Revisie of...

Gestart door RemkoT5, 07-03-2009 01:07:02

Vorige topic - Volgende topic

RemkoT5

Hoi,
Een half jaar geleden begon plots m'n roffeltje te roken, de rook stonk naar olie dat terwijl er niet echt olie verbruik waarneembaar was. Wat later begon mn roffeltje ook olie te lekken. Auto schakelde ook schokkerig en motor leek het af en toe wat zwaar te hebben.
Maar even compressie testje laten maken. Hier bleken alle cilinders binnen de gestelde waarden te liggen.
Klepsteelrubbers vervangen was het advies.

Dit heb ik laten doen bij een revisie bedrijfje voor 500 Euries

Roffeltje rookte minder maar rookte nog steeds, bij afremmen op de motor en, bij gas loslaten en daarna gasgeven, achterop komend verkeer was BANG.

Bij enkele volvo dealers langs gegaan en ritjes gemaakt met de chef.
Deze wist het ook niet precies maar... even een lektestje zou wel uitsluitsel geven.
Roffel moest toch gekeurd worden, dus maar meteen olielekkage's laten naspeuren en advies vragen.
Lektest laten doen, Cil 2: 45 % lek. Cil 4: 40% lek.  Cil 5: 35% lek. Cil 1 en 3 rond de 30 % lek
Olielekkages aan Nokkenaskeerringen, voorstekrukaskeerring, olie pomp en pakking.
Advies: ruil of revisie motor plaatsen
Hier en daar prijsopgaaf gedaan +/- 5000 a 5500 Euries

Weer terug bij andere dealer voor second opinion. (denk eens aan Forte)

Bij bevriend garagebedrijfje langsgeweest met deze bevindingen.
Forte was al eerder gebruikt bij andere vehikels, met goed resultaat en met consult van forte.

Via het forum was ik toch ook bedacht op carterventilatie ( hier heeft trouwens niemand van de bedrijven (dealers) waar ik ben geweest ook maar iets over gemeld) dus dit ook maar meteen laten vervangen.
Dit is er gebeurt:
Nadat de nokkenaskeerringen, voorstekrukaskeerring en oliepomppakking en carterventilatieleiding vervangen waren, bleek de roffel nog steeds te roken. na veel zoeken, en het laatste stuk je slang dat uitkomt op het turbohuis (dit zat helemaal dicht) vervangen was en er geen olierook meer waarneembaar was, is er begonnen met verschillende forte spoellingen.
Ook bleek er nog steeds olie op het kleppen deksel te staan, bij de Turbomodellen (als ik me niet vergis) zit er een soort rubberen stop (ik heb deze zelf nog niet gezien want hij was al weggevreten) via een revisie bedrijfje een stopje laten draaien en met wat vloeibare pakking vastgetikt. geen olie meer op het kleppen deksel en dus ook geen oliedamp meer in de cockpit.

Toen ik mn roffel ophaalde en startte was ik onthuts dat direct na de start de motor extreem rustig en bijna trillings vrij liep.
Ook met het schakelen (automaat) geen schokjes meer. De motor pakt ook direct op bij vermogen vraag. De motor lijkt als herboren, echt ongeloofelijk.
Na nu enkele duizend km's te hebben gereden (ook in Duitsland langere afstanden), geen pufje of plofje rook. en nihil olie verbruik.

trouwens: kosten (+/-1500 Euries)

Nog een paar duizend Km rijden en er komt een 270000 buurtje aan dan laat ik 'm weer cilinder lektesten, resultaten zet ik dan wel op het forum.

By the way tijdens de keuring was ie afgekeurd op... jawel de koplampen (Lichtbeeld slecht), zelf de glazen gedemonteerd, schoongemaakt met een sopje... en hij is door de keuring. scheelt je ff 520 Euries voor 'n setje nieuwe koplampen (via de dealer) HAHA.

Remko T5
edit (linkje aangepast)

Marc O.

Tja, als je dan gewoon afgaat op het advies van de dealer (want die zou het toch zeker wel weten?!?) dan ben je zomaar 5500 Euro lichter. :evil: Goed dat je dat niet hebt gedaan en dat de problemen nu zijn opgelost! :eusa_clap:
...The Nile isn't just a river in Africa...

Teddy81

Maar hoe zit het nu met die lektest? Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze lekkage is opgelost door het vervangen van een aantal keeringen en het plaatsen van een rubber stop.
Die percentages die je noemt zijn toch behoorlijk aan de hoge kant. Kan me bijna niet voorstellen dat zoiets opgelost word door die keerringen of forte.

RemkoT5

Ben ook zeer benieuwd, heb nu niet zoveel tijd misschien dat het nog lukt binnenkort. Maar, wat wel prettig is tot nu toe, dat ie niet meer rookt als en schoorsteen en heel erg mooi draait. Ik zet 't erop als ik meer weet.

V70 classic

Citaat van: Teddy81 op 11-03-2009 16:35:50
Maar hoe zit het nu met die lektest? Ik kan me bijna niet voorstellen dat deze lekkage is opgelost door het vervangen van een aantal keeringen en het plaatsen van een rubber stop.
Die percentages die je noemt zijn toch behoorlijk aan de hoge kant. Kan me bijna niet voorstellen dat zoiets opgelost word door die keerringen of forte.

Dat kan ook niet want bij een lektest zuigt men de ruimte boven de kleppen vacuum.
Dit kan alleen met de spruitstukken eraf.
Dus je krijgt alleen een indicatie over de toestand van de klepstelen/rubbers en de kleppen zelf.
Meestal zal men nog wat olie op de kleppen gieten om die ook af te dichten zodat men alleen de lekage van de kleppen zelf meet.
Het gaat niet om de bestemming,maar de reis ernaar toe.

V70geRwin

Mooi dat ie weer lekker loopt, das toch een goede indicatie voor de gezondheid van het blok  :eusa_clap:

Waar heb je dat dopje laten maken (en de kosten) ?

Weet iemand waar de opening voor is die Remko nu afgedopt heeft?
Bij mij ligt deze ook nog open nl en ben benieuwd of dat zo hoort en waar het voor is.

Ludo

Citaat van: spekkie99 op 11-03-2009 20:59:43
Bij mij ligt deze ook nog open nl en ben benieuwd of dat zo hoort en waar het voor is.

die vraag is nog ooit gesteld.

Citaat van: HeZz op 24-03-2007 13:11:10
Ow ja dat gat in het kleppendeksel hebben ze dicht gemaakt, en een foto naar Volvo nederland gestuurd. Ze hadden geen idee wat dit was, en hier kwam spat olie uit.
Iemand een idee?

V70geRwin

Citaat van: Ludo op 11-03-2009 21:18:36

die vraag is nog ooit gesteld.

Ow ja dat gat in het kleppendeksel hebben ze dicht gemaakt, en een foto naar Volvo nederland gestuurd. Ze hadden geen idee wat dit was, en hier kwam spat olie uit.
Iemand een idee?

De vraag is al gesteld maar is het antwoord ook al gegeven?
Of zijn we nog niks wijzer na die vorige thread?

Ludo

tja, nu ik het goed lees, is dit antwoord een beetje dubbelzinnig.

Ow ja dat gat in het kleppendeksel hebben ze dicht gemaakt, en een foto naar Volvo nederland gestuurd. Ze hadden geen idee wat dit was,

is het degene die het gat heeft dichtgemaakt, die niet weet wat het is.
of weet Volvo Nederland het niet.
???

;D

t5karel

Citaat van: t5karel op 23-10-2008 23:49:26
Het schijnt een verkapte carterontluchting te zijn dat''gat'',na revisie(met nieuwe ontluchting) van m,n blok joekelde er bij ook olie uit alleen bij hogere toeren.
Het revisiebedrijf gaf mij toen het advies,dicht maken!
Zo gezegt zo gedaan,er is een tap in gegaan en een plaatje er op met vloeibare pakking er tussen o.i.d.
Rij alweer een half jaar naar alle tevredenheid en keurig droog.
Nog steeds droog :eusa_dance:.Lijkt wel ''up and go''van Huggies ;D.
Track dragster from North.Ik ben slechts verantwoordelijk voor wat ik schrijf. Niet voor wat U begrijpt.

V70geRwin

Dan ga ik hem ook afsluiten, niet dat er olie uit komt maar het staat zo raar.
Denk dat die 2 gaten in de buurt met schroefdraad er ook bij horen maar wat nu de bedoeling is geweest  :eusa_think:

beezz

Mooi dat ie weer lekker loopt, das toch een goede indicatie voor de gezondheid van het blok  :eusa_clap:

Waar heb je dat dopje laten maken (en de kosten) ?

Gaat het om het grotere rondje of de kleine gaatjes die ernaast zitten en waar , zo te zien, wat olie in ligt?
Ik vind het trouwens erg zorgelijk dat er steeds meer berichten verschijnen over dealers die maar wat aan lullen en adviseren!
Je zal het advies maar opgevolgd hebben en er voor Jan met de korte achternaam een ander blok in lhebben laten zetten.
Ben wel heel erg benieuwd naar de functie van het betreffende gaatje.
Iemand?
T5 of T5R?  ===> RRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR!

thuur

Zoals te lezen hier: het gaatje heeft geen functie. Het zit dicht met vloeibare pakking. In een zeer zeldzaam geval wil de pakking (je brengt het aan met een rollertje) wel eens doorslaan. 99% van de tijd komt olie op de kop van een verharde olievuldoprubber of te hoge carterdruk.

Gr ;)

RemkoT5

Nou, de motorrevisie monteur heeft gratis even dat plugje afgedraaid en met vloeibare pakking dicht-gekit.
Ik weet dus ook niet waar het gaatje voor is, maar niet alle modellen hebben het volgens mij. En bij de dealer konden ze er niks voor bestellen en ze deden dit ook niet repareren, de dealer stuurde me dus door naar een motorreviesie bedrijf. Ik zal eens navragen bij de dealer als ik er weer eens kom waar het voor is. maar ik doe 'm niet meer in onderhoud daar, na voorgaande ervaringen.

En inderdaad kan er olie op je kleppendeksel komen via dit gaatje. en loopt zo langs het uitlaatstuk, bij mij ook langs de turbo naar beneden, en er heerst een olie lucht in de cockpit.

De lektest die ik laat doen is die ik om achter eventuele te hoge lekkage te komen , voornamelijk langs de olieschraapveren van de zuigers. Een beetje lekkage heb je altijd maar het moet in 'n bepaalde marge liggen.

Het motor flushen heb ik o.a. laten doen om de uitgeharde vuiligheid bij de zuigerveren- olieschraapveren los te laten weken. (baat het niet, dan schaadt het niet). Er is een hele cyclus voor motor flushen met oliewissels etc. om dit goed te laten werken.
Maar eerst zijn dus keerringen, carterventilatieleiding vervangen.,zodat er geen zooi meer meegevoerd kan worden door de olie en flushmiddelen dit zou juist meer schade kunnen geven.

RemkoT5

Volgende week 270000 km beurtje, dan laat ik meteen weer lektesten. :eusa_shifty:
Waar kan ik het lijstje vinden met checkpunten voor 270000km beurt, (dit staat dacht ik ergens op het forum maar kan het niet vinden. ??? ???