duurrt lang mer dit weer. Je Hooer een paar keer blup of blup, je koelvloeistofniveau daalt.
Kan echt lang (minuten) duren met deze kou. Ondertussen verdwijnt te lucht in je systeem.
Bijvullen koelvloeistof (niet tot max, gewoon tussen min en max in, is een reden voor, maar nu niet aan de orde).

Als je geen andere problemen hebt moet het in orde zijn.


Succes,
Y.

Niet te laat dus om het alsnog te doen. Ik ga dat even uitvoeren van de week. Beste dus om de motor koud op te laten bouwen naar warm? Niet wanneer je hem hebt gebruikt en de motor al wat warmer is v(scheelt weer tijd).
Bedankt voor de tips!
Fryslân boppe!!!!

)()()sT

Gewoon na een tijdje stilstand weer starten en de beschreven procedure volgen.
Als je water wisselt, of in ieder geval even het systeem aflaat om bv. een themostaat te wisselen is het blok vaker ook nog redelijk warm.

Komt wel goed ;)