Draaiende rechteras vanaf homokinetische koppeling??

Gestart door elianmars, 07-02-2009 19:08:18

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

elianmars

Ik ben vandaag bezig geweest met het vervangen van o.a. de draagarmen van de V70.

Toen ik de wagen achteruit de werkplaats wilde uitrijden, was het net of de handrem er nog op stond. De wagen schokte en ik heb toen de koppeling weer ingetrapt.

Als ik aan de linkerkant het wiel op de grond laat staan, kan ik het rechterwiel gewoon rond draaien. Dat is toch niet goed?

Ik zie dat de as blijft staan, maar vanaf de homokinetische koppeling draait het wel. Heb ik iets gesloopt? Is er iets los geschoten?

Help!!!  :eusa_wall: :eusa_wall:

Sbv

Ik zou het niet durven zeggen, maar heb eventueel nog wel 2 assen liggen. Geen idee of ze passen.
Zou de homokineet losgegaan zijn dan ?

francois

normaal moet de as meedraaien als je aan het wiel draait    :eusa_doh:

-D©©©L-

Jep, lijkt inderdaad op binnenste homokineet los. Toevallig de veerpoot met schijf en as een beetje ver naar buiten getrokken ?

elianmars

Citaat van: -D©©©L- op 07-02-2009 19:17:20
Jep, lijkt inderdaad op binnenste homokineet los. Toevallig de veerpoot met schijf en as een beetje ver naar buiten getrokken ?

Dat zou best kunnen. Heb er niet echt op gelet.

Is dat nog in elkaar te krijgen, of beter gaan zoeken naar een andere as?

@Sander: de as van een automaat past volgens mij niet. Vadis geeft andere onderdeelnummers op voor handgeschakeld en automaat.


francois

er zijn maar 2 verschillende assen schakel en automaat

Sbv

Hmm das minder, je kan de automaat versie opmeten, de Engelse liggen nog ergens volgens mij. Ik wil die van mij ook wel opmeten, maar als het een ander nummer is ???

elianmars

Citaat van: Sbv op 07-02-2009 19:27:35
de Engelse liggen nog ergens volgens mij.

Nope. Die liggen in de oud-ijzerbak  :eusa_shifty:

Sbv

Citaat van: elianmars op 07-02-2009 19:37:08
Citaat van: Sbv op 07-02-2009 19:27:35
de Engelse liggen nog ergens volgens mij.

Nope. Die liggen in de oud-ijzerbak  :eusa_shifty:

Welke zijde is het, ik wil wel gaan meten, maar als men hier al zegt dat het niet gaat passen heeft het weinig zin.
Ben momenteel niet thuis, maar wel binnen 15 min als het nodig is

elianmars

Citaat van: Sbv op 07-02-2009 19:39:53
Citaat van: elianmars op 07-02-2009 19:37:08
Citaat van: Sbv op 07-02-2009 19:27:35
de Engelse liggen nog ergens volgens mij.

Nope. Die liggen in de oud-ijzerbak  :eusa_shifty:

Welke zijde is het, ik wil wel gaan meten, maar als men hier al zegt dat het niet gaat passen heeft het weinig zin.
Ben momenteel niet thuis, maar wel binnen 15 min als het nodig is

Ik denk dat je geen moeite hoeft te doen, Sander.

Emiel

Je hebt de aandrijfas te ver uit elkaar getrokken, nu liggen de kogels los in de hoes.

Je kan ze er terug in krijgen. Minder prettig werk.

Jans Duiven

Citaat van: Emiel op 07-02-2009 20:11:01
Je hebt de aandrijfas te ver uit elkaar getrokken, nu liggen de kogels los in de hoes.

Je kan ze er terug in krijgen. Minder prettig werk.


Mmm, lekkere klus. Handschoentjes aan  :eusa_whistle:

Succes Marcel!

Nogmaals bedankt voor het velgentransport naar Dennis  :eusa_clap:

Hans

Sbv

Nog iemand in de buurt van Zevenhuizen die een aandrijfas te leen heeft ??

elianmars

Citaat van: Emiel op 07-02-2009 20:11:01
Je hebt de aandrijfas te ver uit elkaar getrokken, nu liggen de kogels los in de hoes.

Je kan ze er terug in krijgen. Minder prettig werk.

Van de week maar een avondje de tijd nemen om eens kijken of ik het voor elkaar ga krijgen om de knikkers terug te plaatsen.

Zoniet, dan maar een as gaan zoeken.

Ik kan me niet voorstellen dat ik heel hard aan de as heb getrokken, maar goed, het is toch gebeurd  :eusa_doh:

KIM

Die knikkers krijg je er net zo moeilijk in als je ze er uit krijgt. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat dit gebeurt is.
Aan de bakzijde zijn het vaak 3 rollen (tripode koppeling); deze gaan er iets gemakkelijker vanaf, maar ook makkelijker er weer op.
Ik denk dat het laatste gebeurt is. Is het nog wel olievrij onder je auto? De bak kan namelijk iets leeglopen via de assen.