Laatste generatie LPI en kleine probleempjes

Gestart door Misha, 15-02-2009 10:23:58

Vorige topic - Volgende topic

V70geRwin

Citaat van: Misha op 15-02-2009 11:10:13
Citaat van: spekkie99 op 15-02-2009 10:58:13
Misha, heb jij ook gezien dat als het zo koud is dat de lpg injectietijd te groot wordt en daardoor inzakt (op de computer piekgedrag ipv mooie constante lijn)?

Dat idee heb ik inderdaad, maar was toen niet te testen omdat het boven de 5 graden was.
Toen zat de tijd op 81% (van benzine, althans)
Maar ik vermoed dus dat dat wel redelijk de limiet van de witte injectoren is -óf van de  pomp

Denk niet dat het je pomp is maar vermoed een te lange injectietijd die boven de grens uit komt.

@ DCCCL; ik heb een metalen LPG CPU behuizing.

pwassink

En ten aanzien van de variable omschakeltijd, waar zit die lpe precies gemonteerd,
is er verder aan de luchtinlaat naar het filter van de auto nog wat veranderd tov standaard
desnoods een foto ?

# edit, was onduidelijk
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

V70geRwin

Citaat van: pwassink op 15-02-2009 11:39:34
En ten aanzien van de variable omschakeltijd, waar zit die lpe precies gemonteerd,
is er verder aan de inlaat van de auto nog wat veranderd tov standaard aan het inlaatgebeuren,
desnoods een foto ?

Lpe zit naast de accu gemonteerd (aan de niet spat schutbordkant).
Voor de turbo nog helemaal standaard (op filter na dan), na de turbo het inlaattraject is de reversed versie met minder bochten en lengte.

Ik vermoed zelf dat het koude weer ook bijdraagt aan het probleem. Mijn turbodrukmeter sloeg echt ruim (wel een cm denk ik) voorbij het witte vlak uit. Das best knap voor een 15G.

Misha

Ik heb de metalen box.
Aan het inlaattraject is niets veranderd, da's origineel op een K&N patroontje na.

Wat ook opvallend is tov de 'oude' installatie: als ik hem op de snelweg omschakel van G->B en daarna weer terug, ging dat bij de oude binnen een paar seconden terug: bij de huidige duurt dat toch bijna 30 seconden.
Citaat van: ClaudiaMisha snapt het. :azn:
Citaat van: Marc O. op 16-08-2013 20:42:45Ja, zie je wel, Misha snapt het

-D©©©L-

Dat vertraagd omschakelen klopt, de pomp gaat eerst een tijdje op maximaal lopen om de druk in het gehele systeem stabiel te krijgen.
Een metalen LPe is in jou geval waarschijnlijk een LPe 6.6

Teddy81

Citaat van: Misha op 15-02-2009 10:23:58
Zo al lezend op het forum in de LPG hoek krijg ik het idee dat er met de laatste generatie LPI-inbouw een paar kleine oneffendheidjes zijn, die er voorheen niet waren. Ik kan natuurlijk spoken zien, maar ik lees voor mijn gevoel vaak van een klein beetje inhouden bij volgas en ook lijkt er een link te zijn met lagere temperaturen.
Is het een idee om dit eens samen te vatten in dit topic ?
Het gaat dat om LPi dat recent is ingebouwd.

Ik heb zelf in mijn S70 2.5T (1999, ME7)  sinds oktober LPi zitten.  Het is een installatie van Mesman met een chip van Fasttech. Als het boven 0 blijft rijdt het prima; bij0 en lager heeft de auto moeite met volgas, hij aarzelt en houdt een beetje in (lijkt rond de 3000 rpm te zitten).
Bij fiks onder 0 (-7 en verder), lijkt het af en toe net of de tank leeg is, ik moet dan echt voorzichtig gas geven, hevig inhouden en trekt het eigenlijk helemaal niet.

Op benzine is er dan niks aan de hand.

Auto is al een keer teruggeweest bij Mesman, maar toen was het uiteraard ruim boven 0 en was er geen storing te ontdekken. Injectieopeningsdingens was toen op benzine max 81%.

Dit soort verschijnselen heb ik dus voor mijn idee vaker gelezen de afgelopen maanden.

Ik hoor het graag,
Gr,

Misha

Ik heb met mijn 850R dezelfde symptomen. Mijn auto is niet gechipt, wel voorzien van K&N broodje.
Lijkt alleen voor te komen als het heel koud is buiten of als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Verder wil de auto ook wel eens afslaan als ik stil sta en dan loopt de auto heel onregelmatig stationair. Eigenlijk altijd als het koud is buiten. Als de auto eenmaal op bedrijfstemeratuur is heb ik nergens meer last van.
Heel erg vervelend allemaal.

Misha

Citaat van: Teddy81 op 17-02-2009 16:55:10
Ik heb met mijn 850R dezelfde symptomen. Mijn auto is niet gechipt, wel voorzien van K&N broodje.
Lijkt alleen voor te komen als het heel koud is buiten of als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Verder wil de auto ook wel eens afslaan als ik stil sta en dan loopt de auto heel onregelmatig stationair. Eigenlijk altijd als het koud is buiten. Als de auto eenmaal op bedrijfstemeratuur is heb ik nergens meer last van.

Ja, erg irritant.

Wat voor injectoren en hoeveel heb jij er in zitten ?

pwassink

Citaat van: Teddy81 op 17-02-2009 16:55:10
Citaat van: Misha op 15-02-2009 10:23:58
Zo al lezend op het forum in de LPG hoek krijg ik het idee dat er met de laatste generatie LPI-inbouw een paar kleine oneffendheidjes zijn, die er voorheen niet waren. Ik kan natuurlijk spoken zien, maar ik lees voor mijn gevoel vaak van een klein beetje inhouden bij volgas en ook lijkt er een link te zijn met lagere temperaturen.
Is het een idee om dit eens samen te vatten in dit topic ?
Het gaat dat om LPi dat recent is ingebouwd.

Ik heb zelf in mijn S70 2.5T (1999, ME7)  sinds oktober LPi zitten.  Het is een installatie van Mesman met een chip van Fasttech. Als het boven 0 blijft rijdt het prima; bij0 en lager heeft de auto moeite met volgas, hij aarzelt en houdt een beetje in (lijkt rond de 3000 rpm te zitten).
Bij fiks onder 0 (-7 en verder), lijkt het af en toe net of de tank leeg is, ik moet dan echt voorzichtig gas geven, hevig inhouden en trekt het eigenlijk helemaal niet.

Op benzine is er dan niks aan de hand.

Auto is al een keer teruggeweest bij Mesman, maar toen was het uiteraard ruim boven 0 en was er geen storing te ontdekken. Injectieopeningsdingens was toen op benzine max 81%.

Dit soort verschijnselen heb ik dus voor mijn idee vaker gelezen de afgelopen maanden.

Ik hoor het graag,
Gr,

Misha

Als ik dit zo lees vraag ik me af of je ledje ook nog knippert bij deze problemen bij koud weer ?
Fouten moet je niet gaan herhalen, dat hindert evolutie 🙂

V70geRwin

In de gedachte dat de benzine inspuit tijd door diverse redenen verlengd kan worden vandaag druk op de rail laten meten:

-Contact aan, 3 bar.
-Starten, 2,5 bar bij stationair.
-Bij gasgeven loopt de druk mooi mee op synchroon met toerental naar 3 bar.

Slangetje welke onderuit de drukregelaar komt is ook droog.

Wat kan ik verder nog proberen?

(Overigens gemeten bij TVK in Alkmaar die erg enthousiast waren over de T-5R en de auto, liepen alleen overdreven te mopperen over de LPG inbouw  8) )

Teddy81

Citaat van: Misha op 17-02-2009 18:13:18
Ja, erg irritant.

Ik heb vijf injectoren erin zitten. Gewoon de "max 50 pk injectoren". Weet niet precies welke dit zijn.

Citaat van: pwassink op 17-02-2009 19:44:51
Als ik dit zo lees vraag ik me af of je ledje ook nog knippert bij deze problemen bij koud weer ?

Hoe bedoel je dat? Mijn ledje knippert zolang de auto nog op benzine rijdt. Als het ledje constant gaat branden (dus op LPG) beginnen de problemen. Op benzine heb ik echt nergens last van. Super mooi gelijkmatig stationair. En op gas bijna (soms helemaal) afslaan en dan weer 1500rpm en dan weer bijna afslaan enz...
Als het nog niet helemaal duidelijk was, de problemen beginnen dus echt pas wanneer de auto overschakeld. De eerste paar honderd meter op benzine heb ik nergens last van.

Lampje

Die van mij is door Mesman in 2007 ingebouwd. Zwarte plastic kast naast de accu.

Hikje op de snelweg bij 130 km/u voel ik soms ook, maar niet alleen onder nul maar juist voornamelijk tussen 0 en 6 C.

Onder nul nooit wat gevoeld.

Als motor warm is schakelt hij direct over naar LPG.

Zou het ook brandstofafhankelijk kunnen zijn in de zin van mengsel butaan en propaan?

In de winter zit er wel 70% propaan en maar 30% butaan in, met een klopvastheid van 105. (In de zomer is het exact 100)

Zou het kunnen zijn dat onze klopsensoren voor dit bereik nooit voor ontworpen zijn en rare signalen gaan afgeven aan de ontsteking?

Misha

Citaat van: Teddy81 op 19-02-2009 16:33:51
Citaat van: Misha op 17-02-2009 18:13:18
Ja, erg irritant.

Ik heb vijf injectoren erin zitten. Gewoon de "max 50 pk injectoren". Weet niet precies welke dit zijn.

Ah, dat zou dan dus ook vergelijkbaar "tegen de grens" zitten bij een standaard R.
Interessant.

KIM

Citaat van: Misha op 19-02-2009 18:50:18
Ah, dat zou dan dus ook vergelijkbaar "tegen de grens" zitten bij een standaard R.
Interessant.
Ik heb bij een gelijke setup (50 PK injectoren, 240 pk) geen problemen, dus hier is waarschijnlijk iets anders aan de hand...
Het enige dat ik merk  is dat bij koud weer de motor in onbelaste toestand bij overschakelen afslaat. Ik denk dat dat een tij/temperatuurinstelling is die eenvoudig gewijzigd kan worden.

Ludo

Citaat van: KIM op 19-02-2009 19:01:57
Het enige dat ik merk  is dat bij koud weer de motor in onbelaste toestand bij overschakelen afslaat.

je bedoeld de overschakeling naar lpg?.
wel vreemd dat dit enkel voorkomt in onbelaste toestand. ?
als de overschakeling té snel gebeurt, kan de motor inderdaad afslaan, omdat de mengselverrijking nog niet is afgelopen.
kun je wel laten aanpassen.

KIM

Ja ik bedoel de overschakeling naar LPG. Als ik 'm belast (=rijden) dan schakelt hij soepel over. Als ik 'm te lang stationair laat draaien en dan wegrijdt, schakelt hij over en smoort hij. Ik rekende er wel op dat dit afstelbaar zou zijn, maar het stoort me niet zo. Overigens woon ik inmiddels niet meer bij Mesman in de buurt.