Dyno en automaat: een oplossing?

Gestart door Entuscan, 16-10-2003 12:11:12

Vorige topic - Volgende topic

Entuscan

Ik heb hier al vaker gelezen dat het vaak moeilijk is om een goede uitlezing te krijgen bij een automaat.

Meeste problemen zijn dat de bak schakelt :( en de waarden omzeep helpt?
Nu ben ik na wat surfen op US fora's (ze hebben daar toch iets meer ervaring met AT's als hier) een simpele oplossing gelezen.

Gewoon de bak vastzetten in zen 3 (op de 4spd in ieder geval). Het is zo simpel als iets.

De pook in 3 zetten zodat de bak niet hoger schakelt als 3de versnelling. MAAR tegelijk de W stand inschakelen.
De bak vertrekt in derde en kan dus niet hoger of lager schakelen !

Toch raar dat men hier niet eerder aan gedacht heeft?
Of geeft een run van 0-200kmh in 3de een vertekend beeld op zo'n dyno?
Who needs RyanAir when you can fly Volvo R ....
--------------------------------------------------------------

Pim_V70T5

Volgens mij is het zo dat de W stand de 2e versnelling is?
sneller dan een nieuwe V70R

Entuscan

Citaat van: Pim_V70T5 op 16-10-2003 13:35:52

Dacht ik eerst ook, maar een tijdje terug is dat hier op't forum eens besproken en toen bleek het toch derde te zijn.

CeeBee

vindt de electronica van de bak dit wel tof ? ik heb ooit ergens gelezen op een usa forum ,dat die dan ingrijpt samen met het motor-management .
hang me niet op als het niet zo is , maar ik neem aan dat de tuners ook niet allemaal op hun achterhoofd zijn gevallen , sommige wel , maar ja  wat doe je eraan...........  ;)
V70N 2.5T AWD

ed

Niets nieuws, zo heeft Rica mijn auto ook gerold. Vanaf 3500 toeren levert dat een bruikbare grafiek op. Daaronder kun je zowiezo geen volgas geven, de bak schakelt dan toch terug, ook in W stand.
Als je hem laat uitrolen in zijn 4 weet je ook het verlies van de transmissie in 4, wat het motorvermogen is.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Marc 0101.001

Kun je de kick-down niet tijdelijk uitschakelen door een sensor o.i.d. los te maken?

Entuscan

Ceebee geen idee, maar die waar ik deze truuk van gevonden heb was toch goed gelukt

Ed als de pook in 3 staat kun je niet uitrollen in 4. Ik heb perongeluk eens in W gezeten zonder dat ik het wist (pijltje was aan maar wist niet wat het betekende:) had de wagen pas) Ik kon toen toch geen kickdown forceren.

Marc normaal voel je een 100% stand in het pedaal eens daar voorbij krjg je kickdown. Gewoon rustig de pedaal naar onderduwen tot aan dat punt en je trekt ook gewoon tot achter door.
Eens aan 130Kmh kan je het pedaal zo ver naar onder duwen als je wil (als de pook in 3 zit) Dan krijg je geen kicdown en gaat de versnelling in mijn geval tot 200.

Je zou eventueel gewoon een blokje onder het pedaal kunnen leggen zodat je niet voorbij het kickdownmoment kunt gaan.

ed

De meting bestaat dan uit twee delen: het rollen in 3, en het uitrollen in 4. Je moet wel eerst tot max doorhalen in 4 denk ik. Zo heeft Rica het mij uitgelegd.
850 2.5 10V => V70R => S60 D5 => V70n 2.4D nu: V70nn D5 en 850 2.5 20V silversand. Het gaat er dus weer op vooruit de laatste tijd!

Entuscan

Dus 3 en W is vast in 2de ?
Ze maken het er ook niet makkelijker op :)

Maar is zo'n run dan wel voldoende om een meting te doen?
is maar tot 130kmh?
Bij die amerikaan blijkbaar wel.

BenC70ES

uit autogids: C70 T5 aut.(4traps)

1e 77km/u (bij 6000 toeren en 225/40/18)
2e 136km/u
3e 204km/u

Citaat van: Jeremy Clarckson
It's the fuel of Satan man!!!!!

Entuscan

Af en toe eens naar de speedo kijken als je doortrekt
1ste versnelling bij 6000toeren is ongev 80
2de ongev130-135
3de ongev 200
4de zou wel rond de 270 kunnen liggen als de motor het getrokken krijgt offcourse.

Dit is zo voor mijn bak maar zal voor de meest 4spd turbo AT's wel ongeveer hetzelfde liggen

In jouw geval ludo zonder toerentalbegrenzer zullen de dingen wel anders liggen :)

Edit: post van BenC70Es was er nog niet toen ik aan't typen was ... komt dus redelijk in de buurt allemaal :)

ed

Citaat van: Ludo op 16-10-2003 19:15:40
Citaat van: Pim_V70T5 op 16-10-2003 13:35:52
dat is stand L.
Citaat van: Entuscan op 16-10-2003 13:46:27Dacht ik eerst ook, maar een tijdje terug is dat hier op't forum eens besproken en toen bleek het toch derde te zijn.

W ingeschakeld in stand D betekent dat de versnelling begint in 3é en opschakeld naar 4é.
W ingeschakeld in stand 3 betekent dat de 2é versnelling is vergrendeld, de bak zal dan niet op of terug schakelen.

Citaat van: ed op 16-10-2003 15:46:36
...Vanaf 3500 toeren levert dat een bruikbare grafiek op. Daaronder kun je zowiezo geen volgas geven, de bak schakelt dan toch terug, ook in W stand.
hoe kan dat als de 2é versnelling is vergrendeld?.
Ik heb gisteren even wat tests uitgevoerd. In de 3 schakelt de bak automatisch in de w-stand. In-en uitschakelen van de W-stand gaat dan dus niet (het W-lampje gaat branden op de bak). Deze stand is dus vergrendeld in de bak. Ik neem aan dat hij dan gewoon in 2 wegrijdt, heb dat niet gecheckt. Hij schakelt bij kick-down wel gewoon terug naar twee! In D met W-stand ingeschakeld trekt de auto in twee of drie weg (heb nogniet getest), maar schakelt normaal op naar vier. Conclusie: Ook in drie testen op de testbank resulteerd in terugschakelen bij volgas.

Ro

Als de pook in 3 staat gebruikt de bak alleen versnelling 1,2 en 3. Zal dus alleen niet naar 4 opschakelen.
Het pijltje (dashboard) brandt maar dat staat dus niet gelijk aan de W stand(waar de bak in 2 begint). Terugschakelen/kickdown gebeurt dus ook gewoon.

Het is mogelijk om een versnelling vast te houden zodat de bak niet direct ontkoppeld of terugschakeld als je van het gas af gaat. (een beetje (extra) motorrem is soms wel lekker in de file anders moet je steeds bijremmen voor alle dieseltjes )
De exacte condities om een versnelling vast te houden  heb ik nog niet gevonden.  

ed

Op de "lampjes" op de console bij de pook brandt het W-lampje als ik de drie inschakel. Ik kan dat niet uitschakelen met het W-knopje. Voor mij houdt dat in dat in drie de bak in W vergrendeld is.