verbruik 850tdi

Gestart door nakkie, 22-02-2009 21:53:35

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

nakkie

Klopt meestal maar ik heb een rechtervoet met gevoel ;D

Volvokoen

#16
Ik zit ook aan 1/12, automaat V70 TDI >450d km. Dit is na 80% autosnelweg 140km/u, en 20% stad. In de stad loopt het gauw op tot 1/10, 1/9.5. Dit is een gemiddelde na 2 jaar (gestart aan 390d km)... Een van de redenen die ik vermoed voor het hogere verbruik, is dat de tweede versnelling wat aan het verslijten is: ik merk minder trekkracht in de lage toeren van de tweede versnelling, waardoor ik hoger in toerental ga om dezelfde kracht als in de eerste en de derde te verkrijgen, waardoor het verbruik toeneemt. Andere redenen waar ik aan denk, ondanks dat ik helemaal geen mechanicus ben, zouden kunnen zijn: een licht versleten dieselpomp die iets meer diesel inpompt dan eigenlijk elektronisch gevraagd wordt, meer luchtweerstand door het vleugeltje??

De banden heb ik altijd op 2.5 bar. Maar, sommige banden hebben meer drag dan andere...dus dat speelt ook weer een rol. Een andere rol in verschilllen tussen verbruik is tegenwind. Als ik van Groningen naar Belgie rij, dan heb ik vaak tegenwind en rij ik ca. 8.8-9.0l/100km. Rij ik van Belgie naar Groningen, dan heb ik vaak meewind en rij ik ca. 8.0l/100km. Maakt echt verschil!

Volvokoen
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

850newbie

Citaat van: Volvokoen op 06-03-2009 00:11:29
Als ik van Groningen naar Belgie rij, dan heb ik vaak tegenwind en rij ik ca. 1/11.5. Rij ik van Belgie naar Groningen, dan heb ik vaak meewind en rij ik ca. 1/10-1/10.5. Maakt echt verschil!

Volvokoen

Die van mij gaat juist zuiniger rijden met meewind ;-)

Ludo

Citaat van: 850newbie op 07-03-2009 13:04:19
Die van mij gaat juist zuiniger rijden met meewind ;-)

ook met Belgische wind?.  ;D

850newbie

mmm Belgische wind zit meestal een luchtje aan, zal wel harder gaan lopen met wind mee maar vast niet zuiniger.

nakkie

Niet zuiniger maar met de brandstof prijzen in belgie ten opzichte van nederland wel goedkoper  :P

Konstant

Hoge gebruiken mannen. ???

Ik kom na 60.000km (van 160.000 -> 220.000km op 6L/100km - 1L/17km Op autosnelweg 135km Crusie Control. Stads verkeer zeer weinig. Banden op 2,9 voor en 2,7 achter.

Overigens na 220.000km hield hij ermee op. Spanrol distriebutieriem vastgelopen.  :eusa_wall:

Volvokoen

#22
Citaat van: Ludo op 07-03-2009 13:25:49
Citaat van: 850newbie op 07-03-2009 13:04:19
Die van mij gaat juist zuiniger rijden met meewind ;-)

ook met Belgische wind?.  ;D

Ja, natuurlijk zat ik weer verkeerd...komt ervan als ge gaat schrijven als ge moe zijt. In Belgie werken we ook niet met dat 1l/x km gedoe, gewoon x l/100km. Dus, mijn verhaal is als volgt: als ik van Groningen naar Belgie rij (probeer altijd 140km/u aan te houden), dan verbruik ik ca. 8.8l/100km, en als ik van Belgie naar Groningen rij, dan verbruik ik ca. 8.0l/100km. Dit klinkt meer zinvol, nee?

V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

Konstant

Héééél zinvol.....

Dat heet wind mee en zon in de rug, of was het 's nachts?

Volvokoen

Altijd overdag en bijna altijd van vrijdagavond 17u30-20u30 Groningen-Gent en zondagmiddag 14u30-17u30 Gent-Groningen. Opvallend is dat winter of zomer weinig verschil maakt. Ik hou de verbruiken nu ca. 24 maanden bij....
V70 TDI bj 1998 Automaat Exclusive Line >430d km
764 GLE bj 1990 V6 AW-71 197d km
geschiedenis: Citroen BX 1.9 TDI < 744 bj 1991 TD 190d km

v40pokemon

En nu krijg ik veel tegenwind: Ik rijd sinds enige tijd (2 jan) continu op V-power  :eusa_angel: en het LIJKT erop dat het verbruik verbetert is. Op dit moment aan de pomp: 6.8L/100 km terwijl het voorheen zat rond de 7.5L/100 km.
Mijn auto: S70 TDI Automaat. 400k gelopen, winterbanden eronder Michelin Alpin 185/65/15, zomerbanden Michelin Primacy 195/60/15. De boordcompu geeft stug 6.2L/100 km.
Verder rijd ik dagelijks Eindhoven-Maastricht of Eindhoven-Venlo

JorritV70

Vandaag weer getankt en kwam er achter als je je best doet en netjes rijdt, en dat houd met name 120 á 130 rijden op de snelweg ipv 140 ;D en niet te veel in de stad rijden dat je 6,4 op 100 km rijdt ipv 7,2 op 100 wat ik normaal rijd, je zal er bijna rustig van gaan rijden. :angel:

GRoet Jorrit :eusa_wall:

V70 classic

Citaat van: JorritV70 op 17-03-2009 21:07:50
Vandaag weer getankt en kwam er achter als je je best doet en netjes rijdt, en dat houd met name 120 á 130 rijden op de snelweg ipv 140 ;D en niet te veel in de stad rijden dat je 6,4 op 100 km rijdt ipv 7,2 op 100 wat ik normaal rijd, je zal er bijna rustig van gaan rijden. :angel:

GRoet Jorrit :eusa_wall:

Inderdaad en ga je echt niet harder dan 120 zit je (ik met een AT) rond de 6 liter ,misschien zelfs nog wat minder.
Maar dan moet je niet te veel binnendoor rijden, en 1 maal op de rookknop en je mooie cijfers zijn weg.

Met de TDI in een 850 of V70 kun je mooie cijfers halen.
En rijd je stevig door zit je rond de 10 liter per 100.
Maar hier heb je dan weer wel een hoop fun bij.

Je krijgt dan wel eens de reply die 10 liter doet mijn T5 ook.
Dat klopt maar dan mag je geen fun hebben  ;) .
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

Pentaforce

Is de egr klep al afgesloten, als dat ding dicht blijft scheelt het ook een slok op een borrel is mijn ervaring.

hathü

50% binnendoor en 50% snelweg, aktieve rijstijl kom ik bijna altijd uit op gemiddeld 1 op 15 gemeten aan de pomp, de BC doet het voorkomen of ik 1 op 17 haal :eusa_doh:.
EGR is afgesloten mijn rechtervoet heeft af en toe ADHD neigingen.
Best wel zuinig die ouderwetse TDI ;D ;)