nieuwe LPG installatie, mengsel arm bij vollast, verkeerde Rica Chip??

Gestart door bassie81, 11-02-2009 09:41:46

Vorige topic - Volgende topic

)()()sT

Citaat van: Ludo op 11-02-2009 10:57:53
wat ook nog kan meespelen is de té koude aanvoerlucht, heb ik zelf ook wat last van.
je zou het eens kunnen proberen met een kartonnetje voor de inlaatbuis te plaatsen, en kijken wat ie dan doet.

Los je dát probleem dan ook op met een open filter? Dan hapt ie immers niet direct de lucht van voren.

Ludo

Citaat van: )()()sT op 11-02-2009 11:04:10
wat ook nog kan meespelen is de té koude aanvoerlucht, heb ik zelf ook wat last van.
je zou het eens kunnen proberen met een kartonnetje voor de inlaatbuis te plaatsen, en kijken wat ie dan doet.

Los je dát probleem dan ook op met een open filter? Dan hapt ie immers niet direct de lucht van voren.

geen idee Joost, zoveel ben ik er niet mee bezig geweest.  ;D
ik heb er alleen wat last van bij temperaturen rond of onder 0°.

bassie81

Citaat van: Ludo op 11-02-2009 11:10:42
Citaat van: )()()sT op 11-02-2009 11:04:10

geen idee Joost, zoveel ben ik er niet mee bezig geweest.  ;D
ik heb er alleen wat last van bij temperaturen rond of onder 0°.

Als dat er mee te maken heeft, kan het goed zijn. Mijn auto is model '94 dus met de korte buizen, verder alles origineel. maar zou ik dan niet ook op benzine een arm mengsel moeten hebben??

pwassink

Dit is dus interresant,  en waarschijnlijk geen verkeerde ecu chip.

Ik heb precies dezelfde problemen, alleen dan met een MTE chip in een T5, ook daarop
een nieuwe mesman 5- X -bruin (alias +- 60/70pk per stuk) LPI installatie en ook die loopt
onder belasting gewoon te arm, wordt dan heet en gaat hikken daardoor. 

Op benzine is er niks aan de hand, loopt hij zelfs vrij rijk op de punten waarop hij op gas al tekort komt.
kan stellen dat mijn wagen altijd een goede stage nul heeft en verder geen manco's vertoont.

Mesman is er wel mee bezig, maar vooralsnog heb ik het idee dat de huidige "wonderoplossing"
toch ergens een belemmering heeft die de beloofde vermogens en de daarbij behorende
gashoeveelheid gewoon (nog) niet aankan.

En uit jouw verhaal maak ik op dat het vervangen van de pomp ook niet het gewenste
gevolg gaf van gewoon meer gas in de motor, dus dat was het ook niet.

We wachten af ..  :eusa_pray:

Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

bassie81

zo te horen, kunnen wij dus beter 'terug' naar zes injectoren....

OF zijn daarmee vergelijkbare problemen bekend?

pwassink

Citaat van: bassie81 op 11-02-2009 12:31:43
zo te horen, kunnen wij dus beter 'terug' naar zes injectoren....

OF zijn daarmee vergelijkbare problemen bekend?

Even afwachten en alleen trappen op benzine lijkt me voorlopig een beter idee,
Vialle zal er ook wel druk mee bezig zijn nu,  t blijft een installatie die niet aan de beloofde specs voldoet nu.
Dus ik mag aannemen dat men er alles aan doet om zo snel mogelijk wel aan deze specificaties te gaan voldoen.   ;)

bassie81

trappen doe ik niet, maar wel regelmatig 'een lange haal' maken op snelweg, secundair etc. Juist bij deze toerentallen doe het probleem zich voor.

V70geRwin

Afgelopen vrijdag ook bij Mesman geweest voor hikken en stallen bij vollast.

LPI, 6e injector en nieuwe pomp die 2 weken geleden is vervangen.
Ook MTE software.

Tijdens een paar runs met de monteur zagen we een algemeen goed beeld. Op de momenten dat de motor hikte of stall vertoonde zagen we een groot verschil ontstaan tussen de benzine injectie tijd en de tijd dat de lpi injector aangestuurd wordt. Meer dan binnen de tolerantie's acceptabel is.

Eerst leek dit te liggen aan een massaprobleem want de spanning daalde naar 11,3v in de LPI computer. Massapunt verlegd en nog een paar runs gemaakt.

Nog weer stotteren wat ook veroorzaakt kon zijn door de leeg rakende tank.

De logfile is toen naar Vialle gestuurd ter analyse.

Lean zelf vertelde mij dat het ligt aan het buiten enkele toleranties raken van de aansturing. Kan liggen aan enkele ouder wordende onderdelen of aan de combinatie met de MTE software. Hij heeft hierover overleg met Marc.

Advies was om de ECU te resetten en in te laten leren op LPG. Dit gelijk gedaan. De motor loopt laag in de toeren nu stukken mooier rond. Ik heb er nog niet goed mee kunnen blazen om te kunnen zeggen dat het hikken stotteren minder/over is.

Leon gaf aan dat als de problemen blijven bestaan, er zouden nog 3 gelijke gevallen zijn, hij een auto langer binnen wilde halen om verder te zoeken.

Zelf ga ik mijn vacuumslangen en luchtmassameter preventief vervangen.

Overig sloeg de druk meter minstens een cm verder dan het witte gedeelte uit tijdens de run (lekker he dat koude weer) en viel het me op hoe goed de bak onder vollast bleef schakelen  :eusa_clap:

pwassink

Heb jij dan nu 6 bruine injectoren en van wanneer is jouw installatie dan?

Dat is nl een wezenlijk verschil.

V70geRwin

Citaat van: pwassink op 11-02-2009 12:45:16
Heb jij dan nu 6 bruine injectoren en van wanneer is jouw installatie dan?

Dat is nl een wezenlijk verschil.

6 injectoren uit de tijd dat er nog geen bruine waren, dus 50pk per injector.
Installatie is van april 2007.

Het is maar de vraag of dat verschil van belang is. als het aan de combi MTE software en LPI installatie ligt niet maar volgens mij is het nog te snel voor conclusies.

Overigens werdt nogmaals bevestigd dat de pomp 300pk aan kan.

reneetje

Citaat van: spekkie99 op 11-02-2009 12:42:18
Afgelopen vrijdag ook bij Mesman geweest voor hikken en stallen bij vollast.

LPI, 6e injector en nieuwe pomp die 2 weken geleden is vervangen.
Ook MTE software.

Tijdens een paar runs met de monteur zagen we een algemeen goed beeld. Op de momenten dat de motor hikte of stall vertoonde zagen we een groot verschil ontstaan tussen de benzine injectie tijd en de tijd dat de lpi injector aangestuurd wordt. Meer dan binnen de tolerantie's acceptabel is.

Eerst leek dit te liggen aan een massaprobleem want de spanning daalde naar 11,3v in de LPI computer. Massapunt verlegd en nog een paar runs gemaakt.

Nog weer stotteren wat ook veroorzaakt kon zijn door de leeg rakende tank.

De logfile is toen naar Vialle gestuurd ter analyse.

Lean zelf vertelde mij dat het ligt aan het buiten enkele toleranties raken van de aansturing. Kan liggen aan enkele ouder wordende onderdelen of aan de combinatie met de MTE software. Hij heeft hierover overleg met Marc.

Advies was om de ECU te resetten en in te laten leren op LPG. Dit gelijk gedaan. De motor loopt laag in de toeren nu stukken mooier rond. Ik heb er nog niet goed mee kunnen blazen om te kunnen zeggen dat het hikken stotteren minder/over is.

Leon gaf aan dat als de problemen blijven bestaan, er zouden nog 3 gelijke gevallen zijn, hij een auto langer binnen wilde halen om verder te zoeken.

Zelf ga ik mijn vacuumslangen en luchtmassameter preventief vervangen.

Overig sloeg de druk meter minstens een cm verder dan het witte gedeelte uit tijdens de run (lekker he dat koude weer) en viel het me op hoe goed de bak onder vollast bleef schakelen  :eusa_clap:

:eusa_naughty:

Kijk uit , dit zijn de ideale omstandigheden om de beentjes krom in het ledikant te krijgen , je zal niet de eerste zijn .......

Een cm verder dan het witte gedeelte , dan praten we al gauw over ongeveer 1,4 bar samen met een arm mengels  :-X
_________
(_l_|_,\____\,_
{----__---_(olllllllo)
()_)"""""()_)--"--)_)

t5karel

Vorig jaar omstreeks deze tijd gingen de mijne ook krom,voor dat je d,r erg in hebt hebbie een ratel,en das nieh goed nieh :eusa_shifty:.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

pwassink

Citaat van: reneetje op 11-02-2009 12:56:45
## Knip

Kijk uit , dit zijn de ideale omstandigheden om de beentjes krom in het ledikant te krijgen , je zal niet de eerste zijn .......

Een cm verder dan het witte gedeelte , dan praten we al gauw over ongeveer 1,4 bar samen met een arm mengels  :-X

Citaat van: t5karel op 11-02-2009 13:02:53
Vorig jaar omstreeks deze tijd gingen de mijne ook krom,voor dat je d,r erg in hebt hebbie een ratel,en das nieh goed nieh :eusa_shifty:.

Vandaar ook .. :

Even afwachten en alleen trappen op benzine lijkt me voorlopig een beter idee!

K was toch niet onduidelijk dacht ik ?  ;D

Ludo

ik denk dat er veel te ver gezocht word.
dit fenomeen heb ik al enkele jaren als de buitentemperatuur zo laag is.
zo extreem laag als deze winter is het nog niet geweest, maar het 'probleem' doet zich nu dan ook meer en hardnekkiger voor dan eerdere jaren.
alleen is het volgens mij geen arm mengsel, maar veel te rijk, met ploffen en vlammen uit de uitlaat...
daarom lijkt het me een soort bevriezingsverschijnsel. ?
met het opgaan van de buitentemperatuur zal je zien, dat het ook weer verdwijnt.
uitgaande van een optimale ontsteking dan.

Ludo