nieuwe LPG installatie, mengsel arm bij vollast, verkeerde Rica Chip??

Gestart door bassie81, 11-02-2009 09:41:46

Vorige topic - Volgende topic

bassie81

Citaat van: Ludo op 11-02-2009 13:28:18
ik denk dat er veel te ver gezocht word.
dit fenomeen heb ik al enkele jaren als de buitentemperatuur zo laag is.
zo extreem laag als deze winter is het nog niet geweest, maar het 'probleem' doet zich nu dan ook meer en hardnekkiger voor dan eerdere jaren.
alleen is het volgens mij geen arm mengsel, maar veel te rijk, met ploffen en vlammen uit de uitlaat...
daarom lijkt het me een soort bevriezingsverschijnsel. ?
met het opgaan van de buitentemperatuur zal je zien, dat het ook weer verdwijnt.
uitgaande van een optimale ontsteking dan.

De temperatuur kan ik uitsluiten als oorzaak. Het is nu niet extreem koud (boven nul iig). Op de rollenbank was het ongeveer 10 graden.

Ludo

Citaat van: bassie81 op 11-02-2009 13:31:13
De temperatuur kan ik uitsluiten als oorzaak. Het is nu niet extreem koud (boven nul iig). Op de rollenbank was het ongeveer 10 graden.

dan moet het wellicht toch elders gezocht worden.  :eusa_think:
bij 10° heb ik nergens last van.

anderzijds moet je toch rekening houden dat er in koude lucht meer zuurstof zit.
weet niet precies of de LMM en lambdasonde daar ook rekening mee houden, ik denk het wel. ?

V70geRwin

Citaat van: Ludo op 11-02-2009 13:40:52
Citaat van: bassie81 op 11-02-2009 13:31:13

dan moet het wellicht toch elders gezocht worden.  :eusa_think:
bij 10° heb ik nergens last van.

anderzijds moet je toch rekening houden dat er in koude lucht meer zuurstof zit.
weet niet precies of de LMM en lambdasonde daar ook rekening mee houden, ik denk het wel. ?

Mijne knalt en ploft ook niet dan hoor, echt hikken.

Heb tot aan afgelopen vrijdag op benzine gereden totdat duidelijk was dat het alleen op enkele momenten was en niet continue te arm.  Het is meer heel snel stoten.

LMM meter meet dat als het goed is. Hoe kouder hoe minder hard de atomen bewegen en hoe minder ver van de kern ze vliegen en dus minder ruimte in nemen en dus passen er meer atomen in dezelfde ruimte.

bassie81

Citaat van: spekkie99 op 11-02-2009 15:25:46

LMM meter meet dat als het goed is. Hoe kouder hoe minder hard de atomen bewegen en hoe minder ver van de kern ze vliegen en dus minder ruimte in nemen en dus passen er meer atomen in dezelfde ruimte.

Het spijt me zeer, maar Dat meet een luchtmassameter echt niet hoor, die meet alleen de airflow. Misschien dat er nog een temperatuursensor zit waaruit het management iets kan afleiden....

V70geRwin

Citaat van: bassie81 op 11-02-2009 15:30:11

Het spijt me zeer, maar Dat meet een luchtmassameter echt niet hoor, die meet alleen de airflow. Misschien dat er nog een temperatuursensor zit waaruit het management iets kan afleiden....

http://www.eurotaxonline.nl/adds/_egisservicesite/doc/airmass.pdf

Temperatuur wordt volgens mij dus gelijk meegemeten toch?

bassie81

innocenti

Citaat van: mehn op 11-02-2009 09:55:25
Citaat van: Turbobiker op 11-02-2009 09:53:31
Wie weet hebben die grotere injectoren idd een andere afstelling nodig ???

Als het goed is niet. Dat regelt de software van de LPi, die heeft bij de nieuwe injectoren een iets andere omrekenfactor.
Ik ben wel benieuwd naar de omrekenfactor. Als het goed is is die er niet meer voor de nieuwe injectoren. Mijn V70R 98 is ongetuned en gaat op benzine al naar 98% injectie opening. Getunede auto's gaan volgens mij allemaal op benzine naar 98% dus is er geen ruimte meer om te vermeerderen zoals met de oude injectoren nodig is ( benzine = gas +20%, 6de injector neemt dus 5x20%). Nieuwe bruine injectoren zouden dan bijna of helemaal 1:1 moeten zijn.

thuur

Citaat van: bassie81 op 11-02-2009 15:30:11

In de LMM zit ook een temp.sensor. Diagnose hiervan staat in Vadis en het betreft het aansluiten van je testpennen op bepaalde LMMstekkerpennen.

Gr 8)

Ludo

Heb tot aan afgelopen vrijdag op benzine gereden totdat duidelijk was dat het alleen op enkele momenten was en niet continue te arm.  Het is meer heel snel stoten.

begrijp ik hier uit dat het zich op benzine ook voor doet?.

V70geRwin

Citaat van: Ludo op 11-02-2009 18:41:59

begrijp ik hier uit dat het zich op benzine ook voor doet?.

Nee, daarom had ik Mesman ook gebeld omdat het zich alleen op gas voordoet. Ik had ook de indruk dat het na de pompwissel was.

Heb tot aan de afspraak (was afgelopen vrijdag) op benzine gereden om schade te voorkomen, dat probeerde ik duidelijk te maken. Nu ik weet dat het alleen hele korte momenten zijn onder vollast durf ik wel weer op lpg verder te rijden.

Overigens is het verschil na het opnieuw inleren op LPG verbazingwekkend. Kan het iedereen aanraden.

Ludo

ah oke.
je tankt toch geen gas bij de witte pomp?.
mijn ervaring daarmee is dat de motor dan ook niet lekker draait.

V70geRwin

Citaat van: Ludo op 11-02-2009 18:56:43
ah oke.
je tankt toch geen gas bij de witte pomp?.
mijn ervaring daarmee is dat de motor dan ook niet lekker draait.

BP meestal, voor de vrijebijen  ;D

M a r c

Citaat van: mehn op 11-02-2009 09:48:51
Citaat van: )()()sT op 11-02-2009 09:45:04
ik kan me wel voorstellen dat je voor een LPi-auto een custom remap nodig hebt.

Dit zou nergens voor nodig hoeven zijn. Zolang de geprogrammeerde benzineinjectortijd geen probleem veroorzaakt bij de LPi-injectortijd is er met de auto software niets aan de hand.

De vraag is hoe zijn de AFR metingen op benzine? Zijn die wel goed?

Injectortijd doe je normaal niet programmeren.... je programmeert een targetboostlevel (vertaald naar flow die de LMM meet) en de ecu zal zelf de injectortijden calibreren. Dus kun je alleen de injectortijden beinvloeden door een lagere druk te programmeren of grotere injectors te plaatsen en daarna opnieuw een "calibratieritje" te maken. Met injectors met een grotere opbrengst kan de "injector-opentijd" namelijk omlaag om toch dezelfde hoeveelheid benzine in je motor te krijgen. Je kunt slechts de wagen op benzine té arm laten lopen omdat anders de lpg-installatie problemen geeft....

Verder denk ik dat Vialle aan de bak moet.  In het programma van Vialle zit een factor ingebakken die ca. 20% over de benzine-injectortijden gooit om daarmee de gasinjectors aan te sturen. Als de injectortijd van de benzineinjectors al hoog is dan gaan de gasinjectors over de 100% en schiet de hele gascomputer in de stress....  gevolg:  je krijgt géén gas meer....  Heb al voorgesteld om gewoon 1 op 1 de injectortijden over te nemen, nu met die nieuwe grote gasinjectors zal er dan al meer gas in de motor komen dan wanneer de gascomputer in de stress schiet.

Ook een paar belangrijke punten bij rijden op LPG:

- zorg dat je ontsteking prima in orde is
- ook brandstofpomp, brandstoffilter en drukregelaar moet tip-top zijn, als die al niet meer voldoende druk leveren zal de benzine-injectortijd alleen maar oplopen omdat de ecu tóch voldoende peut in de motor probeert te krijgen en dan kom je met de injectortijden van de gas ook in de knoei...

Let op met het inleren van de ecu op gas, ik heb Mesman deze tip gegeven maar er uitdrukkelijk bijgezegd dat ze daarna wel moeten checken of ie dan op benzine voldoende peut krijgt!
Vragen?  Geen PB, maar graag mailen naar:

info@europeantuning.nl

-D©©©L-

In welk vakje past de 422R die zowel op LPi als op benzine goed loopt ?

elianmars

Citaat van: -D©©©L- op 11-02-2009 23:56:56
In welk vakje past de 422R die zowel op LPi als op benzine goed loopt ?

In het vakje "Zo hoort het"  :eusa_whistle: